تولید محتوا

راهنمای کامل نوشتن محتوای سایت و سئو در سال2022/ بخش اول

آیا شما هم نیاز به نوشتن محتوای سایت خود مطابق با اصول سئو دارید؟ این راهنما می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد تا بتوانید به صفحۀ اول گوگل برسید.

چگونه می‌توانیم با نوشتن محتوای سایت، آن را برای سئوی سال 2022 آماده کنیم؟

اگر شما کاملاً مبتدی هستید و قبلاً هرگز برای هیچ سایتی محتوا تولید نکرده‌اید، این راهنمای گام به گام برای شماست. شما می‌توانید با اجرای اصول آن وب سایت خود را به صفحات ابتدایی موتور جستجوی گوگل برسانید.

سئو چیست و چرا مهم است؟

سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، درواقع به فرایند بهینه‌سازی محتوای وب سایت گفته می‌شود؛ به نحوی که با کمک مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و عبارت‌های جستجو، به صفحۀ اول موتورهای جستجو و مخصوصاً گوگل برسد.

SERP (صفحه نتایج موتورهای جستجو) از دو بخش تبلیغات و نتایج ارگانیک تشکیل شده است. نتایج ارگانیک آنهایی هستند که وب‌سایت‌ها را به‌طور طبیعی برای یک عبارت جستجوی معیّن، رتبه‌بندی می‌کنند. در ادامه صفحۀ SERP موتور جستجوی گوگل را مشاهده می‌کنید:

تولید محتوا

پلتفرم پارس فریلنسر

سئو مهم است، زیرا هرچقدر که رتبۀ وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل بالاتر باشد، افراد بیشتری از سایتتان بازدید خواهند کرد. همچنین اگر یک وب‌سایت تجاری و فروش کالا یا خدمات دارید، یازدید کنندۀ بیشتر برای شما به معنای مشتری بیشتر خواهد بود.

در این مقاله قرار است شما یاد بگیرید که چگونه می‌توانید تمام اقدامات مربوط به سئو را روی وب‌سایتتان پیاده کنید.

کدام فیلدهای متنی بر رتبۀ گوگل وب‌سایت شما تأثیر می‌گذارند؟

در ادامه مهم‌ترین فیلدهای متنی تأثیرگذار در سئو و نحوۀ بهینه‌سازی هر کدام از آنها در زمان نوشتن محتوای سایت را به شما آموزش داده‌ایم.

برچسب‌ عنوان (Title tag) در نوشتن محتوای سایت

برچسب عنوان به همان تایتلی گفته می‌شود که مخاطبان در نتایج جستجوی گوگل روی آن کلیک می‌کنند:

عنوان سئو

تگ H1

این تگ به عنوان یک صفحه از وب‌سایت گفته می‌شود.

راهنمای نوشتن محتوا برای سایت

توضیحات متا (Meta Description)

متا تگ‌ها در حال حاضر تأثیر مستقیمی در سئو رتبه‌بندی سایت‌ها ندارند. اما اگر به صورت جذابی نوشته شوند، مخاطبان را تشویق می‌کنند تا روی محتوای شما کلیک کنند. افزایش نرخ کلیک (click through rate) نیز یکی از عوامل مؤثر موفقیت در سئو محسوب می‌شود.

متا همان جملات کوتاه و خلاصه‌ای است که در زیر برچسب عنوان در صفحات نتیجه جستجوی گوگل قرار می‌گیرد:

توضیحات متا

بیشتر بخوانید: اهمیت سئو در راه اندازی سایت

 

تعیین سرفصل‌ها (Headings) در زمان نوشتن محتوای سایت

سرفصل به عنوان‌هایی گفته می‌شود که محتوای شما را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کند. کلمات کلیدی که در این عنوان‌ها گنجانده شده به گوگل می‌فهماند که هر بخش از محتوا دربارۀ چه موضوعی است.

عنوان‌ها همچنین با تقسیم‌کردن محتوای شما به بخش‌های مختلف کمک می‌کنند که محتوا فقط یک متن طولانی، خسته‌کننده و یک‌دست دیده نشود.

در ادامه چند نوع از عنوان‌های یک محتوا را می‌بینید:

ویژگی‌های محتوای خوب

ساختار URL

URL هر صفحه باید حاوی کلمات کلیدی اصلی باشد که می خواهید برای آنها سایتتان را رتبه ‌بندی کنید. توجه به این مسئله به‌ویژه در پست‌های بلاگ بسیار مهم است.

در تصویر زیر نمونه‌ای از ساختار URL بهینه‌شده برای کلمه کلیدی «طراح گرافیک» آمده است.

URL structure

بدنۀ محتوا (Body content) در نوشتن محتوای سایت

محتوای بدنه شامل کل صفحات وب و کلمات کلیدی استراتژیک است که هر صفحه از سایت را باید برای آنها بهینه کرده باشید. بهترین شیوۀ سئو این است که به جای تمرکز بر تراکم کلمات کلیدی، بر روی ارائۀ اطلاعات کامل و همه‌جانبه دربارۀ یک موضوع خاص تمرکز کنید.

بدنۀ محتوا

سئوی فنی/ تکنیکال (Technical SEO)

باید بدانید که علاوه بر کیفیت محتوا، عوامل فنی هم هستند که بر رتبۀ گوگل وب‌سایت شما تأثیر می‌گذارند. ما در ادامه به مهم‌ترین عوامل فنی اثرگذار در سئوی فنی اشاره کرده‌ایم. اینکه شما بتوانید وب‌سایت خود را برای سئوی فنی نیز آماده کنید، بسیار مهم است. زیرا این کار می‌تواند جایگاه شما در صفحات اول جستجوی گوگل را محکم کند.

سرعت سایت (Site speed)

سرعت سایت عامل مهمی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در سئو محسوب می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که مطمئن شوید وب‌سایتتان در سریع‌ترین زمان ممکن بارگذاری می‌شود. هر بار که مطلبی را منتشر می‌کنید، باید سرعت سایت در لود صفحۀ مربوط به آن مطلب را تست کنید. شما می‌توانید این کار را به‌صورت رایگان و آنلاین انجام دهید. کافی است آدرس صفحۀ وب مربوط به آن مطلب را در نوار جستجوی مرورگر خود وارد کنید. در این حالت سایت شما باید در کمتر از 2 ثانیه به صورت کامل بارگذاری شود. البته حالت ایده‌آل، بارگذاری سایت در کمتر از 1 ثانیه است.

چگونه می‌توانیم سرعت سایت را افزایش دهیم؟

برای افزایش سرعت سایت بهتر است این راه‌ها را امتحان کنید:

فشرده‌سازی تمام تصاویر:

شما باید همۀ تصاویر موجود در سایت خود را فشرده کنید. برای انجام این کار وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد.

فشرده‌سازی فایل‌ها:

اگر قصد دارید برای افزایش سرعت، وب‌سایتتان را از ابتدا توسعه دهید، باید فایل‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت را قبل از آپلود با Gzip یا Wecompress فشرده کنید. شما همچنین باید تمام فایل‌هایی را که قرار است برای دانلود در سایتتان آپلود کنید، فشرده کرده باشید. برای این کار هم ابزارهای آنلاین و آفلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید بسته به نیاز خود از آنها استفاده کنید.

فشرده سازی فایل

تغییر مسیرها را کاهش دهید:

تغییر مسیر زمانی اتفاق می‌افتد که بارگذاری یک صفحه خاص وب، باعث بارگیری صفحه دیگری از وب‌سایت بشود. به عنوان مثال، بارگیری www.webpage.com به www.webpage.com/services هدایت می‌شود.

بهتر است تا حد امکان از تغییر مسیر در سایت خود اجتناب کنید و فقط در مواقع لزوم این کار را انجام دهید.

از حافظۀ پنهان مرورگر استفاده کنید:

انجام این کار تخصصی است و ممکن است لازم باشد از توسعه‌دهندگان وب کمک بگیرید. بخش cach مرورگرها، داده‌های بارگذاری شدۀ وب‌سایت‌ها را ذخیره می‌کنند تا در زمان مراجعۀ مجدد کاربر به همان صفحه، نیازی به بارگذاری مجدد وجود نداشته باشد. شما می‌توانید با فعال کردن این امکان در مرورگر خود، در مرتبه دوم مراجعه به صفحات سایت، سرعت لود آنها را افزایش دهید.

گواهی SSL (SSL certificate)

نوشتن محتوای سایت به تنهایی برای موفقیت و دیده شدن شما کافی نیست. برای گوگل بسیار مهم است که وب‌سایت‌ها از امنیت اطلاعات کاربران خود حمایت کنند. رمزگذاری‌های HTTPS از تمام داده‌ها و اطلاعات کاربران یک وب‌سایت مثل اطلاعات کارت‌های بانکی، مشخصات فردی و… محافظت خواهد کرد. اگر فروشگاه Shopify یا Wix دارید، وب سایت شما به‌طور خودکار دارای رمزگذاری HTTPS خواهد بود. اما اگر سایت خود را به‌صورت دستی می‌سازید، باید گواهی SSL را جداگانه و ازطریق میزبان وب‌سایت خود خریداری کنید.

برای بررسی اینکه آیا گواهی SSL دارید، به دنبال نماد قفل در URL وب سایت خود و همچنین پیشوند «https» باشید.

امنیت سایت

چگونه می‌توانیم وب‌سایت خود را مطابق با اصول سئوی فنی کنیم؟

بهترین راه برای اطمینان از اینکه وب‌سایت شما مطابق با اصول سئوی فنی هست یا نه، صحبت با یک متخصص سئوی تکنیکال است. اگر با سئوی فنی یا اصول توسعۀ وب آشنایی ندارید، اطمینان از بهینه سازی سایت شما برای جستجو می تواند واقعاً دشوار باشددر چنین مواردی کمک گرفتن از افراد متخصص بهترین کار خواهد بود.

ادامه دارد …

 برون سپاری پروژه های سئو و تولید محتوا

نمایش بیشتر
فریلنسر | کسب درآمد

fatemeh eskandari

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران نویسنده سئوکار در رایا مارکتینگ - ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹ ویراستار فنی و محتوایی در دانشگاه زنجان - ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۸ نویسنده تولید محتوا در شرکت دیجیتال مارکتینگ مهتاب - ۱۳۹۹ تاکنون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
اینجا کلیک کنید
1
پشتیبان
وبلاگ پارس فریلنسر
سلام
آماده پاسخگویی به سوالات شما هستم!