آشنایی با مهمترین اصول طراحی تبلیغات
حتماً شما هم میدانید که یکی از بزرگترین بخشهای هر کسب و کاری به تبلیغات و نحوۀ انجام آن مربوط است. اما اگر تجربهای در زمینۀ طراحی تبلیغات نداشته باشید، ممکن است ندانید که کارتان را دقیقاً باید از کجا شروع کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم طراحی تبلیغات و اصول اولیۀ و مهم آن آشنا کنیم.
طراحی تبلیغات را از کجا شروع کنیم؟
در اولین گام باید بدانید که یک تبلیغ خوب هیچ وقت مزاحم و اضافی تلقی نخواهد شد. هیچ کسب و کاری نیست که بتواند خود را بدون تبلیغات اصولی به مخاطبان هدفش معرفی کند. تبلیغ خوب افراد را کنجکاو میکند تا دربارۀ آن محصول یا خدمت بیشتر بدانند. بنابراین باید سعی کنید تبلیغی را طراحی کنید که بتواند ذهن مخاطبانتان را درگیر کند. در ادامه شما را با مراحل مختلف طراحی یک تبلیغ مؤثر آشنا خواهیم کرد.
طراحی یک تبلیغ خوب چه مراحلی دارد؟
برای اینکه بتوانید یک تبلیغ خوب طراحی کنید، باید طبق این مراحل پیش بروید:
1. محصول خودتان و مخاطبان هدف آن را به خوبی بشناسید.
قبل از آغاز طراحی تبلیغ، باید محصولی را که قرار است تبلیغ برای معرفی آن طراحی شود به خوبی بشناسید. برای این کار شما باید نقاط ضعف و قوت محصول و ویژگیها و لحن برند آن را کاملاً درک کنید. همچنین شناخت مخاطبان هدف این محصول یا خدمت نیز بسیار مهم است. چه کسانی قرار است مخاطب نهایی تبلیغ شما باشند؟
به عنوان مثال اگر میخواهید برای یک شرکت تولیدکنندۀ بازیهای مختلف تبلیغ طراحی کنید، مخاطبان هدف شما گیمرها خواهند بود. اغلب گیمرها هم جزو قشر جوان جوامع هستند. بنابراین شما باید تبلیغ خود را برای گیمرهای جوان طراحی کنید نه خانمهای خانهدار! میزان شناخت شما از مخاطبان هدف، تعیین کنندۀ میزان موفقیت کمپینهای تبلیغاتیتان خواهد بود. فرض کنید مارک زاکربرگ در ابتدای تأسیس فیسبوک، مخاطبان هدف خود را افراد مسن قرار داده بود. نتیجه کاملاً واضح است. اگر زاکربرگ این کار را میکرد، احتمالاً امروز شرکت فیسبوک وجود نداشت.
2. رقبایتان را شناسایی کنید.
شما باید رقبایتان را بشناسید و بدانید از چه تکنیکهایی برای بازاریابی استفاده میکنند. در این صورت میتوانید کمپینهای تبلیغاتی بهتری طراحی و اجرا کنید. برای این کار فهرستی از 10 رقیب برتر خود بسازید و از تمامی تبلیغاتی که بهصورت آنلاین انجام میدهند اسکرین شاتهایی تهیه کنید. لازم است که پستها و مطالبی را که در صفحات اجتماعیشان منتشر میکنند نیز دنبال کنید. سعی کنید الگو و فکر رایج و تأثیرگذار آنها را در سبکهای مختلف تبلیغیشان شناسایی و استخراج کنید. ممکن است طی اینن بررسی به فرمولهایی برای طراحی تبلیغات دست پیدا کنید که بر روی مخاطبان شما هم بهترین اثر را بگذارد.
3. کانالهای بازاریابیتان را انتخاب کنید.
باید بدانید که همۀ کانالهای بازاریابی برای هر کمپین تبلیغی مناسب نیست. اگر تبلیغ شما نیاز به توضیحات بیشتری دارد، شاید تبلیغ در پلتفرمهایی که پستهایشان کوتاهتر است مناسب نباشد. بعد از انتخاب پلتفرم برای تبلیغ، میتوانید محتوایی را که به طور خاص برای آن پلتفرم ساخته میشود طراحی کنید.
بیشتر بخوانید: تبلیغات آنلاین کسبوکار ها چگونه انجام میشود؟/ بخش دوم |
4. تبلیغ خود را طراحی کنید.
این مرحله سختترین و طولانیترین مرحله است که شما در آن طراحی تبلیغات را انجام میدهید. در زمان نوشتن متن تبلیغ سعی کنید که از کمترین کلمات برای بیان محتوای خود استفاده کنید. هدف ما در این مرحله این است که نظر مخاطبان را جلب کنیم تا روی لینک صفحات فرود ما کلیک کنند. بهتر است در تبلیغ خود، نیمی از ویژگیها و امتیازاتی را که محصول یا خدمات شما به آنها ارائه خواهد داد ذکر کنید. در ادامه میتوانید از بازدیدکنندگان بخواهید تا برای دیدن ادامۀ تبلیغ، روی دکمههای مورد نظرتان کلیک کنند و وارد صفحات فرود شما بشوند.
در زمان ساخت بنرهای تبلیغاتی تا حد امکان از پسزمینههای سفید رنگ استفاده کنید. زیرا رنگ سفید چشم مخاطبان را اذیت نمیکند و همزمان میتواند توجه و کنجکاوی آنها را نیز جلب نماید. به همین دلیل هم هست که کمپانی تویوتا همیشه در تبلیغات خود از خودروهای سفید رنگ استفاده میکند. زیرا این خودروها به صورت سریع و ناخودآگاه توجه تماشاگران را به خود جلب خواهند کرد.
نکتۀ بعدی که باید در نظر داشته باشید، اهمیت عناصری است که در طراحی تبلیغ استفاده میکنید. بخش بزرگی از فضای شما در تبلیغ را باید عناصر زیبای طراحی بپوشانند. درواقع متن شما باید کمترین فضا را اشغال کرده باشد.
5. انتزاعی و خاطرهانگیز باشید.
در زمان طراحی باید به تبلیغ خودتان عناصر انتزاعی هم اضافه کنید. این گونه مخاطب شما میتواند تبلیغتان را به آسانی به ذهن بسپارد. چیزهای عجیب و غریب همیشه برای مغز و حافظۀ انسانها جذابتر هستند. حتی زمانی که شما یک رویای انتزاعی میبینید، روز بعد که از خواب بیدار شوید، احتمالاً تصاویر و چیزهای عجیب و غریبی را که در رویایتان حضور داشتند به خاطر میآورید و بقیۀ آن را فراموش کردهاید. این مسئله دقیقاً در طراحی تبلیغات هم باید مورد توجه شما قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید: تبلیغات آنلاین کسب و کارها چگونه انجام میشود؟/ بخش اول |
6. از تصاویر زیبا استفاده کنید.
همۀ انسانها از دیدن تصاویر زیبا لذت میبرند. بنابراین میتوانید با افزودت تصاویر باکیفیت و جذاب به تبلیغ خود، مخاطبان بیشتری جذب کنید. در انتخاب تصاویر برای تبلیغتان باید دقت زیادی داشته باشید. عکسهایی زا انتخاب کنید که محتوایشان ساده و قابل فهم باشد. اگرچه ممکن است به نظرتان استفاده از کلمات با فونت بزرگ و پررنگ بیشتر جلب توجه کند، اما این کار در واقعیت ایدۀ بسیار بدی خواهد بود. زیرا مردم علاقه خود را به چیزهایی که نتوانند پردازش کنند به زودی از دست خواهند داد.
سخن پایانی
طراحی تبلیغات قانع کننده کار بسیار سختی است. بنابراین انتظار نداشته باشید که در اولین تجربههایتان پیشرفتها و موفقیتهای خیلی بزرگ و عجیب به دست بیاورید. شما با تکرار طراحی تبلیغات خود میتوانید به تدریج به شیوهای که برای شما کار میکند برسید. هیچ کس یک طراح بزرگ به دنیا نیامده است. همۀ آنها به مرور و با گذشت زمان در کار خود حرفهای میشوند. پس صبور باشید و به تمرین، تکرار و آزمون و خطا ادامه دهید.
برای ارتباط با فریلنسرهای طراحی و گرافیستهای پارس فریلنسر اینجا کلیک کنید.