نماد سایت مجله آموزشی پارس فریلنسر

جدیدترین نکات رزومه‌ نویسی برای سال 2021/ بخش سوم

نوشتن رزومه

در بخش اول و بخش دوم این مقاله به طور مفصل به مهم‌ترین و جدیدترین نکاتی که در زمان نوشتن رزومه باید به آنها توجه داشته باشید اشاره شد. در قسمت سوم و پایانی این مقاله به دو نکتۀ مهم دیگر اشاره خواهیم کرد. در ادامه نیز به رایج‌ترین سؤالاتی که در زمینۀ نوشتن رزومه وجود دارد، پاسخ خواهیم داد. لطفاً تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مهم‌ترین نکات رزومه نویسی حرفه‌ای

7. لیستی از مهارت‌های نرم و سخت خود ارائه کنید.

کارفرمایان همیشه به دنبال متقاضیانی می‌گردند که بیشترین مهارت‌های مرتبط با شغل مربوط را داشته باشند. در نوشتن رزومه، دو دسته مهارت کلی باید مورد توجه قرار بگیرند: مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم. اما مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت دقیقاً به چه مهارت‌هایی گفته می‌شود؟

مهارت‌های سخت:

مهارت‌های سخت به مهارت‌هایی گفته می‌شود که از طریق آموزش و تجربه آموخته می‌شوند. این مهارت‌ها اغلب قابل سنجش و اندازه‌گیری هستند. مهارت‌های سخت معمولاً مربوط به حوزه‌های صنعت یا شغل می‌شوند.

مهارت‌های نرم:

مهارت‌های نرم معمولاً مهارت‌هایی جهانی هستند، زیرا می‌توان از آنها در بیش از یک شغل خاص استفاده کرد. مهارت‌های نرم معمولاً شامل مهارت‌های شخصی مثل مهارت برقراری ارتباط، سازگاری، رهبری، حل مسئله و… است.

برای انتخاب و ذکر مهارت‌های خود در زمان نوشتن رزومه، به این نکات توجه داشته باشید:

8. در نوشتن رزومه بخش تحصیلات، مدارک و آموزش‌های خود را فراموش نکنید.

به نظر بعضی از افراد، ارزش آموزش‌هایی که در حوزه‌های مختلف دیده‌اند، در زمان نوشتن رزومه کمتر از ارزش تجربیات شغلی مرتبط است. اما این مسئله تصوری اشتباه است. مدیران و کارفرمایان با مشاهدۀ سوابق آموزشی شما می‌توانند از پیشرفت‌های تحصیلی و دیگر آموزش‌های مرتبطی که دیده‌اید آگاه شوند. دیدن سوابق آموزشی شما آنها را قانع خواهد کرد که عملکرد شغلی شما می‌تواند مثبت و قابل توجه باشد.

در نوشتن بخش سوابق آموزشی به این نکات توجه کنید:

پاسخ به سؤالات متداول دربارۀ نوشتن رزومه

مدیران استخدامی در رزومه‌ها به دنبال چه چیزی می‌گردند؟

مدیران استخدامی روزانه چندین رزومه را بررسی می‌کنند. بنابراین برای آنها مهم است که در هر رزومه‌ای مه مهم‌ترین و اصلی‌ترین اطلاعات در کمترین زمان دسترسی داشته باشند. بسیاری از مدیران هم دوست دارند که پیشرفت‌های شغلی و سوابق متقاضی را بررسی کنند. به طور کلی برای اغلب کارفرمایان اطلاعات درج شده در بخش‌های تجارب کاری، عناوین شغلی قبلی و آموزش‌های مرتیط بسیار مهم هستند. بنابراین در زمان نوشتن رزومه به پر کردن دقیق و صادقانۀ این بخش‌ها توجه داشته باشید.

چگونه می‌توانیم رزومه‌هایمان را خلاصه و ساده نگه داریم؟

براساس نتایج مطالعه‌ای که در سال 2018 انجام شد، کارفرمایان به طور متوسط فقط 7.4 ثانیه برای بررسی رزومۀ هر متقاضی زمان اولیۀ خود را صرف می‌کنند! در اینجاست که اهمیت قالب بندی مناسب رزومه و توجه به نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم مشخص می‌شود. رزومه‌ای که مختصر، جامع و مانع باشد، شانس بیشتری برای بررسی شدن خواهد داشت. به عبارت بهتر  رزومۀ شما باید به گونه‌ای تدوین شده باشد که طولانی بودن آن حوصلۀ کارفرما و مدیران استخدامی را سر نبرد. بنابراین سعی کنید تمام اطلاعات اضافی و غیر ضروری را در زمان نوشتن رزومه حذف کنید. مطمئن شوید که در رزومۀ خود از کلماتی استفاده کرده‌اید که استخدام کنندگان دوست دارند آنها را در رزومه‌ها ببینند.

اگر چند سال کار نکرده‌ایم، چگونه باید رزومۀ خود را تنظیم کنیم؟

ممکن است شما چند سال باگ شغلی داشته باشید و در طول این سال‌ها به دلایل مختلف هیچ کار مرتبطی انجام نداده باشید. در این شرایط برای نوشتن رزومۀ خود باید به این نکات توجه کنید:

بعد از تغییر شغل، چگونه می‌توان رزومه نوشت؟

افراد کمی هستند که تا پایان دورۀ شغلی خود بر سر یک کار می‌مانندو عوض کردن شغل اتفاقی رایج است. اگر شما هم در آستانۀ تغییر شغل هستید، رزومۀ شما باید نشان دهد که چرا همچنان برای شغل جدید هم کاندیدای شایسته و مناسبی هستید. پرکاربردترین قالب نوشتن رزومه در چنین مواقعی قالب ترکیبی است. این قالب را در بخش اول مقاله به طور کامل معرفی کردیم. قالب ترکیبی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که تمام مهارت‌های ارزشمند خود را با تأکید کمتر بر روی سوابق شغلی، ارائه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین و جدیدترین نکات بین المللی که در زمینۀ نوشتن رزومه باید مورد توجه قرار بگیرند اشاره کنیم. با در نظر داشتن این نکات می‌توانید یک رزومۀ عالی و بی نقص بنویسید که توجه هر کارفرما و مدیر استخدامی را به خود جلب کند.

 

 

خروج از نسخه موبایل