بررسی مختصر کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)

هیچ تجربه‌ای بدتر از این نیست که صدها ساعت وقت با ارزشتان را روی خلق اپلیکیشنی صرف کنید که بهترین باشد و دقیقاً روز انتشار آن بفهمید هیچ بازاری برای عرضه‌ی آن وجود ندارد. چگونه می‌توانید ریسک عرضه‌ی محصول جدیدی را بپذیرید وقتی‌ که بازار مورد نیاز برای موفقیت در کسب‌وکارتان و اعتبار دادن به ایده‌ی تولیدی‌تان را ندارید؟

یا اینکه شاید در مورد بازار هدف تحقیق کرده‌اید اما ایده‌ی شما آن‌قدر تازه و متفاوت است که هنوز بازاری برای آن وجود ندارد و نمی‌توانید به‌آسانی موفقیت محصولتان را پیش‌بینی کنید. در این موقعیت چه می‌کنید؟

وارد عرصه‌ی کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) شوید:

MVP نسخه‌ی اولیه‌ی محصولتان است و شامل حداقل ویژگی‌هایی است که برای راضی کردن مشتریان اولیه کافی هستند؛ بنابراین با این روش می‌توانید از این مشتری‌ها بازخورد بگیرید تا بتوانید محصولتان را بهبود ببخشید.

اگر از MVP به‌درستی استفاده کنید، می‌توانید روی آن به‌ عنوان ابزاری حساب کنید که به شما کمک می‌کند محصول جدیدی را تولید کرده و به‌ مرور که مشتریان جدیدی جذب می‌کنید برای بهبود بخشیدن آن راهنماییتان می‌کند. در این مطلب به‌ طور مختصر به دلایل مؤثر بودن MVP، اشتباهات رایجی که لازم است از وقوع آن‌ها جلوگیری شود و نحوه‌ی تبدیل MVP به اولین محصول قابل داد و ستد اشاره می‌کنیم.

چرا به MVP نیاز دارید؟

شاید باور کردنش سخت باشد اما اینستاگرام، توییتر و Airbnb در دنیای ما از زیر بُته سبز نشده‌اند- درست مثل هر محصول دیگر ابتدا از یک پروژه کوچک شروع شدند و شاید اسم نسخه‌های ابتدایی این اپلیکیشن‌ها حتی به گوش میلیون‌ها کاربری که در حال حاضر از این محصولات استفاده می‌کنند نرسیده باشد!

«اندرو بندارنکو» که در حوزه‌ی خبری فناوری کار می‌کند می‌گوید:

«MVP مرحله‌ی بسیار مهمی است که به شما کمک می‌کند برای استارت‌آپ‌تان برنامه‌ای هوشمندانه تدوین کنید و کسب‌وکارتان را به‌درستی گسترش دهید.»

نکته‌ی کلیدی موفقیت در هر محصول جدید، مدیریت خطر، حین گسترش محصول است. مقاله‌ی 7 دلیل متقاعدکننده برای اینکه به MVP برای استارت آپ تان نیاز دارید با جزییات به بیان نحوه‌ی عملکرد MVP با ارائه‌ی تحقیقات مستند از شرکت‌هایی همچون Airbnb و Foursquare می‌پردازد.

از انجام این اشتباهات رایج بپرهیزید:

انسان جایزالخطاست اما با ظهور اینترنت هیچ دلیل متقاعدکننده‌ای وجود ندارد که نخواهیم از اشتباهات دیگران درس بگیریم.

مقاله‌ی جلوگیری از 8 اشتباه رایج در تولید کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) به بحث در مورد دلایل شکست استارت‌آپ‌ها در روز انتشار، باوجود اینکه شاید تولیدکنندگان دردسر تولید MVP را نیز به جان خریده باشند، می‌پردازد.

در زیر چند اشتباه رایج را ذکر کرده‌ایم که ممکن است شما نیز مرتکب شوید:

استفاده از یک گروه کم‌تجربه: اینکه از MVP استفاده می‌کنید صرفاً به این معنی نیست که بدون دغدغه می‌توانید گروهتان را تشکیل دهید- وقتی تخصص کافی برای تفسیر بازخوردها را ندارید و نمی‌توانید با تغییرات مثبت قابل‌لمس در محصولتان پاسخ مناسبی به آن‌ها بدهید؛ بازخوردها کاملاً بی‌استفاده خواهند بود. گروه شما باید متشکل از طراحان و مهندسان واقعی باشد که ظرفیت واردکردن محصولتان به بازار رقابت را داشته باشند.

تولید MVP بدون بهره‌گیری از روش‌های درست: این‌طور به نظر می‌رسد که برای ساخت MVP همیشه یک‌ راه درست و یک ‌راه غلط وجود دارد. «راه درست» روی «قابل‌پذیرش» بودن MVP تمرکز می‌کند. مشکل وقتی به وجود می‌آید که استارت‌آپ‌ها فقط روی قسمت «حداقل» MVP تمرکز می‌کنند.

انتخاب متدولوژی (روش‌شناسی) اشتباه در بهبود محصول: MVP وقتی بهترین نتیجه را دارد که بازخورد مصرف‌کنندگان مستقیماً به بهبود محصول منجر شود. به این کار اصطلاحاً توسعه تست محور (TDD) می‌گویند که نتیجه‌ی توسعه اجایل (Agile) یا توسعه تفکر چابک است. (تفکر چابک روشی در کار تیمی است که در آن توسعه‌دهندگان چند وقت یک‌بار محصول را به ذینفعان ارائه می‌دهند، بازخورد آن را دریافت می‌کنند و محصول را در مسیر درست بهبود می‌بخشند. این نوعی از روش اسکرام در تولید نرم‌افزار است.) بنابراین MVP با استفاده از روش‌شناسی توسعه چابک بهتر از روش سنتی مدل آبشاری(Waterfall Approach) جواب می‌دهد. (مدل آبشاری روشی در توسعه محصول است که در آن مراحل توسعه به‌صورت آبشار متمایل به‌طرف پایین است.)

MVP خود را به MMP ارتقا دهید:

درنهایت، MVP وقتی موفقیت‌آمیز است که تبدیل به یک محصول تمام و کمال شود اما سؤالی که پیش می‌آید این است که در چه نقطه‌ای از چرخه‌ی تولید- سنجش-یادگیری، MVP به محصول نهایی تبدیل می‌شود؟ جواب این سؤال برای برخی استارت‌آپ‌ها کمینه‌ی محصول قابل دادوستد (MMP) است.

مقاله‌ی چگونه کمینه محصول پذیرفتنی  را به کمینه ی محصول قابل دادوستد تبدیل کنیم توضیح می‌دهد:

تولید (MMP) یعنی تمرکز روی مشکلاتی که در حال برطرف کردن آن‌ها هستید و ارائه‌ی راه‌حلی دقیق و روشن برای حل آن مشکلات. وقتی در حال ساخت (MMP) هستید، بسیار مهم است که به‌طور مرتب از خود بپرسید: «کوچک‌ترین یا ساده‌ترین مشکلی که مصرف‌کننده حاضر است برای حل آن به ما پول بپردازد چیست؟»

محصولات انگشت‌شماری در دنیای دیجیتال «محصول نهایی» محسوب می‌شوند اما برای برخی محصولات، MMP مرحله‌ی بسیار مهمی در فرآیند تولید محصول است یعنی اولین باری که مردم تمایل دارند برای دریافت محصولتان پول بپردازند.

دوست دارید بیشتر در مورد MVP بدانید؟ مقاله‌های بیشتری در مورد MVP در وبلاگ مطالعه نمایید.

 

پارس فریلنسر یک بازار آزاد است که در آن کسب و کارهای هر اندازه می توانند متخصصان با استعداد در بسیاری از رشته ها و گروه ها را پیدا کنند. اگر شما یک کسب و کار هستید و به دنبال انجام پروژه ها هستید، ثبت نام کنید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید