همۀ چیزهایی که باید دربارۀ لندینگ پیجها بدانید./ بخش دوم
در بخش اول مقاله، بعد از تعریف لندینگ پیجها و معرفی ویژگی آنها، انواع لندینگ پیج را معرفی کردیم. همچنین گفتیم که لندینگ پیجها با چه هدفی ساخته میشود و از آنها چه استفادههایی میکنند.
7 سؤال مهمی که قبل از ساختن لندینگ پیجها باید از خودتان بپرسید.
قبل از شروع کار و فرایند طراحی، باید تحقیقاتی انجام دهید تا مطمئن شوید که در مسیر درستی قرار گرفتهاید. ما در ادامه به 7 سؤال مهمی اشاره کردهایم که قبل از ساختن لندینگ پیج باید از خودتان بپرسید.
1. هدف نهایی لندینگ پیج من چیست؟
چرا قصد ساختن لندینگ پیج دارید؟ از این طریق میخواهید به چه چیزهایی برسید؟ لندینگ پیج شما باید کاملاً در راستای اهداف نهایی کسب و کار شما ساخته شده باشد. خواه نتیجۀ آن افزایش میزان فروش محصولات و خدمات شما باشد، خواه افزایش تعداد مشتریان و به دست آوردن اطلاعات شخصی مخاطبان.
2. مخاطب هدف من کیست؟
محتوای لندینگ پیج شما قاعدتاً برای همۀ انسانهای روی کرۀ زمین جذاب نیست، و این اصلاً چیز بدی هم نیست! شما باید روی شناسایی مشتریان ایدهآل خود تمرکز کنید و صفحۀ فرود خود را براساس نیازها و خواستههای آنان بسازید. در تعیین مخاطبان هدف عوامل زیادی دخیل هستند که مهمترین آنها عبارت است از:
- جنسیت
- سن
- شغل
- محل زندگی
- سطح درآمد
شما میتوانید ازطریق صفحات اجتماعی و وب سایتتان و بررسی مشخصات مخاطبانی که از قبل با برند و سازمان شما در ارتباط بودند، به شناختی نسبی از مخاطبان هدف خود برسید.
3. چه چیزی را ارائه خواهم داد؟
حالا که میدانید لندیگ پیج شما چه سودی برای کسب و کارتان خواهد داشت و مخاطبان هدفتان چه کسانی هستند، وقت آن رسیده که برای کارهایی که صفحۀ فرود شما برای برآورده ساختن این دو مورد انجام خواهد داد، ایدهپردازی کنید. آیا کار صفحۀ شما پیشنهاد محصول یا خدمت خاصی است؟ یا شاید ارائۀ یک منبع آموزشی رایگان و ارزشمند (مثل کتاب الکترونیکی) برای به دست آوردن اطلاعاتی که در نهایت میتوانید در مسیر اصلی رشد و فروش خود از آن استفاده کنید؟ رایجترین مواردی که لندینگ پیجها ارائه میکنند عبارت است از:
- ثبت نام در رویداد یا وبینار
- دورۀ آنلاین رایگان
- پیشنهاد ثبت نامهای زود هنگام در جشنواره فروش یا وب سایت
- ارائۀ پیشنهادات شگفتانگیز و محدود برای خرید یک خدمت یا محصول خاص (مثلاً ارائۀ تخفیف روی قیمت نهایی یا خرید محصول با ارسال رایگان)
- و…
4. پیشنهاد من چه مزایایی برای مخاطبان هدفم خواهد داشت؟
این مورد را نباید با سؤال سوم که ویژگی محتوای ارائه شده در لندینگ پیج است اشتباه بگیرید. شما در این مرحله باید روی مخاطبان هدف خود تمرکز کنید، خودتان را به جای آنها بگذارید و ببینید چه چیزی برایشان مفید خواهد بود؟ وقتی که حدود 3 تا 5 مزیت برای ایدههای خودتان نوشتید، یعنی ایدۀ شما یک ایدۀ ثروتساز و یک بازی برد- برد است. هم مخاطبانتان بازی را میبرند و هم شما!
