چگونه با کپشن نویسی اینگیجمنت بیشتری در اینستاگرام بگیریم؟
شاید با خودتان فکر کنید که اینستاگرام صرفاً جایی برای اشتراکگذاری تصاویر است. بنابراین نیازی نیست که برای نوشتن کپشن وقت بگذاریم. همین که عکسهای زیبا و جذاب در پروفایلمان منتشر کنیم کافی است. این درست است که نقطۀ تمرکز اینستاگرام، بر روی تصاویر است، اما این مسئله نباید ما را از اهمیت کپشن نویسی غافل کند. اگر دوست دارید پستهای اینستاگرامیتان بیشتر دیده شود، باید به فکر انتخاب عنوان و کپشنهای جذاب هم باشید.
اینستاگرام یک شبکۀ اجتماعی است. در این شبکهها مردم دوست دارند با یکدیگر تعامل داشته باشند. ممکن است در ابتدا فقط برای دیدن تصاویر زیبا به صفحۀ شما بیایند، اما دوست دارند برای شما کامنت بدهند پستتان را به اشتراک بگذارند. هرچه افراد بیشتری کپشنهای شما را بخوانند و با آن درگیر شوند، الگوریتم اینستاگرام رتبۀ بهتری به شما خواهد داد. وقتی مخاطبی برای خواندن کپشن روی صفحۀ شما مکث میکند، هوش مصنوعی اینستاگرام متوجه علاقۀ او به صفحه و پست شما خواهد شد. درنتیجه پستها و استوریهای آیندۀ شما را نیز زودتر از بقیه به او نشان خواهد داد.
حالا متوجه اهمیت توجه به کپشن نویسی جذاب و خلاقانه شدید؟ حتی بعضی از اینفلوئنسرها از کپشننویسی برای برقراری رابطۀ عمیق و صمیمیتر با فالوئرهایشان استفاده میکنند.
ما در این مقاله قصد داریم چند نکتۀ ساده اما جادویی را برای بهبود کیفیت کپشنهای اینستاگرامی ذکر کنیم. پس اگر شما هم دوست دارید کپشن نویسی خلاقانه و جذاب را یاد بگیرید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
برای کپشن نویسی خلاقانه و جذاب در اینستاگرام چه کارهایی باید انجام دهیم؟
کپشنها باید با اهداف پیج شما همسو باشند.
این مورد احتمالاً دربارۀ پیجها و حسابهای شخصی صادق نیست، اما کسبوکارها و اینفلوئنسرها معمولاً اهدافی برای پیج خود در نظر میگیرند. پستهای این دو گروه معمولاً براساس استراتژیهای از پیش تعیین شده و یا جزئی از یک کمپین بزرگتر است. بنابراین ضروری است که تصاویر، عناوین و کپشنهایی انتخاب کنند که با اهداف آن کمپین و استراتژیهایش همسو باشد.
بهعنوان مثال ممکن است سه دلیل برای ایجاد یک کمپین اینستاگرامی وجود داشته باشد:
-برندسازی و افزایش آگاهی از نام و فعالیتهای برند
-تبلیغ و معرفی محصولات
-جمعآوری محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) با استفاده از هشتگهای خاص
بنابراین شما باید در کپشن نویسی این پستها اهداف خود را در نظر داشته باشید. مثلاً اگر قرار است یک کمپین برندسازی برگزار کنید، باید در کپشنها حتماً نام تجاری و هشتگ مخصوص کمپین برندسازیتان را وارد کنید. اگر هدف شما فروش است، باید روی محصول متمرکز شوید و اگر میخواهید یک پست تبلیغی منتشر کنید، باید اطلاعات تماس را در کپشن وارد کنید.
دربارۀ طول کپشنها فکر کنید.
نظرات مختلفی دربارۀ طول کپشنها وجود دارد. حالت افراطی کپشن نویسی همان کاری است که بعضی از سلبریتیها انجام میدهند: یک کپشن مختصر یک خطی و یا بعضی وقتها فقط بسنده کردن به یک یا چند ایموجی! از طرف دیگر بعضیها به کپشننویسیهای طولانی علاقه دارند.
اگر دوست دارید اینگیجمنت صفحه اینستاگرامیتان بالا برود و مخاطبان کپشنهایی را که مینویسید بخوانند، 138 تا 150 کلمه، ایدهآل است. حتی اگر دوست دارید بیشتر از 150 کلمه بنویسید، باید تمام سعیتان را بکنید که 150 کلمۀ ابتدایی جذابترین بخش نوشتهتان باشد. اینگونه مخاطب ترغیب میشود که کپشن شما را تا انتها بخواند.
روزنامهنگاران برای این کار از شیوهای جالب استفاده میکنند. آنها میدانند که اغلب مخاطبان کپشنهای طولانی را تا انتها نمیخوانند. بنابراین سعی میکنند مطالب مهم و چالشی را در ابتدای کپشن بیاورند و در ادامه جزئیات بیشتر را ذکر کنند. اگر قصد نوشتن کپشنهای طولانی را دارید، میتوانید از این شگرد آنها به بهترین نحو استفاده کنید.
اولین جملۀ شما، مهمترین بخش کپشن است.
جملۀ اول در جلب توجه مخاطبان تأثیر زیادی دارد. پس به انتخاب جملۀ اولتان خوب فکر کنید. اولین جملۀ شما باید به اندازهای جذاب باشد که خواننده را وادار به توقف و فکر کردن کند.
نکتۀ مهم دیگری که در کپشن نویسی باید به آن توجه کنید، درست نکردن دیواری از جملات پشت سر هم است! بین کلمات و جملههایتان فاصلههایی بگذارید تا خواندن آن برای مخاطبتان راحتتر باشد. برای مشخص کردن بخشهای مهمتر میتوانید از ایموجیها هم استفاده کنید. اما یادتان باشد که زیادهروی در استفاده از ایموجیها هم خوب نیست.
کپشن شما باید برای مخاطب ارزش ایجاد کند.
مخاطب باید دلیلی برای خواندن کپشنهای شما داشته باشد، و هنر کپشننویسی شما این دلیل را به او خواهد داد! باید مطمئن شوید که کپشن شما اررزش بیشتری به ویدئو یا تصویری که به اشتراک میگذارید اضافه میکند. مخاطبان برای کپشنهای مفید و ارزشمند وقت میگذارند و بعد از خواندنشان سعی میکنند با شما تعامل داشته باشند.
البته پست شما در کل باید ارزشی برای مخاطب ایجاد کند. حتی اگر عکسی از صبحانۀ خودتان منتشر میکنید یا سایر فعالیتهای روزمرهتان را به اشتراک میگذارید، باید به مخاطب دلیلی برای اظهار نظر و لایک کردن پست بدهید. اگر در کپشننویسی مهارت پیدا کنید، حتی با سادهترین عکسها هم خواهید توانست نظر مخاطبانتان را جلب کنید.
از تکنیک داستانسرایی برای کپشن نویسی استفاده کنید.
کپشن اینستاگرام فضای کافی برای داستانسرایی دربارۀ تصاویر را در اختیار شما میگذارد. مثلاً اگر تصویری از سفر آخرتان به اشتراک میگذارید، در بخش کپشن داستان تصمیمتان به آن سفر و اتفاقات هیجانانگیز مسافرت خود را برای مخاطبان تعریف کنید. مردم به شنیدن و خواندن داستانها علاقۀ زیادی دارند.
از کال تو اکشنها استفاده کنید.
در بیشتر صفحات اینستاگرامی از Call to Action ها یا همان CTA استفادههای زیادی میشود. میتوانید در انتهای کپشن از مخاطبان سؤالاتی بپرسید تا آنها را بیشتر درگیر محتوایتان کنید. مثلاً اگر عکسی از تعطیلات آخر هفتهتان منتشر کردهاید، از مخاطبتان بپرسید که آنها دوست دارند بعد از گذراندن یک هفتۀ سخت کاری، تعطیلاتشان را چگونه بگذرانند؟ البته در کال تو اکشنها لازم نیست که حتماً از مخاطب سؤال بپرسید. گاهی وقتها کافی است که فقط از آنها بخواهید پست شما را سیو کنند، آن را به اشتراک بگذارند یا دوستانشان را در قسمت کامنتها منشن کنند.
از اینکه در کپشنها خود واقعیتان باشید نترسید.
اگر پستهای اینستاگرامیتان را برای دوستان و نزدیکانتان منتشر میکنید، احتمالاً از بیان عواطف و احساسات شخصیتان ابایی نخواهید داشت. اما اگر به نمایندگی از یک برند یا کسبوکار پست منتشر میکنید، ممکن است انجام این کار برایتان سخت باشد یا آن را کاری غیرحرفهای بدانید. اما همانطور که گفتیم، بهترین پستهای اینستاگرام آنهایی هستند که داستانی را تعریف کنند. این داستان میتواند به اشتراک گذاشتن یک عکس شخصی به همراه اتفاقاتی باشد که در محل کار برایتان میافتد.
مردم دوست دارند اتفاقات پشت صحنۀ کسبوکارها را هم ببینند و با آدمهایی که برایشان پستهای مختلف منتشر میکنند بیشتر آشنا شوند. شما میتوانید با شخصیسازی کپشنها ارتباط انسانی و صمیمانهتری با مخاطبانتان برقرار کنید. این کار احتمالاً موجب افزایش تعامل مخاطبان با شما و رشد نرخ اینگیجمنت صفحهتان هم خواهد شد.
از هشتگهای مناسب و مرتبط استفاده کنید.
استفاده از هشتگها در کپشن نویسی به شما کمک میکند تا پستهای خود را به افراد بیشتری نشان بدهید. نتایج یک تحقیق بیانگر آن است که مخاطبان با پستهایی که حداقل از یک هشتگ استفاده کرده بودند، به طور متوسط 12.6 رصد تعامل بیشتری داشتهاند.
اینستاگرام اجازۀ استفاده از 30 هشتگ در هر پست را به شما میدهد. اما اینکه شما اجازه دارید در هر پست از 30 هشتگ استفاده کنید، لزوماً به معنای این نیست که حتماً باید این کار را انجام بدهید! استفاده از هشتگهای نامرتبط هیچ ارزشی ندارد. در صورتی که استفاده از هشتگهای مرتبط شانس یافتن مخاطبان جدید برای صفحهتان را افزایش میدهد.
یادتان باشد مهمترین دلیل ما برای استفاده از هشتگها این است که در هنگام جستجوی هشتگها توسط کاربران، دیده شویم. بنابراین باید فقط از هشتگهایی استفاده کنیم که مخاطبانمان به آنها علاقه دارند.
فقط صفحات مرتبط را منشن کنید.
درست مثل استفاده از هشتگها، منشنهای بیارتباط به پست، به ضرر شما خواهد بود. منشن کردن کسانی که دوستشان دارید و هیچ ارتباطی به پست ماهیت و موضوع پست شما ندارند، اشتباه است. فقط کسانی را در کپشن منشن کنید که پست به نوعی به آنها مرتبط است. حتی پیش از همین کار هم بهتر است ابتدا مطمئن شوید که این کار شما آنها را ناراحت نمیکند.
بیش از حد از ایموجیها استفاده نکنید.
استفاده از ایموجیها میتواند کپشن شما را از لحاظ بصری جذاب کند. همچنین ایموجیها میتوانند گاهی بیشتر از کلمات در انتقال مفهوم مورد نظر شما به مخاطب مؤثر باشند. اما در استفاده از ایموجیها باید به دو نکتۀ مهم توجه کنید:
-از ایموجیهای مرتبط استفاده کنید.
-در استفاده از ایموجیها زیادهروی نکنید.
هشتگهای بیش از اندازه و نامرتبط میتوانند به اندازۀ هشتگهای زیاد و نامربوط آزاردهنده باشند.
یک سبک ثابت برای کپشننویسی بسازید.
هرچه زمان بگذرد، شما مخاطبان بیشتری پیدا میکنید که از دیدن و خواندن پستها و کپشنهای شما لذت میبرند. به مرور و با کشف علایق مخاطب، شما به یک سبک ثابت و مشخص در کپشن نویسی و انتشار پستهایتان میرسید. حتی ممکن است بخواهید از این سبک علاوه بر اینستاگرام در شبکههای اجتماعی دیگرتان هم استفاده کنید. البته این به معنای یکسان بودن تمام کپشنهای شما نیست! شما میتوانید در کارتان تنوع ایجاد کنید. اما بیشتر کپشنهای شما ساختار و طول یکسانی خواهد داشت.
بررسی کنید که از کدام هشتگها و ایموجیها بیشتر استفاده میکنید؟ آیا دوست دارید یک یا چند مورد از این هشتگها تبدیل به نمادی برای صفحه و کپشنهای شما بشوند؟
سخن پایانی
در این مقاله به نکات مهم در حوزۀ کپشن نویسی برای اینستاگرام اشاره شد. با رعایت همین نکات ساده میتوانید کپشنهای حرفهای و جذاب بنویسید و با مخاطبان خودتان تعامل بیشتری داشته باشید.
همچنین می توانید از ابزار هوش مصنوعی برای تولید کپشن های جذاب بهره ببرید.