جدیدترین نکات رزومه نویسی برای سال 2021/ بخش سوم
در بخش اول و بخش دوم این مقاله به طور مفصل به مهمترین و جدیدترین نکاتی که در زمان نوشتن رزومه باید به آنها توجه داشته باشید اشاره شد. در قسمت سوم و پایانی این مقاله به دو نکتۀ مهم دیگر اشاره خواهیم کرد. در ادامه نیز به رایجترین سؤالاتی که در زمینۀ نوشتن رزومه وجود دارد، پاسخ خواهیم داد. لطفاً تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
مهمترین نکات رزومه نویسی حرفهای
7. لیستی از مهارتهای نرم و سخت خود ارائه کنید.
کارفرمایان همیشه به دنبال متقاضیانی میگردند که بیشترین مهارتهای مرتبط با شغل مربوط را داشته باشند. در نوشتن رزومه، دو دسته مهارت کلی باید مورد توجه قرار بگیرند: مهارتهای سخت و مهارتهای نرم. اما مهارتهای نرم و مهارتهای سخت دقیقاً به چه مهارتهایی گفته میشود؟
مهارتهای سخت:
مهارتهای سخت به مهارتهایی گفته میشود که از طریق آموزش و تجربه آموخته میشوند. این مهارتها اغلب قابل سنجش و اندازهگیری هستند. مهارتهای سخت معمولاً مربوط به حوزههای صنعت یا شغل میشوند.
مهارتهای نرم:
مهارتهای نرم معمولاً مهارتهایی جهانی هستند، زیرا میتوان از آنها در بیش از یک شغل خاص استفاده کرد. مهارتهای نرم معمولاً شامل مهارتهای شخصی مثل مهارت برقراری ارتباط، سازگاری، رهبری، حل مسئله و… است.
برای انتخاب و ذکر مهارتهای خود در زمان نوشتن رزومه، به این نکات توجه داشته باشید:
- مطمئن شوید که فقط مهارتهایی را در لیست ذکر کردهاید که مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظرتان است. اگر مهارتی در لیست وجود دارد که مربوط به آن شغل نیست، بلافاصله آن را حذف کنید.
- سطح هر مهارت خود را براساس تخصص (مبتدی، متوسط، پیشرفته، متخصص) مشخص کنید. بهتر است همیشه دربارۀ سطح مهارتهای خودتان صادق باشید. گمراه کردن کارفرمایان بالقوه با این شیوه، در دراز مدت هرگز جواب نخواهد داد.
- بعضی از مهارتهای سخت مثل سواد رایانهای، مهارتهای ارتباطی و نوشتاری، ادیت تصاویر و… جزو مهارتهای جهانی هستند. بهتر است در لیست مهارتهای خود، یک یا چند مورد از این موارد را نیز داشته باشید. مهارتهای جهانی مهارتهایی هستند که تقریباً در تمام شغلها میتوانید از آنها استفاده کنید.
8. در نوشتن رزومه بخش تحصیلات، مدارک و آموزشهای خود را فراموش نکنید.
به نظر بعضی از افراد، ارزش آموزشهایی که در حوزههای مختلف دیدهاند، در زمان نوشتن رزومه کمتر از ارزش تجربیات شغلی مرتبط است. اما این مسئله تصوری اشتباه است. مدیران و کارفرمایان با مشاهدۀ سوابق آموزشی شما میتوانند از پیشرفتهای تحصیلی و دیگر آموزشهای مرتبطی که دیدهاید آگاه شوند. دیدن سوابق آموزشی شما آنها را قانع خواهد کرد که عملکرد شغلی شما میتواند مثبت و قابل توجه باشد.
در نوشتن بخش سوابق آموزشی به این نکات توجه کنید:
- اطلاعات آموزشی و تحصیلی خود را به ترتیب زمانی و از آخر به اول لیست کنید. این کار به کارفرمایان کمک خواهد کرد که مرتبطترین اطلاعات آموزشی- تحصیلی شما را در قسمتهای بالا ببینند. بنابراین اگر آخرین مدرک تحصیلی شما کارشناسی ارشد است، آن را در ابتدا و پیش از مدرک کارشناسی ذکر کنید.
- اگر دانشجو هستید و هنوز مدرک تحصیلی نهاییتان را دریافت نکردهاید، تجربیات دانشگاه و دورۀ تحصیلتان را لیست کنید. اعتباراتی که در هنگام تحصیل در دانشگاه کسب میکنید، به اندازۀ خود مدرک تحصیلی ارزشمند هستند.
- به گواهینامهها و آموزشهای غیر تحصیلی خود نیز در بخشهای فرعیتر اشاره کنید. این بخش به شما کمک میکند که مهارتهای مرتبط خود در زمینۀ شغل مورد نظرتان را فهرست کنید.
پاسخ به سؤالات متداول دربارۀ نوشتن رزومه
مدیران استخدامی در رزومهها به دنبال چه چیزی میگردند؟
مدیران استخدامی روزانه چندین رزومه را بررسی میکنند. بنابراین برای آنها مهم است که در هر رزومهای مه مهمترین و اصلیترین اطلاعات در کمترین زمان دسترسی داشته باشند. بسیاری از مدیران هم دوست دارند که پیشرفتهای شغلی و سوابق متقاضی را بررسی کنند. به طور کلی برای اغلب کارفرمایان اطلاعات درج شده در بخشهای تجارب کاری، عناوین شغلی قبلی و آموزشهای مرتیط بسیار مهم هستند. بنابراین در زمان نوشتن رزومه به پر کردن دقیق و صادقانۀ این بخشها توجه داشته باشید.
چگونه میتوانیم رزومههایمان را خلاصه و ساده نگه داریم؟
براساس نتایج مطالعهای که در سال 2018 انجام شد، کارفرمایان به طور متوسط فقط 7.4 ثانیه برای بررسی رزومۀ هر متقاضی زمان اولیۀ خود را صرف میکنند! در اینجاست که اهمیت قالب بندی مناسب رزومه و توجه به نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم مشخص میشود. رزومهای که مختصر، جامع و مانع باشد، شانس بیشتری برای بررسی شدن خواهد داشت. به عبارت بهتر رزومۀ شما باید به گونهای تدوین شده باشد که طولانی بودن آن حوصلۀ کارفرما و مدیران استخدامی را سر نبرد. بنابراین سعی کنید تمام اطلاعات اضافی و غیر ضروری را در زمان نوشتن رزومه حذف کنید. مطمئن شوید که در رزومۀ خود از کلماتی استفاده کردهاید که استخدام کنندگان دوست دارند آنها را در رزومهها ببینند.
اگر چند سال کار نکردهایم، چگونه باید رزومۀ خود را تنظیم کنیم؟
ممکن است شما چند سال باگ شغلی داشته باشید و در طول این سالها به دلایل مختلف هیچ کار مرتبطی انجام نداده باشید. در این شرایط برای نوشتن رزومۀ خود باید به این نکات توجه کنید:
- به دلایل باگ شغلی خود در رزومه اشاره کنید. شما باید بتوانید به استخدام کنندگان نشان دهید با اینکه چند سال کار نکردهاید، همچنان امتیازاتی دارید که شما را بهترین نامزد برای شغل مربوطه تبدیل کرده است.
- از یک قالب کاربردی استفاده کنید که مبتنی بر ذکر مهارتها و شایستگیهای فردی شماست. از این طریق میتوانید توجه کارفرما را به مهارتهایتان جلب کنید و شکافهای شغلیتان چندان به چشم نخواهد آمد.
- بر ذکر دستاوردها، مهارتها و سوابق تحصیلی و آموزشی خود تمرکز کنید.
بعد از تغییر شغل، چگونه میتوان رزومه نوشت؟
افراد کمی هستند که تا پایان دورۀ شغلی خود بر سر یک کار میمانندو عوض کردن شغل اتفاقی رایج است. اگر شما هم در آستانۀ تغییر شغل هستید، رزومۀ شما باید نشان دهد که چرا همچنان برای شغل جدید هم کاندیدای شایسته و مناسبی هستید. پرکاربردترین قالب نوشتن رزومه در چنین مواقعی قالب ترکیبی است. این قالب را در بخش اول مقاله به طور کامل معرفی کردیم. قالب ترکیبی این امکان را برای شما فراهم میکند که تمام مهارتهای ارزشمند خود را با تأکید کمتر بر روی سوابق شغلی، ارائه کنید.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم به مهمترین و جدیدترین نکات بین المللی که در زمینۀ نوشتن رزومه باید مورد توجه قرار بگیرند اشاره کنیم. با در نظر داشتن این نکات میتوانید یک رزومۀ عالی و بی نقص بنویسید که توجه هر کارفرما و مدیر استخدامی را به خود جلب کند.