4 مرحله تولید محتوای سئو شده برای کسب رتبه یک گوگل
استراتژی سئو دیوانه کنندهای که برای شما 0 ریال هزینه دارد اما ترافیک ارگانیک زیادی را به همراه دارد
در این مقاله، شما یاد میگیریرید که چگونه محتوای سئو SEO بنویسید که در گوگل رتبه بالاتری داشته باشد و ترافیک ارگانیک زیادی را بدون صرف یک ریال هزینه جذب کند.
ممکن است با سئو مشکل داشته باشید و بپرسید که آیا این خیلی پیچیده است یا خیر. اما پاسخ منفی است، سئو آسان است و پس از خواندن این راهنمای کامل نیازی به هیچ آموزش دیگری ندارید.
در اینجا 4 مرحله عملی وجود دارد که می توانید برای نوشتن محتوای سئو انجام دهید:
- در تحقیق کلمات کلیدی مسلط شوید. (keyword research)
- درک سئوی داخلی صفحه. (on page SEO)
- سئوی خارج از صفحه را کاوش کنید. (off page SEO)
- با سئو فنی آشنا شوید. (technical SEO)
قبل از شروع، فراموش نکنید که لینک این مقاله را برای مراجعات بعدی ذخیره کنید. parsfreelancer.ir/?p=15247
حالا بیایید عمیقتر به این موضوع بپردازیم!
مقالات بهینه شده سئو چیست؟
مقالات بهینه شده سئو محتوایی هستند که برای رتبه بندی در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و موارد دیگر طراحی شدهاند. فرآیند مقالهنویسی برای مطابقت با هدف جستجوی انسان و بهینهسازی آن برای موتورهای جستجو ایجاد شده است.
مرحله 1: تسلط در تحقیق کلمات کلیدی:
اینکه مقاله شما موفق خواهد بود یا خیر، با نحوه انجام تحقیقات کلمات کلیدی تعیین میشود. این اولین کاری است که باید قبل از شروع نوشتن مقاله انجام دهید.
1. 1 هدف مخاطب خود را درک کنید:
کلمات کلیدی مختلف ارزش تجاری متفاوتی دارند. هنگامی که افراد از موتورهای جستجو استفاده میکنند، معمولاً از سه مرحله عبور میکنند: آگاهی، توجه و تصمیم.
مرحله آگاهی (Awareness) جایی است که افراد به دنبال اطلاعات در مورد مشکلاتی هستند که تجربه میکنند. بنابراین، کلمات کلیدی مانند “چگونه” برای عنوان مقاله مناسبتر از “خرید” هستند.
مرحله توجه (consideration) زمانی است که افراد یک کالا را با سایر کالاها مقایسه میکنند تا پس از خرید پشیمان نشوند. نمونههایی از کلمات کلیدی عبارتند از «آدیداس در مقابل نایک» یا «بهترین کفشهای دویدن».
مرحله تصمیم گیری (decision) کلمات کلیدی هستند که ممکن است ترافیک بالایی دریافت نکنند اما نرخ تبدیل بالایی دارند. کلمات کلیدی مانند «سفارش پیتزا در نزدیکی من» معمولاً توسط افرادی که آماده خرید هستند به جای کسانی که به دنبال یادگیری طرز تهیه پیتزا هستند استفاده می شود.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نوشتن محتوا |
1. 2 یافتن کلمه کلیدی ایدهآل:
بهترین راه برای یافتن کلمات کلیدی خوب استفاده از ابزارهای برتر مانند Ahrefs یا SEMrush است. اما این ابزارها گران هستند. برای مثال Ahrefs هر ماه حدود 99 دلار هزینه دارد.
بنابراین، بیایید فقط روی ابزارهای رایگان تمرکز کنیم، حتی اگر این ابزارها دارای نقاط ضعف زیادی باشند.
هنگام انتخاب کلمات کلیدی که می خواهید در مقاله خود هدف قرار دهید، رویکرد ایده آل این است که روی کلمات کلیدی طولانی با حجم جستجوی بالا و رقابت کم تمرکز کنید.
مهم است که به یاد داشته باشید که تقاضای جستجو و کلمات کلیدی کم رقابت تنها عواملی نیستند که میتوانند شما را در صفحه اول SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) رتبهبندی کنند.
متغیرهای زیادی وجود دارد که باید در مقالات مختلف در مورد آنها بنویسم تا بتوانید آنها را بهتر درک کنید.
برون سپاری و استخدام: راهنمای استخدام کارشناس سئو |
1. 3 هدف جستجو را ارزیابی کنید:
هدف جستجو، یک موضوع گسترده و پیچیده است، اما من 1 مثال را برای کمک به شما در درک سریع هدف جستجو در پشت کلمات کلیدی ارائه میکنم. در اینجا هدف جستجو برای «نکات وبلاگ نویسی» است. (blog writing tips)
برای رتبهبندی این کلمه کلیدی، ایده خوبی است که از قالب «چگونه» استفاده کنید که شامل فهرست است و حتماً کلمات «وبلاگ» و «نکات» را در عنوان مقاله درج کنید.
با این حال، درک هدف جستجو فراتر از عنوان است. همچنین باید مقالاتی ایجاد کنید که نیازهای جستجوگران را برآورده کند.
می توانید با خواندن مقالاتی از 3 SERP برتر شروع کنید تا درک بهتری از هدف جستجو به دست آورید.
پس از دیدن تصویر بالا، ممکن است تعجب کنید. چرا مقالهای با رتبهبندی دامنه (DR) و بک لینکهای پایینتر نسبت به مواردی که در موقعیتهای 3 و 4 هستند در قطعه برجسته ظاهر میشوند؟
به این دلیل که ارتباط ارائه شده توسط مقاله در قطعه برجسته بهتر از سایر مقالات در مورد این کلمه کلیدی است.
اکنون، ممکن است یک بار دیگر تعجب کنید که چرا مقاله HubSpot در جایگاه 4 قرار دارد، حتی اگر DR، UR، بک لینک ها، دامنه های ارجاع دهنده و ترافیک آن بهتر از موقعیت 3 هستند؟
پاسخ همان باقی می ماند. به گفته گوگل، مقاله در جایگاه 3 نسبت به جایگاه 4 مرتبط تر در نظر گرفته می شود. زیرا در پاسخ به قصد جستجوگر بهتر است.
1. 4 به دنبال سختی کلمه کلیدی باشید: (Keyword Difficulty)
سختی کلمات کلیدی به شما بینشی در مورد رقابت برای کلمات کلیدی که میخواهید هدف قرار دهید میدهد. برای دیدن آن میتوانید از ابزارهای رایگان سئو استفاده کنید. حالا بیایید سختی کلمه کلیدی “کفش برای دویدن” (shoes for running) را بررسی کنیم.
در مرحله بعد، باید کلمات کلیدی را با کمترین رقابت را با استفاده از Ahrefs SERP Checker بررسی کنید. از آنجایی که این یک ابزار رایگان است، تنها رتبه بندی دامنه و معیارهای بکلینک را برای 3 کلمه کلیدی برتر نمایش میدهد.
برای بقیه، باید آنها را به صورت جداگانه با استفاده از جستجوگر بکلینک رایگان Ahrefs و بررسی کننده ترافیک وبسایت بررسی کنید.
سپس، پس از تلاش بیشتر به دلیل استفاده از ابزارهای رایگان زیاد، این چیزی است که به دست خواهید آورد:
اگر اتفاقی کفشهای مناسب برای دویدن روی تردمیل میفروشید، میتوانید به رئیس خود بگویید:
من توصیههای یک غریبه را در مجله پارسفریلنسر پیدا کردم و فکر میکنم میتوانم فروش کفش هایمان را افزایش دهم.
زیرا رتبه بندی این کلمه کلیدی بسیار آسان است. دستیابی به موقعیت در 5 مقاله برتر برای این کلمه کلیدی تقریباً با اطمینان 99٪ تضمین شده است، تنها در صورتی که بتوانید مقالات بهینهسازی شده ایجاد کنید.
مرحله 2: درک سئو داخلی:
هدف On Page SEO بهینه سازی محتوایی است که در خود محتوا رخ میدهد. این میتواند شامل URL، عنوان، متا تگها، پیوندهای داخلی و خارجی و کیفیت خود مقاله باشد.
2. 1 انجام تحقیقات در صفحه
اولین کاری که باید انجام دهید این است که 3 مقاله برتر را برای کلمات کلیدی مورد نظر خود بررسی کنید. سپس، مقالهها را یک به یک بخوانید تا یک تجزیه و تحلیل جامع شکاف محتوا انجام دهید.
بیایید مثالی برای کلمه کلیدی “SEO چیست” (What is SEO) ببینیم:
- به فرصت ها نگاه کن.
- به شکاف های موجود در مقالات نگاه کنید.
- به دنبال شباهت باشید.
- به دنبال کلمات کلیدی باشید که این مقالات در آنها رتبهبندی شدهاند.
مقایسه ساختار مقالات:
این فقط یک نمونه از تجزیه و تحلیل شکاف محتوا است. دستیابی به رتبه 10 برتر در SERP برای این کلمه کلیدی بسیار سخت است زیرا تقریباً تمام مقالات به هدف جستجو پاسخ داده اند.
علاوه بر این، مقالات مرتبط با این کلمه کلیدی از دامنه های معتبر هستند و در صنعت سئو شناخته شده هستند.
2. 2 تکنیک های کپی رایتینگ را پیاده سازی کنید:
افراد حاضر در اینترنت تمایل دارند مقالات را به جای خواندن عمیق، اسکن کنند. به جای شکایت، ایده خوبی است که خود را با این رفتار وفق دهید.
شما باید به زبانی بنویسید که درک آن آسان باشد، از پاراگرافهای کوتاه استفاده کنید، از اصطلاحات و کلمات بزرگ اجتناب کنید. من در مقاله قبلی خود در مورد این موضوع صحبت کردم.
- جلب توجه: توجه مخاطبان خود را با اطلاعات مهیج جلب کنید.
- ایجاد علاقه: نکات دردناک مخاطبان خود را درک کنید تا آنها به خواندن مقالات شما ادامه دهند.
- ایجاد تمایل: به آنها قول بدهید و مزایای مقاله خود را ارائه دهید.
- اقدام: مخاطبان خود را به اقدام واقعی دعوت کنید.
این تنها یکی از مثالهایی است که میتوانید دنبال کنید:
2. 3 نحوه استفاده از محتوای Chat GPT برای رتبه بندی:
Chat GPT برای ایجاد اولین پیش نویس مقالات مفید است. همچنین برای تقلید از سبک نوشتاری یا گفتاری دیگران موثر است.
آیا می خواهید عنوان مقالهای مشابه عنوان آقای Beast ایجاد کنید؟ فقط از Chat GPT بپرسید.
با این حال، برای مقالات عمیقی که نیاز به تخصص دارند، Chat GPT زیاد مناسب نیست.
بنابراین، با ایجاد یک طرح کلی از مقالهای که قصد دارید بنویسید شروع کنید و بینشهایی را از تحقیقات کلمه کلیدی خود وارد کنید، مانند: کلمه کلیدی که میخواهید هدف قرار دهید و موضوع فرعی که میخواهید برجسته کنید.
کیفیت خروجی ChatGPT به کیفیت ورودی بستگی دارد. در زیر فقط یک نمونه آورده شده است. در مقاله آینده بیشتر در مورد این موضوع بحث خواهم کرد.
مرحله 3: سئوی خارج از صفحه (Off Page SEO)
سئوی خارج از صفحه یا سئوی خارجی فعالیتهایی است که خارج از وبسایت شما برای تقویت اعتبار و برندسازی انجام میشود. اگر قصد دارید برای کلمات کلیدی رقابتی رتبه بندی کنید، برای ایجاد قدرت باید بک لینکهای زیادی را به دست آورید.
رتبه بندی کلمات کلیدی مانند “سئو چیست” ممکن است دشوار باشد. اما یک مقاله در جایگاه برتر برای این کلمه کلیدی صدها هزار بازدید کننده ماهانه دریافت می کند.
3. 1 روش های مختلف برای ایجاد بک لینک
راههای زیادی برای به دست آوردن بک لینک وجود دارد، در اینجا آنها را یکی یکی لیست میکنم و در مقاله بعدی بحثهای عمیقی را ارائه می کنم.
- رپورتاژ آگهی در رسانه ها منتشر کنید.
- محتوای بصری ایجاد کنید.
- بک لینک بخرید.
- قالب یا ابزارهای رایگان منتشر کنید.
- پست مهمان منتشر کنید
هنوز راه های دیگری وجود دارد. اما معروف ترین چیز در این لیست، پست مهمان است.
3. 2 راهنمای ارتباط با ایمیل
NPC نباشید و از Chat GPT بخواهید که ایمیل ارتباطی شما را بدون تجدید نظر با استفاده از افکار خود بنویسد.
هنگام نوشتن ایمیل های ارتباطی برای وبلاگ های مهمان، باید شخصی تر باشید.
نام شخصی مخطاب را ذکر کنید، از کار او قدردانی کنید، دلایلی را بیان کنید که چرا شایسته وبلاگ نویسی مهمان هستید و مزایایی را که هر دو طرف به دست خواهند آورد را بیان کنید.
3. 3 تجزیه و تحلیل بک لینک رقبا:
تجزیه و تحلیل بک لینک رقبا تلاشی است برای دیدن تمام وبسایتهایی که به وبسایت رقیب شما بک لینک داده است. از این دادهها میتوان برای تعیین استراتژی ساخت لینک استفاده کرد.
این ترفند را نمیتوان با ابزارهای رایگان به دست آورد. تنها راه، استفاده از ابزارهای حرفهای برای دسترسی به دادههای جامع است.
این ابزارها میتوانند اطلاعات روشنگری را ارائه دهند، مانند:
- منابع بک لینک های با کیفیت که به رتبه های بالای رقبای شما کمک میکند.
- کدام وب سایتها بیشترین بک لینک را دارند که به رقبای شما اشاره میکند.
در واقع، همچنان میتوانید از ابزارهای رایگان اما با ویژگیهای محدود استفاده کنید. من فکر میکنم این کافی است، اگر خیلی رقابتی نیستید و فقط از نوشتن مقالات آنلاین به عنوان یک سرگرمی لذت میبرید.
حالا بیایید نمونهای از کلمه کلیدی “بهترین پودر پروتئین ارزان” در ایالات متحده را ببینیم. مقالات این کلمه کلیدی دارای اعتبار ضعیفی هستند. لیست ارائه شده کوچک است و حتی مقاله سوم اصلاً بک لینک ندارد.
حالا به بک لینک هایی که مقاله جایگاه دوم دارد نگاه کنید. با وجود اینکه این مقاله بیش از 200 بک لینک دارد، به نظر میرسد که این بک لینکها خریداری شده اند. کیفیت بک لینکها هم بد است.
پس چه کار کنیم؟
به نظر من، شما می توانید مقالاتی با لیست های طولانی تر، مانند 15 یا 20 مورد ایجاد کنید. سپس با استفاده از اپراتورهای جستجو مانند “allinurl: بهترین پودر پروتئین” یا “allintitle: پودر پروتئین ارزان” به دنبال بک لینک های با کیفیت بگردید.
مرحله 4: با SEO تکنیکال آشنا شوید:
سئو تکنیکال، بهینه سازی است که در پشت صحنه (بک اند) رخ میدهد تا موتور جستجو را برای فهرستبندی و خزیدن تسهیل کند. این به افراد بیشتری کمک میکند تا سایت شما را پیدا کنند و تجربه کاربری را بهبود می دهد.
من می دانم که اصطلاح “سئوی تکنیکال” ممکن است به دلیل کلمه “تکنیکال” پیچیده به نظر برسد. با این حال، آنقدرها هم که به نظر میرسد پیچیده نیست. شما فقط با این موضوع آشنا نیستید.
بنابراین، این آخرین مرحله در راهنمای کامل سئو است و من در اینجا یک مرور مختصر ارائه خواهم کرد. بحثهای مفصل در مورد این موضوع در یک مقاله جداگانه پوشش داده خواهد شد.
4.1 ابزارهای فنی سئو
شما میتوانید از ابزارهایی مانند کنسول جستجوی گوگل، Screaming Frog، SEMrush و Ahrefs برای بهینه سازی جنبه های فنی وبسایت خود استفاده کنید.
این ابزارها به شناسایی مشکلاتی مانند لینک های شکسته، سرعت بارگذاری صفحات، سازگاری با موبایل و غیره کمک میکنند.
4.2 بهترین روش های سئو فنی
در زیر، اصول اولیه سئوی تکنیکال، از جمله عناصری مانند robots.txt، نشانهگذاری طرحواره، تگهای متعارف و HTTPS را خواهید دید.
در مقاله بعدی، به هر یک از این موضوعات عمیق تر خواهیم پرداخت.
سوالات متداول:
رتبه بندی دامنه (Domain Rating) چیست؟
رتبه بندی دامنه DR یکی از شاخص های مهم و در اولویت Ahrefs می باشد که با هدف بررسی سایز و کیفیت بک لینک هایی که برای سایت ها ساخته می شوند، روی کار آمده است. نکته مهمی که باید بدانید این است که اندازه dr، از صفر تا صد محاسبه می شود.