دنبال نیروی متخصص برای استخدام یا انجام پروژه‌هات هستی؟

رایگان آگهی ثبت کن!
Ad استخدام فریلنسر
طراحی سایتتوسعه وب

همۀ چیزهایی که باید دربارۀ لندینگ پیج ها بدانید./بخش اول

همۀ ما با اهمیت داشتن یک وب سایت برای حضور آنلاین برندها در فضای کسب‌وکار آشنا هستیم. اگر بخواهید کسب‌وکارتان را گسترده‌تر و مشتریان خود را بیشتر کنید، چه کاری انجام خواهید داد؟ لندینگ پیج‌ها دقیقاً در چنین مواقعی به کمک شما می‌آیند. ایجاد یک لندینگ پیج یا صفحه فرود جذاب و مؤثر برای بسیاری از صاحبان مشاغل کار دشواری است. آنها معمولاً نمی‌دانند که از کجا باید شروع کنند؟ چه چیزهایی را باید در لندینگ پیج بنویسند؟ چطور باید آن را طراحی کنند؟

این مقاله پاسخ کاملی برای تمام سؤالات شما دربارۀ لندینگ پیج‌هاست. در این راهنما ابتدا با تعریف لندینگ پیج یا صفحات فرود آشنا می‌شویم. در ادامه خواهیم گفت که چرا شما به صفحات فرود نیاز دارید و چگونه می‌توانید یک لندینگ پیج خوب بسازید.

لندینگ پیج چیست؟

لندینگ پیج یک صفحۀ وب جدا از وب‌سایت است که در اغلب مواقع با هدف بازاریابی و تبلیغ محصولات یا خدمات خاصی ایجاد می‌شود. لندینگ پیج درواقع یک مقصد آنلاین است. مخاطب با کلیک روی لینک آن در صفحۀ اینترنتی فرود می‌آید تا اطلاعات بیشتری دربارۀ تبلیغی که دیده بود کسب کند.

صفحه فرود چه تفاوتی با دیگر صفحات وب سایت دارد؟

ممکن است خیلی‌ها لندینگ پیج‌ها را نوعی از صفحات وب بنامند. توجه به این نکته ضروری است که صفحات فرود با صفحات معمولی وب تفاوت‌های زیادی دارند. صفحات وب شامل لینک‌های متعددی است تا بتواند مخاطبان را به خواندن مقالات مختلف، کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ نویسنده یا دنبال کردن نام تجاری در شبکه‌های اجتماعی بکند. اما لندینگ پیج‌ها تنها با یک هدف طراحی می‌شوند: دعوت به اقدام (call-to-action). هیچ بخش یا لینک اضافی دیگری در صفحات فرود وجود ندارد تا حواس مخاطب را پرت کند. همین مسئله نیز بازدیدکنندگان را ترغیب به اقدام مورد نظر شما خواهد کرد.

لندینگ پیج

تفاوت لندینگ پیج با صفحۀ اصلی (home page) چیست؟

لندینگ پیج‌ها با یک هدف خاص (دعوت به اقدام) طراحی شده‌اند، اما صفحۀ اصلی وب‌سایت برای جستجو ساخته شده است. صفحات اصلی بازدیدکنندگان را تشویق می‌کنند تا نگاهی به بخش‌های مختلف سایت بیندازند، روی لینک‌های بیشتری کلیک کنند و به طور کلی زمان بیشتری را در سایت بگذرانند. درواقع صفحات اصلی شامل تمام چیزهایی هستند که یک برند یا کسب‌وکار ارائه می‌کند. در صفحات اصلی اطلاعات کوتاهی از موضوعات مختلف مطرح می‌شود تا کنجکاوی مخاطب را برای دیدن ادامۀ مطلب تحریک کند. هدف از تمام این کارها نیز ارائۀ یک نمای کلی از کسب‌وکار است.

لندینگ پیج‌ چه انواعی دارد؟

وقتی از طراحی لندینگ پیج صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که این صفحات چندین نوع مختلف دارند. با این حال رایج‌ترین انواع آن دو مدل اصلی است: کوتاه و طولانی.

لندینگ پیج کوتاه (Short-form landing pages)

این صفحات اطلاعات کمتری برای ارائه دارند. بنابراین برای افزایش کلی تعداد مشتریان بسیار مناسب هستند. خصوصاً زمانی که می‌خواهید بازدیدکنندگان را تشویق به دانلود پیشنهادات خود بکنید. اقبال این صفحات به دلیل این است که محتوای کمتری دارند و احتمال حواس‌پرتی مخاطبان را کاهش می‌دهند.

لندینگ پیج طولانی (Long-form landing pages)

از این صفحات بیشتر برای فروش‌های ویژه استفاده می‌شود. اگر کالا یا خدمتی با قیمت‌های بالا ارائه می‌کنید (مثل دوره‌های آنلاین، آموزش‌های ویژه، بسته‌های پیشنهادی و…) می‌توانید برای اقناع مخاطب با قصه‌گویی‌های طولانیاز این صفحات استفاده کنید. صفحات طولانی بازدیدکنندگان را مستقیماً به سبد خرید منتقل می‌کنند.

سایر انواع لندینگ پیج‌ها که طراحان ممکن است آن را به شما پیشنهاد کنند، صفحات فرود ویدئویی و صفحات استاتیک هستند.

لندینگ پیج ویدئویی (Video landing pages)

این صفحات ممکن است به دلایل گوناگون با استقبال بازدیدکنندگان مواجه نشوند. اما تفاوت این صفحه با دیگر صفحات این است که مخاطب اختیار پخش ویدئو را خواهد داشت. درواقع به محض ورود مخاطب به صفحه ویدئو پخش نمی‌شود. مطالعات نشان داده است که پخش خودکار پس‌زمینه‌های ویدئویی، ذهن بازدیدکننده را از هدف اصلی صفحه (دعوت برای اقدام) منحرف می‌کند. نتایج یک مطالعه بر روی مشتریان B2B نشان داد که 33 درصد افراد علت خروج خود از لندینگ پیج را پخش خودکار صوت یا ویدئو عنوان کردند. همین مطالعه نشان داد که صفحات فرودی که دربردارندۀ یک ویدئوی خاص احساسی (مثل فیلم کنسرت) بودند، با اقبال بیشتری مواجه شدند. علاوه بر این، زمانی که ویدئویی در لندینگ پیجی قرار می‌گیرد و دارای دکمه‌های کنترل‌گری مثل پخش و مکث است، می‌تواند تعداد تماشاگران خود را 144 درصد افزایش دهد.

لندینگ پیج چیست

لندینگ پیج ایستا / استاتیک (Static landing pages)

در این صفحات هیچ گونه ویدئویی وجود ندارد. صفحات فرود استاتیک بسیار محتوا محور و مبتنی بر متن و تصویر هستند. طراحان این صفحات معتقدند هرچه میزان حواس‌پرتی بازدیدکننده کمتر باشد، بهتر است. در صفحات استاتیک، تمام تمرکز کاربر روی محتوا متمرکز است، نه جابجایی تصاویر و رنگ‌ها.

 از لندینگ پیج‌ها برای چه اهدافی استفاده می‌شود؟

مهم‌ترین کاربرد لندینگ پیج‌ها افزایش نرخ تبدیل سایت است. اما وقتی قصد شما از راه‌اندازی آنها تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری باشد، چه کارهایی باید انجام بدهید؟

علت موفقیت و تفاوت لندینگ پیج‌ها دو فاکتور اصلی است:

نسبت توجه بازدیدکنندگان (attention ratio)

نسبت توجه به تعداد اقدامات بالقوه‌ای که بازدیدکنندگان در صفحه‌ای انجام می‌دهند (مثل کلیک روی لینک‌ها) در مقایسه با اقداماتی که شما می‌خواهید انجام دهند گفته می‌شود. درواقع صفحات اصلی در مقایسه با لندینگ پیج می‌توانند نسبت توجه 1/20 داشته باشند. زیرا علاوه بر دکمۀ «ثبت نام» یا «خرید»، 20 انتخاب دیگر برای کلیک را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. نسبت توجه در صفحات فرود 1/1 است. یعنی برای اقدام بازدیدکنندگان فقط و فقط یک گزینۀ دعوت به اقدام وجود دارد که با هدف شما از راه‌اندازی پیج مطابقت می‌کند.

به خاطر داشته باشید هر چه حواس‌پرتی بازدیدکننده کمتر باشد، نرخ تبدیل لندینگ پیج شما افزایش خواهد یافت.

مطابقت پیام (message match)

این عامل به میزان مطابقت صفحۀ فرود شما با چیزهایی است که کاربران در تبلیغ دیده‌اند و ترغیب به کلیک روی لینک شما شده‌اند. وعده‌های تبلیغاتی شما (مثل دانلود رایگان، هدیۀ اولین خرید یا کد تخفیف و…) انتظاری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. قطعاً شما دوست ندارید که با برآورده نشدن این انتظار در هنگام ورود به صفحۀ فرودتان مخاطب را ناامید کنید. به همین دلیل هم هست که مطابقت پیام در صفحات فرود بسیار مهم‌تر از صفحات اصلی است. از آنجایی که لندینگ پیج‌ها با یک هدف مشخص ساخته می‌شوند، اقدام مورد نظر شما برای بازدیدکنندگان به وضوح مشهود است. اگر لندینگ پیج شما هم مثل صفحۀ اصلی سایت شلوغ باشد، ممکن است یافتن چیزی را که به بازدیدکنندگان وعده داده بودید، برایشان دشوار کنند.

لندینگ پیج‌ها با چه هدفی ساخته می‌شوند؟

اکنون که دو دلیل نیاز به صفحات فرود و برتری آنها به صفحات اصلی را بررسی کردیم، بهتر است ببینیم چه زمانی باید اقدام به ساخت لندینگ پیج کنیم. تعداد موقعیت‌هایی که در آن ممکن است شما به لندینگ پیج نیاز داشته باشید بسیار زیاد و متنوع است. ما در ادامه به سه هدف کلی و مهم ساخت صفحات فرود اشاره می‌کنیم.

1. پیشنهادات تبلیغاتی تقسیم بندی شده

اگر برای مشتریان خود تبلیغات مختلفی انجام می‌دهید، لازم است که برای هر تبلیغ صفحۀ فرود جداگانه بسازید. به عنوان مثال شما برای این سه هدف، باید سه لندینگ پیج مجزا داشته باشید:

  • ثبت نام در یک دورۀ آموزشی رایگان
  • پیشنهادات مختلف به مشتریان جدید
  • برنامه‌ها و امکانات ویژه برای مشتریان و مخاطبان قدیمی و رده بالا

ایجاد صفحات جداگانه برای هرکدام از این اهداف، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به راحتی بتوانید فراخوان‌های مختلف منتشر و تبلیغات کنید و کمپین‌هایی مطابق با مخاطبان هر صفحه طراحی کنید.

انواع لندینگ پیج

2. محصولات متعدد

ممکن است شما چندین محصول متفاوت برای فروش داشته باشید. همچنین ممکن است یک خدمت یا محصول واحد داشته باشید که ویژگی‌های متفاوتی دارد. در هر یک از این دو مورد، بهتر است برای محصولات مختلف صفحات فرود جداگانه داشته باشید. در این صورت در هر صفحه با مخاطبان هدف بیشتری در ارتباط خواهید بود و این مسئله نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

3. منابع ترافیکی متعدد

ممکن است شما در یک کمپین تبلیغاتی یا بازاریابی، از چندین کانال مثل ایمیل، شبکه‌های اجتماعی مختلف و… استفاده کنید. در این موارد هم بهتر است برای ورود بازدیدکنندگان هر کدام از این کانال‌ها یک لندینگ پیج جداگانه طراحی کنید. اما علت انجام این کار چیست؟ هر کدام از این کانال‌های تبلیغاتی، نوع خاصی از مخاطبان را دارند. بنابراین در صفحات فرود جداگانه شما می‌توانید نوع مناسب تصاویر، پیام‌ها و دعوت برای اقدام را مطابق با ویژگی‌های هر مخاطب ایجاد کنید.

 

ادامه دارد…

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا