کسب و کار

استوری تلینگ چه تأثیری در رشد کسب‌وکارها دارد؟/ بخش اول

مردم همیشه عاشق داستان‌های خوب هستند، به‌خصوص داستانی که در سطح شخصی با آنها ارتباط برقرار کند و به نوعی با آن هم‌ذات پنداری کنند. در زمینۀ کسب و کارها نیز داستان سرایی یا استوری تلینگ می‌تواند ابزار مفیدی برای برندسازی باشد که توجه مشتریان، کارمندان و سایر ذینفعانی را که به داستان های پشت صحنه و سرگذشت محصولات یک شرکت مرتبط هستند، جلب خواهد کرد.

داستان شرکت شما چه سرگذشت پیروزی های یک کارآفرین بر ناملایمات باشد چه تعهد یک رهبر بزرگ به مهربانی و مسئولیت پذیری، یا برخی رویدادهای مرتبط دیگر که بر تجربۀ مشتری تأثیر می‌گذارد، پیدا کردن و گفتن داستان کسب و کارتان می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد کلی بیزینس شما داشته باشد و منجر به پیشرفت بیشتر شود.

استوری تلینگ در کسب و کار به چه معناست؟

استوری تلینگ در کسب و کارها به فرایند ساختن روایتی از برند و بیزینس شما گفته می‌شود که هدف آن درگیر کردن، ارتقا یا شیفتگی مخاطبان هدف شماست. یک داستان تجاری متقاعد کننده باید پلی بین شرکت شما و مخاطبان مورد نظرتان باشد تا آنها با مأموریت، محصولات یا خدمات شما در سطح احساسی ارتباط برقرار کنند.

چرا استوری تلینگ مهم است؟

داستان سرایی این فرصت را به شرکت شما می‌دهد تا خود را از دیگران متمایز کنید. استوری‌تلینگ به جای تمرکز صرف بر بیان آنچه محصولات یا خدمات شما انجام می‌دهد یا نحوۀ کسب درآمد شرکت شما، از مشتریان و سایرین دعوت می‌کند تا نیروی محرکۀ پشت چرایی توسعه راه‌ حل‌هایی را که شما برای پیشرفت انتخاب کرده‌اید درک کنند.

هدف استوری تلینگ‌های تجاری چیست؟

استوری‌تلینگ‌های تجاری می‌توانند با اهداف مختلفی انجام شوند که از جملۀ آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

پلتفرم پارس فریلنسر
  • توسعه و رشد کسب و کار
  • ایجاد و حفظ مزیت رقابتی عاطفی
  • ایجاد یک تأثیر قوی که توجه مشتری را به خود جلب می‌‍‌کند.
  • تقویت نتایج استراتژی‌های بازاریابی
  • تصمیم گیری
  • انسانی کردن برند شما
  • ایجاد وفاداری مشتری
  • افزایش کارایی کارکنان
  • ایجاد یک برند به یاد ماندنی
  • ایجاد انگیزه در ذینفعان و مشتریان برای اقدام

استوری تلینگ چیست؟

توسعه و رشد کسب و کار

هر ایدۀ تجاری جدید با یک داستان شروع می‌شود. همان‌طور که به راه‌های حل مشکلات، چالش‌های ورود به بازارهای جدید و کارهایی که باید برای ایجاد روابط جدید انجام شود فکر می‌کنید، داستان‌هایی خلق می‌کنید. وقتی نوبت به حل مشکل می‌رسد، در واقع داستانی از پیروزی بر ناملایمات تجارت خود می‌سازید. زمانی که به فکر ورود به بازارهای جدید باشید، موضوع داستان شما فرایند تبدیل یک فرد ضعیف به یک کارآفرین مدعی در حوزۀ کسب و کار خودتان خواهد بود.

وقتی داستان خود را پیدا و براساس آنها عمل کردید، می‌توانید پیام‌هایی ایجاد کنید تا درها را برای توسعه و رشد کسب و کار جدید خود باز کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل ساخت استوری برد

ایجاد و حفظ مزیت رقابتی عاطفی

با وجود تمام تلاش‌های شما برای جلب توجه مشتریان، ممکن است صدایتان به راحتی در میان بازارهای رقابتی گم شود. حتی اگر محصول یا خدمت شما بهتر، مؤثرتر و ارزان‌تر باشد، رقبای شما ممکن است با استفاده از تکنیک‌هایی از شما پیشی بگیرند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید پیام خود را در داستانی به مخاطبان منتقل کنید که مزیت رقابتی احساسی برایتان ایجاد کند. هدف این است که به مشتریان خود کمک کنید تا در سطح شخصی و فردی با برند شما ارتباط برقرار کنند. و این اتفاق زمانی می‌افتد که آنها با استوری تلینگ شما درگیری و ارتباط عاطفی برقرار کرده باشند.

ایجاد یک تأثیر قوی که توجه مشتری را به خود جلب می‌کند.

مردم به‌طور طبیعی به شنیدن داستان‌ها گرایش دارند. داستان‌ها می‌توانند زمینۀ ذهنی برای درگیر شدن مخاطبان با داستان و روایت برند شما را ایجاد کنند. در اصل سرشت همۀ انسان‌ها با داستان تنیده شده است. بنابراین یک داستان که پیامی مرتبط و قوی را منتقل کند، می‌تواند به راحتی توجه دیگران را به خود جلب کند.

تقویت نتایج استراتژی بازاریابی

داستان سرایی جوهرۀ بازاریابی است. مردم مشتاق ارتباط برقرار کردن هستند و می‌خواهند با تجارت و برند شما تعامل داشته باشند. به همین دلیل است که داستان نویسی بسیار جذاب است. وقتی داستان خود را با یک استراتژی بازاریابی محتوای یکپارچه از طریق ابزارهایی مثل اینفوگرافیک، بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو و موارد دیگر ارائه کنید، کسب‌وکار شما می‌تواند نتایج مثبت زیادی از آن بگیرد.

رشد کسب و کار

تصمیم گیری

یکی از اهداف اصلی  استوری تلینگ، هدایت کنش مخاطبان به‌ویژه در زمینۀ تصمیم گیری است. هدف شما چه فروش باشد و چه مواردی مثل استخدام کارمندان جدید، افزایش تأثیر در رسانه‌های اجتماعی یا متعهد شدن به اقدامات آینده‌نگر دیگر، داستان سراییِ اصولی به شما کمک می‌کند مخاطبان هدف شما پیام و درخواستتان را راحت‌تر بپذیرند.

انسانی کردن برند شما

مردم با یکدیگر در ارتباط هستند نه با برندها و شرکت‌ها. متخصصان باتجربۀ بازاریابی می‌دانند که چگونه با انسانی کردن برندها از طریق استوری تلینگ، از این واقعیت استفاده کنند. داستان سرایی به کسب و کار شما شخصیت می‌بخشد و به مخاطبان نشان می‌دهد که بیزینس شما جنبه‌های مختلفی دارد.

بیشتر بخوانید: بازاریابی ویدئویی ؛ چگونه در Tiktok و Instagram وایرال شویم؟

ایجاد وفاداری مشتری

این طبیعت انسانی است که مشتریان به سمت برندی که دوست دارند و به آن اعتماد دارند جذب می‌شوند. استفاده از استوری تلینگ در کسب و کار، ابزاری عالی برای شناختن، دوست داشتن و اعتماد مردم به برند شما در اختیار آنها قرار می‌دهد.

