Adinvite friends
مارکتینگ

سوشال مدیا مارکتینگ برای کسب و کارهای خانگی

سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، راهی ایده‌آل برای تبلیغ کسب و کار شما است. این کار خیلی سخت نیست و حتی می‌تواند بسیار جذاب و سرگرم کننده هم باشد. فقط کافی است که تکنیک‌ها و شیوه‌های مختلف آن را بیاموزید. مشکل اغلب رسانه‌های اجتماعی این است که گاهی فعالیت در آنها سخت و طاقت فرسا می‌شود و پیگیری نتایج حاصل از اقداماتی که انجام داده‌ایم دشوار خواهد بود.

منابع عالی زیادی برای بازاریابی رسانه‌‎های اجتماعی وجود دارند که به اندازۀ کافی شبکه‌های مختلف و نحوۀ استفاده از آنها را توضیح داده‌اند. اما متأسفانه این منابع در حوزۀ توضیح چگونگی ایجاد یک برنامۀ روزانه برای فعالیت در چندین شبکۀ اجتماعی کار زیادی انجام نداده‌اند.

اگر شما هم جزو کسب و کارهایی هستید که با تولید محتوا و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مشکل دارید، در این مقاله نکاتی برای ایجاد برنامه‌ای مؤثر برای بازاریابی و تولید محتوا، بدون صرف زمان زیاد گفته خواهد شد.

استراتژی‌های برنامه ریزی برای سوشال مدیا مارکتینگ کسب و کارها

1. پیش از شروع تبلیغات، صفحۀ شما باید آماده شده باشد.

قبل از اینکه شروع به توییت و پین کردن کسب و کار خانگی خود کنید، باید مطمئن شوید که پروفایل‌های شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف، برای تبلیغات آماده هستند و می دانید از سوشال مدیا مارکتینگ خود چه نتایج و بازخوردهایی می‌خواهید. اولین قدم این است که دربارۀ هرکدام از صفحات اجتماعی خود مطمئن شوید که:

عکس مناسبی در آنها آپلود شده است.

پیش از هر اقدامی باید در صفحات خود عکس مناسبی آپلود کرده باشید. برای آپلود عکس باید عواملی مثل ردۀ سنی و کسب و کار و مخاطبان خود را در نظر بگیرید. سپس عکسی را انتخاب کنید که با تصویری که می‌خواهید از خود و کسب و کارتان به دیگران ارائه کنید متناسب باشد. شما می‌توانید به این تصاویر لوگوی برند خود را هم اضافه کنید. زیرا هدف اصلی شما این است که مخاطبان تصویر برند شما را نیز به خاطر بسپارند. مطمئن شوید که عکستان کیفیت قابل قبولی دارد. البته معنای این جمله این نیست که تمام عکس‌های شما را باید یک فرد حرفه‌ای آماده کند، اما ضروری است که همۀ عکس‌هایتان کیفیت و وضوح خوبی داشته باشد.

مارکتینگ

بخش‌های اصلی پروفایل کامل است.

در برخی از سایت‌ها، می‌توانید با پر نکردن بعضی از بخش‌ها، مانند فیلم‌های مورد علاقه‌، دیده شوید و پیشرفت کنید.. اما شما باید تمام بخش‌هایی را که برای کسب و کارتان مهم و به آن مرتبط است تکمیل کنید. هر پلتفرمی بسته به میزان اطلاعاتی که می‌توانید در آن ارائه کنید با پلتفرم دیگر متفاوت است. اما حداقل باید نام و نام کسب و کار، URL وب سایت و بیوگرافی کوتاهی از کسب و کارتان را در تمامی پلتفرم‌ها داشته باشید. اگر می‌توانید در پلتفرمی، آدرس سایر شبکه‌های اجتماعی یا اطلاعات مهم تجاری را اضافه کنید، حتماً این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی ویدئویی ؛ چگونه در Tiktok و Instagram وایرال شویم؟

اینفلوئنسرهای حوزۀ کاری خودتان را دنبال کنید.

کاربرد رسانه‌های اجتماعی فقط  این نیست که مردم بتوانند از طریق آنها شما را دنبال می کنند، بلکه شما نیز باید با افرادی که آنها را تحسین می‌کنید یا به کارشان علاقه دارید ارتباط برقرار کنید. این کار به خصوص در حوزۀ کسب و کارهای خانگی اهمیت زیادی دارد. محتوای برتر خود را به اشتراک بگذارید و با هدف ایجاد رابطۀ مؤثر، به پست‌های آنها نیز پاسخ دهید.

