12 تکنیک مهم برای بهبود مهارتهای نویسندگی و تولید محتوا
فرقی نمیکند که مشغول نویسندگی پستهای رسانههای اجتماعی باشید یا تهیۀ رپورتاژ آگهی، بلاگ پست و یا نوشتن فصلهایی از یک رمان. در نویسندگی هم مثل بسیاری از مهارتهای دیگر، همیشه جایی برای بهبود کیفیت خروجی کارها وجود دارد. نکات ارائه شده در این مقاله به شما کمک میکند تا سطح نوشتههای خود را ارتقا بدهید.
مهمترین مهارتهای نویسندگی و تولید محتوا که باید بدانید.
1. آشنایی با اصول اولیۀ نویسندگی و نگارش
مانند بسیاری از رشتهها، برای خوب نوشتن هم لازم است که اصول اولیۀ آن را بدانید. آشنایی با قوانین و تسلط بر آنها به شما کمک خواهد کرد که بتوانید در آینده این قوانین را بشکنید و خلاقیتهایی هم در زمینۀ نویسندگی داشته باشید. اما در وهلۀ اول باید با تمام این اصول و فنون برای تولید محتوا آشنا باشید. بنابراین مهم است که با اصول دستور زبان، نگارش و علائم نگارشی و املای درست تمام کلمات آشنا باشید. هر نویسندهای باید چند فرهنگ لغت خوب کاغذی یا آنلاین داشته باشد که در مواقع لزوم بتواند با مراجعه به آنها پاسخ سؤالاتش را پیدا کند.
2. بیشتر بخوانید تا بهتر بنویسید.
حتماً شنیدهاید که اکثر نویسندههای بزرگ جهان همانهایی هستند که بیشتر میخوانند. هرچه بیشتر مطالعه کنید، بیشتر با رنگ و آهنگ زبان و صداهای متنوعی که در نثرهای مختلف میآیند آشنا میشوید. همین کار ساده میتواند مهمترین تمرین شما برای تولید محتوا و تبدیل شدن به یک نویسندۀ حرفهای باشد. هر زمان که در متنی متوجه معانی لغتها نشدید، میتوانید به یک فرهنگ لغت مراجعه کنید.
به هر روز مطالعه کردن عادت کنید. روزنامههای روزانه را بخوانید. هر از گاهی یک مجلۀ تجاری و اقتصادی را ورق بزنید. وبلاگ هایی را که به سبک نوشتاری آنها علاقهمندید دنبال کنید و سعی کنید مطالعۀ خود را به خواندن فقط در یک ژانر خاص محدود نکنید. اگر داستانهای جنایی واقعی را دوست دارید، کمی هم سبک عاشقانه و رمانتیک را امتحان کنید. اگر از علاقهمندان سبکهای تخیلی هستید، ببینید آیا میتوانید قطعهای از داستانهای تاریخی را پیدا کنید که مورد علاقه شما باشد. هدف از این کار این این است که تا حد امکان خود را با تغییرات زیادی در سبکهای نوشتاری آشنا کنید تا شروع به پیدا کردن سبک و صدای نوشتاری خودتان کنید.
بیشتر بخوانید: راهنمای نوشتن آگهی شغلی موثر |
3. یک طرح کلی داشته باشید.
یکی از چالش برانگیزترین تولید محتوای حرفهای، سازماندهی افکارتان است تا بتوانید با وضوح و هدف دار بنویسید. بهترین نویسندگان قبل از آوردن یک جمله از محتوا روی کاغذ، در ذهنشان طرح کلی از آنچه را که قصد نوشتن آن را دارند طراحی کردهاند. چه در حال نوشتن یک پست وبلاگ 500 کلمهای باشید یا نوشتن یک کتاب 45000 کلمهای، یک طرح کلی نقشۀ راهی را که برای سازماندهی افکار و تنظیم دقیق پیامهایتان نیاز دارید، به شما ارائه میکند.
با یک مقدمه شروع کنید. چند کلمه را که خلاصۀ مقاله، وبلاگ یا فصل اول شماست یادداشت کنید. این فقط یک طرح کلی است، بنابراین نگران پیدا کردن کلمات مناسب برای بیان افکار خود نباشید. در مرحلۀ بعد، چندین بخش ایجاد کنید. هر بخش را به یک فکر یا نکتهای که میخواهید بیان کنید محدود کنید. شکافها را با ایدههای مختلف در مورد آنچه قصد دارید در هر بخش پوشش دهید پر کنید. اکنون، به طرح کلی خود نگاه کنید و بخشها را دوباره مرتب کنید تا افکار به طور منطقی جریان پیدا کنند.
4. یک پیام و هدف روشن از نویسندگی و نوشتن داشته باشید.
به این فکر کنید که چرا در مورد یک موضوع خاص مینویسید. سعی کنید پیام خود را در یک صفحه خلاصه کنید. توضیحی 30 ثانیهای از آنچه میخواهید از طریق نوشتۀ خود بگویید داشته باشید. ایجاد وضوح در پیامها قبل از شروع نوشتن میتواند باعث صرفهجویی در زمان و جلوگیری از هدر رفتن انرژی و تمرکز شما بشود.
بیشتر بخوانید: معرفی 6 منبع ضروری برای هر نویسنده فریلنس |
5. در بیان مطالب صداقت داشته باشید.
مراقب نحوۀ بیان افکار خود باشید. اگر بخواهید اطلاعات زیادی را منتقل کنید، ممکن است مخاطبانتان را از دست بدهید. به بیان برجستهترین و مهمترین حقایق و عبارات توصیفی ضروری دربارۀ موضوع مورد نظرتان اکتفا کنید. سعی کنید از جملات کوتاهتر استفاده و از به کار بردن کلمات غیر ضروری اجتناب کنید. نویسندگان جدید اغلب از قیدهایی در جملات خود استفاده میکنند که نوشتن آنها جملهها را بیش از حد پیچیده میکند. به جای اینکه بنویسید «چیزی واقعا زیباست»، فقط بگویید «زیباست».
6. انتخاب کلمات مختلف و مترادف را امتحان کنید.
فرهنگهای اصطلاحی و واژگانی بهترین دوست شما در نویسندگی هستند. یکی از لذتهای بزرگ نوشتن، بازی کردن با زبان برای یافتن کلماتی است که بتوانند افکار شما را کاملاً به تصویر بکشند. از منطقۀ امن خود خارج شوید و راهها و کلمات جدیدی را برای بیان افکار، احساسات و دانش خود پیدا کنید. به عنوان مثال به جای اینکه همیشه از صفت «زیبا» استفاده کنید، میتوانید معادلهایی مثل «پر زرق و برق»، «خیره کننده»، «قشنگ» و «خوشگل» را نیز با توجه به حال و هوای کلی نوشتۀ خود انتخاب و امتحان کنید.
نکتۀ مهم این است که شما نباید تقویت دایرۀ لغات خود به منظور بهتر رساندن معنای مورد نظرتان را با استفاده از کلماتی که هیچ معنایی به جمله اضافه نمیکنند و فقط آن را طولانیتر میکنند اشتباه بگیرید. به عنوان مثال اگر شما به جملۀ «ما با آن ایده موافقیم» قید «کاملاً» را اضافه کنید و بگویید «ما کاملاً با آن ایده موافقیم»، جملۀ شما تقویت نخواهد شد و بهتر است از این کلمه استفاده نکنید.
بیشتر بخوانید: 6 راه برای اینکه بفهمید یک نویسنده دورکار مهارت های مورد نیاز شما را داراست یا خیر. |
7. در نوشتههایتان شخصیت خود را به تصویر بکشید.
مؤثرترین راه برای ایجاد یک سبک نوشتاری منحصر به فرد این است که خودتان باشید. اجازه دهید نوشتۀ شما شخصیتتان را آشکار کند. به لحن و عبارتی پایبند باشید که برای شما و خصوصیات مهمتان پایبند باشد. از بیان یک حکایت افشاگرانه در زمان و مکانی که منطقی است نترسید.
8. کلمات و عبارات بیش از حد پیچیده را حذف کنید.
تا جایی که میتوانید از کلمات ساده و رایج برای بیان مفهوم مورد نظرتان استفاده کنید. به یاد داشته باشید هدف این نیست که به خوانندگان خود نشان دهید که چقدر باهوش هستید، بلکه باید بتوانید دانش و بینش خود را به دیگران نیز منتقل کنید.
9. با خوانندگان خود همدلی کنید.