5. چه چیزی این پیشنهاد را منحصر به فرد میکند؟
احتمالاً برندهای رقیب شما پیشنهادات ویژهای را به مشتریان خود ارائه میدهند. بنابراین بسیار مهم است که شما به این فکر کنید که چه چیزی میتواند پیشنهاد شما را منحصر به فرد کند. چرا در میان لندینگ پیجهای مختلف رقبا، مخاطبان باید صفحۀ شما را انتخاب کنند؟ کسب و کار شما چه کاری را بهتر از بقیۀ رقیبان انجام میدهد؟
6. لندینگ پیج خود را در کجا تبلیغ خواهم کرد؟
شما میخواهید تعداد مراجعهکنندگان به لندینگ پیج خود را به حداکثر برسانید. بهترین و سریعترین کار برای رسیدن به این نتیجه، تبلیغات است. برای رسیدن به این هدف باید اهداف تبلیغ صفحۀ خود را قبل از آغاز کار تعیین کنید نه بعد از آن. این کار به شما کمک خواهد کرد که محتوای صفحۀ فرود خود را براساس آن اهداف تولید کنید و تعیین کنید کدام کانالها شانس موفقیت شما را افزایش میدهند. بعضی از کانالهای محبوب برای توزیع محتوا و تبلیغ عبارتند از:
- کمپینهای گوگل ادز یا گوگل ادوردز (Google AdWords)
- دسترسی به بانک ایمیلهای مختلف (با هدف ایمیل مارکتینگ)
- فیسبوک
- اینستاگرام
- توییتر
- و…
7. چگونه قرار است نتایج کمپین تبلیغاتیام را پیگیری و آنالیز کنم؟
روشهایی که میتوانید از آنها برای آنالیز میزان موفقیت صفحات خود استفاده کنید متفاوت هستند. نرمافزارها و پلتفرمهای مختلفی برای این کار وجود دارد که میتوانید برای ایجاد حساب کاربری در آنها از افراد متخصص کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که معیارهای تعیین نتایج لندینگ پیجها تا حدود زیادی یکسان است. مهمترین این معیارها عبارتند از:
- تعداد بازدید
- مجموع تبدیلها (تبدیل بازدید کننده به مشتری/ خریدار)
- نرخ تبدیل
هنگام ساختن لندینگ پیجها به چه نکاتی باید توجه کرد؟
از آن جایی که لندینگ پیجها با هدف مشترک و مشخصی طراحی میشوند، برخی افراد ممکن است تصور کنند که طراحی و اجرای آنها نیز کاری آسان و سریع است، اما اینطور نیست. در ادامه به 10 نکتۀ مهمی که در هنگام ساختن صفحات فرود باید به آنها توجه کنید اشاره کردهایم.
1. مطمئن شوید که محتوای لندینگ پیج شما با آگهی تبلیغ آن مطابقت دارد.
ما در قسمت اول مقاله به طور مفصل به اهمیت این مسئله اشاره کردیم. دلیل اینکه در این بخش هم به عنوان مورد اول آن را میآوریم این است که رعایت این نکته واقعاً برای داشتن یک لندینگ پیج موفق حیاتی است. مطمئن شوید که محتوای صفحۀ فرود شما همان چیزی است که در شبکههای اجتماعی خود یا تبلیغ در جاهایی مثل موتورهای جستجو به آن اشاره کردهاید. اگر به بازدیدکنندگان خود قولی بدهید و در صفحۀ فرود به آن عمل نکرده باشید، آنها در عرض چند ثانیه و برای همیشه از صفحۀ شما خارج خواهند شد.
2. به موارد مهمتر پیش از موارد دیگر اشاره کنید.
قسمت بالای لندینگ پیج شما جایی است که مخاطبان پیش از آنکه بخواهند صفحه را اسکرول کنند میبینند. بنابراین توجه به محتوای این قسمت اهمیت زیادی دارد. شما باید مهمترین عناصر را برای افزایش نرخ تبدیل و جلب توجه بازدیدکنندگان در این قسمتها قرار دهید. بخشهایی مثل تصاویر مهم، پیشنهادهای ویژۀ فروش یا اشتراک، دعوت برای اقدامها و… .
3. برای حفظ اسکرول بازدیدکنندگان از نشانههای گرافیکی و بصری استفاده کنید.
وقتی توجه بازدیدکنندگان را به اندازۀ کافی جلب کردید، وقت آن است که تشویقشان کنید تا از طریق نشانههای بصری مثل فلشها، انیمیشنها، تصاویر و حتی عنوانهای بولد شدۀ دیگر، در صفحۀ شما بمانند و محتواها را مطالعه کنند. همچنین برای متمایز کردن محتواها از یکدیگر باید از نشانههای جهتداری مثل دکمههای فراخوان و… استفاده کنید.
4. در یک زمینۀ واقعی پیشنهادات خود را به نمایش بگذارید.
شما با انتشار تصاویری که نشان دهند خدمات و محصولات شما را افرادی واقعی در زمانی مشخص ارائه میکنند، میتوانید اعتماد بازدیدکنندگان را جلب کنید. از این طریق آنها احساس خواهند کرد که مشتری واقعی شما هستند. برای مثال میتوانید تصویری از اعضای کسب و کارتان را به عنوان کاور لندینگ پیج انتخاب کنید.
5. عوامل حواسپرتی مخاطب را حذف کنید.
یادتان هست که در بخش اول مقاله به مزیت مهمی که لندینگ پیجها نسبت به صفحۀ اصلی وب سایت داشتند اشاره کردیم؟ گفتیم که در صفحات فرود عوامل اضافی و لینکها به صفحات دیگر وجود ندارد که حواس بازدید کننده را پرت کند. بنابراین لازم است مطمئن شوید که صفحۀ فرودتان فقط شامل محتوا و بخشهایی است که در راستای هدف نهایی و اقدامی است که میخواهید بازدیدکنندگان صفحه انجام دهند. وجود هر چیز اضافی دیگری در صفحات فرود، موجب پرت شدن حواس مخاطب و از بین رفتن تمرکز او خواهد شد.
6. رضایت مشتریان قبلی خود از محصول یا خدماتتان را به اشتراک بگذارید.
شما میتوانید از طریق به اشتراک گذاشتن نظرات مثبت مشتریانتان دربارۀ کیفیت خدمات و محصولات خود، اعتماد مشتریان جدید را به دست بیاورید. این مدارک اجتماعی که میتواند در قالب ویدئو، پیام متنی یا تصویری باشد، بازدیدکنندگان شما را تا حدود زیادی متقاعد میکند که ادعاها و پیامهای بازاریابی شما واقعیت دارد. سعی کنید علاوه بر پیام، تصویر مشتریان، نام کامل آنها، محل زندگی و نوع خرید آنها را هم (البته با کسب اجازه) ثبت کنید تا صحت پیغامها برای بازدیدکنندگان اثبات شود.
7. از جملات واضح، کوتاه و شفاف استفاده کنید.
محتوای شما در عین اینکه اطلاعات لازم و دقیق را به بازدید کنندگان میدهد، باید تا حد امکان واضح، شفاف و کوتاه باشد. برای بیان بعضی از مفاهیم و اطلاعات نیز میتوانید از جدولها کمک بگیرید.
8. مطمئن شوید که لندینگ پیج شما بهسرعت لود میشود.
آیا میدانید حدود 40 درصد افراد صفحهای را که بارگذاری آن بیش از 3 ثانیه طول بکشد رها میکنند؟! 40 درصد میتواند شامل تعداد زیادی از مخاطبان بالقوۀ شما باشد. شما میتوانید با بارگذاری موارد ضروری و حذف عناصر اضافی و همچنین فشرده کردن حجم فایلهای موجود در صفحه، سرعت لود آن را افزایش دهید. یک ابزار عالی برای کمک بارگذاری مطلوب مطالب در لندینگ پیج PageSpeed Insights (PSI) Google است.
9. صفحۀ خود را برای سیستم عاملهای مختلف بهینه کنید.
بهتر است لندینگ پیج خود را هم برای وب و هم تلفنهای همراه بهینه کنید. اگر کمپین شما مخاطبانی را هدف قرار داده که از هر دوی این سیستم عاملها استفاده میکنند، بنابراین بهینهسازی کاملاً ضروری خواهد بود. ممکن است که بازدیدکنندگان بتوانند لندینگ پیج شما را حتی اگر برای موبایل بهینه نشده باشد ببینند، اما تجربۀ آنها ازنظر بصری بسیار متفاوت خواهد بود. صفحه نمایش موبایلها کوچک است، صفحۀ شما کندتر لود میشود و تعامل مخاطبان با شما کمتر خواهد شد.
برای برطرف کردن این مشکل میتوانید از الگوهای طراحی یا نرمافزارهایی استفاده کنید که به شما امکان میدهند صفحۀ فرودی بسازید که هم روی نسخۀ وب به درستی لود شود و هم روی تلفنهای همراه.
10. از منابع و کمک متخصصان استفاده کنید.
برای اینکه بتوانید از تجربیات مؤثر و آموزنده استفاده کنید، برای طراحی لندینگ پیچها حتماً از کمک افراد متخصص استفاده کنید. فریلنسرهای زیادی هستند که در زمینۀ طراحی صفحات فرود و بهینهسازی آن تخصص دارند. مشورت و کمک گرفتن از آنها میتواند برای شما بسیار مفید و کمککننده باشد.
ادامه دارد…