یک داستان متقاعد کننده باعث وفاداری مشتری می‌شود و از دنبال کنندگان دعوت می‌کند تا داستان شما را از طریق رسانه‌های اجتماعی و سایر محتواهای تولید شده توسط کاربر، به اشتراک بگذارند. این شبکۀ ایجاد شده، افراد بیشتری را تشویق می‌کند تا به آنها بپیوندند و شما را بشناسند، دوست داشته باشند و به شما اعتماد کنند. هیچ چیز به اندازۀ وفاداری مشتریان از طریق داستان سرایی تجاری، به یک برند کمک نمی‌کند تا به‌طور ارگانیک طرفداران و مشتریان خود را رشد دهد. ‌

افزایش کارایی کارکنان

کارایی کارمندان و تجربۀ آنها کاملاً به هم مرتبط هستند. هرچه تیم شما بیشتر با برندتان درگیر باشد، انتظار بیشتری از عملکرد آنها دارید. برقراری ارتباط با کارمندان از طریق استوری تلینگ، راه قدرتمندی برای جلب رضایت آنها به پایبندی به مأموریت، اهداف و موفقیت شماست. داستان‌های شما بخشی از فرهنگ شرکت خواهد شد. هنگامی که کارمندان به راه و توانایی شما ایمان داشته باشند، این اشتیاق و اطمینان را به مشتریان هم منتقل خواهند کرد.

کار گروهی

ایجاد یک برند به یاد ماندنی

مصرف کنندگان دائماً با حقایق، ارقام، معیارها و آمار مختلف احاطه می‌شوند. همۀ این اطلاعات اغلب مثل نویزهای سفیدی هستند که آنها نادیده‌شان می‌گیرند با این حال، هنگامی که توانسته باشید پیام برند خود را با یک داستان بیان کنید، می‌توانید در ذهن آنها از بقیه متمایز شوید و تجربه‌ای به یاد ماندنی را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

ایجاد انگیزه در ذینفعان و مشتریان برای اقدام

استوری تلینگ شیوه‌ای انگیزشی است و برای این طراحی شده که مردم را وادار به تفکر، احساس و عمل براساس آن افکار و احساسات کند. دلیلی وجود دارد که مربیان قبل از یک بازی بزرگ صحبت‌های هیجان‌انگیزی برای اعضای تیم می‌کنند که مملو از استعاره‌ها و داستان‌های روشن‌کننده موفقیت برای مواجهه با سختی‌هاست. این کار به تیم انگیزه می‌دهد که در سطح بالاتری بازی کنند و احتتمال پیروزی‌شان نیز بیشتر خواهد شد.

مشتریان خود را اعضای تیمی ببینید که مربی‌گری آنها را به عهدا دارید. اگر می‌خواهید آن‌ها را ترغیب کنید تا نسبت به کسب‌وکار شما مثبت عمل کنند، داستانی واقعاً قانع‌کننده به آن‌ها ارائه کنید.

بیشتر بخوانید:  15 نکته برای ارتقای کیفیت خدمات مشتری برای کسب‌وکارها

ساختار داستانی ساده

یک داستان خوب عموماً ساختاری سه مرحله‌ای دارد که اغلب به عنوان قوس داستانی یا قوس روایی از آن یاد می‌شود. اجزای اصلی آن عبارتند از یک شروع (قلابی که مخاطب را درگیر می‌کند)، یک وسط (جایی که اغلب رویدادها در آن چرخش دراماتیک اتفاق می‌افتد) و یک پایان (جایی که داستان‌نویس مخاطب را به نتیجه می‌رساند، معمولاً مشکلات را حل می‌کند یا اقدامی الهام‌بخش انجام می‌دهد).

شروعی جذاب (قلاب)

استوری تلینگ با یک قلاب شروع می‌شود تا تخیل و توجه مخاطب را جلب کند. این قلاب می‌تواند بیان مشکلی باشد که باید حل شود یا سفری که باید انجام شود. هدف قلاب برانگیختن کنجکاوی مخاطب و ایجاد احساس همدلی با شخصیت اصلی است.

تکامل دراماتیک

قسمت میانی داستان اطلاعات بیشتری در مورد چالش‌ها یا درگیری‌هایی که شخصیت اصلی تجربه می‌کند ارائه خواهد داد. در سطح احساسی، این عنصر از داستان نحوۀ تأثیر ناملایمات بر شخصیت‌ها را به اشتراک می‌گذارد و جزئیات تغییرات یا سفری را که باید پیش از یافتن راه‌حل‌ها از آن بگذرند، به اشتراک می‌گذارد.

استوری تلینگ در کسب و کار

پایان الهام بخش

پایان داستان باید آگاه کننده و الهام بخش باشد. مخاطب سفر داستان شخصیت اصلی را از درگیری اولیه تا تکامل دراماتیک دنبال کرده است و اکنون آماده است تا پایان آن را تماشا کند.

آیا مشکل حل شده است؟ بالاخره چیزی که گم شده بود پیدا شد؟ این سفر چگونه به پایان رسید و مخاطب چه چیزی را می‌تواند در زندگی و چالش‌های خود از بین ببرد؟ بهترین پایان‌ها باید بتوانند به این نوع سوالات پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید: اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیر گذار چیست؟

چه عواملی باعث ایجاد یک استوری تلینگ خوب می‌شود؟

هنگام فراهم کردن مقدمات و عناصر یک داستان تجاری، نحوه انتقال روایت، به اندازۀ اطلاعاتی که می‌دهید مهم است. مطمئن شوید داستان شما این مؤلفه‌های حیاتی را دارد:

اعتبار

معتبر و صادق باشید. مصرف کنندگان، کارمندان و سهامداران شرکت براساس استوری تلینگ شما از شما شناخت پیدا خواهند کرد. هر چه بیشتر با مخاطبان خود ارتباط واقعی برقرار کنید، احتمال ارتباط آنها با داستان شما نیز بیشتر می‌شود. به اشتراک گذاشتن تجربیات زندگی واقعی در حین گفتن داستان برند خود، راهی عالی برای جلب اعتماد مخاطبان است.

سرگرمی

صرفاً با ارائه انبوهی از حقایق و ارقام و حاشیه رفتن داستان سرایی نکنید. در این صورت ممکن است توجه مخاطبان را از دست بدهید. از زبانی فعال و جذاب برای استوری تلینگ استفاده کنید. یادتان باشد که قصه گویی قدیمی‌ترین شکل سرگرم کردن مخاطبان است.

استخدام فریلنسر

اطلاعات

شما نباید تمام حقایق برجسته دربارۀ بیزینس خود را به خاطر سرگرم کردن مخاطبان حذف کنید. اگر این کار را انجام دهید، به سرعت اعتبار خود را از دست خواهید داد. هدف از استوری تلینگ این است که افراد را درگیر کند تا تمایل بیشتری به ارتباط با برند شما داشته باشند و به گونه‌ای عمل کنند که به نفع شما باشد. بنابراین به مخاطبان اطلاعات کافی برای تقویت تخصص  و مهارت خود در نظر آنها و برجسته کردن قابلیت‌هایتان ارائه کنید.

هیجانی

داستان‌های خوب توجه و علاقۀ مخاطب را در سطح احساسی جذب می‌کنند. لازم است که مطمئن شوید داستان شما هم روی مخاطبان چنین تأثیری خواهد گذاشت. شما می‌خواهید خط داستانی‌تان باعث ایجاد همدلی و درک متقابل شود. اگر نتوانید این سطح از ارتباط عاطفی را ایجاد کنید، شانس خود را برای گفتن یک داستان واقعاً عالی از دست خواهید داد.

نظم و پیوستگی

هیچ چیز بیشتر از آشفتگی و از هم گسستگی عناصر داستان، نمی‌تواند مخاطب را آشفته و عصبی کند. تمام سعی خود را بکنید که داستان کسب و کارتان را به شیوه‌ای واضح، مختصر و سازمان یافته منتقل کنید.

 

ادامه دارد…

 

نمایش بیشتر
فریلنسر | کسب درآمد

fatemeh eskandari

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران نویسنده سئوکار در رایا مارکتینگ - ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹ ویراستار فنی و محتوایی در دانشگاه زنجان - ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۸ نویسنده تولید محتوا در شرکت دیجیتال مارکتینگ مهتاب - ۱۳۹۹ تاکنون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
اینجا کلیک کنید
1
پشتیبان
وبلاگ پارس فریلنسر
سلام
آماده پاسخگویی به سوالات شما هستم!