دنبال نیروی متخصص برای استخدام یا انجام پروژه‌هات هستی؟

رایگان آگهی ثبت کن!
Ad استخدام فریلنسر
طراحی سایتتوسعه وب

همۀ چیزهایی که باید دربارۀ لندینگ پیج ها بدانید./ بخش سوم

4 نکتۀ مهمی که در ساختن صفحات فرود به شما کمک می‌کنند.

1. صفحات فرود خود را با توجه به نیاز مخاطب بسازید.

شما باید لندینگ پیج خود را براساس شناخت نیاز مخاطب بسازید و در صفحۀ خودتان پاسخ یا پاسخ‌هایی برای رفع این نیاز ارائه کنید. وقتی شما مخاطبان خود و نیازهایشان را درک کرده باشید، می‌توانید ارتباط بسیار مناسبی با آنها برقرار کنید. با استفاده از راه‌هایی مثل طراحی اصولی لندینگ پیج، CTA های مناسب و ارائۀ خدمات و محصولات اصیل و واقعی، بازدیدکنندگان شما را به عنوان افرادی متخصص و قابل اعتماد در زمینۀ خودتان خواهند شناخت. از این طریق است که می‌توانید تعداد زیادی از مشتریان خود را به مشتری‌های وفادار تبدیل کنید. هر مشتری وفادار از طریق تبلیغ دهان به دهان، خدمات شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی و از آنها تعریف خواهد کرد. به این ترتیب بازدیدکنندگان ابتدایی صفحات فرود شما، تبدیل به بازاریابانی خواهند شد که به رایگان و با علاقه شما را به دیگران معرفی می‌کنند.

2. تمام تمرکز خود را روی خاص بودن منعطف کنید.

ممکن است ارائه کردن چندین پیشنهاد به بازدیدکنندگان صفحات فرود برای شما هم وسوسه‌انگیز باشد. اما این کار فقط مانع تبدیل شدن آنها به مشتریان واقعی شما خواهد شد. مخاطب وقتی به یک صفحۀ فرود مراجعه می‌کند، به دنبال یک پیشنهاد یا راه‌حل سریع، ساده و منحصر به فرد می‌گردد، نه ترکیب پیچیده‌ای از پیشنهادها و ایده‌های مختلف. شما باید از ابتدا بدانید که هدف نهایی و پیشنهادات کلی لندینگ پیجتان چیست. باید محدودۀ پیشنهادها و فعالیت‌هایتان را محدود به همان هدف نهایی کنید و هرگونه عاملی را که موجب حواس‌پرتی و کلافه شدن مخاطب می‌شود، از صفحه حذف کنید.

صفحات فرود

3. مطمئن شوید که در لندینگ پیج شما یک پیشنهاد ارزشمند و رایگان برای مخاطب وجود دارد.

ممکن است هدف شما از ساختن صفحات فرود، ارائۀ فایل دانلودی یک محتوای مفید الکترونیکی به صورت رایگان باشد و بخواهید در ازای آن اطلاعات تماس بازدیدکنندگان را دریافت کنید. وقتی یک محتوای ارزشمند را به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید، از رقبای خود متمایز خواهید شد. این محتوا اعتبار شما و میزان ترافیک ورودی لندینگ پیجتان را افزایش خواهد داد.

4. در صفحات فرود خود از عناصر و ابزارهای تصویری و گرافیکی استفاده کنید.

