چطور محتوای جذاب تولید کنیم؟ قسمت اول
مطمئنا خودتان تجربه لذت بردن از خواندن یا دیدن یک محتوای جذاب را داشتهاید. هیچ چیز به اندازه تولید محتوای جذاب نمیتواند به شما برای دیده شدن کمک کند. برای رسیدن یک شبه به صدر نتایج جستجو و طی کردن راه هزار ساله، هیچ فرمول جادویی به جز تلاش کردن وجود ندارد. در نهایت سایت شما بدون داشتن محتوای جذاب حتی با وجود بهترین متخصصان سئو و شبکه، نمیتواند به موفقیت برسد. ارزش وب سایت شما به محتوای درون آن است.
همانطور که میدانید و قبلا بارها به آن اشاره کردیم، رقابت در سئو یک ماراتن بی انتها است که برای برنده شدن در آن نیاز به صرف وقت و هزینه است. این بازی طولانی نیاز به نیروی شگفت انگیزی دارد که تولید کنندههای محتوا آن را برای شما فراهم میکنند. چیزی که باعث تفاوت شما و سایر سایتهای مشابه میشود همین تولید محتوای جذاب و متفاوت با سایر سایتهای مشابه است.
سایت بدون محتوا، شبیه به ویترینی بدون کالا و جنس است.
بهتر است بدانید هیچ راهی به جز تولید محتوای جذاب برای صعود و رسیدن به صفحه نمایش نتایج جستجو وجود ندارد و تنها چیزی که باز هم شما را در صدر نگه میدارد، بروزرسانی و تولید محتوای جدید و تازه است. اگر میخواهید از طریق گوگل افراد بیشتری به سایت شما سر بزنند باید اهمیت تولید محتوای جذاب و باکیفیت را جدی بگیرید.
بدون وجود محتوا، سایت شما در واقع یک جعبه زیبای خالی خواهد بود. در این مقاله از وبلاگ پارس فریلنسر به بررسی اهمیت تولید محتوا، نکات و بیان ایدههایی تازه برای این کار میپردازیم که امیدواریم برای کسب و کار شما مفید باشد.
اهمیت تولید محتوا در سئو
شاید سادهترین و بهترین پاسخ به این سوال، این موضوع باشد که مردم تشنه دانستن هستند. روزانه در سراسر جهان مردم میلیونها بار عبارت یا کلمات مورد نظر خود را در یکی از موتورهای جستجو وارد کرده و به دنبال پیدا کردن اطلاعاتی درباره آن هستند. بنابراین اگر میخواهید که حتما در این میلیونها جستجو شانسی برای دیده شدن داشته باشید باید سلیقه مخاطبان خود را دانسته و حول آن محتوای جذاب تولید کنید. هرچه محتوایی که تولید میکنید پاسخ بهتر و کاملتری به سوال مخاطبان بدهد رتبه شما بهبود یافته و بازدید از سایتتان بالا خواهد رفت و این دقیقا چیزی است که به آن نیاز دارید زیرا در نهایت به صفحه اول نمایش نتایج جستجو راه پیدا خواهید کرد.
راهنمای تولید محتوای جذاب و پرطرفدار
همانطور که در موضوعات قبلی به آن اشاره کردیم پیش از شروع هر کاری باید مخاطبان خود را شناخته و بدانید که بازار هدف شما چه کسانی هستند. زمانی که در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کردید، میتوانید تصمیم بگیرید که چه محتوایی برای سایت شما مناسب خواهد بود. برای این کار باید به جای مشتریان خود فکر کنید. تصور کنید که چه اطلاعاتی میتواند برای آنها مفید بوده و جستجوی آنلاین مخاطبان شما بیشتر حول چه مطالبی خواهد بود. میتوانید از دوستان خود هم کمک بگیرید. به آنها راجع به هدف سایت خود توضیح داده و بپرسید که چه سوالاتی ممکن است برایشان پیش بیاید. زمانی که توانستید یک لیست از کلید واژهها درست کنید. آنها را در گوگل جستجو کنید و ببینید سایتهای رقیب شما درباره آن موضوعات چه محتوایی تولید کردهاند. گاهی سرسختترین رقیب بهترین راهنمای شما خواهد بود. بهتر است انواع مختلفی از تولید محتوا را در سایت خود قرار دهید و باعث افزایش جذابیت آن شوید. این که صرفا از محتوای متنی در سایت خود استفاده کنید باعث ایجاد یکنواختی میشود.
در دنیای شلوغ و پر سر و صدای امروزه که کمتر کسی وقت برای مطالعه مطالب میگذارد، توجه به تولید محتوای گرافیکی، ویدیویی و تصویری میتواند شانس شما را در افزایش بازدید و صعود به رتبههای برتر بیشتر کند.
همانطور که میدانید سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین بوده و بیشتر افراد ترجیح میدهند وقت خود را صرف دیدن یک ویدیوی ۴ دقیقهای در اینستاگرام کنند تا مطلبی که اطلاعات بیشتری به آنها میدهد را بخوانند. تنوع بخشید به تولید محتوا و استفاده از انواع مختلف آن را یاد بگیرید و بر حسب سلیقه مشتری خود محتوای جذاب و جدید تولید کنید.
نکته : بهتر است نقشهای برای تولید محتوای جذاب داشته باشید و به ترتیب و بر اساس برنامه ریزی روزانه محتواهای مختلف در سایت خود قرار دهید. محتوا میتواند به صورت پادکست، ویدیو، پستهای اینستاگرامی، توئیت یا مطالب ترجمه شده و جذاب باشد.
۱. مخاطب شما، دوستتان است!
همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که برای یک انسان یا بهتر بگوییم دوستتان، میخواهید موضوعی را شرح دهید و مخاطب شما ربات نیست. تولید محتوای با کیفیت برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد. زمانی که مخاطبان خود را در واقع به عنوان یک دوست در نظر بگیرید و احساس کنید که در حال یک گپ و گفتگوی دوستانه هستید کار خیلی راحتتر میشود. هیچ کس دوست ندارد مطلبی را که خیلی ادبی، سنگین، بدون جمله بندی صحیح و بیش از حد رسمی نوشته شده باشد را بخواند. در تولید محتوای متنی دقت داشته باشید که با رعایت اصول نگارشی و استفاده از یک سبک ساده و دوستانه که در عین حال کمی هم رسمی بوده و با فرهنگ مخاطبان بومی سازی شده است به راحتی میتوانید دل مخاطب را به دست بیاورید.
بارها به این اشاره کردیم که برای تولید محتوای خوب باید خود را به جای مخاطب قرار دهید. از دید او کسب و کارتان را شرح داده و بگویید در چه زمینهای فعالیت میکنید. محصولات خود را به سادگی معرفی کنید و کارآیی آنها را بگویید. در بهترین حالت اگر بتوانید به همه سوالات ممکن پاسخ داده و همه احتمالات را در نظر بگیرید و بر اساس آن محتوای ایده آل تولید کنید، شانس خود را به شدت برای صعود به رتبههای بهتر افزایش میدهید.
هرچه بازدید کنندگان مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند و تعداد بازدید از صفحات سایت افزایش یابد، احتمال دیده شدن شما زیاد شده و به مرور زمان میتوانید تبدیل به یک سایت محبوب با رتبه بالا شوید.
در مورد موتورهای جستجو هم این شما هستید که باید به آنها کمک کنید که درک کنند مطالب شما در مورد چه چیز است. زمانی که موتور جستجو درک کند وب سایت شما در مورد چیست و مخاطبانتان چه کسانی هستند باعث میشود که بدانند چه موقع وب سایت شما را در نتایج جستجو نشان دهند و به این ترتیب احتمال دیده شدن شما افزایش خواهد یافت.
۲.اهمیت کلمات کلیدی را به یاد داشته باشید.
دلیل دیگری که تولید محتوای جذاب اهمیت دارد، کلمات کلیدی هستند. کلمات کلیدی عبارتهای ۳ تا ۵ کلمهای هستند که افراد در موتورهای جستجو تایپ کرده و به دنبال یافتن اطلاعاتی درباره آنها هستند. کلمات کلیدی روح و قلب سئو هستند. زمانی که مخاطب کلمه کلیدی مورد نظر را در موتور جستجو وارد میکند، رباتهای مربوطه به دنبال این کلمات کلیدی در وب سایتهای مختلف گشته و بهترین مطالب را که پاسخی کامل به سوال مخاطب باشد به او نشان خواهند داد. به بیان ساده کار موتور جستجو مطابقت دادن کلمات کلیدی مورد نظر مخاطب با کلمات کلیدی استفاده شده در محتوای وب سایت شما است. به همین دلیل است که توزیع مناسب کلمات کلیدی ایده خوبی برای دیده شدن در صفحه نمایش نتایج جستجو یا همان SERP است.
اما شاید شنیده باشید که استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد در یک صفحه یا به عبارت دیگر اشباع صفحه از کلمات کلیدی ایده خوبی نیست. شما باید بدانید که چطور کلمات کلیدی هم معنی و مترادف را در محتواهای مختلف توزیع کنید. خیلی بهتر است که چند مطلب متفاوت با یک کلمه کلیدی داشته باشید تا یک مطلب که از کلمات کلیدی اشباع شده باشد. هرچه بیشتر کلمات کلیدی را طوری در وب سایت خود توزیع کنید که طبیعی جلوه کند، به گوگل در درک بهتر وب سایت و این که درباره چه چیزی صحبت میکنید، کمک بیشتری خواهید کرد.
۳. محتوای تازه داشته باشید.
درست است که فراوانی و تعداد محتوا بسیار اهمیت دارد اما به روز رسانی و جدید نگه داشتن محتوا نیز اهمیت دارد. بهتر است همیشه مطالب خود را کاملا به روز نگه دارید و هر از گاهی محتوای منسوخ شده را بازنویسی کنید. به خصوص اگر محتوای وب سایت شما خبری است همیشه باید آن را به روز نگه دارید. موتورهای جستجو همیشه به دنبال وب سایتهایی هستند که مرتبا در حال به روز رسانی هستند. این که یک وب سایت مرتبا مطالب جدید، به روز شده و همراه با دانش روز را منتشر میکند شانس بسیار بیشتری نسبت به وب سایتی دارد که ۱ سال است مطالب آن حتی دست نخورده و منسوخ شده است. دنیای وب سایتها و مطالب هم مانند دنیای مد و فشئن دائما در حال تغییر و به روز رسانی است و همانطور که میدانید مدهای منسوخ شده چقدر سریع از دور خارج شده و باعث مرگ برند خود خواهند شد.
به بیان بهتر موتور جستجو با این پیش فرض در حال پیدا کردن بهترین پاسخ به مخاطب است که هرچه مطالب یک سایت به روز بوده احتمال دارد پاسخ بهتری به مخاطب داده باشد.
۴. به ایندکس کردن توجه کنید.
امتیاز خوبی که به روز رسانی محتوا دارد این است که هرچه بیشتر به آن دقت داشته باشید، گوگل رباتهای بیشتری را برای اسکن و فهرست بندی سایتهای شما ارسال خواهد کرد. توجه مداوم به وبلاگ نویسی هم به شما برای قرار گرفتن در این فهرست بندی کمک خواهد کرد. هر زمانی که شما یک صفحه جدید به وبلاگ خود اضافه میکنید موتورهای جستجو سایت شما را برای اسکن و فهرست بندی بررسی خواهند کرد. به بیان ساده و بدون پیچیده کردن موضوع کافی است بگوییم که صفحات ایندکس شده برای سئو مناسبتر هستند.
۵. مخاطبان خود را دوست داشته باشید.
تولید محتوای جذاب و تازه برای مخاطبان اهمیت بسیار زیادی دارد. همیشه در صفحه اول وب سایت خود جدیدترین مطالب را قرار دهید. اگر صفحه رسمی اینستاگرام دارید میتوانید از قسمت استوری اینستاگرام برای اطلاع رسانی و نمایش جدیدترین پستها یا مطالب خود به مخاطبان استفاده کنید. هر چه بیشتر روی به روز رسانی و افزایش دانش مخاطبان خود دقت داشته باشید نتیجه بهتری خواهید گرفت. همیشه مخاطبان خود را در جریان جدیدترین اخبار و مطالب قرار دهید. به آنها اجازه دهید که محصولات یا کالاها و خدمات جدید شما را بشناسند. هر چه ارتباط بهتری با مشتریان و مخاطبان خود داشته باشید بیشتر از سلیقه و علایق آنها باخبر شده و میتوانید محتوای مخاطب پسند تولید کنید.
هرچند وقت یک بار نیاز به تولید محتوای تازه دارید؟
بسته به نوع کسب و کاری که دارید نیاز به تولید محتوای تازه خواهید داشت. در واقع پاسخ دقیق به این سوال برای هر کسب و کاری متفاوت است. برای مثال اگر وب سایتی در زمینه جدیدترین اخبار تکنولوژی یا گجتها دارید یا اصلا سایت شما مربوط به فروش گجت و وسایل هوشمند است، نیاز است که روزانه در بخش وبلاگ آخرین اخبار مربوط به محصولات خود را بنویسید. بهترین پیشنهاد ما برای شما این است که در سایت خود بخش وبلاگ را جدی بگیرید و روزانه محتوای جدید در آن قرار دهید. هر چه محتوای شما به روزتر بوده و مطابق با نیاز مشتری و مخاطب باشد، بازدید از سایت نیز بیشتر خواهد شد.
تولید محتوای هدفمند را فراموش نکنید!
یک قانون اساسی در تولید محتوای جذاب این است که تا حد ممکن محتوای با کیفیت تولید کنید. این که شما روزانه ده محتوای تازه اما پر از غلط املایی یا بی هدف و بی ربط به موضوع کسب و کار خود تولید کنید اصلا چیز خوبی نیست. در عوض میتوانید با مشخص کردن هدف و تعیین استراتژی تولید محتوا، روزانه محتوایی بسیار با کیفیت تولید کنید. درست است که در ابتدای کار همه چیز مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که بسیار کند پیشرفت کنید، اما هرچه بیشتر جلو بروید بهتر میدانید که باید چه کاری کنید. از خودتان بپرسید روزانه چند محتوا باید در قسمت وبلاگ وب سایت خود قرار دهید و نوع آن را مشخص کنید. همه چیز را روی کاغذ نوشته و سعی کنید اصول و هدف خود را فراموش نکنید. در این برگه بنویسید که آیا نیاز است روزانه در سایر شبکههای اجتماعی مانند لینکدین، توییتر و اینستاگرام پست قرار دهید؟ چه تعداد پستی باید روزانه در هر شبکه قرار دهید ؟ آیا نیاز به پادکست یا اپلیکیشن خاصی دارید؟
همه این سوالات شما را به هدف تولید محتوای جذاب و مخاطب پسند نزدیک میکند، بهتر است در پاسخ به این سوالات با خود صادق باشید و قبل از تولید محتوای بی کیفیت و زیادی که باعث کاهش بازدید سایت شما و بونس ریت منفی شود، بدانید که چه چیزی انتظار داشته و از تولید محتوای خود چه هدفی دارید.