تبلیغات کسب و کارها چیست و چگونه انجام میشود؟/ بخش اول
اگر شما هم به تازگی وارد دنیای تبلیغات کسب و کارها شدهاید، ممکن است این دنیا کمی برایتان عجیب باشد. شما تبلیغات زیادی را میبینید که عالی و ماندگار هستند. اما وقتی نوبت به خودتان برای ساخت یک تبلیغ میرسد، این موفقیت دشوار و پیچیده به نظر میآید. ایدهها و راههای زیادی برای یادگیری راههای مناسب تبلیغات و برنامهریزی برای آن وجود دارد. یکی از مهمترین نکات برای یک تبلیغ موفق، نشانه گرفتن دقیق مخاطبان هدف است. اگر این کار را انجام ندهید، به احتمال زیاد از تبلیغات خودتان نتیجۀ دلخواه را نخواهید گرفت. به همین دلیل هم ممکن است علاوه بر پیدا نکردن مشتریان جدید، سرمایۀ خود را نیز از دست بدهید.
چگونه میتوانیم انتخابهای درستی در تبلیغات کسب و کارها داشته باشیم؟ چه راههایی برای توسعۀ کسب و کارها به کمک تبلیغات وجود دارد؟ خبر خوب این است که بسیاری از مفاهیم تبلیغاتی بسیار ساده هستند. بنابراین شما با به دست آوردن کمی اطلاعات در این زمینه، میتوانید بسیاری از نگرانیهای خود را برطرف کنید. در این مقاله به پاسخ این سؤالها و ارائۀ اطلاعات مفید و کاربردی در زمینۀ تبلیغات کسب و کارها خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
تبلیغات چیست؟
همۀ ما بدون شک تا کنون با تبلیغات مختلفی مواجه شدهایم. اما آیا تا به حال فکر کردهاید که تبلیغات دقیقاً به چه چیزهایی گفته میشود؟ تبلیغات یک رویکرد بازاریابی خاص است و شامل پیامهای متقاعدکنندهای برای جذب مشتریان فعلی و بالقوۀ کسب و کارهاست. شما با تبلیغات به مردم کمک میکنید اطلاعات بیشتری دربارۀ خدمات و محصولات شما داشته باشند. از این طریق به آنها ابزاری برای یافتن بهترین مواد و وسیلهها برای رفع نیازهایشان خواهید داد. شما میتوانید از تکنیکهای تبلیغی مختلفی برای جذب مشتریان استفاده و آنها را تشویق به خرید کنید. تبلیغات چاپی در مجلات و روزنامهها، تبلیغ در شبکههای اجتماعی و وبسایتها، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و… همگی از انواع تبلیغات کسب و کارها هستند.
هدف از تبلیغات کسب و کارها چیست؟
اهداف تبلیغ، با توجه به اینکه چه تبلیغاتی نیاز داشته باشید، چهار مورد است:
تبلیغات آزمایشی
هدف اصلی در این تبلیغ این است که مردم محصولات یا خدمات کسب و کار شما را برای اولین بار امتحان کنند. زمانی که یک شرکت جدید احداث کرده یا محصول تازهای تولید کردهاید، میتوانید از این رویکرد استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: تبلیغات آنلاین کسب و کارها چگونه انجام میشود؟/ بخش اول |
تداوم
این تبلیغات مشتریان را با هدف افزایش وفاداری و تکرار خریدها هدف قرار میدهند. مثلاً ممکن است شما محصولی را با تبلیغات به منظور فروش متقابل و افزایش میزان فروش، به مشتریان فعلی توصیه کنید.
تغییر نام تجاری
هدف این نوع تبلیغات جذب مشتریان رقبای شماست. با این نوع تبلیغ میتوانید مزایای محصولات یا خدمات خود را برای مشتریها برجسته کنید. همچنین میتوانید برای جذب مشتریان جدید، تخفیفهای مختلفی نیز ارائه کنید.
بازگشت به عقب
با این تبلیغات، شما تلاش میکنید مشتریانی را که جذب رقبای شما شدهاند، به سمت خود بازگردانید. این نوع تبلیغات معمولاً روی تخفیفها و بهبود ویژگیهای محصول تمرکز میکنند.
چرا تبلیغات کسب و کارها بسیار مهم است؟
ما در ادامه به ده دلیل مهم اشاره میکنیم که اهمیت تبلیغات را برای شما برجسته و شفاف خواهند کرد.
به شما پول میدهند.
تبلیغات راهی استثنائی برای رسیدن به مخاطبان هدف و تبدیل آنها به مشتری است. وقتی مردم تبلیغ جذاب و مثبتی از بیزینس شما ببینند، احتمال خرید آنها نیز بیشتر میشود.
بیشتر بخوانید: تبلیغات آنلاین کسبوکار ها چگونه انجام میشود؟/ بخش دوم |
اطلاعات مخاطبان دربارۀ شما را بهروز نگه میدارد.
شما با استفاده از تبلیغات میتوانید مخاطبان خود را دربارۀ خدمات و محصولات جدیدتان مطلع کنید. درواقع به جای اینکه انتظار داشته باشید آنها شما را زیر نظر بگیرند، با کمک تبلیغات با مشتریانتان ارتباط برقرار میکنید.
کمک میکند مردم شما را به یاد بسپارند.
ما در دورهای زندگی میکنیم که از هر طرف بمباران اطلاعات میشویم. بسیاری از برندها برای جلب توجه مخاطبان شما باهم رقابت میکنند. در چنین شرایطی تبلیغات خلاقانه میتواند شما را در ذهن مخاطبان تثبیت و ماندگار کند. شما به اولویت آنها تبدیل میشود و در هنگام خرید به یاد شما خواهند افتاد.
به مردم یادآوری میکند که به شما نیاز دارند.
به کمک تبلیغات کسب و کارها میتوانید آگاهی و تشخیص برند بسازید. هر روز حداقل یک مشتری وجود دارد که به محصول یا خدمت شما نیاز داشته باشد. تبلیغات این نیازها را به آنها یادآوری میکند و درنتیجه مشتریان به سمت شما سرازیر خواهند شد.
شما را پیشتاز رقابتها نگه میدارد.
بازار امروز بسیار رقابتی و شلوغ است. اما شما با تبلیغات اصولی میتوانید در این بازار رقابتی از رقبا متمایز شوید. شما باید به مردم بفهمانید که چرا بهترین انتخاب برای پاسخ به نیازهایشان هستید.
بیشتر بخوانید: تفاوت فریلنسینگ (آزادکاری) با مدیریت تیم یا شرکت |
کسب و کارهای قدیمی را دوباره معرفی میکند.
تبلیغات میتواند حتی مشتریان فعلی شما را نیز در مورد کسبوکارتان آگاهتر کند و حس مثبتی در آنها نسبت به خرید از شما ایجاد کند. شما میتوانید هر چند وقت یک بار به مشتریان خود یادآوری کنید که چرا شما را انتخاب کردهاند.
تبلیغات کسب و کارها موجب جذب مشتریان جدید میشود.
همیشه در بازار افراد جدیدی هستند که میتوانند مشتری خدمات یا محصولات شما باشند. تبلیغات میتواند برند و نام شما را برای مشتریان بالقوه و جدید برجسته کند.
تصویر شما در ذهن مشتریان را تقویت میکند.
به کمک تبلیغات میتوانید ارزشهای کسب و کارتان را به مشتریان منتقل کنید. این رویکرد مشتریان ارزش محور را به سمت شما جذب میکند. همچنین موجب میشود مردم احساس مثبتی به تعامل با شما داشته باشند.
برایتان ترافیک خوبی ایجاد خواهد کرد.
چه به صورت فیزیکی تبلیغ کنید چه آنلاین (و چه ترکیبی از هر دو)، تبلیغات میتواند ترافیک خوبی به سمت شما بکشاند. بخشی از این ترافیک به فروش تبدیل خواهد شد و این مسئله درآمد شما را افزایش خواهد داد.
موجب تقویت وفاداری به برند میشود.
با تبلیغات میتوانید برند خود را به رسمیت بشناسانید و اعتماد سازی کنید. میتوانید برای مشتریانتان پیامهای مثبت ارسال کرده، با آنها روابط پایدار بسازید.
در قسمت بعدی مقاله به معرفی انواع تبلیغات و بررسی اجزای یک کمپین تبلیغاتی موفق خواهیم پرداخت.
ادامه دارد ….