از نظر خیلی‌ها یک عکس مرتبط، می‌تواند به اندازۀ هزار کلمه با بازدیدکنندگان شما حرف بزند! نتایج یک مطالعه نشان داد که اغلب مردم بعد از گذشت مدتی فقط 1و درصد آنچه شنیده‌اند و 20 درصد آنچه خوانده‌اند را به یاد می‌آورند. اما این عدد در ارتباط با تصاویر و تمام چیزهایی که می‌بینند، نزدیک 80 درصد است. بنابراین هرچقدر که بتوانید اطلاعات و محتوای مورد نظر خود را در صفحات فرود به صورت تصویری با مخاطبان به اشتراک بگذارید، احتمال موفقیت شما نیز افزایش می‌یابد. برای مثال استفاده از این تصاویر در صفحات فرود می‌تواند بسیار مؤثر باشد:

  • عکس‌هایی از خدمات و محصولات شما در محیط واقعی و در حال مصرف شدن
  • عکس‌های خود و اعضای تیمتان (برای ایجاد ارتباط انسانی با مخاطبان)
  • استفاده از نمودارها و جدول‌ها
  • استفاده از اینفوگرافیک‌ها
  • و….

ویژگی صفحات فرود

سؤالات مهمی که دربارۀ صفحات فرود باید از خودتان بپرسید.

شما بعد از طراحی صفحات فرود خود، باید بتوانید به شش سؤال مهم دربارۀ آنها جواب بدهید. این سؤالات عبارتند از:

1. آیا کار با آن آسان است؟

اگر کار با صفحات فرود شما آسان نباشد، بازدیدکنندگان حتی قبل از اینکه محتوا و کال تو اکشن شما را ببینند صفحه را خواهند بست. لندینگ پیج شما باید به گونه‌ای طراحی شود که ازلحاظ بصری جذاب و استفاده از آن برای کاربران راحت باشد. مهم‌ترین تکنیک‌هایی که صفحات فرود شما را کاربر پسند می‌کنند عبارتند از:

  • استفاده از لیست‌ها و جدول‌های مختلف
  • پاراگراف‌ها و جملات کوتاه
  • بودن فضای خالی و سفید بین عناصر و بخش‌های مختلف صفحه
  • و…

2. بازدیدکنندگان در لحظۀ برخورد با لندینگ پیج من چه فکری می‌کنند؟

نحوۀ طراحی صفحات فرود می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی طرز فکر و احساس اولیۀ بازدیدکنندگان در ثانیه‌های ابتدایی داشته باشد. یکی از موارد مهم طراحی، توجه به انتخاب رنگ‌ها و نحوۀ ترکیب آنهاست. این رنگ‌های خاص قرار است چه پیامی را به بازدید کنندگان منتقل کنند؟ آیا در بالای لندینگ پیج از تصویر استفاده کرده‌اید؟ اگر بله، مفهوم این تصویر برای مخاطبان چیست؟ شما باید صفحات ورود خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که بازدیدکنندگان در بدو ورود به آن، به فکر همان چیزی بیفتند که شما می‌خواهید به آن فکر کنند!

3. عنوان من چقدر جذاب است؟

براساس مطالعات انجام شده، 80 درصد بازدیدکنندگان عنوان شما را می‌خوانند، اما تنها 20 درصد از آنها تصمیم می‌گیرند که بقیۀ محتوای صفحۀ شما را هم مطالعه کنند! اکنون می‌توانید اهمیت انتخاب عنوان مناسب برای جلب توجه مخاطبان را درک کنید. مطمئن شوید که عناوین شما با فونت و گرافیکی مناسب در بخش ابتدایی صفحه قرار گرفته‌اند و به اندازه‌ای جذاب هستند که بیشتر بازدید کننده‌ها را به خواندن بقیۀ صفحه نیز ترغیب می‌کنند.

نکته:

سعی کنید یکی از مزیت‌های اصلی یا پیشنهادهای ویژۀ خود را در بخش عنوان ذکر کنید. به این ترتیب نادیده گرفتن صفحۀ شما برای خیلی از مخاطبان سخت خواهد شد!

