اگر شما هم به دنبال یافتن یک فریلنسر مناسب هستید، باید بدانید که این کار چندان دشوار نیست. ما در ادامه 7 گام برای پیدا کردن فریلنسر موردنظرتان را برایتان آوردهایم.
حتماً میدانید که در زمینۀ کار کردن بهصورت مستقل و آزاد (فریلنس) شاهد ایجاد تغییرات بسیار و انقلابی مهم هستیم و هر روز بر تعداد افراد بااستعدادی که شغلهای سنتی خود را ترک میکنند تا بتوانند به صورت فریلنس کار کنند افزوده میشود. اگر برای انجام پروژۀ بعدیتان به دنبال یک فریلنسر میگردید، قطعاً خواهید توانست یک فرد مناسب را بهآسانی پیدا کنید.
بازارهای آنلاینی مثل پارسفریلنسر امکان دسترسی شما به میلیونها فریلنسر مستعد را فراهم و به شما کمک میکند تا آنها را مطابق با معیارهای موردنظر خودتان رتبهبندی کنید. شاید برایتان عجیب باشد که امکانی وجود دارد که شما بتوانید به فریلنسرهای بااستعدادی از سراسر جهان و در زمینههای مختلف دسترسی داشته باشید.
چگونه میتوان از میان گزینههای متعدد، بهترین فریلنسر را انتخاب کرد؟
پارادوکس انتخاب
باری شوارتز، روانشناس آمریکایی، در کتاب خود با عنوان «پارادوکس انتخاب» در مورد اضافهکاری صحبت میکند و آن را اضافه بار انتخاب مینامد. این مفهوم در واقع یک نوع اختلال شناختی است و زمانی رخ میدهد که افراد گزینههای زیادی برای انتخاب دارند. در چنین مواردی تصمیمگیری به کاری بسیار دشوار تبدیل میشود و این افراد به نوعی در گرفتن تصمیم درست دچار نوعی عجز میشوند. قطعاً شما دوست ندارید چنین موقعیتی را تجربه کنید؛ خصوصاً وقتی که پروژههای زیاد و زمان کمی دارید.
افراد در چنین موقعیتی و برای غلبه بر این فشار، معمولاً یکی از دو راهی را که در ادامه به آنها اشاره میکنیم انتخاب میکنند:
- اولین فریلنسری را که پیدا میشود و خوب به نظر میرسد انتخاب میکنند و کار را به او میسپارند. با این حال، احتمال اینکه آن فرد مناسب آن پروژه نباشد، بسیار زیاد است.
- صاحبان پروژه از آنجایی که میدانند ممکن است فریلنسر خوب و حرفهای پیدا نکنند، خودشان دست به کار میشوند و ساعتها به تحقیق و جستجو دربارۀ پروژههایشان میپردازند. این کار شانس موفقیت پروژۀ آنها را افزایش میدهد، ولی توانایی آنها را برای تمرکز بر وظایف مهم و اصلیشان بسیار کم خواهد کرد.
همانطور که متوجه شدید، هیچ کدام از این دو راه ایدهآل نیستند. اما نگران نباشید. ما راهی عالی برای حرکت به جلو و موفقیت در پروژههایتان به شما پیشنهاد خواهیم کرد.
چرا یافتن فریلنسر مناسب برای پروژهها دشوار به نظر میرسد؟
شاید برایتان عجیب باشد که چرا یافتن فردی که بتواند بهصورت فریلنسری پروژههای شما را به درستی پیش ببرد و مدیریت کند، دشوار است. شما باید بدانید پیدا کردن کسی که صرفاً «خوب» است، کافی نیست! شما برای موفقیت پروژههای کاری خود به کسی نیاز دارید که در حوزۀ خودش بالاتر از سطح شما باشد، روشهای جدیدی برای انجام شدن کارهایتان به شما معرفی و پیشنهاد کند، خلاق باشد و راه رسیدن به مقصد را به شما نشان دهد. درواقع باید به دنبال کسی بگردید که با مهارت و میزان حرفهای بودن در کار خود، شما را بیدار و آگاه کند! منطقی است که یافتن چنین فردی چندان آسان نباشد.
