Adinvite friends
طراحی

طراحی لوگو حرفه‌ای چیست و سفارش طراحی لوگو چگونه انجام می‌شود؟

لوگو شرکت و برند شما درواقع چهرۀ عمومی و ظاهری نام تجاری شما و جزو اولین چیزهایی است که دربارۀ شما دیده می‌شود. بنابراین یک لوگو خوب می‌تواند تأثیر اولیۀ بسیار زیادی روی مخاطبانتان داشته باشد. لوگوها نمادی از چشم‌انداز، محصولات یا خدمات برند و کمپانی شما هستند و در اینجاست که اهمیت طراحی لوگو چندین برابر می‌شود.

اما چگونه می‌توانید مطمئن شوید لوگویی دارید که با هویت برند شما مطابقت دارد و برای همۀ کسانی که آن را می‌بینند، به سرعت قابل تشخیص و شناخت است؟ جزئیات زیادی برای ساخت و طراحی لوگو مناسب برای یک برند وجود دارد که حتماً باید آنها را چه به‌عنوان یک طراح گرافیست و چه به‌عنوان یک مشتری بدانید. چون اگر بخواهید سفارش طراحی لوگو نیز به فرد یا سازمانی بدهید و از آنها بخواهید که طراحی لوگو حرفه‌ای را برای شما انجام دهند، خودتان نیز باید با مقدمات و اصول اولیه آشنا باشید.

 در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین نکات دربارۀ لوگوها و طراحی لوگو حرفه‌ای بپردازیم و بگوییم که چطور می‌توانید یک لوگو عالی و حرفه‌ای برای کسب و کارتان داشته باشید.

مراحل طراحی لوگو چیست و چطور می‌توانیم برای آن آماده شویم؟

قبل از اینکه سفارش طراحی لوگو برای کسب و کارتان را به فرد یا سازمانی بدهید، باید ایده‌هایی از نوع لوگوی مورد نظرتان داشته و کارهایی را انجام بدهید. در ادامه به مراحل طراحی لوگو و کارهایی که خودتان باید انجام دهید اشاره شده است:

با جزئیات کسب و کارتان آشنا باشید.

قبل از اینکه به یک طراح لوگو مراجعه کنید، باید تمام جزئیات برندتان را بدانید. به عنوان مثال، بهتر است نام شرکت شما خیلی طولانی نبوده و تلفظ آن دشوار نباشد. درواقع نام بیزینس شما باید به میزان زیادی گویای محصولات و خدمات شرکت شما باشد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که چه سبک لوگویی را می‌خواهید. مثلاً نایک و آدیداس لوگوهای شرکتی دارند، در حالی که لوگوی کمپانی‌هایی مثل گوگل و نتفلیکس متنی هستند. سبک لوگو باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند ارتباطی با تصویر برند شما ایجاد کند.

هویت برند خود را در نظر بگیرید.

معنای را که قرار است لوگوی شما منتقل کند در نظر بگیرید. قبل از اینکه نزد طراح لوگو بروید، لیستی تهیه کنید که نکات فروش منحصر به فرد شرکت شما را بیان می‌کند. به عنوان مثال اگر شرکت شما تجهیزات ورزشی می‌فروشد، ممکن است بخواهید لوگوی شما نماد سرعت، ورزش و رقابت باشد. علاوه بر این مطمئن شوید که لوگوی شما چند منظوره است و می‌توانید به روش‌های مختلف از آن استفاده کنید. برای مثال لوگو شما چه روی بیلبورد و چه در صفحات رسانه‌های اجتماعی یا روی کارت‌های ویزیت و… باید قدرتمند و حرفه‌ای به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: معرفی مهم‌ترین عناصر طراحی به صورت سلسله مراتبی

در مورد لوگوهای دیگر تحقیق کنید.

در مورد شرکت‌های مشابه شما از نظر محصولات و خدماتی که شما دارید تحقیق کنید. به لوگوهای آن‌ها نگاه کنید. شرکت‌های موفق را با شرکت‌هایی که چندان موفق و شناخته‌شده نیستند مقایسه کنید و ببینید هر کدام چه نقات ضعف و قوت‌هایی دارند.

بیایید نگاهی به چند لوگوی معروف بیندازیم: Starbucks، Airbnb و Instagram.

لوگو مینیمالیستی

همان‌طور که می‌بینید، این شرکت‌ها لوگوی خود را با تکامل روندهای طراحی تغییر داده‌اند. بیشتر این شرکت‌ها از روند طراحی مینیمالیستی پیروی کرده و فلسفه‌های خود را با زبان طراحی موجود خود برای ایجاد لوگوهای جدید هماهنگ کردند.

از شرکت‌های موفق الهام بگیرید و زبان طراحی آنها را هنگام ساخت لوگو در ذهن داشته باشید. شما همچنین می‌توانید از الگوهای لوگو به‌عنوان یک نقطۀ مرجع در هنگام انتقال دیدگاه خود به طراح لوگو نیز استفاده کنید.

از ترکیب چند رنگ استفاده کنید.

هنگام انتخاب رنگ لوگو فقط محدود به انتخاب رنگ‌های تیره و رایج نشوید. رنگ‌ها می‌توانند معانی مختلفی داشته باشند. روانشناسی رنگ مفهومی پیچیده است و به این نظریه می‌پردازد که رنگ‌ها با احساسات و افکار خاصی مرتبط هستند.

در فرایند طراحی لوگو و قبل از توافق در مورد رنگ‌ها، باید ترکیب‌های رنگی مختلف را آزمایش کنید. به یاد داشته باشید که فونت‌ها و رنگ‌های لوگو باید با مواد تجاری و هویت برند شما سازگار باشد تا از انسجام نهایی اطمینان حاصل کنید.

در ادامه یک راهنمای کوتاه در مورد معنای برخی از رنگ‌های محبوب و پرتکرار لوگوها ذکر شده است.

سیاه

سیاه رنگی براق، مدرن و بسیار متنوع بوده و تقریباً برای هر برندی قابل استفاده است.

رنگ لوگو

سفید

لوگوهای سفید مینیمال و مدرن هستند. این رنگ  نیز در طراحی لوگو بسیار پراستفاده و مؤثر است. می‌توانید رنگ سفید را با رنگ‌های دیگر ترکیب کرده یا از آن برای ایجاد فضای منفی در لوگو استفاده کنید.

آموزش طراحی لوگو

خاکستری

خاکستری یک رنگ خنثی است که اگر به دنبال ظاهری ساده، کلاسیک و جاافتاده برای لوگوی خود می‌گردید، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. لوگوهایی با سایه‌های خاکستری تیره‌تر، بی‌صدا هستند؛ در حالی که سایه‌های روشن‌تر قابل دسترس‌تر و در معرض دید به نظر می‌رسند.

سفارش طراحی لوگو

قهوه‌ای

ممکن است رنگ قهوه‌ای برای لوگوها غیر معمول به نظر برسد، اما می‌توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. رنگ قهوه ‌ی برای شرکت‌هایی که به دنبال ظاهری قدیمی و کلاسیک هستند، بسیار کاربردی خواهد بود.

دیزان لوگو

قرمز

لوگوهای قرمز نشانۀ شور، هیجان و عشق هستند. برندهایی با هویت‌های جوان و سرزنده معمولاً از این رنگ در لوگوهای خود استفاده می‌کنند.

لوگوهای قرمز

نارنجی

رواج و محبوبیت لوگوهای نارنجی کمتر از لوگوهای قرمز است، اما به همان اندازه اندازه پر جنب و جوش و هیجان‌انگیز هستند. برندهای بازیگوش و پرانرژی از رنگ نارنجی برای لوگوی خود استفاده می‌کنند.

لوگوی فانتا

زرد

زرد یک رنگ دوستانه است. برندهایی که می‌خواهند خود را شاد و قابل دسترس نشان دهند از رنگ زرد نیز در لوگوی خود استفاده می‌کنند.

قیمت طراحی لوگو

سبز

سبز رنگی همه کاره است که برای برندها در صنایع مختلف کار می‌کند. سبز یک رنگ آرامش‌بخش است و به‌ویژه برای شرکت‌هایی که می‌خواهند با حیات وحش یا طبیعت ارتباط برقرار کنند، کارآمد خواهد بود.

لوگوساز حرفه‌ای

آبی

آبی جزو رنگ‌های محبوب و پراستفاده برای لوگو است. این رنگ کلاسیک تجسم بلوغ است و حس خنکی و آرامش و سکون را به بیننده القا می‌کند.

لوگوهای آبی

بنفش

سایه‌های تیره‌تر بنفش حسی مرموز ایجاد می‌کنند؛ در حالی که بنفش روشن‌تر می‌تواند زنانه یا مرتبط با برندهای لوکس باشد.

لوگوهای بنفش

صورتی

برندهایی که لوگوی صورتی دارند، نماد زنانگی و جوانی هستند. این رنگ می‌تواند از صورتی لطیف پاستلی تا صورتی نئونی روشن متغیر باشد. بسیاری از شرکت‌هایی که اغلب مخاطبان هدفشان زنان هستند، تمایل دارند لوگوهای صورتی را انتخاب کنند.

لوگوهای صورتی

فونت‌های مناسب انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید یک لوگوی مبتنی بر متن برای برند خود داشته باشید، باید روانشناسی پشت فونت‌ها را بشناسید. یک سبک فونت و تایپوگرافی خوب انتخاب شده که متناسب با هویت برند شما بوده و با سایر عناصر بازاریابی شما سازگار باشد، می‌تواند بینش زیادی در مورد چشم‌انداز، محصولات و خدمات شرکت شما ارائه کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم‌ترین اصول طراحی تبلیغات

یک فونت نامناسب (فونتی که با دیدگاه‌ها و فلسفۀ برند شما سازگار نیست) ممکن است برای مخاطبان و مشتریان گیج کننده یا نامطلوب باشد و آنها را از شرکت شما دور کند.

فونت لوگو

در زمان جستجوی فونت برای برند خود، این نکات را در نظر داشته باشید:

آن را ساده نگه دارید.

فونت را بیش از حد پیچیده نکنید. یک لوگو با حروف ساده مانند Futura، Helvetica یا Proxima Nova به‌راحتی در موقعیت‌های مختلف تکرار می‌شود. به خاطر داشته باشید ممکن است لازم باشد اندازۀ لوگو را کم یا زیاد کنید. به عنوان مثال لوگوی شما باید روی هر سطحی، چه روی یک بیلبورد بزرگ یا روی یک خودکار، خوب به نظر برسد.

فونت لوگوی رقبای خود را بررسی کنید.

ببینید رقبای شما از چه فونت‌هایی استفاده می‌کنند و به برندهای موفق‌تر توجه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشید. شما باید فلسفۀ طراحی رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید و از آنها ایده بگیرید. اما به یاد داشته باشید که به هیچ وجه نباید کار آنها را کپی کنید.

فونتی را انتخاب کنید که نشان‌دهندۀ هویت برند شما باشد.

فونت به برجسته شدن و در خاطر ماندن لوگوی شما کمک زیادی می‌کند. فونتی را انتخاب کنید که مطابق با ارزش‌ها و فلسفۀ شرکت شما باشد. آیا شرکت شما بالغ و پیچیده است یا جوان، پر جنب‌وجوش و پر سر و صداست؟ به محصولات و خدماتی که سازمان شما ارائه می‌دهد فکر کنید. به خاطر داشته باشید که فونت‌های مختلف می‌توانند شخصیت‌های مختلفی را برای برند خواهند ساخت. برای مثال فونت لوگوی یک گل فروشی هیچ مشابهتی با لوگوی یک شرکت ورزشی ندارد.

از یک فونت ثابت استفاده کنید.

استفاده از فونت‌های متعدد در لوگو، معمولاً آن را غیرجذاب و نامرتب خواهد کرد. سعی کنید از یک فونت برای لوگوی خود استفاده کنید. شما می‌توانید از فونت دوم برای برای تکمیل شعار فونت اصلی خود استفاده کنید، اگرچه اکثر شرکت‌های مطرح از یک فونت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال نایک از نوعی فونت Futura برای لوگوی خود استفاده کرده است.

لوگوی نایک

نحوۀ سفارش طراحی لوگو به یک طراح

اکنون که نکاتی را که باید قبل از استخدام یک طراح لوگو بدانید آموختید، وقت آن رسیده است که ببینید بهترین طراحان را از کجا می‌توانید پیدا کنید.

یک پلتفرم برای پیدا کردن طراح انتخاب کنید.

هنگامی که در مورد نام شرکت خود، رنگ‌های مورد نظر و فونت تصمیم گرفتید (اگر قصد دارید یک لوگوی مبتنی بر متن داشته باشید)، وقت آن است که یک طراح برای ساخت لوگو خود پیدا کنید.

پارس‌فریلنسر به‌عنوان یک پلتفرم فریلنسینگ، این امکان را برای شما فراهم کرده است که با بهترین و حرفه‌ای‌ترین طراحان و گرافیست‌های فریلنسر مرتبط شوید و با آنها در زمینۀ طراحی لوگو همکاری کنید.

سفارش طراحی لوگو

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توانیم یک طراح گرافیک حرفه‌ای شویم؟

تحقیقات و ایده‌های اولیۀ خود را در اختیار طراح قرار دهید.

بعد از پیدا کردن طراح مورد نظرتان، دربارۀ ایده‌ها و تحقیقات لوگوی خود را ازجمله رنگ‌ها و فونت‌ها با او صحبت کنید. پذیرای بازخورد طراح خود باشید و توصیه‌های حرفه‌ای آنها را در طول فرایند طراحی لوگو در نظر بگیرید.

اولین پیش نویس را دریافت کنید و بازخورد بدهید.

هنگامی که سفارش خود را ثبت و اولین پیش نویس لوگو را دریافت کردید، اگر می‌خواهید طراح تغییراتی در لوگو ایجاد کند، می‌توانید بازخورد و نظر خود را به او بگویید. به عنوان مثال اگر رنگ آبی را انتخاب کرده بودید، اما از نوع آبی استفاده شده در اولین پیش نویس راضی نیستید، می‌توانید از طراح لوگو بخواهید که آن را به رنگ آبی تیره یا روشن‌تر، بر‌اساس خواست و ترجیح شما تغییر دهد.

بسیاری از طراحان به‌عنوان بخشی از خدمات خود اجازه می‌دهند تا چندین ترفند، ویرایش و تجدید نظر را از آنها بخواهید. هنگامی که طرح را چند بار بررسی کردید و از پیش نویس نهایی راضی بودید، می‌توانید آن را تأیید کنید.

مطمئن شوید که فایل‌های مناسب طراحی لوگو نهایی را دریافت کرده‌اید.

تمامی فایل‌های مناسب طراحی لوگوی نهایی خود را با فرمت‌های مختلف که با نرم‌افزارهای مختلف سازگار هستند از طراح خود بخواهید. فایل‌های طراحی لوگوی خود را باید با وضوح بالا از طراح دریافت کنید؛ زیرا اینها فایل‌هایی هستند که برای اهداف برندسازی و بازاریابی‌تان از آنها استفاده خواهید کرد. مطمئن شوید که طراح فایل‌های قابل ویرایشی به شما داده که می‌توانید کیفیت و ابعاد طرح آن را بسته به نیاز خود تغییر دهید.

ثبت سفارش طراحی لوگو

سخن پایانی

لوگو و نام تجاری شما می‌تواند تأثیر زیادی بر رشد و میزان تأثیرگذاری شرکتتان داشته باشد و عملکرد شرکت شما را بهبود بخشد یا از بین ببرد. لوگویی که به‌راحتی قابل تشخیص، قابل ربط و بازاریابی باشد می‌تواند به مشتریان کمک کند تا برند شما را شناسایی کنند.

شما می‌خواهید لوگویی منحصر به فرد، قابل تشخیص و جاودانه داشته باشید تا در بین مصرف کنندگان شما محبوب و شناخته‌شده باشد. یک لوگوی منحصر به فرد در ذهن مخاطبان هدف شما باقی می‌ماند و با رشد کسب و کارتان ارتباط مستقیم دارد. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید یک نام تجاری قوی ایجاد کنید، باید یک لوگوی عالی داشته باشید.

به عنوان یک کارآفرین، می‌توانید با ابزارهای مختلف سازندۀ لوگو آنلاین و نرم‌افزارهای طراحی لوگوی سفارشی، کار خود را آغاز کنید. استفاده از بسیاری از این ابزارها آسان است و تصاویری با وضوح بالا به شما ارائه خواهند داد. اما اگر می‌خواهید لوگویی منحصر به فرد و شخصی بسازید، باید یک طراح لوگو متخصص پیدا کنید که بتواند دیدگاه و ارزش‌های شرکت شما را به‌خوبی پیاده‌سازی و اجرا کند.

پارس فریلنسر یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای استخدام یک طراح لوگو متخصص است که می‌تواند لوگویی بسازد که با مخاطبان شما یک ارتباط سازنده و قوی ایجاد کند. می توانید قبل از استخدام یک طراح لوگو فریلنسر، نمونه کارهای چندین طراح را بررسی و مناسب‌ترین طراح را انتخاب کنید.

امتیاز کاربر: 4.85 ( 2 نتایج)
نمایش بیشتر
فریلنسر | کسب درآمد

fatemeh eskandari

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران نویسنده سئوکار در رایا مارکتینگ - ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹ ویراستار فنی و محتوایی در دانشگاه زنجان - ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۸ نویسنده تولید محتوا در شرکت دیجیتال مارکتینگ مهتاب - ۱۳۹۹ تاکنون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا