رشد فروشگاه اینترنتی شما با 10 تکنیک مؤثر و جادویی
آیا شما هم یک کسب و کار اینترنتی دارید و به دنبال گسترش فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیک خود هستید؟ آیا استفاده از تکنیکهای تجاری و فروش ناکارآمد جلوی رشد کسب و کارتان را گرفته است؟ اگر پاسخ یکی از این دو سؤال را مثبت دادهاید، این مقاله برای شماست!
شما برای ورود به بازار رقابتها در دنیای بزرگ تجارت الکترونیک، نیازمند یک برنامهریزی اصولی و دقیق و استفاده از تکنیکهای حرفهای هستید.
برخی تحلیلگران پیشنهاد میکنند که بازار تجارت الکترونیک جهانی فرصتهای بزرگی برای رشد دارد، اما رسیدن به این فرصتها و داشتن درآمدهای بسیار زیاد، برای همۀ فروشگاهها امکان پذیر نیست. سودآور نگه داشتن یک فروشگاه اینترنتی همیشه چندین چالش به همراه دارد. بنابراین اگر به دنبال تبدیل شدن به یک تاجر موفق الکترونیک در سطح جهانی هستید، در ادامۀ این مقاله 10 تکنیک جادویی و آزمایش شده که برای موفقیت باید روی آنها تمرکز کنید ذکر شده است.
تکنیکهای مؤثر رشد و سودآوری فروشگاه اینترنتی
به دنبال کانالهای جدید برای فروش بگردید.
حتی اگر قبلاً از کانالهای فروش معمولی استفاده میکردید، همیشه ارزش دارد که به چیزهای دیگری که در آنجا وجود دارد نگاهی دوباره بیندازید. همان طور که سلایق و ترجیحات مصرف کنندگان بهطور مداوم در حال تغییر است، ممکن است اضافه کردن کانالهای فروش برای سودآوری کسب و کارتان مفید باشد.
در زیر برخی از بهترین کانالهای فروش را برایتان لیست کردهایم. اگر قبلاً از این کانالها برای افزایش میزان فروش خود استفاده نکردهاید، باید به سراغشان بروید.
eBay
eBay راه درازی را طی کرده است تا مکانی برای حراج اجناس فروشگاه اینترنتی کاربرانش فراهم کند. امروزه eBay به شما امکان دسترسی به 185 میلیون کاربر فعال داخلی و جهانی را میدهد. این وب سایت با تعداد زیاد کاربران فعال و تمرکز بر خرید از طریق موبایل، به شما کمک میکند تا به مخاطبان هدفی برسید که ممکن است با کانالهای فروش سنتی نتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید.
Google Merchant Center
استفاده از Google Merchant Center یکی از بهترین استراتژیهای سئو برای تجارت الکترونیک است. این پلتفرم به شما امکان میدهد بر تسلط برندهای بزرگ غلبه کنید و در یک زمین بازی با آنها رقابت کنید.
بیشتر بخوانید: چرا باید در کسب و کارتان از تکنیک لایو شاپینگ استفاده کنید؟ 5 دلیل مهم |
Google با کمک به شما برای ورود به بازارهای جدید و افزایش دسترسی به خطوط تولید خود، به افزایش سرنخها و فروش آنلاین کمک میکند. Google به مشتریان این امکان را میدهد که محصولات را از چندین خرده فروش به لیست خواستههای خود اضافه کنند. سپس آنها میتوانند این اقلام را مستقیماً بخرند، بدون اینکه نیازی به جستجوی وب سایت خاص یک خرده فروش داشته باشند.
Amazon
علیرغم اختلالات جدی زنجیره تأمین کالاها به دلیل پاندمی کرونا، ۷۶ درصد از فروشندگان در آمازون همچنان سود کردهاند. فروش ازطریق آمازون به شما امکان میدهد به پایگاه مشتری عظیم آنها دسترسی داشته باشید. حتی اگر تازه شروع به کار کردهاید، نگران نباشید. بهعنوان یک تجارت کوچک، بهراحتی میتوان از اعتبار آمازون استفاده کرد و از شبکۀ تحویل آن بهره برد. آمازون یک کانال فروش شگفتانگیز است که حتماً باید آن را در نظر بگیرید.
2. یک لیست ایمیل بسازید و آن را بهروز نگه دارید.
بازاریابی ایمیلی یک روش کاملاً استاندارد برای افزایش فروش و گسترش کسبوکار شماست. تنها چیزی که برای این کار لازم است درج یک لینک در فروشگاه اینترنتی شماست که مشتریان از طریق آن میتوانند برای دریافت معاملات ویژه، اعلانها یا اطلاعات مربوط به محصولات یا خدماتی که خریداری کردهاند ثبت نام کنند.
بازاریابی ایمیلی یک فرصت بازاریابی آنلاین برای توسعه و پرورش یک رابطۀ مستقیم با مخاطبان است و باید منبع اصلی هدایت ترافیک به وب سایت شما باشد. هر چه فهرست ایمیل خود را بیشتر و غنیتر کنید، شانس بیشتری برای داشتن تبدیل بیشتر و ایجاد وفاداری در مشتریان خواهید داشت. به این فکر کنید که ایمیل را ابزار اصلی تولید سرنخ (لید) خود کنید.
بیشتر بخوانید: تبلیغات آنلاین کسب و کارها چگونه انجام میشود؟/ بخش اول |
چند نکته برای موفقیت در بازاریابی ایمیلی
- از پیامهای هدفمند از طریق ایمیل استفاده کنید تا به شما کمک کند در مراحل مختلف چرخه خرید، مرحلۀ تحقیق، مرحلۀ مقایسه یا مرحلۀ تصمیم به خرید به مشتریان دسترسی پیدا کنید. پیامهای ایمیل خود را بر این اساس شخصی سازی کنید.
- لیست ایمیل خود را با توصیف آنچه مشتریان از اشتراک در آن به دست میآورند، رشد دهید. در حالت ایدهآل، دکمههای فراخوان (CTA) را در هر صفحۀ فرود قرار دهید. سازماندهی و بهروز نگه داشتن لیست ایمیل یکی دیگر از کارهای مهمی است که باید انجام دهید.
- لیست ایمیل خود را براساس جمعیت شناسی مشتری، اولویتهای بهروز رسانی ایمیل و سابقۀ خرید دستهبندی کنید. میتوانید ابزارهایی را در اینترنت پیدا کنید که به شما در تجزیه و تحلیل دادههایتان با ردیابی فعالیت ایمیل کمک میکنند.
- با مشترکین غیرفعال تماس بگیرید. جذب مشترکین غیرفعال اغلب ارزانتر از صرف هزینه برای بهبود نرخ تبدیل برای بازدیدکنندگان جدید است.
- بهطور مرتب با مشتریان خود در تماس باشید و معاملات، موارد رایگان و اطلاعات سفارشی را به آنها ارائه دهید.
- به یاد داشته باشید که هیچ راه بهتر یا سادهتری برای ایجاد وفاداری در مشتریان بهجز استفادۀ درست و اصولی از ایمیلها وجود ندارد.
بیشتر بخوانید: تبلیغات آنلاین کسبوکار ها چگونه انجام میشود؟/ بخش دوم |
3. یک صفحۀ محصول داستان محور ایجاد کنید.
همۀ آدمها عاشق شنیدن یا خواندن یک داستان خوب هستند. داستانها میتوانند راهی شگفتانگیز برای بیان شخصیت برند شما بدون نیاز به بیان صریح آن باشند. داستانسرایی محصول از نظر احساسی برای مشتری جذاب است و در صورتی که به درستی انجام شود، منجر به بهبود عملکرد فروش خواهد شد.
در هر فروشگاه اینترنتی داستانی که حول یک محصول ایجاد میشود میتواند بهطور مؤثری ارزش پیشنهادی آن را به اشتراک بگذارد و به شما کمک کند محصول خود را از رقبا متمایز کرده و مطلوبیت ایجاد کنید.
با انجام کارهای زیر، میتوانید برای محصولات خود در فروشگاه اینترنتی تان داستانهای تاثیرگذار بسازید:
از تکنیکهای تصویری استفاده کنید.
اکثر مردم قبل از خواندن توضیحات محصول متوجه تصاویر یا ویدئوهای آن میشوند. بنابراین تا جایی که ممکن است داستان محصول خود را با تصاویر و ویدئو همراه کنید. اجازه دهید مشتریان بدانند محصول شما چیست، چه تفاوتی با دیگر محصولات دارد، برای چه افرادی مناسب است و چه ارزشی برای زندگی آنها به همراه خواهد داشت.
به مشخصات و جزئیات بیشتری اشاره کنید.
مشتریان اغلب تمایل دارند که اطلاعات بیشتری دربارۀ مشخصات اولیۀ محصولات داشته باشند. بهعنوان مثال یک خریدار علاقهمند به محیط زیست بیشتر دوست دارد بداند که یک ماشین لباسشویی چقدر در مصرف آب صرفهجویی میکند تا اینکه صرفاً از ابعاد آن مطّلع شود. داستان خود را با عناصری بسازید که به مخاطبان شما اطلاعاتی را منتقل کند که واقعاً میخواهند بدانند.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل ساخت استوری برد |
4. فرایند مدیریت موجودیها را تا حد امکان سادهتر کنید.
مدیریت موجودی یکی از عناصر مهم در مدیریت فروشگاه اینترنتی یک کسب و کار است که اگر می خواهید از دردسرهای غیر ضروری جلوگیری و به رشد کسب و کار خود کمک کنید، باید هر روز مراقب آن باشید.
سیستم مدیریت موجودی ایدهآل سیستمی است که تضمین میکند نه مازاد و نه کمبود موجودی وجود ندارد. سیستمهای موفق مدیریت موجودی، کسبو کارهای تجارت الکترونیک را انعطاف پذیرتر، کارآمدتر و سودآورتر میکنند. در ادامه چند تکنیک برای ساده سازی روشهای مدیریت موجودی پیشنهاد شده است:
ردیابی
شما باید بسته به نوع محصولاتی که میفروشید، موجودی فروشگاه اینترنتی خود را ردیابی کنید. بهعنوان مثال اگر محصولات فاسدشدنی میفروشید، از یک خط مشی «اولین ورود، اولین خروج» استفاده کنید. در این شیوه قدیمیترین محصولات همیشه ابتدا ارسال میشوند.
حمل و نقل را رها کنید.
Drop Shipping یک راه عالی برای کاهش نیروی کار و هزینهها با عدم نیاز به نگهداری واحدهای ذخیره سازی بزرگ است. شما میتوانید موارد خاصی را در لیست محصولات خود توسط تأمین کنندگان ارسال کنید در حالی که بیشتر تمرکز خود را روی محصولات سودآورتر گذاشتهاید.
دسته بندیها
موجودی خود را به گونهای گروه بندی کنید که برای اعضای تیم آمادهسازی بهترین دسترسی را ایجاد کند. دسته بندیهای آشکار براساس ارزش اقلام، دفعات فروش و اقلامی هستند که بیشترین و کمترین فروش را دارند. اطمینان حاصل کنید که تمام اعضای تیمهای شما (فروش، بازاریابی، تحقق) از این گروه بندی آگاه هستند و آن را میشناسند.
بیشتر بخوانید: استوری تلینگ چه تأثیری در رشد کسبوکارها دارد؟/ بخش اول |
5. با اینفلوئنسرها کار کنید تا دیده شوید.
اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی به بخشی ضروری از استراتژی رشد برای هر پلتفرم تجارت الکترونیک تبدیل شدهاند. از افزایش آگاهی از برند گرفته تا افزایش ترافیک وب سایت و دستیابی به تبدیل، اینفلوئنسرها بخشی از یک استراتژی بازاریابی با بازده بالا هستند که بهسادگی نمیتوانید آنها را نادیده بگیرید. در ادامه چند نکته در مورد نحوۀ استفاده از اینفلوئنسرها برای موفقیت تجارت الکترونیک و رشد فروشگاه اینترنتی ذکر شده است:
کشف محصول بهعنوان تولیدکنندگان محتوا
اینفلوئنسرها دقیقاً میدانند که چگونه محصولات شما را به مخاطبان خود ارائه کنند. مشتریان و مخاطبان اینفلوئنسرها را قابل اعتمادتر از برندها میدانند و میتوانید از آنها برای راهاندازی کمپینهای بازاریابی محتوای معتبر از طریق آنباکسینگ یا بررسی محصولات استفاده کنید.
ورود آنلاین
بسته به جایی که مشتری در فرایند خرید خود است، محتوای اینفلوئنسر خود را طوری طراحی کنید که مستقیماً با آنها صحبت کنید تا بر تصمیمات خرید آنها تأثیر بگذارد.
افزایش فروش
نام تجاری تجارت الکترونیک شما میتواند جمعیت شناسی مخاطبان خاص را با محتوای مناسب مورد هدف قرار دهد. با اشتراک گذاری اینفلوئنسرها کدهای تبلیغاتی یا پیوندهای وابسته، کمپینهای فروش ایجاد کنید.
بیشتر بخوانید: استوریتلینگ چه تأثیری در رشد کسبوکارها دارد؟/ بخش دوم |
6. روی یک جایگاه متمرکز شوید.
برای متمایز شدن در میان دریای رقبای تجارت الکترونیک، باید روی یک جایگاه متمرکز شوید که یک بخش صنعتی منحصر به فرد است و نوع خاصی از محصول را به فروش میرساند. فعالیت در یک بازار خاص چند مزیت مهم دارد:
رقبای کمتر
متمایز کردن خود از طریق استراتژیهای فروش، میتواند تعداد رقبا را کاهش دهد.
مشتریان خاصی برای فروشگاه اینترنتی شما خواهد ساخت.
به جای تلاش برای دستیابی به مخاطبان انبوه، از محصولات خاص خود استفاده کنید تا بهراحتی به بخشی از بازار برسید که در حال جستجوی کالای منحصربهفردی است که شما ارائه میدهید. هنگامی که مخاطبان مناسب را پیدا کردید، میتوانید لیست محصولات خود را هم گسترش دهید.
در هزینهها صرفهجویی کنید.
بازارهای متمرکز به شما امکان میدهند در هزینههای تبلیغات و موجودی صرفهجویی کنید. تمرکز بر روی یک حوزۀ خاص به شما کمک میکند فضای انبار خود را بهینه کنید و همچنین هزینههای ذخیره سازی را کاهش دهید؛ زیرا مشتریان کمتر و درنتیجه محصولات کمتری دارید.
7. مدل فروش Flash Sale را اجرا کنید.
این مدل درواقع فروش تبلیغاتی با دورۀ محدود است که میتواند علاقۀ زیادی را در بین مشتریان ایجاد و کلیکهای بیشتری دریافت کند و درنتیجه میزان فروش فروشگاه اینترنتی را افزایش دهد. علاوه بر مزیت آشکار خلاص شدن از شر محصولات ناخواسته و موجودی منسوخ، فروش فلش میتواند چندین مزیت را به تجارت الکترونیک شما داشته باشد که در ادامه به تعدادی از مهمترین آنها اشاره شده است:
- جذب مشتریان بالقوه به سمت برند و وب سایت
- تأثیرگذاری روی کاربران شبکههای اجتماعی
- افزایش ارتباط مثبت با برند
- هیجانانگیزتر و سرگرم کنندهتر شدن تجربۀ کاربری
بیشتر بخوانید: ترافیک بالا اما فروش صفر، تاثیر اجتماعی چطور میتواند به شما کمک کند؟ |
موفقیت فروش فلش به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها زمان و مدت فروش است. برای اینکه بیشترین بهره را از فروش خود ببرید، مطمئن شوید که آنها با تاکتیکهایی مانند تبلیغات مرموز، کوپنهای تخفیف یا هزینههای رایگان در طول فرایند پرداخت، برجسته هستند. روی حفظ مشتری تمرکز کنید و عملکرد خود را با ابزارهای تجزیه و تحلیل فروش مانند Google Analytics بسنجید.
8. از سئو کمک بگیرید.
رتبهبندی وب سایت در بالای صفحۀ نتایج موتور جستجو (SERP) اولویت اصلی هر صاحب فروشگاه اینترنتی است. در حالی که رتبه بندیهای پولی ممکن است جذاب باشند، اما در دراز مدت پایدار نخواهند بود. انگیزۀ شما باید رسیدن به بالای صفحه جستجو به صورت ارگانیک باشد؛ یعنی کاربران صفحه شما را بهطور طبیعی پیدا کنند نه از طریق تبلیغاتی که خریداری کردهاید. تمرکز بر سئو (بهینهسازی وب سایت برای موتورهای جستجو) در مقابل معیارهای بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) میتواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.
در ادامه اجزای اصلی یک استراتژی SEO برای بهبود دید کسب و کار آنلاین شما و افزایش فروش ذکر شده است:
کلمات کلیدی متمرکز بر محصول
از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای اولویت بندی کلمات کلیدی بهینه شده استفاده کنید که رتبه بندی برای آنها دشوار نیست. روی کلمات کلیدی مرتبط با برندتان تمرکز کنید.
بیشتر بخوانید: معرفی ترندهای سئو در سال 2022 برای ارتقای رتبۀ وب سایت |
توضیحات منحصر به فرد
توضیحات محصول قانعکنندهای بنویسید که شامل فراخوان برای اقدام (CTA) باشد. کلمات کلیدی منحصر به فرد را برای جلوگیری از تکرار محتوا که ممکن است بر رتبه سایت تأثیر بگذارد، برجسته کنید.
بک لینک بسازید.
وبلاگ نویسی مهمان یک راه مطمئن برای دریافت بک لینکهای با کیفیت بالا به فروشگاه اینترنتی شماست. با توصیه پلتفرم خود توسط منابع معتبر و قابل اعتماد، ترافیک ارگانیک و عالی برای سایت خود ایجاد کنید.
9. در شبکههای اجتماعی با مشتریان تعامل داشته باشید.
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به فروشگاه اینترنتی شما راهی فوقالعاده برای تعامل با مشتریان بالقوه و موجود در سطح یک به یک میدهند. با این حال، این باید بیش از یک حضور باشد. شما باید یک استراتژی رسانۀ اجتماعی با اهداف مشخص داشته باشید. شما میتوانید از رسانههای اجتماعی برای دستیابی به اهداف متعدد استفاده کنید، ازجمله:
- ایجاد آگاهی از برند
- تبلیغات ازطریق اینستاگرام یا فیسبوک
- فروش مستقیم
- ارائه خدمات به مشتریان
بیشتر بخوانید: 15 نکته برای ارتقای کیفیت خدمات مشتری برای کسبوکارها |
از رسانههای اجتماعی برای ایجاد مکالمات جالب آنلاین یا به اشتراک گذاری اطلاعات مهم در مورد محصولات خود استفاده کنید. از این ابزار همهکاره برای جذب مشتریان جدیدی که دوست دارند با نام تجاری ارتباط برقرار کنند، استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که استراتژی تجارت الکترونیکی شما در رسانههای اجتماعی در جهت تقویت حریم خصوصی و شفافیت است. تا زمانی که همیشه تعاملات خود را محترمانه و مشتری محور نگه دارید، کسب و کارتان رو به پیشرفت و ترقی روزافزون خواهد بود.
10. تجربه مشتری خود را شخصی سازی کنید.
یک فروشگاه اینترنتی موفق، تجربۀ خرید آنلاین خود را براساس انتخابها و انتظارات مشتری ایجاد میکند. از استراتژیهای زیر برای شخصی سازی تجربیات مشتریان خود استفاده کنید:
دادهها
از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) برای پیگیری نتایج در زمان واقعی استفاده کنید. خریدهای کاربر، نظرات، لایکها و دادههای رها کردن سبد خرید کاربران را ردیابی کنید. از این دادهها برای ایجاد یک استراتژی شخصیسازی و هدفگیری مجدد برای ارائه یک تجربه منحصر به فرد برای هر بازدیدکننده استفاده کنید.
منابع ترافیکی را در مورد اهداف و علایق مشتریان هدف خود ایجاد کنید. با سفارشیسازی محتوا برای خریداران از منابع مختلف، میتوانید ارتباط پیامهای خود را افزایش دهید و در طول فرایند خرید به آنها انگیزه دهید.
بیشتر بخوانید: با بهینه سازی محتوا ، ترافیک داده را به سمت خود هدایت کنید. |
آدرس IP و موقعیت جغرافیایی
با ردیابی آدرس IP و موقعیت جغرافیایی، توصیههای محصول مرتبط را براساس موقعیت مکانی مشتری ارائه دهید. همچنین میتوانید از این ویژگی برای تغییر به ارزهای محلی و ارائه توصیههای محصول خاص منطقه استفاده کنید.
برای مدیریت فروشگاه اینترنتی خود از متخصص کمک بگیرید.
از بازاریابی دیجیتال تا منبع یابی و ذخیره سازی، تجارت الکترونیک شامل طیف گستردهای از فعالیتهای بسیار تخصصی است که هر کدام پیچیدگی و چالش منحصر به فرد خود را برای صاحبان کسب و کارها دارند. طبیعتاً برای موفقیت در تمامی این حوزهها نیاز به مهارتهای گسترده و متنوعی خواهید داشت. به همین دلیل است که شما نیاز به جذب یک متخصص تجارت الکترونیک دارید. چنین فردی میتواند شما را در مراحل رشد یک فروشگاه اینترنتی و کسب و کار آنلاین و الکترونیک راهنمایی کند.
یک متخصص تجارت الکترونیک علاوه بر کمک به شما در زمینه پیشرفت یک وب سایت، می تواند در پیشبینی خطرات، کاهش هزینههای کسب و کار و افزایش فروش به مشتریان نیز کمک کند.
در پارس فریلنسر میتوانید متخصص مورد نیاز خود برای طراحی، ساخت و اجرای تمام این فرایندها را پیدا و استخدام کنید.