در سایت خود از صفحات اجتماعی‌تان نام ببرید.

در هر صفحه از وب سایت خود باید پیوندهایی به پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان داشته باشید تا بازدیدکنندگان بتوانند شما را دنبال کنند. همچنین در کنار مطالب خود باید دکمه‌های اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی هم باشد تا کاربران بتوانند محتوای شما را با فالوئرهای خود به اشتراک بگذارند. با این حال، بسیاری از ابزارهای عالی دیگر هم وجود دارد که می‌توانید برای صرفه‌جویی در زمان و افزایش نتایج از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، گنجاندن گزینه “Click to Tweet” در پست‌ها. شما می‌توانید از این گزینه برای کلیک روی توییت یا یک پلاگین وردپرس استفاده کنید. این کار باعث می‌شود خوانندگان شما بتوانند به راحتی محتوای شما را توییت کنند. همچنین ادغام نظرات فیسبوک در وبلاگ وردپرسی نیز می‌تواند تعامل با بازار شما را افزایش دهد.

پلاگین های کاربردی

پلاگین‌های مختلفی برای وردپرس وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند فرایند اشتراک گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی خود را ساده‌تر کنید. پلاگین‌هایی مانند CoSchedule و Social Warfare از آن دسته هستند. اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید، ابزارهای سوشال مدیا مارکتینگ زیادی وجود دارد که می‌توانید بسته به نیاز خود و پلتفرم‌هایی که در آنها حضور دارید از آن استفاده کنید. این ابزارها عبارتند از Hootsuite، Buffer، Social Oomph، Smarter Queue و غیره. اگر بیشتر روی پینترست و اینستاگرام متمرکز هستید، Tailwind نیز گزینۀ خوبی است.

بیشتر بخوانید: تبلیغات کسب و کارها چیست و چگونه انجام می‌شود؟/ بخش اول

تصمیم بگیرید که چه نتایجی از سوشال مدیا مارکتینگ می‌خواهید.

هدف نهایی کسب و کار خانگی شما این است که مشتریانی داشته باشید و محصولتان را بفروشید. اما اینکه مدام پست‌هایی با محتوای «محصولات ما را بخرید» منتشر کنید، معمولاً جواب نمی‌دهد و موجب از دست دادن فالودرهایتان خواهد شد. در عوض به این فکر کنید که چه محتوایی می‌توانید پست کنید که در نهایت منجر به فروش شود. مانند افزایش ترافیک وب سایت یا دریافت مشترکین ایمیل. برخی از اهداف انتشار پست در رسانه‌های اجتماعی عبارتند از:

  • افزایش خوانندگان محتواهای بلاگ پست
  • – بیشتر شدن مشترکان ایمیلی
  • – پیدا کردن فالوئرهای بیشتر در سایر شبکه‌های اجتماعی‌تان
  • – افزایش میزان نفوذ اعتبار و تخصص شما در بازار هدف
  • – برقراری ارتباط مؤثر با بازار هدف. و این یعنی به مخاطبان نشان دهید که جذاب، سرگرم کننده و کارآمد هستید.

هر پستی که در رسانه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنید، باید یک نتیجۀ نهایی برای شما داشته باشد. بنابراین اگر URL آخرین مقالۀ وبلاگ خود را ارسال کرده‌اید، هدف شما ممکن است افزایش خوانندگان و نفوذ و ایجاد ارتباط باشد.

قوانین انتشار پست

2. اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

وقتی صحبت از رسانه‌های اجتماعی می‌شود، شما دو شغل دارید:

  • برای دستیابی به اهدافی که در قسمت قبلی اشاره کردیم، مواردی را به اشتراک بگذارید.
  • با دیگران درگیر شوید و تعامل داشته باشید.

در ابتدا به مورد اشتراک گذاری می‌پردازیم.

به اشتراک گذاری مطالب شما

چالش اشتراک گذاری مطالب در رسانه‌های اجتماعی، به حداکثر رساندن میزان بازدید آن است. علت این دشواری این است که هر پلتفرمی ساز و کار متفاوتی برای دیده شدن محتوا دارد. برخی تعداد کاراکترها را محدود می‌کنند (توئیتر) و برخی دیگر عمدتاً شامل گرافیک هستند (Pinterest یا Instagram). در ادامه مراحل برنامه‌ریزی استراتژی اشتراک گذاری محتوا در هر پلتفرمی آمده است:

1. تصمیم بگیرید که چه چیزی را به اشتراک می‌گذارید.

آیا یک پست وبلاگ، لیست ثبت نام ایمیل، هدایا، و… را به اشتراک می‌گذارید؟ در برنامه‌ریزی خود باید انواع مختلفی از محتوا را برای به اشتراک گذاشتن داشته باشید. برای مثال، می‌توانید پست‌های وبلاگ جدید را به اشتراک بگذارید، پست‌های قدیمی را مجدداً به اشتراک بگذارید، خبرنامه خود را تبلیغ کنید، و در رسانه‌های اجتماعی تبلیغات متقابل انجام دهید (یعنی فید Pinterest را در فیس‌بوک به اشتراک بگذارید).

بیشتر بخوانید: تبلیغات کسب‌وکارها چیست و چگونه انجام می‌شود؟/ بخش دوم
2. تصمیم بگیرید که چگونه قرار است محتوایتان را به اشتراک بگذارید.

آیا قرار است یک متن ساده منتشر کنید؟ آیا می‌خواهید یک عکس سلفی بگیرید و یک کپشن به آن اضافه کنید؟ آیا محتوای جدیدتان ویدئویی است ؟ در حالی که محتوای متنی همیشه جواب می‌دهد، اکثر پلتفرم‌ها روی گرافیک متمرکز هستند. راه‌های زیادی وجود دارد که بتوانید گرافیک‌های رایگان و کم هزینه را پیدا کنید. هنگامی که گرافیک مورد نظرتان را پیدا کردید، باید آن را پیش از پست شدن ویرایش کنید.

مشکلی که در استفاده از تصاویر در سوشال مدیا مارکتینگ وجود دارد، این است که هر پلتفرمی اندازه‌های مخصوصی برای محتواهای تصویری دارد.بنابراین شما باید تصویر را برای قالب هر پلتفرم به صورت جداگانه بهینه سازی کرده و کپشن را به آن اضافه کنید.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی3. برای بازنشر مطالب در چند روز آینده برنامه ریزی کنید.

اینگونه نیست که یک بار محتوای خود را به اشتراک بگذارید و سپس هنگام ایجاد محتوای جدید، قبلی‌ها را فراموش کنید. شما می‌توانید مطالب گذشته را بارها و بارها بازنشر کنید. به عنوان مثال، ممکن است نقل قول های مختلف وبلاگ خود را با پیوندی به پست یک بار در روز در سه روز آینده توییت کنید. پس از آن، ممکن است آن را یک بار در ماه ارسال کنید.

وقتی نوبت به ارسال می‌رسد، مراقب باشید که در شبکه‌های خاصی پست نکنید. به عنوان مثال، می‌توانید با ارسال تعداد زیادی توییت (محتوای مختلف، نه فقط پست‌هایتان) در روز از پس آن برآیید، اما این کار در لینکدین به خوبی کار نمی‌کند، زیرا ارسال بیش از حد می‌تواند فالوئرهای شما را آزار دهد.

بیشتر بخوانید: تبلیغات کسب و کارها چیست و چگونه انجام می‌شود؟/ بخش سوم
4. یک تقویم یا برنامۀ مکتوب برای سوشال مدیا مارکتینگ بسازید.

داشتن یک تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند تا زمان پست شدن محتواها در پلتفرم‌های مختلف را به خاطر بسپارید و همچنین بدانید که چه چیزی را باید ارسال کنید. ابزارهایی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارند که امکان زمان‌بندی برای انتشار محتوا را برای شما فراهم می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانید یک پست وبلاگ را تنظیم کنید تا یک بار در ماه طی شش ماه آینده در تمام شبکه‌های اجتماعی شما به اشتراک گذاشته شود. برخی از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی مانند CoSchedule و Smarter Queue نیز دارای گزینه‌های ارسال مجدد خودکار هستند. بنابراین نیازی نیست که پست‌ها را به صورت دستی زمان بندی مجدد کنید.

بازاریابی5. میزان موفقیت محتوای خود را پیگیری کنید.

گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای رسانه‌های اجتماعی به شما می‌گویند که هر پست چه نتایجی را کسب می‌کند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل‌ها به شما خواهند گفت که چه چیزی در وبلاگ یا وب سایت شما محبوب‌تر است، با داشتن این اطلاعات، می‌توانید پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود را براساس سلایق مخاطبان برنامه ریزی کنید و ترافیک خود را افزایش دهید.

