بستگی به این دارد که از چه راهبردی برای بازاریابی استفاده میکنید و برای استفاده از ابزاری که در دسترس دارید چقدر لازم است هزینه کنید.
اغلب شرکتها هزینهی بازاریابی در شبکههای اجتماعی از طریق ارسال پیام تبلیغاتیشان در ابزارهایی مثل فیسبوک، اینستاگرام و توییتر را با روشهای تبلیغاتی قدیمی جستجو از طریق موتورهایی مثل Google، Adwords یا Yahoo Gemini مقایسه میکنند. این مقایسه بیشتر به این دلیل است که از طریق رسانههای اجتماعی مشتریان بالقوهی کمتری را نسبت به تبلیغات کلیکی میتوان جذب کرد.
یکی از تفاوتهای این دو شیوهی تبلیغاتی این است: بازاریابی از طریق موتورهای جستجو معمولاً روی سؤالهایی تمرکز میکند که مردم میخواهند جواب داده شوند اما بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی، محتوایی را هدفگذاری میکند که افراد قبلاً آن را دیدهاند. احتمال اینکه کاربران رسانههای اجتماعی فوراً خرید کنند کمتر است اما قطعاً از این تبلیغات حمایت میکنند و آنها را بین دیگر کاربران به اشتراک میگذارند. درنتیجه این آگاهی را بین مردم گسترش میدهند.
اما قبل از اینکه به اولین کمپین تبلیغاتی خود بپیوندید شاید بهتر باشد بدانید بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی اگر با آگاهی کم انجام شود، چقدر میتواند شرکتتان را به عقب براند. ادامهی مطلب را بخوانید تا بفهمید برای تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی چقدر باید هزینه کنید و استفاده از چه راهبردهایی میتواند باعث شود در این کار موفق شوید.
- 1. منبع ترافیک را شناسایی کنید.
استفاده از Google Analytics یا هر ابزار تحلیلی دیگر وبسایت میتواند به شما کمک کند تا بدانید کدامیک از رسانههای اجتماعی بیشترین تعداد بازدیدکننده را به وبسایت شرکت شما هدایت میکند. این تحلیلها معمولاً شامل پلتفرمها و صفحههایی است که بازدیدکنندهها بیشتر از آنها برای دیدن وبسایتتان استفاده میکنند. با داشتن این اطلاعات میتوانید بفهمید روی کدام پلتفرم تمرکز کنید و بدانید بازاریابی از آن طریق چقدر برایتان هزینه دارد.
هزینه: معمولاً رایگان
- 2. مخاطب را جستجو کنید.
دموگرافیک دنبال کنندگان کنونی صفحههای اجتماعی شرکتتان را تهیه کنید. در اینستاگرام، فیسبوک و توییتر ابزارهای رایگانی وجود دارند که به شما کمک میکنند بفهمید مخاطبینتان چه کسانی هستند و درنتیجه بتوانید راهبردهای بهتری را برای بازاریابی تجارتتان در رسانههای اجتماعی انتخاب نمایید.
هزینه: معمولاً رایگان
- 3. از ابزارهای بصری استفاده کنید.
پست کردن تصاویر با کیفیت بالا در فیسبوک، توییتر و صدالبته در اینستاگرام؛ میزان پاسخگویی مخاطبین را به میزان زیادی افزایش میدهد.
روی جایی تمرکز کنید که شرکتتان بیشترین میزان بازخورد مخاطبان را دارد و قبل از اینکه بازاریابی را در پلتفرمهای دیگری شروع کنید به مدت 3 تا 6 ماه این بازخوردها را بیشتر کنید.
انجام این کار با استفاده از ابزارهای زیر، ارزان است:
ویدئوهای کوتاه را میتوان با استفاده از ابزارهایی مثل Animoto یا iMovie ساخت.
هزینه: برای استفاده از ویژگیهای پایه، رایگان است اما برای استفادهی سازمانی و حرفهای از برخی ابزارها لازم است هرماه 22 تا 50 دلار بپردازید.
- 4. تبلیغات پولی پیدا کنید.
میتوانید با پرداخت روزی 1 دلار به مدت یک هفته شروع کنید تا ابزارهای موجود در رسانههای اجتماعی برای وبسایت شما بیشترین بازدیدکننده را جذب کنند یا از ابزاری استفاده کنید که دنبال کنندههای بسیار زیادی دارند.
وقتی میخواهید بدانید بازاریابی در رسانههای اجتماعی چقدر برایتان هزینه دارد؛ هدف کمپین تبلیغاتی را بسنجید. آیا هدف کمپین شما شناسایی مشتریهای بالقوهای است که میخواهید در معرض محتوای شما قرار بگیرند یا میخواهید بازدیدکنندگان بیشتری به صفحات محصولاتتان بیاورید و برای خدمات و محصولات خود مشتریهایی جذب کنید که فوراً خرید کنند؟
جواب این سؤال به شما کمک میکند بفهمید باید بودجهتان را صرف تأثیرگذاری روی مشتریان بالقوه کنید (که هزینهی زیادی نمیخواهد) یا تبلیغات کلیکی در صفحات دیگر.
هزینه: میتوانید روزانه از یک تا چهل دلار (بسته به نوع تبلیغات) در توییتر، فیسبوک و اینستاگرام هزینه کنید.
- 5. پستها را طبق برنامه زمانبندیشده در سایت قرار دهید.
یکی از بزرگترین مشکلات موجود برای شرکتها این است که برای مدیریت پستهایشان در شبکههای اجتماعی وقت کافی نمیگذارند.
از ابزارهایی مثل Buffer، Meet Edgar یا Viraltag استفاده کنید تا بتوانید کتابخانهای از محتواها ایجاد کنید و طبق زمانبندی مشخصی در سرتاسر شبکههای اجتماعی پست نمایید.
هزینه: برای استفاده از امکانات پایه رایگان است؛ درصورتیکه بخواهید از خدمات پولی برای استفاده شخصی یا سازمانی استفاده کنید از 24 تا 399 دلار باید هزینه کنید.
- 6. از دکمههای اشتراکگذاری استفاده کنید.
شرکتها میتوانند با استفاده از دکمههای اشتراکگذاری شرکتهایی مثل Sumo، GetSocial یا ShareThis مخاطبان خود را ترغیب کنند تا محتواهایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و به تبلیغ محصولات یا خدماتشان کمک کنند.
هزینه: رایگان برای استفاده پایهای؛ 29 تا 199 دلار برای استفاده تجاری
- 7. اکثراً نتایج را ارزیابی کنید.
در بازاریابی محتوا همچون دیگر پروژههای تجاری، مهم است نتایج راهبردهای مختلف را شناسایی کنید تا بفهمید دقیقاً هزینهای که صرف بازاریابی در شبکههای اجتماعی کردید در کجا ارزش سرمایهگذاری داشته است. ارسال پستها بهسرعت انجام میشود و اغلب بهسرعت نتیجه میدهد.
اغلب پلتفرمهای تبلیغاتی شاخص اندازهگیری نتایج دارند. بیشتر آنها نیز قابلیت تحلیل تمام پستها و ارائه دادن دید کلی در مورد موفق بودن یا نبودن پستهایتان را دارند. برای اینکه بدانید چگونه پستهای رایگان مبتنی بر محتواهای شرکتتان به اشتراک گذاشته میشوند میتوانید از ابزارهایی مثل BuzzSumo و Buffer کمک بگیرید. این ابزارها به شما محبوبترین پستهایتان را نشان میدهند تا بتوانید در آینده تصمیمات بهتری برای بازاریابی محصولاتتان از طریق محتوا بگیرید.
هزینه: برای استفاده از خدمات پایه رایگان است؛ برای استفاده شرکتی از 79 تا بیش از 499 دلار در ماه باید هزینه کنید.
- 8. نظارت کنید.
اگر از موتورهای جستجو برای تبلیغات استفاده کنید و نتیجه بگیرید؛ این نتایج موفق تا وقتیکه الگوریتم موتور جستجو تغییر نکند پایدار خواهد بود.
تبلیغات در رسانههای اجتماعی بهزودی اثر خود را از دست میدهند پس لازم است بهطور مستمر در این زمینه فعالیت کنید؛ درنتیجه باید روی تبلیغاتتان نظارت داشته باشید تا بتوانید بر اساس نتایج بهسرعت راهبردهایی را که در آینده باید دنبال کنید بهروزرسانی کنید.
هزینه: بستگی به ابزار تحلیلی دارد که برای مدیریت تبلیغات در رسانههای اجتماعی استفاده میکنید.
- 9. بدانید چه زمانی باید از کمک متخصصان استفاده کنید.
در تبلیغات آنلاین بدون کمک گرفتن از متخصصان ریسک زیادی وجود دارد. راهبردهای بازاریابی میتواند پیچیده باشد و اگر ندانید که دقیقاً چهکاری دارید انجام میدهید میتواند هزینهی بازاریابی محتوا در شبکههای اجتماعی را در مدتزمان کمی زیاد کند اما نتیجهی موفقیتآمیز کمتری داشته باشد. در صورت تمایل میتوانید یک یا دو ماه، خودتان روی بازاریابی محتوا کار کنید تا با طرز کار این سیستمهای تبلیغاتی آشنا شوید اما پیشنهاد ما به شما این است که بهتدریج به فکر کمک گرفتن از یک متخصص باشید.
هزینه: بر اساس اطلاعاتی که از سایت ParsFreelancer در دست داریم استفاده از این منابع در هرماه به حداقل 50 دلار نیاز دارد.
- 10. تمرکز کنید.
اصلاً به شما پیشنهاد نمیکنیم در ابتدای کار سعی در تبلیغ محتواهایتان در چندین پلتفرم داشته باشید چراکه مدیریت محتوا در چندین پلتفرم در این مرحله بسیار دشوار است؛ تمرکز شما را از بین میبرد و همچنین انرژی شما را که میتواند صرف پیشرفتتان در یک پلتفرم شود کم میکند.
فقط روی پلتفرمی تمرکز کنید که تعداد مخاطبین بیشتری دارید و به مدت 3 تا 6 ماه روی همان پلتفرم کار کنید تا نتایج بهتری بگیرید و بعد در صورت تمایل وارد پلتفرم بعدی شوید.* ویدئوهای لینکداین درزمینهٔ بازاریابی محتوا بسیار مفید هستند. در صورت تمایل از آنها نیز بهره بگیرید. قبل از بهکارگیری استراتژیهای بیشتر، روی چند فن محدود کار کنید تا موفقتر باشید. اگر روی چند پلتفرم و استراتژی محدود بهطور مستمر و مداوم کار کنید، میتوانید بفهمید چه فنهایی بیشتر نتیجه داده است و درنتیجه شرکتتان در بازاریابی محتوا در شبکههای اجتماعی به موفقیتهای طولانیمدت دست پیدا خواهد کرد.
هزینه: هیچ- فقط نیاز بهصرف وقت دارد.