انواع صفحات فرود

4. آیا CTA (دعوت به اقدام) من واضح و گویاست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مقاله اشاره کردیم، صفحات فرود باید یک هدف تبدیل مشخص و واحد داشته باشند. این هدف مشخص همان CTA یا دعوت از مخاطب برای انجام فعالیت مورد نظر شما (مثل ثبت نام در سایت، خرید، دانلود کتاب الکترونیکی رایگان و…) است. بدون داشتن CTA مشخص، نرخ تبدیل شما به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. یادتان باشد که بهتر است فقط و فقط یک CTA داشته باشید. براساس نتایج یک پژوهش، نرخ تبدیل صفحات فرودی که CTA های مختلف داشتند، حدود 266 درصد کمتر از صفحاتی بود که فقط یک پیشنهاد برای اقدام داشتند.

5. آیا صفحات فرود من از کلمات کلیدی مرتبط استفاده می‌کنند؟

حتماً شما هم می‌خواهید که لندینگ پیجتان در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو نمایش داده شود؛ زیرا از این طریق شانس دیده شدن شما توسط مشتریان بالقوه افزایش می‌یابد. به همین دلیل هم بسیار مهم است که صفحات فرود خود را برای کلمات کلیدی مرتبطی که مخاطبان احتمالی‌تان جستجو می‌کنند بهینه کرده باشید. ابزارهای متعدد و مفیدی برای پیدا کردن کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با جستجوی کاربران وجود دارد، اما بهتر است که برای این کار از یک متخصص سئو کمک بگیرید. او می‌تواند به بهترین شکل کلمات کلیدی مرتبط با لندینگ پیج شما را در اختیارتان بگذارد.

6. لندینگ پیج من چقدر قابل اعتماد است؟

یکی از بهترین راه‌های جلب توجه بازدیدکنندگان این است که کاری کنید تا به شما اعتماد کنند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار، داشتن تأیید اجتماعی است. اما تأیید اجتماعی چیست؟ اغلب مردم به طور غریزی دوست دارند که از یکدیگر تقلید و تبعیت کنند. بنابراین اگر ببینند بیشتر مردم خدمات یا محصولات خاصی را تأیید می‌کنند، به کیفیت و اصالت آن خدمت و محصول اعتماد خواهند کرد. اما شما چگونه می‌توانید این تأیید اجتماعی را ایجاد کنید؟

  • به اشتراک گذاشتن توصیه‌ها و نظرات مشتریان دیگر در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی
  • نام بردن از جوایزی که اخیراً دریافتشان کرده‌اید
  • داشتن گواهینامه‌های امنیتی
  • زیاد بودن تعداد مشتریان
  • و…

طراحی لندینگ پیج

بهینه سازی صفحات فرود (LPO)

چرا باید صفحات فرود خودمان را بهینه سازی کنیم؟ بهینه سازی (SEO) به شما کمک می‌کند که ترافیک بیشتری جذب کنید. جذب ترافیک بیشتر، دو نتیجۀ کلی برای لندینگ پیج شما خواهد داشت:

  1. بازدید کنندگان زیادی صفحۀ شما را خواهند دید.
  2. موتورهای جستجو درک بهتری از صفحۀ شما و نوع فعالیت آن پیدا می‌کنند.

حال سؤال این است که کدام بخش‌های لندینگ پیح را برای رسیدن به این دو هدف باید بهینه سازی کنیم. ما در ادامه لیست مهم‌ترین بخش‌ها را به همراه توضیحی مختصر آورده‌ایم.

برچسب (تگ) عنوان

هدف تگ‌های عنوان این است که پیام محتوای صفحه را به گوگل اطلاع دهند. بهتر است تگ‌های عنوان بیش از 60 کاراکتر نداشته باشند تا به صورت کامل در صفحۀ نتایج جستجوی گوگل نشان داده شوند.

توضیحات متا

این بخش خلاصه‌ای مفید و جذاب از محتوای صفحۀ شماست. زمانی که کسی لینک لندینگ پیج شما را به اشتراک بگذارد، توضیحات متا نیز به همراه آن لینک نشان داده می‌شود. توضیحات متا در صفحۀ نتایج جستجوی گوگل نیز قابل مشاهده است. تعداد کاراکترهای مجاز برای متا 160 – 135 کاراکتر است. متا باید به‌گونه‌ای نوشته شود که بازدیدکنندگان را به کلیک روی صفحۀ شما ترغیب کند.

محتوا

محتوای نوشته شده در صفحه نیز از نظر سئو بسیار اهمیت دارد و باید با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط بهینه شده باشد. با این کار شانس شما برای دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل بسیار بیشتر می‌شود. البته نباید بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده کنید. بهتر است به ازای هر 500 کلمه از محتوا، حدوداً دو بار کلمۀ کلیدی را تکرار کنید.

تست A/B چیست و چرا باید آن را روی صفحات فرود خود امتحان کنید؟

تست تقسیم یا تست A/B زمانی انجام می‌شود که شما به‌طور هم‌زمان حداقل دو نسخۀ مختلف از لندینگ پیج خود را راه‌اندازی کرده‌اید تا ببینید کدامیک از آنها نرخ تبدیل بیشتری می‌گیرد. در چنین حالتی نیمی از ترافیک ورودی شما یک نسخه و نیم دیگر نسخۀ دوم را در همان آدرس مشاهده می‌کنند. در چنین شرایطی و با آنالیز رفتار مخاطبان در هر یک از این صفحات، می‌توانید براساس اطلاعاتی که به دست آورده‌اید تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید.

لندینگ پیج چیست

در تست A/B چندین عنصر مهم وجود دارند که می‌توانید اثر تغییر آنها را روی رفتار مخاطبان بسنجید. این عناصر عبارتند از:

1. عناوین

شما می‌توانید در دو سخۀ مختلف لندینگ پیج خود این تغییرات را ایجاد و رفتار مخاطب را بررسی کنید:

  • عنوان کوتاه‌تر در مقابل عنوان طولانی‌تر
  • تمرکز بر بخش‌های مختلف فروش ویژه (USP)
  • پرسیدن یک یا چند سؤال ازجمله توصیف یا بیان احساسات مختلف
  • و…
  1. CTA یا دعوت برای اقدام

در این مورد می‌توانید شکل، رنگ یا اندازه و محل قرارگیری دکمۀ CTA را تغییر دهید.

3. تصویر هدر

با تغییر تصاویر خواهید فهمید که مشتریان با کدام عکس‌ها تعامل بیشتری دارند. مثلاً می‌توانید در هر نسخه از لندینگ پیج، از نماهای متفاوت محصولات عکس بگذارید.

4. فرم‌ها

اطلاعاتی که در هر فرم از مخاطب درخواست می‌کنید، کوتاه یا طولانی بودن سؤالات، رنگ، طرح، فونت و… را می‌توان در فرم‌ها تغییر داد.

5. چیدمان اجزا

هر لندینگ پیجی اجزای مختلفی مثل تصاویر، دکمه‌های دعوت برای اقدام، پاراگراف‌ها، علائم گرافیکی و… دارد. می‌توانید در نسخه‌های مختلف نحوۀ چیدمان این اجزا را تغییر دهید تا ببینید مخاطب با کدام چیدمان ارتباط بهتری برقرار می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که به تمام نکات ریز و درشتی که در طراحی و اجرای لندینگ پیج‌ها مورد نیاز است اشاره کنیم. با استفاده از اطلاعات این راهنمای گام به گام، که در سه بخش به آنها پرداختیم، می‌توانید صفحات فرودی طراحی کنید که بازدیدکنندگان و نرخ تبدیل زیاد داشته باشند. همچنین می‌توانید تعداد مشتریان وفادار خود را نیز افزایش دهید.

در پایان لازم است بدانید که ساختن صفحات فرود موفق، کار چندان دشواری نیست؛ مخصوصاً زمانی که این کار را با مشورت و کمک گرفتن از متخصصان و صاحب نظران انجام دهید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا