معرفی 6 منبع ضروری برای هر نویسنده فریلنس
شما برای اینکه بتوانید در فضای مجازی حضوری قدرتمند و مؤثر داشته باشید، به محتوای باکیفیت و مرتبط با کارتان نیاز دارید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از 80 درصد مخاطبان یک برند، بعد از خواندن محتواهای آن، احساس مثبتتری نسبت به برند خواهند داشت. به همین دلیل هم هست که صاحبان کسب و کار همیشه به دنبال کپی رایترها، وبلاگنویسان و نویسندگان محتوای حرفهای هستند. با توجه به مزایای زیادی که همکاری با نویسنده فریلنس دارد، معمولاً اغلب بیزینسها همکاری با آنها را ترجیح میدهند.
امروزه سازمانهای زیادی هستند که نویسنده فریلنس را نیز در فرایند بازاریابی و تشکیل تیم خود دخیل میکنند. بنابراین در بازار امروز فرصتهای شغلی زیادی برای نویسندگان فریلنس وجود دارد. شما هم ممکن است جزو افرادی باشید که زندگی به شیوۀ فریلنس و پروژه محور را ترجیح دهید.
لازم است بدانید که یک نویسنده فریلنس بودن، همیشه هم ساده نیست. شما ممکن است با چالشهایی مثل پیدا کردن فرصتهای شغلی مناسب، مدیریت زمان در انجام پروژهها و تحویل آنها و برندسازی شخصی مواجه باشید. اما خوشبختانه ابزارهای زیادی هستند که میتوانند در این مسیر به شما کمک کنند. هدف ما در این مقاله این است که شما را با چند منبع مهم آشنا کنیم که بتوانید از آنها در فرایند نویسندگی فریلنس و موفقیت در این حوزه استفاده کنید.
6 منبع عالی و کارآمد برای یک نویسنده فریلنس
دنبال کردن حرفۀ نویسندگی فریلنس میتواند بسیار دشوار باشد. ممکن است نویسنده فریلنس همیشه احساس کند کارهای زیادی برای انجام دادن دارد که تمامی ندارند. همچنین ممکن است مسائل زیادی باشند که باید پیگیری شوند. در این میان هیچ کس جز خود نویسنده نمیتواند انگیزهاش را برای ادامه فعالیت حفظ کند. خوشبختانه چندین ابزار مفید هم وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید فرایند مواجه شدن با چالشهای شغلیتان را سادهتر کنید. با استفاده از این ابزارها میتوانید شانس خودتان را برای یافتن مشتریان برتر نیز افزایش دهید.
ما در ادامه 6 منبع نوشتاری را به شما معرفی میکنیم که برای موفقیت در شغل نویسندگی فریلنس، بهتر است از آنها استفاده کنید. منبع مهمی که برای نویسندگان محتوا برای یافتن فرصتهای شغلی وجود دارد، وب سایت پارسفریلنسر است. شما در بخش پروژههای پارسفریلنسر میتوانید فرصتهای شغلی مرتبط با تخصص خود را پیدا کرده و فرایند کسب درآمدتان را شروع کنید.
1. ابزارهای برنامهریزی و مدیریت پروژه
موفقیت نویسندگان فریلنس به توانایی آنها در ادامه کار و انجام دادن پروژههایشان به نحو احسن است. فراموش نکنید که شما به عنوان یک فریلنس، همزمان مدیر و کارمند خودتان هستید. بنابراین خودتان باید بتوانید پروژهها را ساماندهی و مدیریت کنید.
در این مسیر ابزارهای زیادی هم هستند که میتوانند به شما کمک کنند. Trello یکی از این ابزارهاست که به شما کمک میکند پروژههای خود را به بخشهای مختلف تقسیم کنید و برای هر بخش برنامهریزی مخصوصی داشته باشید. شما حتی میتوانید کارفرمایان خود را هم به عنوان همکار به Trello دعوت کنید تا روند پیشرفت پروژه را به صورت آنلاین ببینند.
نویسندگی فریلنس احتمالاً با بخشهای تحقیقاتی زیادی هم سر و کار خواهد داشت. برنامههایی مثل Evernote به شما کمک میکنند که در زمان انجام تحقیقات خود نت برداریهای باکیفیت و سریع انجام دهید. همچنین شما میتوانید به منظور دسترسی راحتتر به یادداشتها در آینده، آنها را دستهبندی هم بکنید.
بیشتر بخوانید: مدیریت پروژه چیست؟/ بخش اول |
2. حضور در سایتهای مشاوره، تالارهای گفتگو و شبکههای اجتماعی
وظیفۀ شما به عنوان یک نویسندۀ فریلنس، فقط محدود به نوشتن نمیشود! مهم است که شما همکاران خود را بشناسید و بدانید که در کسبوکار و حوزۀ فعالیت شما چه اتفاقهایی میافتد. وبلاگها، وبسایتها و انجمنهای زیادی هستند که به شما در پیدا کردن مشتریان و کارفرمایان مناسب، ارائۀ مقالات و بازاریابی محتوایی کمک میکنند. هر چه بیشتر بتوانید محتواها و تخصص خود را به اشتراک بگذارید، اعتبار بیشتری خواهید یافت و توجه مشتریان بالقوه به سمت شما جلب خواهد شد.
3. استفاده از ابزارهای ویرایش
هیچ چیز مثل وجود غلطهای نگارشی و ویرایشی در نوشته، شما را آماتور و غیرحرفهای نشان نخواهد داد. اگر میخواهید نویسندگی را به عنوان یک شغل برای خودتان انتخاب کنید، شیوۀ نگارشتان باید کاملاً درست، حرفهای و مطابق اصول دستور زبان باشد. البته همانطور که میدانید، ویرایش و بررسیهای مجدد یک نوشته از لحاظ نگارشی و ویرایشی به صورت دستی کار بسیار وقتگیری است. به همین دلیل هم بهتر است از نرمافزارهایی مثل Grammarly و ProWritingAid استفاده کنید. این نرمافزارها خطاهای نوشتۀ شما را شناسایی کرده و گزینههایی برای اصلاح آنها به شما پیشنهاد میکنند. شما با استفاده از چنین ابزارهایی میتوانید به میزان قابل توجهی در زمان خود صرفهجویی کنید.
4. استفاده از پلتفرمهای CMS و ابزارهای بازاریابی رسانههای اجتماعی
به عنوان یک فریلنسر، پورتفولیوی شما حتی از رزومهتان هم مهمتر است. مشتریان مشتاق هستند نمونه کارهای شما را ببینند. این نمونه کارها به کارفرمایان ثابت میکند که شما میتوانید از عهدۀ پروژۀ آنها بربیایید. بهترین محل برای ارائۀ نمونه کارهایتان، یک وب سایت جذاب است. اما شاید بودجۀ کافی برای راهاندازی یک وب سایت نداشته باشید. یک پلتفرم سیستم مدیریت محتوا (CMS) مثل وردپرس، به شما امکان میدهد که بدون آشنایی با مهارتهای پیچیدۀ برنامهنویسی، یک وب سایت برای خودتان بسازید. پلتفرمهای CMS طرحها و قالبهای مختلفی ارائه میکنند که شما میتوانید از آنها برای ارائۀ نمونه کارهایتان به مشتریها و جلب توجه آنها استفاده کنید.
بعد از اینکه سایت خود را ساختید، باید با استفاده از شیوههای بازاریابی بازدیدکنندگان زیادی را جذب آن کنید. شما میتوانید در فیسبوک، گوگل، اینستاگرام و سایتهای دیگر تبلیغ کنید و به مخاطبان هدفتان دسترسی داشته باشید.
بیشتر بخوانید: آیا فریلنسرها نیاز به وبسایت شخصی دارند؟ |
5. شرکت در دورههای آنلاین آموزشی
وقتی شما یک نویسنده فریلنس هستید، هرچه مهارتهای بیشتری داشته باشید، به نفعتان خواهد بود. نویسندگی صرف، چیزی نیست که بتواند همۀ مشتریان شما را راضی نگه دارد. اغلب کارفرماها به دنبال نویسندگانی میگردند که مهارتهایی مثل سئو و فتوشاپ هم داشته باشند. بنابراین هرچه مهارتهای بیشتری داشته باشید، شانستان برای پیدا کردن موقعیتهای شغلی بهتر افزایش خواهد یافت. حتی خود نویسندگی هم انواع مختلفی مثل کپی رایتینگ، وبلاگ نویسی، محتوای سئو و… دارد. یک فریلنسر خوب کسی است که همیشه در حال یادگیری مهارتهای جدید است.
منابع ارزان و حتی رایگان بسیاری برای یادگیری مهارتهای مختلف به صورت آنلاین وجود دارد. وب سایت یوتیوب مجموعهای عالی از ویدئوهای آموزشی در همۀ زمینهها دارد که از همۀ آنها میتوانید به صورت رایگان برای مهارت آموزی استفاده کنید. همچنین میتوانید در وبسایتهایی مثل Coursera، Udemy یا Skillshare دورهها و آموزشهای مختلفی را بگذرانید.
6. استفاده نویسنده فریلنس از ابزارهای حسابداری
درست است. شما یک نویسنده هستید و احتمالاً فرایند کارهای حسابداری برای شما جالب نیست. اما حسابداری بخش مهمی از زندگی فریلنسری است برای اینکه مطمئن شوید میتوانید پولتان را از کارفرما دریافت کنید. شما باید برای خودتان اسنادی مثل پیشنهادات، فاکتورها و رسیدها را ایجاد کنید و یک نسخه از آنها را به مشتریان خود هم بدهید. همچنین باید حواستان باشد که کدام کارفرماها حق پروژه را دریافت کردهاند و چه کسانی هنوز پرداختی نداشتهاند.
نرمافزارهایی مثل FreshBooks و QuickBooks این امکان را برای شما فراهم میکنند تا تمام کارهای حسابداری خود را به صورت هماهنگ در محیطشان انجام دهید. وب سایتهایی هم هستند که شما میتوانید در آنها اسناد حسابداری خود را به راحتی ایجاد و مدیریت کنید.
راه آسان دیگر استفاده از پارس فریلنسر است. پارس فریلنسر به طور خودکار تمام پرداختهای شما را ثبت و فاکتورهایتان را ایجاد میکند. همچنین تضمین پرداخت امن دارد و میتوانید مطمئن باشید که بلافاصله بعد از تحویل پروژه، پولتان را دریافت خواهید کرد.
بیشتر بخوانید: مدیریت پروژه چیست؟/ بخش دوم |
سخن پایانی
کار به عنوان فریلنسر در عین مزیتهایی که دارد، میتواند چالشبرانگیز هم باشد. اگر میخواهید یک نویسنده فریلنس موفق باشید، باید از تمام جنبههای کسب و کار کوچک خودتان آگاه باشید. خوشبختانه منابع زیادی وجود دارند که میتوانید با استفاده از آنها حجم کارهایتان را بهتر مدیریت کنید.
پارس فریلنسر منبعی عالی و موثق برای پیدا کردن موقعیتهای کاری نویسندگی فریلنس است. ما به شما کمک میکنیم تا مهارتها و استعدادهای خود را به مشتریانی از سراسر کشور ارائه کنید و بهترین فرصتهای شغلی را به دست بیاورید.