راهنمای استفاده از گیف (GIF) برای جذب مخاطب و بازاریابی

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که از قدرت واقعی و تاثیر شگفت انگیز استفاده از گیف (GIF) بی خبر هستند و این ویدیوهای کوتاه را تنها به عنوان واکنشی چند لحظهای به نظرات یا گفتههای دیگران میدانند، اما بهتر است از قدرت این گیفها و تاثیرشان در افزایش فروش و مخاطب با خبر باشید و بدانید که چطور میشود از این فیلمهای کوتاه محتوای مناسب تولید کرد.
امروزه همه ما گیفهایی که به صورت تکیهای از فیلم، انیمیشن یا حیوانات بامزه هستند را در تلگرام، واتساپ و اینستاگرام دیدهایم اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چطور میتوان استفاده از گیف ها را هدفمند و در جهت افزایش مشتری و مخاطب استفاده کرد. پیش از هرچیز بهتر است با معنی و مفهوم گیف آشنا شوید.
این کلمه که در انگلیسی به صورت GIF نوشته میشود، مختصر شده عبارت «Graphics Interchange Format» است که معنی آن به فارسی «قالب مبادله گرافیکی» میشود. در واقع برای تعریف گیف میتوان گفت که یک پسوند سه حرفی و مشخص کننده بافت پروندههای گرافیکی و متحرک است. در سال 2012 استفاده از گیف به حدی رسید که این کلمه به عنوان کلمه سال شناخته شد.
گیفها از زمانی که اولین بار توسط استیو ویل هایت در سال 1987 ساخته شدند تا به امروز راه بسیار زیادی را پشت سر گذاشتهاند. در ابتدا گیفها فقط توسط نوجوانان در شبکههای اجتماعی مانند تامبلر ( Tumblr) استفاده میشد اما امروزه به اندازهای استفاده از گیف رایج شده است که تقریبا هیچ شبکه اجتماعی بدون آنها معنی ندارد. شما میتوانید از گیف برای بیان احساس خود در چند ثانیه یا کاری که انجام میدهید استفاده کنید. میتوانید خودتان گیف بسازید یا پیامهای تبریکتان را به صورت انیمیشن کوتاه درست کنید. اما بهتر است بدانید استفاده از گیف به همین موارد خلاصه نمیشود و این ویدیوهای کوتاه میتوانند تاثیر شگفت انگیزی در افزایش فروش، جذب مخاطب و رشد کسب و کارتان داشته باشند. از آنجایی که گیفها احساسات و عواطف را خیلی بهتر از کلمات منتقل میکنند لذا به راحتی میتوانند بر دیگر افراد تاثیر بگذارند.
در صورتی که کسب و کار شما به گونهای است که مخاطبان آنلاین دارید بهتر از استفاده از گیف به هدف تولید محتوا را یاد بگیرید. در این مطلب از وبلاگ پارس فریلنسر باهم به سراغ یکی دیگر از راههای افزایش مخاطب و جلب مشتری آنلاین که راهنمای استفاده از گیف برای صاحبان کسب و کار یا مدیران وب سایتها را بررسی میکند، رفتهایم، با ما همراه باشید.
تاثیر استفاده از گیف
شاید برایتان سوال باشد که از چه طریقی میتوانید از گیفها برای جذب مشتریان استفاده کنید، در این قسمت چند راه ساده و تاثیر گذار برای جذب مخاطب و مشتری با استفاده از گیف را به شما خواهیم گفت.
۱. استفاده از گیف در شبکههای اجتماعی
تحقیقات نشان داده که افراد در شبکههای اجتماعی مانند توییتر یا اینستاگرام نسبت به دیدن گیفها علاقه بیشتری از خود نشان میدهند. کافی است خود یا دوستانتان را لحظهای تصور کنید، زمانی که وارد شبکهای مانند اینستاگرام میشوید ممکن است به یک عکس یا نوشته ساده چندان توجهی نکنید اما برای دیدن یک انیمیشن کوتاه یا تکهای فیلم حتما وقت خواهید گذاشت و با سر زدن به قسمت استوری اینستاگرام تعداد بیشتری از این گیفهای ده ثانیهای را مشاهده میکنید. با سر زدن به صفحات پر طرفدار در اینستاگرام متوجه خواهید شد که آنها چطور از گیف برای ایحاد حس مثبت و تشویق مخاطب به دیدن بیشتر پستهایشان استفاده میکنند.
برای استفاده از گیف در جهت افزایش مخاطب لازم نیست خیلی سخت و پیچیده فکر کنید. در صورتی که صفحهای مربوط به کسب و کارتان در هر کدام از شبکههای اجتماعی دارید کافی است با ساده ترین ایدهها برای ساخت گیف شروع کنید. به هدف کسب و کارتان فکر کنید و ببینید اگر خودتان را جای مخاطب و مشتری قرار دهید بیشتر جذب چه چیزی خواهید شد. در برخی از شبکهها مانند تلگرام، واتساپ، فیس بوک و توییتر گیفهایی از پیش طراحی شده وجود دارند که میتوانید برای بیان احساس یا ایجاد حس مثبت در مخاطبان خود از آنها استفاده کنید. در غیر این صورت اگر قصد دارید خودتان گیف بسازید بهتر است به این نکته توجه کنید که انیمیشنهای ساده که با چاشنی شوخ طبعی و خنده دار بودن به معرفی محصول شما میپردازند باعث ایجاد حس مثبت و خنده در مخاطب میشوند که در نتیجه فرد با اشتراک گذاری گیف شما با سایر دوستان خود منجر به هرچه بیشتر دیده شدن شما میشود.
استفاده از گیف در شبکههای اجتماعی باعث میشود که مخاطب با شما احساس صمیمت بیشتری داشته باشد و کاملا متوجه کسب و کار شما شود. ایجاد احساس دوستی و صمیمت با مخاطب یا مشتری یکی از قوانین اصلی فروش و تولید محتوا است. بنابراین اگر بتوانید استفاده از گیف را یاد بگیرید و انیمیشن یا فیلمهای چند ثانیهای بسازید که در قالب محتوایی شوخ طبعانه و نه تمسخر آمیز محصول شما را معرفی کنند میتوانید یکی از بزرگترین مراحل افزایش مخاطب و فروش را رد کنید.
۲. تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان در ایمیل
همانطور که میدانید برخی مخاطبان و مشتریان برای دریافت جدیدترین خبرها ایمیل خود را در سایتتان ثبت میکنند، چنین افراد مخاطبان خاص و ویژه شما هستند و به راحتی میتوانید با نگاه کردن به لیست وسایل مورد علاقه یا مطالبی که دوست داشتهاند علایق آنها را بفهمید و به صورت ویژه وقت برای نگه داشتن این مخاطبان وفادار اختصاص دهید. در صورتی که شما نسبت به مشتریان و مخاطبان قدیمی خود وفادار باشید هر کدام از آنها میتواند یک سفیر مناسب برای کسب و کار شما باشد و به صورت غیر مستقیم و ناخودآگاه کسب و کارتان را برای دیگران تبلیغ کند.
استفاده از بازاریابی در ایمیل مخاطبانی که میدانید دقیقا چه چیزی از محصولات یا محتوای شما انتظار دارند تاثیر بسیار زیادی در نگه داشتن مشتریان و مخاطبان قدیمی و جذب افراد جدیدتر دارد. اگر نگاهی به ایمیلهای دریافتی خود بیاندازید مطمئنا با حجم زیادی از ایمیلهای تبلیغاتی رو به رو خواهید شد که سبکی قدیمی دارند و در نهایت با ساتفاده از یک عکس سعی در راضی نگه داشتن مخاطبان و اعلام جدیدترین خبرها دارند،. بهتر است بدانید استفاده از گیف در بازاریابی ایمیلی میتواند تاثیر شگف انگیزی در افزایش مشتریان و مخاطبان شما داشته باشد. اضافه کردن گیف به ایمیلها و عنواتن کردن آخرین خبرها در قالب یک انیمیشت یا فیلم بسیار کوتاه میتواند با جذب مخاطب در همان اولین نگاه شود.
برای مثال اگر کسب و کاری در زمینه غذا یا رستورانها دارید میتوانید با ساخت یک گیف چند ثانیهای و حرفهای از مراحل آماده سازی غذای جدید خود که مثلا یک غول برگر خوشمزه است خیلی سریع باعث شوید افراد این غذا را سفارش دهند و مشتریان جدیدی پیدا کنید.
یک مثال دیگر در این زمینه برای فروشگاههای آنلاین صدق میکند. این فروشگاهها به خوبی میتوانند با استفاده از گیفهای جذاب و دیدنی که مربوط به کسب و کارشان است مخاطبان خاص خود را از آخرین تخفیفات با خبر کنند. هیچ چیز مانند خبر تخفیف برای مخاطبانی که ایمیل خود را در فروشگاههای اینترنتی ثبت میکنند، نمیتواند جذاب باشد، حال تصور کنید اگر استفاده از گیف ها را به درستی یاد گرفته باشید تاثیر افزایش مخاطبان و نگه داشتن مشتریهای قدیمی دو جندان خواهد شد.
علاوه بر این میتوانید از گیف برای نشان دادن محصولات و تنوع کالاهای خود استفاده کنید. گیفها پیام شما را به سرعت به مخاطب رسانده و باعث میشوند در یک نگاه هر آنچه لازم است را بدانند. در صورتی که اینفلوئنسر هستید یا کسب و کاری در زمینه آموزش مهارت یا مد و فشن دارید به راحتی میتوانید با استفاده از گیف در یک ویدیوی ساده چند ثانیهای به مخاطب خود محصولات را نشان داده، ترفنهای آموزشی یاد دهید یا اصلا ست کردن لباسشان را به آنها یاد دهید. این که چطور با محصولات شما میتوانند لباسهای مختلف را باهم ست کنند، می تواند ایده خوب و سادهای برای ساخت گیف باشد.
۳. به پستهای وبلاگتان جان بدهید!
وبلاگ نویسی یک راه بسیار خوب برای جذب مخاطب است. این روزها تولید محتوای با کیفیت میتواند تاثیر بسیار زیادی بر افزایش و هدایت ترافیک به سمت سایتی که مخصوص کسب و کار شما است داشته باشد. اگر نگاهی به معروف ترین بلاگرهای دنیا کنید، میّینید که تقریبا یک نکته در همه این وب سایتها رعایت شده است، آن هم جان بخشیدن و ایجاد احساس مثبت در خواننده است.
شما به راحتی میتوانید از کیفها برای جان بخشیدن پستهای خود استفاده کنید. اگر یک وب سایت آموزشی دارید یا هر کسب و کاری در زمینههای مختلف داشته باشید که وب سایت مخصوص خود را دارد بهتر است بخش وبلاگ آن را جدی بگیرید و از افرادی که تولید کننده محتوای ماهری هستند کمک بگیرید. تولید محتوای تصویری میتواند تاثیر بسیار زیادی در ذهن مخاطب قرار دهد. امروزه گیفهایی که در چند ثانیه درست کردن چیزی را به افراد آموزش میدهند بسیار پر طرفدار هستند.
نگاهی به نوع کسب و کار خودتان بیاندازید و ببینید میتوانید در چه زمینهای به افراد آموزش دهید. تحقیقات نشان داده محتوای تصویری و ویدیوهای آموزشی که با عنوان “چطور این کار را انجام دهم؟” یا ” خودت بساز (DIY)” در وب سایت یا اینستاگرام پست میشوند از نظر آموزشی نسبت به محتوای متنی تاثیر بهتری در ذهن خواننده دارند. همانطور که میدانید آموزش در قالب تصاویر و ویدیو باعث میشود افراد بهتر این موارد را بیاد بیاورند و برایشان بسیار مفیدتر از زمانی است که یک نوشته آموزشی را میخوانند.
۴. استفاده از گیف برای معرفی محصولات!
همانطور که در قسمت بازاریابی ایمیلی گفته شد، شما در قالب گیف میتوانید محصولات خود را معرفی کنید. گاهی یک تصویر بسیار کویاتر از هزاران نوشته است، با توجه به این نکته باید بدانید که یک انیمیشن یا فیلم کوتاهی که هوشمندانه، جذاب و ساده ساخته شده باشد، ارزشی بیش از میلیونها کلمه دارد. به جای این که به روش های قدیمی و با استفاده از عکس محصول خود را معرفی کنید، می توانید استفاده از گیف در جهت افزایش مشتری را یاد بگیرید. برای مثال نگاهی به مثال زیر بیاندازید که در قالب یک ویدیوی بسیار ساده و جذاب همه محصولات خود را معرفی کرده است. مشتری چنین برندی تنها با یک کلیک روی هر رنگ مستقیم به صفحهای هدایت میشود که میتواند کیف مورد نظر خود را سفارش دهد. این یک استفاده هوشمندانه از گیف در جهت سهولت کار مشتری و جذب مخاطب بیشتر است.
علاوه بر این میتوانید گیف مورد نظر از محصول خود را با یک نمای ۳۶۰ درجه از ان معرفی کنید. برای این کار نیاز به یک دوربین و ادیتور حرفهای دارید که به راحتی میتوانید هر دو نفر را به صورت فریلنسر از وب سایت پارس فریلنسر استخدام کنید. ساخت چنین ویدیویی اغلب از نظر مالی بسیار کم هزینه تر از ساخت ویدیو HD و حرفهای که سناریو دارد خواهد بود، در کنار جنبه اقتصادی، این ویدیو به خوبی محصول شما را معرفی کرده و اجازه میدهد مخاطب با آن احساس نزدیکی کند و به راحتی بتواند تصمیم به خرید آن بگیرد.
شما میتوانید با استفاده از ابزار رایگانی مانند Giphy، گیف مورد نظر خود را بسازید. با ثبت نام در وب سایت یا دانلود اپلیکیشن آن از گوگل پلی یا اپ استور میتوانید از مزایای بیشمار Giphy بهرمند شوید. کافی است یک عکس بسیار با کیفیت از زوایای مختلف محصول خود بگیرید و آن را در این نرم افزار آپلود کنید و بقیه کار ساخت گیف را به آن بسپارید و در نهایت به راحتی گیف را ویرایش کنید و نوشتههای دلخواه به آن اضفه کنید. حتی میتوانید از یک گرافیست مشورت بگیرید و برای جذابتر شدن یک تبلغی چند ثانیهای از او ایده بخواهید.
گیفها را جدی بگیرید!
حال که تا به انتهای این مطلب با ما همراه بودید و راههای استفاده از گیف در بازاریابی و به هدف جذب مخاطب و مشتری یاد گرفتید وقت عمل به این آموزشها رسیده است. این ویدیوهای کوتاه و پویا استفادهای بیش از نشان دادن احساسات در مکالمات دارند. همانطور که به آن اشاره شد و تاکید زیادی بر استفاده از گیف کردیم، بهتر است با هدف مشخص و افزایش جذب مخاطب و مشتری ساخت ویدیوهای کوتاه را یاد بگیرید. با ترفندهایی که در این مطلب به آن اشاره کردیم به راحتی میتوانید مخاطب بیشتری جذب کنید، کافی است کمی خلاقیت داشته و در صورت نیاز افراد ماهر و متخصص کمک بگیرید. شما میتوانید با استفاده از یک استراتژی در تولید محتوای تصویری، ویدیویی یا صوتی به راحتی بخش آنلاین کسب و کار خود را تبدیل به یکی از ستونهای اصلی جذب مشتری کنید.
در صورتی که برای ساخت گیف دچار مشکل هستید میتوانید از فریلنسرها متبحری که در سایت پارس فریلنسر هستند کمک بگیرید و آنان را استخدام کنید.
اگر تجربه به خصوصی در زمینه ساخت گیف یا تاثیر آن در بازاریابی اینترنتی دارید میتوانید آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید علاوه بر این ما پاسخگوی سوالات شما در هر زمینه هستیم.