استارت آپ؛ از استاپ تا استارت!
با رشد روز افزون تکنولوژی و افزایش دانش جهانی، باید گام را فراتر نهاد و دیدی فراخ بر صنعت و ایده های نوین داشت. در این بین جوانان (ایرانی) با فعالیت در گروه های دانش بنیان و تولید محصولاتی کاملا دانش بنیان، جهان را انگشت به دهان انگاشته اند.
با ما همراه باشید تا با مراحل اصلی یک استارت آپ (پس از طرح ایده) آشنا شویم.
این روز ها به لطف اینترنت، کارآفرینان بسیاری می توانند ایده ها و کسب و کار نوین خود را با موفقیت راه اندازی کرده و جایگاه اولیه خود را تثبیت نمایند.
در این بین، البته افرادی هم هستند که در مقیاس دهی ایده شان در مراحل فرا استارت آپ، با مشکلاتی جدی رو به رو می شوند که علت آن نیز وجود فاکتور های متعددی است که روند پیشرفت را با سختی همراه می کند. در این مقاله به نکاتی مفید خواهیم پرداخت که شاید مرهمی باشد بر زخم مشکلات کارآفرینان؛ به امید اینکه تسریع کننده پروسه رشد آن ها باشد.
ایجاد یک تیم
بدون شک یکی از عوامل پیشرفت یک استارتاپ، داشتن تیمی قدرتمند است و بهترین اعضای آن مسلما افرادی هستند که از بیس کار با ما همراه بودند؛ زیرا آن ها به بخش مربوط به خود مسلط هستند و با بینش جدید و تکیه بر دانسته های پیشین می توانند ما را در پیشرفت کار همراهی کنند. البته استخدام افراد دیگر برای بخش هایی که نیازمند یک متخصص هستند نیز، یکی از نکاتی است که باید همواره به آن توجه داشت؛ منظور افرادی است که نبود آن ها در تیم موجب کاهش روند رشد شده و از استخدام های بیهوده و بی تاثیر اکیدا اجتناب شود.
مدرک مهم نیست!
صرفا داشتن مدرک دانشگاهی با درجات حتی بالا، نشان توانایی های فردی نیست. بسیاری از افراد حتی با مدرک های پایین نظیر سیکل هم، توانایی و قدرت پیشبرد اهداف را دارا هستند؛ مثلا کارآفرینان برتر نظیر بیل گیتس، استیو جابز، مارک زاکربرگ و … در ایام جوانی از دانشگاه اخراج شدند، اما امروزه می بینیم که شرکت های تاسیس شده آن ها جزو برترین های جهان هستند و این موضوع به هیچ وجه قابل انکار نیست!
بنابراین در مصاحبه های استخدام بعدی، بهتر است که ابتدا سوابق و توانایی های آن ها مورد بررسی قرار بگیرد و تمرکز بر رده تحصیلی آن ها افکار شما را منحرف نکند. پاسخ به صلاحیت یا عدم صلاحیت آن فرد، می تواند در گرو پاسخ هایی باشد که شما از آن ها می پرسید!
شیوه فکر کردن آن ها، آنالیز و برداشت آن ها از سوال و در پایان پاسخ نهایی آن ها می تواند استارت آپ را به جایی ببرد که با همکاری افراد خبره و بلندپرواز به اهداف نهایی خود برسید.
حواستان به دخل و خرج باشد!
می توان اینطور گفت که علت اساسی شکست اکثر استارت آپ ها نداشتن توجه به هزینه ها و راندمانی است که از آن دریافت می شود. کاهش هزینه ها برای مسائل کم اهمیت تر می تواند راه را برای پیشرفت هدف های والاتر میسر کند. برای مثال شما به جای برگزاری یک کنفرانس خبری بسیار گران قیمت، می توانید آن را به تبلیغات اینترنتی در شبکه های اجتماعی یا حتی یک کانال تلویزیونی محدود کنید و از مبلغ باقی مانده برای تحقیق و توسعه محصولات خود استفاده کنید.
انتخاب یک محیط حرفه ای برای کار
محیط فعالیت می تواند اثرگزاری بی نهایت مثبت بر کارمندان و در نتیجه کیفیت نهایی کار داشته باشد. مثلا داشتن یک محیط بازِ کاری، و پرهیز از ایجاد اتاق های شخصی برای کارمندان می تواند رابطه کاری و شخصی کارمندان با یک دیگر را بهبود داده و تعاملات این افراد موجب راحت تر شدن کار و به اصطلاح عامیانه شکستن یخ فی مابین شده و در نهایت طرح آسان تر مسائل و مشکلات موجود را رقم بزند.
راه را برای مشتری هموار کنید
یکی از بزرگترین مشکلاتی که هر شرکت کوچک و بزرگ با آن دست و پنجه نرم می کند، فرآیند سیر تکاملی یافتن مشتری و ارائه خدمات به آن هاست. شاید تاثیرگزار ترین مسئله بر تولید و طراحی یک محصول، مسئله جامعه هدف باشد. با تحقیقات بیشتر و به نوعی توسعه کاربرد محصول می توانید جامعه هدف و تعداد مشتریان تان را به آسانی بالا ببرید و بر روی یک مقصود برای یک قشر خاص فعالیت نکنید.
یافتن نیاز آن ها و معرفی شرکت به عنوان برطرف کننده نیاز آن ها، هم موجب رضایت بیشتر آن ها شده و هم می تواند برای سفارش کار به شما بین آن ها یک رقابت ایجاد کند! این عمل در واقع باعث ایجاد یک همکاری بلند مدت میان آن ها و شما خواهد بود که به شدت برای شکوفا شدن استارت آپ بدان نیاز دارید.
نتیجه گیری
با چکیده کردن مطالب بالا می توان به این رسید که کلید زدن استارت آپ برای یک کارآفرین، آسان ترین بخش حرفه ای کار است، با این حال، بهینه سازی و گسترش آن سخت ترین چالش موجود است. هیچ فردی بدون داشتن انگیزه، دانش و یک تیم حرفه ای راه به جایی نخواهد برد. مخصوصا قدرت تیم را نباید دست کم گرفت زیرا آن ها هستد که صلابت و توسعه استارت آپ شما را رقم می زنند و به موفقیت کامل می رسانند.
در آخر باید توجه داشت که پروسه پیشرفت هیچگاه سریع نخواهد بود اما هر روز، درهای جدیدی بر روی شما و بیزنس شما خواهد گشود و قدم گذاشتن در این راه پر پیچ و خم و مداومت در آن موفقیت شما را تضمین خواهد کرد.