من براساس تجربۀ پانزدهسالۀ خود در صنعت تبلیغات و به اقتضای شغلم، در طول این سالها با چندین فریلنسر کار کردهام و روشها و گامهایی برای یافتن بهترین فریلنسر یافتهام که همیشه جواب میدهد.
در ادامه شیوۀ هفتمرحلهای خود برای پیدا کردن فریلنسرهای حرفهای را با شما در میان خواهم گذاشت.
7 گام مهم برای یافتن بهترین فریلنسر ها
1- خلاصۀ دقیقی از جزئیات آنچه میخواهید تهیه کنید.
بعضی از افراد فکر میکنند که تهیۀ این خلاصه بهتر است بعد از یافتن فریلنسر انجام شود، اما این اولین کاری است که بهمحض تعریف پروژه باید انجام دهید. به هیچ وجه آن را به بعد موکول نکنید. البته بهتر است پیش از قرارداد به فریلنسر بگویید که دقیقاً قرار است چه کاری انجام دهد، اما پیش از آن باید خودتان بدانید که قرار است پروژه چه روندی را طی کند. بنابراین همۀ امور مربوط به پروژه را مکتوب کنید. در اختیار داشتن چنین نوشتهای، به شما این دید را خواهد داد که دقیقاً به دنبال چه فردی میگردید و او باید چه کارهایی را برایتان انجام دهد.
البته به خاطر داشته باشید که بعضی از این جزئیات مربوط به خودتان است و لازم نیست در اختیار فریلنسرها قرار بدهید. بعد از اینکه چند بار چنین نوشتههایی را تهیه کنید، به تعادل مورد نیاز در میزان ارائۀ اطلاعات به افراد نیز خواهید رسید.
2- برای پروژه یک بودجۀ واقعبینانه در نظر بگیرید.
درست است که درواقع تعیین بودجه هم باید در مرحلۀ قبل و هنگام تهیۀ خلاصۀ پروژه انجام شود، اما به دلیل اهمیتی که دارد، بهصورت جداگانه نیز به آن میپردازیم.
تعیین کردن بودجه برای پروژه به شما کمک میکند که کمی تأمل کنید و ببینید که برای انجام شدن کارتان دقیقاً به دنبال چه افرادی با چه میزان توانایی میگردید. منظور من از تعیین بودجه، لزوماً در نظر گرفتن مبالغ سنگین و زیاد نیست. همۀ ما میدانیم که صرف بودجۀ زیاد ما را به منابع انسانی فوقالعاده نمیرساند. شما میتوانید با بودجهای متعادل و منطقی و با کمی جستجوی حرفهایتر و صرف زمان، به افراد متخصص و کاربلد دسترسی داشته باشید.
برای تعیین بودجۀ مناسب چگونه باید عمل کرد؟
برای تخصیص بودجۀ مناسب باید نرخ متوسط بازار برای منبع و تخصص مورد نیاز خود را بررسی کنید. میتوانید برای اطلاع از هزینهها به پلتفرم پارسفریلنسر سر بزنید و از افرادی که در حوزۀ شما فعالیت میکنند دربارۀ نرخ استخدام فریلنسر برای پروژهها سؤال بپرسید. این افراد به شما خواهند گفت که آیا میزان بودجهای که برای کارتان در نظر گرفتهاید منطقی است یا نه. همچنین میتوانند به شما بگویند که با این بودجه میتوانید به چه سطحی از مهارتهای فریلنسرها دسترسی داشته باشید.
صحبت با این افراد در این زمینهها دید مناسبی به شما خواهد داد:
- مهارتهایی که شما به دنبالش هستید چقدر تقاضا دارد؟
- آیا پروژۀ شما فرصت مناسبی برای ایجاد یک نمونه کار قوی در اختیار فریلنسرها قرار خواهد داد؟
- بهتر است چگونه وارد مذاکره با افرادی که بهصورت فریلنس کار میکنند بشوید.
بنابراین تعیین بودجه از همان ابتدای کار به شما کمک میکند تا با واقعیتها آشنا شوید و کنار بیایید. شما خواهید فهمید که چه خدماتی با چه نرخی در بازار ارائه میشود و این به شما در تعیین رقم بودجۀ پروژههایتان کمک زیادی میکند.
3- به دنبال با استعدادترینها بگردید.
بهجز موارد استثنائی، هیچوقت اولین نفر را استخدام نکنید. نمونه کارهای افراد مختلف را ببینید و مهارتهای موجود در بازار را با یکدیگر مقایسه کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد ایدهها و افکار مختلف را شناسایی کنید و متوجه شوید چه چیزهایی را میخواهید و چه چیزهایی را نمیخواهید. مزیت دیگر این کار این است که زمانی که با فریلنسرهای حرفهای صحبت کنید، تجربۀ بیشتری داشته باشید و خواستههایتان را بهطور شفاف با آنها در میان بگذارید.
اگر در هنگام جستجوی وبسایتهای فریلنسری، رزومۀ افراد متقاضی یا هر جای دیگری پروفایل و مهارتهای یک فرد نظر شما را جلب کرد، اطلاعات او را یادداشت کنید. ممکن است بعداً همان فرد به یکی از همکارهای حرفهای شما تبدیل شود.
4- چک لیستی برای ویژگیهای فریلنسر مورد نظرتان بسازید.
بعد از آماده کردن لیست جزئیاتی که میخواهید و تعیین بودجه برای آن، تهیۀ یک چک لیست از ویژگیهای فریلنسر ایدهآلتان ساده به نظر میرسد. در چک لیست خود علاوه بر در نظر گرفتن شایستگیها و مهارتهای فنی و حرفهای، جایی هم برای مهارتهای نرم مثل توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران و هر چیز دیگری که برای شخص شما مهم است در نظر بگیرید.
بهتر است به این نکتهها هم توجه کنید:
- آیا میخواهید رفتاری راحت و صمیمانه داشته باشند یا رسمی؟
- آیا به دنبال فردی میگردید که رفتار و جایگاهش متناسب با فرهنگ سازمانی شما باشد یا صرفاً به دنبال کسی هستید که بتواند کارهای سادهای را بهصورت مستقل (فریلنس) انجام دهد؟
- آیا به دنبال فردی میگردید که شوخطبع باشد؟
- آیا به دنبال کسی میگردید که بتواند بهشکل حضوری هم در شرکت فعالیت داشته باشد؟
اگر فریلنسری را استخدام خواهید کرد که در منطقۀ جغرافیایی دیگری کار میکند، آیا شما و تیمتان میتوانید خودتان را با اختلافات زمانی منطقهای که پیش خواهد آمد وفق بدهید؟
شما میتوانید هر مورد دیگری را هم که دوست داشته باشید به چک لیست خود اضافه کنید. اما در هر صورت، بهتر است دو نکته را همیشه در نظر بگیرید:
خاص باشید
اگر قصد دارید که با فریلنسرها بهصورت مداوم و طولانی با او همکاری داشته باشید، باید از همان ابتدا فردی را انتخاب کنید که شرایط و ویژگیهای او با پروژه و بودجۀ شما سازگار باشد. شما در انتخاب افراد مورد نظرتان باید کمی هم آیندهنگر و سختگیر باشید.
بهعنوان مثال اگر شما کارخانۀ تولید نوشیدنیهای گازدار دارید، نباید فقط بهدنبال یافتن یک طراح گرافیک باشید، بلکه باید به دنبال کسی بگردید که طراح برچسبهای این نوشیدنیهاست. حتی برای این که پا را یک قدم نیز فراتر بگذارید، بهتر است به دنبال کسی بگردید که متخصص تصویرگری در این حوزه است. باز هم میخواهید خاصتر باشید؟ کسی را پیدا کنید که متخصص تصویرگری در حوزۀ طراحی برچسب نوشیدنیهای گازدار است و در یک حوزۀ خاص، مثلاً کار با آبرنگ یا جوهرهای دیجیتالی کار میکند.
واقعبین باشید.
علاوه بر تعیین یک بودجۀ منطقی، شما باید در زمینۀ پیدا کردن فریلنسر مورد نظر خودتان نیز واقعبین باشید. تهیۀ یک لیست بیپایان از ویژگیها و کمالگرا بودن، احتمالاً شما را از یافتن فردی که میخواهید مأیوس خواهد کرد. توصیه میکنم مهمترین ویژگیهای مورد نظرتان را وارد چک لیست کنید. عدد منطقی برای تعداد این ویژگیها هم معمولاً 10 مورد از مهمترین فاکتورها برای شماست.
نکتۀ دیگری که باید به آن توجه کنید، هماهنگ بودن چک لیست شما با میزان بودجهای است که در نظر گرفتهاید. قاعدتاً اگر بودجۀ بالاتری را در نظر بگیرید، شانس شما برای همکاری با فریلنسرهای متخصص و باتجربه نیز بیشتر خواهد شد. طبیعتاً اگر بودجۀ شما کم باشد، نباید انتظار داشته باشید که افراد ماهر و باتجربه، پیشنهاد همکاری با شما را بپذیرند.
5- یک لیست کوتاه ایجاد کنید.
شما با ساختن چک لیستی که در مرحلۀ قبل به آن اشاره شد، میتوانید در زمان کمی با فریلنسرهای مورد نظرتان مصاحبه کنید و از افرادی که نزدیکی بیشتری به مشخصات مورد نظر شما دارند، یک لیست جداگانه برای مذاکرات بیشتر تهیه کنید.
برای انجام این کار دو راه وجود دارد:
به عقب برگردید و نگاهی به بهترین رزومهها و پروفایلهایی که در مرحله 3 با آنها مواجه شدید بیندازید. آیا در میان آن اسامی حداقل نام دو یا سه فریلنسر را میبینید که برای کار شما مناسب باشند؟ ممکن است که همۀ آن اسامی با معیارهای موجود در چک لیست شما مطابقت داشته باشند. در این صورت میتوانید به مرحلۀ 6 بروید، اما اگر اینطور نیست به خواندن ادامۀ همین بخش ادامه دهید.
میتوانید کار یافتن فرد مناسب را با پلتفرم پارسفریلنسر آغاز کنید. پروژۀ خود را ایجاد کنید و به بعضی از ویژگیهای مورد نظرتان که در چک لیست نیز ثبت کرده بودید اشاره کنید. منتظر باشید تا فریلنسرها پیشنهادهای خود را روی پروژۀ شما ثبت کنند. پیشنهاد من این است که در این مرحله به تمام اطلاعاتی که در چک لیست خود نوشته بودید اشاره کنید. احتمالاً لیست شما شامل اطلاعات مهمی است که فقط میخواهید با فردی که بهصورت نهایی انتخاب شده است به اشتراک بگذارید.
مصاحبه با فریلنسرها را تا جایی ادامه دهید که به 2 یا 3 فرد منتخب برسید.
6- فریلنسر ها را بسنجید
حالا زمان اعتبارسنجی فرا رسیده است. باید بفهمید که صحت گفتههای فریلنسرها دربارۀ پروفایل، مهارتها و تخصصشان چقدر است. با افراد منتخب یک تماس تلفنی کوتاه بگیرید تا بتوانید دربارۀ آنها و تواناییهایشان برای انجام پروژه اطلاعات بیشتری کسب کنید. بهتر است که یک قرار ملاقات حضوری یا تماس تصویری هم تنظیم کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که متوجه نکات بسیار ریزی که در تصمیمگیری نهایی به شما کمک خواهد کرد بشوید. یادتان باشد که در هنگام مصاحبهها، چه تلفنی و چه حضوری، چک لیست خود را به همراه داشته باشید.
اگر پروژۀ شما یک پروژۀ مهم تجاری یا پروژهای سنگین و زمانبر است، بهتر است به فریلنسرهای منتخب خود پروژههای آزمایشی کوچکتر بدهید تا بتوانید مهارتهایشان را برای به انجام رساندن کارها ارزیابی کنید.
همچنین میتوانید این سؤالات را نیز از آنها بپرسید:
- قصد دارید این پروژه را چگونه انجام بدهید؟
- این پروژه در مقایسه با پروژههایی که قبلاً انجام دادهاید چگونه است؟
- چالشهای مهم شما در مسیر تکمیل این پروژه چیست؟
- شما در حال حاضر چه وظایف دیگری به عهده دارید و چه کارهایی انجام میدهید؟
- در چه بازۀ زمانیای پروژه را بهصورت کامل تحویل خواهید داد؟
- آیا دربارۀ ساماندهی و تقسیم کار به چند مرحلۀ مجزا ایده و پیشنهادی دارید؟
به خاطر داشته باشید که بعد از پرسیدن این سؤالها بهتر است دربارۀ روشهای ارتباطیتان (ایمیلی، تلفنی، حضوری، پیامها و تماسهای فوری و…) و تعداد دفعات آن هم به توافق برسید. اما به خاطر داشته باشید که شما مشتری هستید و بنابراین تصمیمگیرندۀ نهایی نیز در تمامی زمینهها شما خواهید بود.
نکتۀ مهم دیگر این است که باید تناسب معقولی بین اهمیت و طول پروژه با زمانی که برای ارزیابی و انتخاب فریلنسرها صرف میکنید وجود داشته باشد. همان ابتدا تصمیم بگیرید که فرد یا افراد مورد نظرتان را فقط برای یک پروژه میخواهید، یا میخواهید برای پروژههای متنوعی با آنها همکاری کنید.
آخرین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که در قرار ملاقاتهایی که با فریلنسرها میگذارید، شما نمایندۀ برند و شرکتتن هستید و نحوۀ برخورد و رفتارتان با افراد به حساب شرکت گذاشته خواهد شد. از اینکه گفتگویتان حس خوبی در طرف مقابل ایجاد کرده باشد اطمینان حاصل کنید.
به خاطر داشته باشید که بهترین فریلنسرها دوست دارند که با بهترین مشتریها کار کنند. این افراد با کسانی که شرایط کاری را بهطور شفاف به آنها توضیح نمیدهند و امکانی برای رشدشان فراهم نمیکنند، همکاری نخواهند کرد.
7- فریلنسر رویایی و توانمند خود را انتخاب کنید!
وقتی که چگونگی پاسخ افراد منتخب به سؤالات شما و رفتارهایشان در طول مصاحبه را ببینید، احتمالاً درک و شناخت خوب و کاملی از تواناییها و مهارتهایشان به دست خواهید آورد. اگرچه ممکن است بعضی از افراد، روی کاغذ کاملاً نظر شما را جلب کنند، اما در ملاقات حضوری آنها را فرد مناسبی برای همکاری تشخیص ندهید.
سخن پایانی
اگر بعد از طی کردن تمامی این مراحل، هنوز بلاتکلیف هستید و نمیدانید که چه کسی را میخواهید استخدام کنید، به احتمال زیاد این رویکرد شما را به سمت افرادی سوق خواهد داد که با آنها راحتید و همکاری موفق و خوبی با یکدیگر خواهید داشت.
بعد از انتخاب نهایی، با فریلنسر تماس بگیرید و به او تبریک بگویید. میتوانید تمام پروسهای را که برای انتخاب شدنش پشت سر گذاشتهاید نیز با او در میان بگذارید. این کار میزان جدیت شما برای یافتن او را نشان خواهد داد و تأثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت.