فریلنسینگ

راهنمای گام به گام استخدام فریلنسرها/ بخش دوم

در بخش اول مقاله، با شغل‌هایی که می‌توان به‌صورت فریلنسری انجام داد آشنا شدیم. همچنین دانستیم که چه ابزارها و راه‌هایی برای پیدا کردن فریلنسرها و برقراری ارتباط با آنها وجود دارد. در این بخش قرار است به مراحل استخدام فریلنسرها توسط کارفرمایان اشاره کنیم.

چگونه می‌توان یک فریلنسر خوب استخدام کرد؟

بعد از بررسی کانال‌های مورد نظر برای آشنایی با فریلنسرها، حالا زمان استخدام آنها فرا رسیده است. بهتر است روند استخدام فریلنسرها را بعد از مرور و مقایسۀ تمامی استعدادها شروع کنید. در هنگام استخدام لازم است که شغل و وظایف آنها را کاملاً برایشان توضیح دهید و مراحل سنتی و رایج استخدام نیروهای حضوری را برای استتخدام فریلنسرها هم طی کنید. روند استخدام فریلنسرها چندان متفاوت نیست. این شما هستید که باید مطمئن شوید همکاران قابل اعتماد و باتجربه‌ای پیدا کرده‌اید که می‌توانند زمانشان را به خوبی مدیریت کنند و بدون نظارت شما کارهایشان را به سرانجام برسانند.

مراحل استخدام فریلنسرها

1. توضیحات شغلی ایجاد کنید.

شما باید به‌گونه‌ای شغل فریلنسر را برایش توصیف کنید که به خوبی با نقش خود، الزامات کار و چگونگی فعالیت سازمان شما آشنا شود. شما باید بتوانید به‌گونه‌ای خودتان را معرفی کنید که هر فریلنسری اشتیاق فعالیت با شما را داشته باشد. در هر شرح وظیفۀ شغلی، هفت مورد باید ذکر شود:

  • عنوان مناسب
  • نوع اشتغال
  • خلاصه یا نمای کلی
  • مسئولیت‌ها
  • صلاحیت و ویژگی افرادی که کاندیدای مناسبی برای آن شغل هستند.
  • فرهنگ شرکت
  • اطلاعات تماس

اهمیت این توضیحات این است که با مطالعۀ آنها فریلنسرها می‌توانند بیشتر با شما و سازمانتان آشنا شوند.

2. رزومه‌ها را مرور و بهترین‌ها را انتخاب کنید.

بعد از این که شرح شغل را برای فریلنسر ارسال و رزومۀ آنها را دریافت کردید، باید همۀ رزومه‌ها را مرور و رزومه‌های ضعیف‌تر را حذف کنید. افرادی که فکر می‌کنید برای همکاری با شما مناسب هستند جدا کنید و همگی آنها را ازنظر میزان مهارت و تناسبی که با فرهنگ سازمانی‌تان دارند ارزیابی کنید. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در استخدام فریلنسرها باید به دنبال آنها باشید عبارت است از:

  • داشتن ظرفیت حمایت از شما و رشد روزافزون
  • توانایی تولید نتایج عالی
  • اخلاق کاری حرفه‌ای و توانایی کار به صورت فریلنسینگ
  • داشتن درک روشنی از پروژه‌ها و مهارت‌های لازم برای مدیریت پروژه
  • نگرش مثبت و فعال
  • داشتن مهارت‌های پایه و تمایل زیاد به یادگیری و پیشرفت
  • منطقی بودن
  • داشتن تجربه در نقش‌ها و ساختارهای تیمی مشابه
  • داشتن ارزش‌های مطابق با ارزش‌های شرکت شما
  • علاقه به رشد و داشتن توانایی‌های بالقوۀ رهبری

راهنمای استخدام فریلنسرها

3. برای مصاحبۀ تصویری برنامه‌ریزی کنید.

تفاوت مراحل استخدام فریلنسر با استخدام سنتی در چند مورد جزئی است. یکی از این تفاوت‌ها هم این است که با فریلنسرهای منتخب به جای مصاحبۀ حضوری، به‌صورت تلفنی و ویدئویی مصاحبه خواهید کرد. به فریلنسرهای منتخب ایمیل یا پیام بدهید و زمان مصاحبۀ ویدئویی را تعیین کنید. برای مصاحبۀ آنلاین می‌توانید از پلتفرم‌هایی مصل زوم، گوگل میت، تماس تصویری واتس اپ، اسکایپ و… استفاده کنید.

4. توانایی‌های فریلنسر را ارزیابی کنید.

در هنگام مصاحبه، تمام سؤالاتی را که برایتان مهم است از فریلنسر بپرسید. بعد از آن دربارۀ توانایی‌ها و مزیت‌هایی که می‌توانند به‌عنوان یک فریلنسر برای سازمان شما داشته باشند سؤال کنید.

بعضی از سؤالات متداول برای استخدام فریلنسر عبارت است از:

  • چند وقت است که به‌عنوان فریلنسر مشغول به کار هستید؟
  • آیا پیش از این در پروژه‌های مشابه مشارکت داشته‌اید؟
  • در هنگام دورکاری چه مشکلاتی برایتان پیش می‌آید؟ چطور بر این مشکلات غلبه می‌کنید؟
  • شیوۀ ارتباطی شما با کارفرمایان چیست؟
  • وقتی به کمک نیاز داشته باشید، چگونه درخواستتان را اعلام خواهید کرد؟
  • برای موفق شدن به چه ابزارها و امکاناتی نیاز دارید؟
  • و…

5. دربارۀ انتظارات خودتان صحبت کنید.

وجود ارتباط مؤثر بین کارفرما و فریلنسر دورکار بسیار ضروری است. به‌عنوان مثال اگر فریلنسر شما در محلی زندگی می‌کند که با شما اختلاف زمانی دارد، هماهنگی‌های پروژه برایتان کمی دشوار خواهد شد. باید به آنها بگویید که در پایان هر روز کاری ازطریق ابزارهای ارتباطی مختلف گزارش فعالیت روزانه‌شان را برایتان ارسال کنند تا اعضای تیم شما در اولین ساعات روز کاری، آنها را بررسی کنند. بنابراین بهتر است قبل از استخدام فریلنسر، دربارۀ نحوۀ برقراری ارتباط، ساعاتی از روز که باید در دسترس باشند، نوع پلتفرم ارتباطی‌تان و… کاملاً به توافق رسیده باشید.

6. قرارداد را تنظیم کنید.

همان‌طور که با کارمندان سنتی قرارداد همکاری می‌بندید، داشتن یک قرارداد با فریلنسرها نیز ضروری است. در قرارداد شما باید مواردی مانند دامنۀ کار و نحوۀ تحویل آن، الزامات پروژه و مدیریت کارکنان، دستمزد فریلنسر و نحوۀ جبران خسارت ذکر شده باشد. اگر استخدام فریلنسر برای یک پروژۀ خاص بوده است، باید تمام هزینه‌های پروژه، نرخ هر ساعت کار فریلنسر، تاریخ شروع و پایان پروژه ثبت شده باشد.

مراحل استخدام فریلنسرها

7. قرارداد را برای فریلنسرهای منتخب ارسال کنید.

بعد از تنظیم قرارداد، لازم است آن را برای فریلنسرهای منتخب ارسال کنید و به آنها توضیح دهید که علت انتخابشان چه بوده و چرا قصد استخدامشان را دارید. معمولاً چند روزی به فرد فرصت داده می‌شود تا روی پیشنهاد فکر کند و تصمیم نهایی خود را بگیرد. بهتر است در هنگام استخدام فریلنسرها، همیشه چند نفر از آنها را به ترتیب اولویت انتخاب کرده باشید. در این صورت اگر اولین فریلنسر موردنظرتان به هر دلیلی پیشنهاد استخدام را رد کرد، می‌توانید به سراغ گزینه‌های بعدی بروید.

8. همکاری با فریلنسر را آغاز کنید.

بعد از طی کردن همۀ مراحل، حالا وقت همکاری با فریلنسرها رسیده است. بهتر است یک جلسۀ آنلاین با حضور همۀ اعضای تیم و فریلنسر تشکیل دهید که همه با هم آشنا شوند.

فریلنسرها به رشد شرکت‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و فعالیت‌های آنلاین، هیچ ضرورتی ندارد که شرکت خودتان را محدود به استخدام نیروها و کارمندان محلی کنید. می‌توانید بهترین افراد متخصص را برای پست‌های موردنظر خودتان به‌صورت دورکار استخدام کنید. سازمان‌هایی که بخشی از کارمندانشان فریلنسر هستند، موفق‌تر خواهند شد، زیرا می‌دانند که استخدام فریلنسرها معمولاً بهترین روش برای پر کردن شکاف مهارت‌های تخصصی و تجربی در شرکت است.

یکی از بهترین کارهایی که به عنوان کارفرما می‌توانید برای سازمان خودتان انجام دهید این است که در پارس فریلنسر ثبت نام کنید و از آن برای پیدا کردن بهترین فریلنسرها کمک بگیرید. فعالیت در پارس فریلنسر به این معناست که شما دیگر برای یافتن استعدادها و فریلنسرهای مورد نظر خودتان، نیازی به متخصص در زمینۀ استخدام نیروهای دورکار نخواهید داشت.

پس همین حالا به جمع بزرگ پارس فریلنسر بپیوندید:  راهنمای ثبت نام در پارس فریلنسر

نمایش بیشتر

fatemeh eskandari

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران نویسنده سئوکار در رایا مارکتینگ - ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹ ویراستار فنی و محتوایی در دانشگاه زنجان - ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۸ نویسنده تولید محتوا در شرکت دیجیتال مارکتینگ مهتاب - ۱۳۹۹ تاکنون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
اینجا کلیک کنید
1
پشتیبان
وبلاگ پارس فریلنسر
سلام
آماده پاسخگویی به سوالات شما هستم!