10 اشتباه رایج در استارت آپ ها !
بالاخره ایده ای را که مدت ها در نظر داشتید را با فکر و تلاش استارت زدید. اکنون سرشار از اصلاحات و اشتیاق برای پیشرفت هستید و باید مرحله به مرحله پیش بروید. تجربه نشان داده است که اکثر استارت آپ ها در 12 ماه نخست پیشرفت یا شکست شان را بروز می دهند؛ و نکته مهم هم اینجاست که اکثر کارآفرینان به خود کاملا مطمئن بوده اند.
با ما همراه باشید تا با هم مشکلاتی که برای شرکت های منحل شده روی داده است را مطالعه کنیم و از آن ها عبرت بگیریم.
با اینکه هر روز یک فرصت جدید برای یادگیری، رشد و توسعه است اما ممکن است گاهی کارآفرینان دچار مشکلاتی شوند که رهایی از آن کمی دشوار باشد. ما در این نوشته با هم روش ها و مشکلاتی که ممکن است به آن دچار شویم را می خوانیم و یاد میگیریم چگونه در رفع آن ها اقدام کنیم. با پارس فریلنسر همراه باشید
1) عدم آمادگی
این روز ها انرژی مثبت و ابزار صحیح می تواند کوه ها را جابجا کند. همینطور با نگرش مثبت و پروسه فکری خلاقانه چیزی نیست که نتوانید به آن برسید. اما داشتن حداقل دانش مارکتینگ امری الزامی است؛ و این درحالیست که میبایست بر مسائل مالی نیز تمرکز داشته باشید.
راه حل:
در حالی که هیچ جایگزینی برای تجربه نیست، اما اگر تازه به دنیای کارآفرینی وارد شدید، نگران نباشید. کمی مطالعه و کسب دانش فنی مربوط به شغل تان می تواند شما را راهنمایی کند. البته باید تنها بر روی یک موضوع خاص تمرکز نکرده و علاوه بر یادگیری، به دنبال تقویت نقاط ضعف خود نیز باشید.
2) حمایت
به محض این که یک کسب و کار را استارت می زنید، شاید به آن فکر نکنید که باید هر چه در توان دارید به آن اختصاص دهید! باید تمام توانایی ها و از خودگذشتگی هایتان را نشان دهید؛ به کمبود مادی توجه نکنید و بدون شک به جلو بروید. همینطور باید از همه اطرافیان کمک بخواهید تا حداقل به صورت معنوی شما را یاری کنند. بدون توجه به نکات بالا، شکست پروژه قطعی است.
راه حل:
یک روز همه دوستان را جمع کنید و به آن ها بگویید که تمرکز اصلی شما بر روی استارت آپ جدیدتان است و انجام آن شما را در وضعیت خوبی قرار خواهد داد. اگر دوستان و خانواده آن را به خوبی درک نکردند، به آرامی به آن ها هدف نهایی و چیزی که برای رسیدن به آن تلاش می کنید را توضیح دهید. توضیح دقیق تر به دوستان نزدیک و کسانی که به آن ها علاقه دارید، آن ها را برای کمک به شما سرسخت می کند.
3) نقش پذیری بالا
در روز های اولیه به خاطر بسیاری از عوامل، چه بخواهید و چه نخواهید، باید بسیاری از کار ها را خودتان انجام دهید. انجام کار شبکه های اجتماعی، حسابداری، فروش، بازاریابی و … کار هایی هستند که در اوایل بر دوش شما هستند.
البته شاید با پیش رفتن زمان، به این فکر کنید که خب این بهترین کار هست و از استخدام های زائد جلوگیری کنیم، اما قضیه اینجاست که یک متخصص با نیمی از زمانش، تمام کار شما را انجام می دهد.
راه حل:
استخدام یک فریلنسر که به بخشی از کار شما مسلط است، ضمن روان شدن کار و اقتصادی بودن، تایم شما را کاهش داده و می تواند بیزنس شما را گسترش دهد. با این روش، هزینه های جاری تان را کاهش داده و همینطور از آن ها برای بهبود کمک بگیرید.
4) سریع رشد کردن
برای تاسیس یک کسب و کار، زمان نیاز است و زمانی که برنامه های بزرگی دارید، طرز تفکر و خوشبینی شما تحسین برانگیز است! اما همیشه نمی توان راه صد ساله را یک شبه رفت؛ ایجاد برندینگ، شهرت مناسب، وفاداری مشتریان (مسائل اساسی یک کسب و کار موفق) زمان می برد.
راه حل:
اینجا جایی است که یک بیزنس پلن خوب وارد می شود. یک بیزنس پلن یک سند نوشتاری است که در حالت ساده خود، از نقشه راه شرکت و چگونگی انجام آن سخن بر زبان می آورد. مایلستون، بودجه و استراتژی با یکدیگر، بیزنس شما را پیشرفت می دهند.
اگر هیچ پیش زمینه تجاری یا مارکتینگی ندارید، می توانید از مشاورین فریلنسر، استفاده کرده تا وضعیت اقتصادی کنونی و انتظاراتتان پیش برود و به شما در تدوین یک پلن مناسب برای رسیدن به موفقیت کمک کنند. داشتن نقاط عطف پله ای برای رشد و موردی ضروری می باشد؛ ضمنا این گام اصلی، علاوه بر این که باید کاملا واقع بینانه باشد، پیش از اقدام به تدوین مایلستون های بلند مدت می باشد.
5) هزینه بر موارد غلط
هنگامی که در 12 ماهه اول بیزنس خود به سر می برید، به نظر می رسد همه چیز به خوبی پیش برود؛ در این زمان، وب سایت تان را بهبود می دهید، دستیار استخدام می کنید و شاید هم یک خودروی شرکتی جدید بخرید! اکنون شما در حال هزینه بر مواردی هستید که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار نیست و شاید سرمایه گزاری آن ها در کار بتواند به سود آوری بیشتر شما کمک کند.
راه حل:
پیش از آن که درآمد ماهانه پایداری برای بیزنس تان داشته باشید، باید از حداقل درآمد قطعی ماهانه تان اطمینان حاصل کنید. حواستان به خرج ها باشد و به کمک یک حسابدار نیاز به خرج هر یک هزار تومان را مدنظر داشته باشید. در این صورت می توانید از بابت رسیدن به یک درآمد پایدار مطمئن باشید.
6) پذیرش اشتباهات
یک استارت آپ موفق بر مبنای یک محصول قابل اطمینان و دانستن علم بیزنس بدست می آید. اما 12 ماه اول بیزنس همینطور به تست، عرضه اولیه و خطا ها نیز می پردازد و نیاز به شخصیت قدرتمندی احساس می شود تا هر هنگام که به بن بست یا خطا می خوریم آن را بپذیریم. استبداد و خودسری می تواند عواقب بسیار بدتری را به همراه داشته باشد.
راه حل:
یاد بگیرید تا چیز هایی که به عنوان یک فرصت دیده نمی شوند را بهبود داده و راه های بهتری را برای انجام در آینده بیابید. توانایی پذیرش غلط رفتن در یک بخش حساس و ضروری به صورت هم شخصی و هم کارآفرینی می تواند راه را هموار کرده و انرژی را به درستی تنظیم کند.
7) سخت گیر بودن و کنترل همه چیز
هنگامی که یک استارت آپ را رهبری و یک راه جدید به وجود می آورید، شما بهترین دانای آن ایده و کار هستید و هیچ فرد دیگری نمی تواند به خوبی شما از پس آینده نگری و مسائل در خور برآید. مدیریت مناسب همه منابع و وظایف می تواند علاوه بر رشد هر روزه، شما را از لبه پرتگاه دور کند!
راه حل:
هر چه پیشرفت کنید، سرتان به مراتب شلوغ تر شده و کارمندان و مشتریان بیشتر از شما درخواست خواهند داشت. بنابراین شما و بیزنستان می تواند، به علاوه شما باید مسئولیت برخی مسائل را به افراد واگذار کنید. شما، یک فرد هستید و ظرفیت انجام یکی از آن ها را دارید. اینجا باید مهارت کنترل نیرو ها و تعیین یک پروتکل را تدوین کنید تا هر مسئله ای با فرد موردنظر مناسب خودش در ارتباط باشد.
8) مدل بیزینسی ضعیف
بیزنس مدل راهکاری است که می تواند بیزنس شما را گسترش دهد. اما مهم است که مدل شما حتما واقعی باشد و خیال پردازنه تنظیم نشده باشد. اگر راهکاری تنظیم کنید که با بیزنس شما همخوانی نداشته باشد، بهتر است با یک مدل ساده شروع کرده و با گذشت زمان، آن را بهبود داده و بر حسب تشخیص توسعه دهید.
بیزنس من های جدید، ممکن است به خاطر تجربه های کمترشان کمی از لحاظ استراتژیک برای تدوین این گونه مسائل دچار مشکل شوند. نبود بیزنس مدل می تواند آغازی برای پایان استارت آپ باشد.
راه حل:
همراهی با یک فریلنسر و آنالیزر تجاری، به خاطر تجربه بالای او می تواند فارغ از خاص بودن یا عجیب بودن محصول شما ، به شما این امکان را دهد تا نسبت به دیگر افرادی که هم وضعیت شما قرار گرفته اند، اما به خاطر چنین ضعف هایی دچار مشکل شده اند، بیشتر موفقیت پیدا کنید.
9) بیش از حد فکر کردن
در همین حین که استراتژیک بودن از اهمیت بالایی برخوردار است، وقت گزاشتن بیش از حد و آنالیز و فکر، می تواند شما را به فرصت های اشتباه هدایت کند.
راه حل:
به هرچیز به نگاه یک تست بنگرید و همزمان با پیشروی در زمان ،روش ها و پروتکل های اولیه را توسعه دهید. گاهی اوقات برای دانستن این که آیا چیزی کار می کند یا نه، کافی است که بگذارید، بگذرد. بگذارید و به سراغ کار دیگری بروید. خودش پاسخ می دهد.
10) دوری از دیگران
بسیاری از بیزنس های آنلاین این روز ها، به آسانی با یک دستگاه رایانه امکان پذیر است. بخش فروش و مارکتینگ می تواند به صورت آنلاین و با توجه به ماهیت محصول صورت گیرد. همینطور ملاقات حضوری مشتریان، واسطه ها و تامین کنندگان یک امر اجتناب ناپذیر و ضروری است.
انجام این گونه قرار های ملاقات می تواند به آسانی روابط با ارزشی را برای رشد بیزنستان رقم بزند. شاید هم فردی محافظ کار باشید که ترجیح می دهد از این گونه ملاقات ها صرفنظر کند. اما باید در نظر داشته باشید نمی توانید برای همیشه از این کار جلوگیری کنید. گاهی باید تظاهر کنید!
راه حل:
به دنبال رویداد های داخلی مجازی یا حضوری باشید و در آن ها ثبت نام نمایید. علاوه بر اینکه سعی بر آشنایی با افراد بیشتری دارید، تلاش نمایید بیش از صحبت کردن، شنونده خوبی باشید.
جمع بندی
موارد بالا، از جمله عوامل شکست هایی بودند که برخی به صورت تئوری و برخی به صورت عملی رخ داده بودند. بهتر است همواره علاوه بر این که روش های بالا را دنبال می نمایید، در کنار آن ها مقاله های کارآفرینان و تجربه های آن ها را خوانده و همینطور با آن ها نشست و برخواست های بیشتری داشته باشید تا تجربه تان افزایش یابد.