دانلود تصویر ، صدا ، فوتیج ، ویدیو کلیپ از شاتراستاک ، فری پیک و 40 سایت دیگر

اشتراک نامحدود
Ad استخدام فریلنسر
بازاریابی و فروشکسب و کار

تبلیغات کسب‌وکارها چیست و چگونه انجام می‌شود؟/ بخش دوم

در بخش اول این مقاله تبلیغات را تعریف کردیم و اهداف کسب و کارها از تبلیغ را برشمردیم. در ادامه نیز به 10 دلیلی اشاره کردیم که تبلیغات کسب‌وکارها را به امری ضروری و مؤثر در پیشرفت تبدیل می‌کند. در این بخش قصد داریم بعد از معرفی انواع تبلیغات، اجزای یک کمپین تبلیغاتی موفق را بررسی کنیم.

تبلیغات کسب‌وکارها چه انواعی دارد؟

به طور کلی تبلیغات به دو دسته تقسیم می‌شوند: سنتی و دیجیتال. آشنایی با تفاوت‌هایی که بین این دو نوع تبلیغ وجود دارد بسیار مهم است. زیرا در هر کدام از این دو شیوه از روش‌های مختلفی برای رسیدن به مخاطبان هدف استفاده می‌شود.

تبلیغات سنتی

در یک تعریف کلی، تبلیغات سنتی به هر تبلیغی گفته می‌شود که به صورت آنلاین نباشد. تبلیغات سنتی شامل مواردی از این دست است:

  • تبلیغ در تلویزیون و رادیو
  • تبلیغات بیلبوردی
  • ایمیل‌های مستقیم
  • تبلیغات چاپ شده در روزنامه‌ها و مجلات
  • و…

این شیوه از تبلیغات معمولاً برای تبلیغات کسب‌وکارهای محلی بسیار مناسب است. مغازه‌داری را در نظر بگیرید که بازار هدفش یک شهر کوچک و مناطق اطراف آن است. برای چنین فردی دسترسی به مخاطبان هدف به راحتی و از طریق تبلیغ در بیلبوردها یا تبلیغات رادیویی امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر این بعضی افراد و مخصوصاً اشخاص مسن، به خدمات آنلاین دسترسی کمتری دارند. اگر مخاطبان هدف شما چنین گروه‌هایی هستند، بهترین انتخاب برایتان تبلیغات سنتی خواهد بود.

تبلیغات سنتی

باید توجه داشت که تبلیغات سنتی ممکن است گران‌تر از تبلیغات دیجیتال باشند. همچنین امکان ویرایش یا تغییر آنها معمولاً دشوار و حتی غیر ممکن است. همچنین سنجش میزان اقبال مردم به انواع تبلیغات سنتی نیز اغلب دشوارتر است. در نتیجه بهتر است هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب تبلیغات سنتی، به این موارد نیز توجه داشته باشید.

تبلیغات دیجیتال

حتی اگر به نظرتان تبلیغات سنتی برای شما کار می‌کند، باید به تبلیغات دیجیتال هم توجه داشته باشید. تبلیغات دیجیتال به هر شکل از تبلیغات گفته می‌شود که به صورت آنلاین انجام شود. از انواع این تبلیغات می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • نمایش تبلیغات در وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و…
  • تبلیغات بومی؛ مثل پست‌های حمایت شده در شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات ایمیلی
  • و…

اما چرا شما به تبلیغات دیجیتال نیاز دارید؟ بسیاری از مردم امروزه پیش از هر خریدی، به صورت آنلاین جستجو می‌کنند. این افراد معمولاً به سرعت تحت تأثیر توصیه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف شده باشد قرار می‌گیرند. بنابراین شما با تبلیغات دیجیتال می‌توانید خودتان را در معرض دید صدها یا هزاران مشتری قرار بدهید.

 

بیشتر بخوانید: 10 روش سودآور برای راه‌اندازی و پیشرفت بیزینس‌های فریلنس

 

نتایج حاصل از تبلیغات کسب‌وکارها به صورت دیجیتال کاملاً قابل اندازه‌گیری و آنالیز است. شما می‌توانید با توجه به معیارهایی مثل تعداد لایک و کامنت، میزان بازدید از وب سایت و… دربارۀ افرادی که تبلیغ شما را دیده‌ یا با آن درگیر شده‌اند اطلاعات زیادی به دست آورید. تبلیغات دیجیتال معمولاً مقرون‌به‌صرفه هستند و شما زمانی هزینۀ آنها را می‌پردازید که اقدامات مورد نظرتان انجام شده باشند. از جملۀ این اقدامات می‌توان به کلیک کردن روی یک لینک و بازدید از وب سایت شما اشاره کرد.

تبلیغات آنلاین

یک کمپین موفق برای تبلیغات کسب‌وکارها چه اجزایی دارد؟

مهم‌ترین نکته برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی این است که بدانید چگونه می‌توانید از هزینه‌های خود برای آن نهایت استفاده را ببرید. هر تبلیغی باید بتواند هویت برند شما را تقویت و مزایای محصولات یا خدمات شما را به طرز اثرگذاری به بازار هدفتان منتقل کند. بنابراین هم‌زمان با ارائۀ ایده‌هایی دربارۀ حضور تصاویرجذابی و چشم‌نواز و شعارهای به یادماندنی در جلسات طوفان فکری‌تان هستید، از خودتان بپرسید که آیا ایده‌های شما برای کمپین تبلیغاتی مورد نظرتان 9 جزء مهمی را که در ادامه ذکر شده است دارند یا نه.

1. چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز می‌کند؟

اغلب ما روزانه با ده‌ها و صدها تبلیغ مواجه می‌شویم. بنابراین تبلیغ شما باید بتواند در این میان با دیگران رقابت کند و در ذهن مخاطب هدف شما ماندگار شود. شما باید یک پیشنهاد ویژۀ فروش (USP) بسازید. این کار به مشتریان شما خواهد گفت که چرا باید از شما خرید کنند.

2. چگونه می‌خواهید توجه مخاطبان را جلب کنید؟

برای متمایز شدن در میان جریان ثابت تبلیغات، باید یک عنوان قانع‌کننده و جذاب ایجاد کنید. اما چگونه قرار است این کار را انجام دهید؟ می‌توانید بر روی مزایایی که مردم از خرید و ارتباط با شما به دست خواهند آورد تأکید کنید. استراتژی مؤثر دیگر این است که از یک زاویۀ منفی بر روی نقاط اضطراب‌آور افراد تمرکز کنید و سپس یک راه‌حل به آنها بدهید. حتی کپی‌رایترهای باتجربه نیز ممکن است زمان زیادی را صرف تکمیل عناوین تبلیغاتی کنند. این مرحله بسیار مهم است و نباید سرسری از آن بگذرید.

3. چه چیزی به مردم پیشنهاد می‌دهید تا آنها را وادار به خرید کنید؟

تبلیغات کسب‌وکارها زمانی که مؤثر باشد می‌تواند چیزهای بالقوۀ قانع‌کننده‌ای را به خریداران ارائه کند. این پیشنهادات شامل تخفیف‌های محدود، فرصت‌های آزمایش محصولات بدون پرداخت هزینه، ارسال رایگان و… هستند. اغلب این پیشنهادها به افراد دلیلی می‌دهد تا حداقل یک بار خدمات و محصولات شما را امتحان کنند.

تبلیغ برای کسب و کار

4. خرید از شما چه مزایایی برای مردم خواهد داشت؟

به یاد داشته باشید مردم زمانی از شما خرید خواهند کرد که بدانند این کار سودی برایشان دارد. شما نباید فقط بر روی ویژگی‌های تبلیغ متمرکز شوید. در کنار این کار باید بر روی مزایایی که مشتری‌ها از ارتباط با شما به دست خواهند آورد تمرکز کنید. لئو برنت یکی از اساتید حوزۀ تبلیغات در این باره گفته است:

«به من نگو چقدر خوب می‌سازید. به من بگو وقتی از آن استفاده می‌کنم چقدر خوب است.»

5. چگونه می‌توانید ریسک‌های خرید از خودتان را کمتر کنید؟

خرج کردن پول می‌تواند موجب ایجاد احساس عصبی در بعضی افراد شود. هیچ کسی حس پشیمانی بعد از خرید را دوست ندارد. شما با ارائۀ راه‌هایی مثل ضمانت بازگشت پول و… می‌توانید این حس بد را در مشتریان خود از بین ببرید.

6. آیا می‌توانید از توصیفات و نظرات مشتریان راضی استفاده کنید؟

بعضی از افراد تردیدهایی دربارۀ خرید از برندها و شرکت‌های ناآشنا دارند. اما در مقابل بسیار متمایل به شنیدن توصیۀ دیگران دربارۀ یک خدمت یا محصول خاص هستند. به همین دلیل هم استفاده از توصیفات و نظرات مثبت مشتریان راضی، همیشه یک تکنیک قدرتمند در تبلیغات محسوب می‌شود.

7. چگونه می‌توانید مردم را تشویق به اقدام لحظه‌ای کنید؟

هدف نهایی شما از تبلیغ ایجاد انگیزه در مخاطبان برای اقدام سریع است. به این کار در بازاریابی CTA یا دعوت به اقدام گفته می‌شود. شما در CTA ممکن است از مردم بخواهید که محصول شما را بخرند، اما همیشه این کار را نمی‌کنید. ممکن است بعضی‌ وقت‌ها هم اقدامات دیگری مثل دنبال کردن شما در شبکه‌های اجتماعی، ثبت نام در خبرنامه و… را از آنها بخواهید.

اهداف تبلیغات

8. از چه تصاویری برای جلب توجه مخاطبان باید استفاده کنید؟

شما برای ارائۀ پیشنهادات خرید خود به مخاطب، بیان مزایا، طراحی CTA ها و… به متن نیاز دارید. اما متن‌ها هیچ وقت به تنهایی کافی و جالب توجه نخواهند بود. شما باید از تصاویر جذاب و زیبا برای جلب نظر مخاطب در تبلیغات کسب‌وکارها استفاده کنید. بهترین حالت این است که تصاویر انتخابی شما با برند و اهداف تبلیغتان هم‌راستا باشند.

9. مخاطبان برای شناخت بیشتر چگونه باید با شما ارتباط برقرار کنند؟

مطمئن باشید که در تبلیغتان راه‌هایی برای ارتباط و خرید را هم به مخاطبان معرفی کرده‌اید. به عنوان مثال می‌توانید در تبلیغات دیجیتال لینک وب‌سایت خود را نیز ضمیمۀ تبلیغ کنید. در تبلیغات سنتی هم می‌توانید از یک شمارۀ تلفن یا آدرس استفاده کنید.

 

 

ادامه دارد…

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا