جدیدترین نکات رزومه نویسی برای سال 2021/ بخش اول
احتمالاً تا امروز دهها رزومه برای شرکتها و سازمانهای مختلف فرستادهاید، اما هیچ پیشنهادی برای مصاحبه دریافت نکردهاید. چرا این اتفاق میافتد؟ رقابت بر سر مشاغل خوب معمولاً دشوار است و احتمالاً به جز شما دهها نفر دیگر برای به دست آوردن آن شغل در رقابت حضور دارند. اگر به این فکر میکنید که چطور میتوانید در این میان از دیگران متمایز شوید، پاسخ ساده است. نکات رزومه نویسی را یاد بگیرید و یک رزومۀ حرفهای و درست بنویسید! یک رزومۀ خوب احتمال برنده شدن شما در رقابتهای شغلی را به میزان چشمگیری افزایش میدهد. در این صورت میتوانید خیلی زود منتظر گرفتن اولین فیش حقوقیتان باشید!
در این مقاله قصد داریم مهمترین و جدیدترین نکات رزومه نویسی در سال 2021 را به شما بگوییم. اگر به دقت این نکتهها را عملی کنید، میتوانید خیلی زود شغل رویایی خودتان را تصاحب کنید!س لطفاً تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
مهمترین نکات رزومه نویسی حرفهای
قالب رزومهتان را انتخاب کنید.
اولین چیزی که از رزومۀ شما دیده میشود ظاهر آن است. بنابراین برای تأثیرگذاری بیشتر باید یک قالب مناسب برای آن انتخاب کنید. قالب مناسب به کارفرمایان خواهد گفت که چرا شما بهترین گزینه برای انتخاب شدن از بین رقبا هستید!
در حال حاضر سه نوع قالب اصلی برای رزومهها وجود دارد که عبارتند از:
- قالبهای زمانی
- قالبهای عملکردی
- قالبهای ترکیبی (ترکیب زمانی و عملکردی)
هر کدام از این قالبها ویژگیها و مزایای خاص خودشان را دارند. اگر شما با تفاوتهای این قالبها آشنا باشید، میتوانید به راحتی تشخیص دهید که کدام قالب برایتان مناسبتر است.
قالبهای زمانی
در این قالب مهمترین بخش، پرداختن به سابقۀ کاری است. این قالبها این امکان را برای شما فراهم میکنند که سوابق شغلی و حرفهای خودتان را به ترتیب زمانی در آنها درج کنید. رزومۀ زمانی یکی از رایجترین قالبها برای رزومه نویسی است. این رزومه باعث میشود استخدامکنندگان از نظر حرفهای با شما بیشتر و بهتر آشنا شوند. معایبی که این رزومه میتواند داشته باشد، تأکید نداشتن روی استعدادها و مهارتهای متقاضی و نشان دادن شکافهای شغلی است. چون در این رزومه شما به تمام شغلهایتان بر اساس ترتیب زمانیشان اشاره میکنید. در این صورت شکافها و فواصل شغلی هم به راحتی قابل مشاهده خواهند بود.
استفاده از قالب زمانی رزومه برای شما مناسب خواهد بود، اگر:
- سابقۀ شغلی طولانی و درخشان در طول سالیان متوالی دارید.
- پیشرفتهای شغلی شما ثابت و پیوسته بوده است.
- سابقۀ شغلیتان با شغل جدیدی که برای آن درخواست دادهاید مرتبط است.
قالبهای کاربردی
تمرکز اصلی این قالب بیش از تجربۀ کاری بر روی مهارتها و استعدادهای شماست. بنابراین تکمیل درست و کامل بخش مربوط به مهارتها در رزومههای کاربردی بسیار مهم است. شما باید در این رزومه تمام تواناییها و مهارتهای خودتان را برجسته کنید. باید نشان بدهید که تواناییها و استعدادهایی دارید که به درد موقعیت شغلی مربوطه میخورد. این رزومهها برای افراد بااستعداد و ماهری مناسب است که به هر دلیلی سابقۀ کاری کمتری دارند.
استفاده از قالب کاربردی رزومه برای شما مناسب خواهد بود، اگر:
- دوست دارید حیطۀ شغلی خودتان را تغییر دهید و احساس میکنید در زمینۀ دیگری تواناتر هستید.
- اگر به تازگی فارغ التحصیل شدهاید و سابقۀ کاری مرتبط ندارید.
- اگر در سابقۀ شغلی شما شکافهایی وجود دارد و روند آن پیوسته و ثابت نبوده است.
قالبهای ترکیبی
یکی دیگر از نکات رزومه نویسی انتخاب قالبهای ترکیبی برای آن است. رزومۀ ترکیبی همان طور که از نامش مشخص است، ترکیبی از رزومههای زمانی و کاربردی است. این قالب روزمه به صورت همزمان بر روی سابقۀ شغلی و مهارتهای شما تأکید میکند. یکی از مهمترین مزایای این قالب رزومه نویسی این است که به شما فضای بیشتری برای استفاده از کلمات کلیدی مورد نظرتان خواهد داد.
استفاده از قالب ترکیبی رزومه برای شما مناسب خواهد بود، اگر:
- مهارتها و تواناییهای متنوع و زیادی دارید.
- مهارتهای مرتبطی دارید که در شغل جدید میتوانید از آنها استفاده کنید.
- در کنار مهارتهای مرتبط، سوابق شغلی مرتبط با شغل جدید را هم دارید.
در قالبهای مختلف رزومه نویسی، ضروری است که این نکات را نیز رعایت کنید:
- در کنار تأکیدی که روی غنی و جامع بودن محتوای رزومۀ خود دارید، نباید از زیبایی ظاهری آن هم غافل شوید. توجه داشته باشید اگر یک محتوای خوب را در شکل ظاهری بدی ارائه کنید، احتمال استخدام شما کاهش خواهد یافت.
- بهتر است رزومۀ شما مختصر و مفید باشد. در این صورت احتمال اینکه خواندن آن حوصلۀ کارفرمایان را سر ببرد نیز کمتر خواهد شد. بهتر است حجم رزومۀ خود را بیشتر از دو صفحه نکنید.
- از فونتهای زیبا، خوانا و حرفهای استفاده کنید. همچنین بخشهای لازم مثل عنوانها را بولد و برجسته کنید.
- به میزان لازم فضاهای سفید در رزومه و بین سطرهای آن داشته باشید. از فاصلهها و فضاهای سفید برای جدا کردن بخشها و پاراگرافهای مختلف استفاده میشود. البته از ایجاد فاصلههای اضافی و بدون توجیه نیز خودداری کنید.
- بهترین و رایجترین قالب برای رزومهها قالب PDF است. شکل نمایش رزومۀ شما در این قالب یکسان و بدون تغییر باقی خواهد ماند. برخلاف قالبهای Word که ممکن است در سیستمهای مختلف به شکلهای گوناگونی نمایش داده شوند.
2. اطلاعات تماس خود را ذکر کنید.
اگر در زومه اطلاعات تماس شما وجود نداشته باشد، از کجا خواهید فهمید که برای شغل پذیرفته شدهاید یا نه؟! رزومههایی که در آنها اطلاعات تماس وجود ندارد، یکی از غیر حرفهایترین انواع رزومهها هستند. بنابراین یکی از مهمترین نکات رزومه نویسی این است که حتماً بخش اطلاعات تماس را به صورت کامل در رزومهتان پر کنید.
بخش اطلاعات تماس در رزومهها معمولاً شامل این موارد است:
- نام و نام خانوادگی کامل
- نام شهر محل سکونت و در بعضی مواقع آدرس منزل
- شماره تلفن همراه و شماره ثابت
- آدرس ایمیل
- آدرس وب سایت شخصی (در صورت داشتن سایت)
- آیدی رسانههای اجتماعی مثل لینکدین و اینستاگرام
در هنگام اضافه کردن اطلاعات تماس خود به رزومه به این نکات توجه داشته باشید:
- شمارۀ شخصی خودتان را وارد کنید.
- از آدرس ایمیل شخصی خودتان استفاده کنید تا حرفهایتر به نظر برسید.
- اطلاعات خود را در شبکههای اجتماعیتان به روز نگه دارید. مدیران معمولاً شبکههای اجتماعیتان را بررسی خواهند کرد.
- دقت کنید که در بخش اطلاعات تماس غلط تایپی نداشته باشید. چون حتی جابجا شدن یک حرف یا عدد، ارتباط با شما را مختل خواهد کرد.
ادامه دارد….