هنر نوشتن، هنر ارتباط است. مگر اینکه شما تنها کسی باشید که قرار است نوشتههای خودتان را بخوانید! به همین دلیل هم ضروری است که همیشه خوانندگان خود را در نظر بگیرید. در زمان نگارش محتوا این سؤالات را از خودتان بپرسید:
- آیا خوانندگان من این مطلب را درک خواهند کرد؟
- آیا این برای آنها جالب خواهد بود؟
- آیا جملات و پاراگرافهای من به اندازهای ساده و قابل فهم هستند که افکار، اطلاعات و احساساتم را به خوبی منتقل کنند؟
چه درگیر نوشتن متنی خلاقانه باشید و چه در حال نوشتن یک متن خبری سخت، هر بار که مینویسید، در حال برقراری ارتباط با مخاطبان و خوانندگان خود هستید. با همدلی و داشتن اهداف روشن میتوانید این ارتباط را بیش از پیش تقویت کنید.
بیشتر بخوانید: چگونه به یک نویسنده برتر تبدیل شویم؟ |
10. سؤالات مخاطبان خود را پیشبینی کنید.
وقتی در مورد چیزی می نویسید که برای مخاطب ناآشناست، به این فکر کنید که اگر در یک مکالمه تک به تک با آنها بودید، ممکن بود چه سؤالاتی از شما بپرسند. تمام تلاش خود را برای پیشبینی سؤالات آنها بکنید تا بتوانید هنگام نوشتن در مورد تجربیات، دانش و دیدگاههای خود، شکافهای موجود را پر کنید.
11. بدانید که پیش نویسهای اولیه معمولاً بد هستند.
نوشتن و نویسندگی کاری سخت و فرایندی زمانبر است که در یک لحظه اتفاق نمیافتد. طبق تعریف، پیشنویس اولیه چیزی است که معمولاً نسخۀ نهایی نیست و بارها تغییر خواهد کرد. پیش نویسهای اول معمولاً ضعیف و بد هستند و این کاملاً طبیعی و مورد انتظار است. هدف از نگارش اولین پیش نویس این است که نوشتۀ شما را از طرح کلی به یک یا دو پیش نویس بهتر و قابل ویرایش تبدیل کند.
بیشتر بخوانید: آموزش شبکهسازی در فریلنسری به سبک حرفهایها |
12. یک ویراستار سختگیر و بیرحم باشید!
تصحیح و ویرایش متنها در فرایند نوشتن ضروری است. شما باید ویراستار بیرحم و سختگیر نوشتههای خودتان باشید. همزمان با اینکه پیش نویسهای خود را مرور میکنید، به دنبال مواردی بگردید که میتوانید جملات طولانی را با جملات کوتاه بدون قطع کردن آهنگ یا ایجاد ابهام در معنی جایگزین کنید. اصول دستور زبان و غلطهای املایی را در نوشتههای خود دقیقاً بررسی کنید. برای سریعتر انجام شدن این فرایند میتوانید از Microsoft Word و افزونۀ ویراستیار کمک بگیرید. به ساختار تک تک جملهها توجه کنید و سعی کنید پاراگرافها را کوتاه نگه دارید. به خصوص اگر برای مخاطبان آنلاین تولید محتوا میکنید، باید سعی کنید متن خود را مطابق با اصول سئو پیش ببرید.
بیشتر بخوانید: اهمیت سئو در راه اندازی سایت |
همۀ نویسندهها عاشق سبک نویسندگی و نوع انتخاب کلمات و جملات خودشان میشوند! این خیلی خوب است، اما ممکن است در صورت بیتوجهی به یک آفت در فرایند نویسندگی شما تبدیل شوند و نگذارند شما متوجه اشتباهات و ایرادات کار خود بشوید. به همین دلیل هم شاید بهتر باشد نظرات یک یا چند متخصص دیگر را نیز دربارۀ نوشتههای خودتان بدانید. در پارس فریلنسر میتوانید ویراستاران فریلنسر باتجربهای را پیدا کنید و از آنها بخواهید که نظرات انتقادی خودشان را دربارۀ نوشتههای شما بگویند.
ممکن است خود شما هم بخواهید کار نویسندگی خود را به صورت فعالیت در حوزۀ نویسندگی فریلنس ادامه دهید. در این صورت هم پلتفرمهایی مثل پارس فریلنسر به شما کمک میکنند که در سریعترین زمان ممکن پروژههای مطابق با توانایی و مهارتهای خود را پیدا کنید.