3. درگیر شدن و تعامل در رسانه‌های اجتماعی

این حوزه‌ای است که بسیاری از صاحبان مشاغل خانگی به آن توجه کافی ندارند، اما برای موفقیت در رسانه‌های اجتماعی بسیار مهم است. پست کردن مطالب مختلف، بدون توجه به کاری که دیگران انجام می‌دهند، مانند حضور در مهمانی‌ای است که در آن فقط دربارۀ خودتان صحبت می‌کنید. بنابراین در کنار تهیه محتوا، باید برنامه‌ای هم برای نظر دادن، به اشتراک گذاری و تعامل با دیگران داشته باشید. برای انجام این کار به نکات زیر توجه کنید.

  • – ثبت نام در یک ابزار مدیریت رسانه‌های اجتماعی مانند Hootsuite به شما امکان می‌دهد فیدهای خود را در یک مکان ببینید و همچنین پست‌ها را برنامه ریزی کنید.

اگر از Hootsuite استفاده می‌کنید، Hootlet را به نوار ابزار خود اضافه کنید تا بتوانید به راحتی محتوایی را که آنلاین پیدا می‌کنید به اشتراک بگذارید. استفاده از یک ابزار رسانه اجتماعی که امکان زمان‌بندی را نیز فراهم می‌کند، به شما امکان می‌دهد تا محتوا (از جمله توییت‌های مجدد) را به جای اشتراک گذاری‌های هم‌زمان، در زمان‌های مختلف به اشتراک بگذارید. مزیت دیگر ابزار این است که می‌توانید افراد و فیدهایی را که می‌خواهید با آنها درگیر شوید دنبال کرده و نویزهایی را که حواس شما را پرت می‌کند فیلتر کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای گام به گام طراحی سایت برای کسب‌وکارها
  • یک یا دو بار در روز را برای تعامل با رسانه‌های اجتماعی انتخاب کنید. برای 15 تا 20 دقیقه در روز برنامه‌ریزی کنید (بدون احتساب آماده کردن پست‌های خود) هدف شما در این مدت تعامل با فالوئرهای خود و کسانی است که شما آنها را دنبال می کنید.

تعامل در سوشال مدیا

  • محتوای دیگران را به اشتراک بگذارید. البته محتواها بهتر است مرتبط با موضوع و اهداف شما باشند. به اشتراک گذاری محتوای دیگران یک راه عالی برای تشویق آنها به اشتراک گذاری محتوای شماست.
  • به کسانی که پست‌های شما را به اشتراک می‌گذارند یا نظر می‌دهند پاسخ دهید. پاسخ ندادن به نظراتی که دیگران به پست‌های شما می‌دهند بی‌ادبی است. این کار دقیقاً مثل نادیده گرفتن افرادی است که با شما رو در رو صحبت می‌کنند. امروزه مردم ترجیح می‌دهند با کسب و کارهایی در ارتباط باشند که پاسخگو هستند. بنابراین مطمئن شوید که یکی از اهدافتان در سوشال مدیا مارکتینگ پاسخگویی به موقع، مودبانه و موثر به دنبال کنندگانتان است.

آیا برای سوشال مدیا مارکتینگ به ادمین نیاز دارید؟

استخدام یک ادمین برای مدیریت محتوا و سایر کارها در همۀ یا پلتفرم‌ها یا بعضی از آنها می‌تواند در صورتی که خودتان زمان کافی برای این کار ندارید، انتخاب مناسبی باشد. این کار به شما کمک می‌کند با واگذاری فرایندهای آماده‌سازی گرافیک‌ها و پست‌های خود و به اشتراک گذاری مطالب، زمان زیادی ذخیره کنید. تعامل در رسانه‌های اجتماعی بسیار مهم است. اگر برنامه‌ای برای تعامل با مخاطبان خود ندارید، تقریباً می‌توان گفت که حضور شما در شبکه‌های اجتماعی و برنامه ریزی برای سوشال مدیا مارکتینگ و سرمایه گذاری روی آن بی معنا خواهد بود.

برای استخدام ادمین شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به بخش فریلنسرها در پلتفرم  پارس فریلنسر مراجعه کنید.

نمایش بیشتر
فریلنسر | کسب درآمد

fatemeh eskandari

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران نویسنده سئوکار در رایا مارکتینگ - ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹ ویراستار فنی و محتوایی در دانشگاه زنجان - ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۸ نویسنده تولید محتوا در شرکت دیجیتال مارکتینگ مهتاب - ۱۳۹۹ تاکنون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا