اضطراب شغلی و راه کارهای غلبه بر آن

5 روش جلوگیری از آسیب‌های ناشی از اضطراب شغلی

اضطراب می‌تواند تأثیری درازمدت روی سلامتی داشته باشد اما در ادامه روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که آن را کنترل ‌کنید.

اگر اضطراب کنترل نشود، به‌سلامتی شما صدمه زده و منجر به ابتلا به بیماری‌هایی همچون چاقی، سرطان پستان، دیگر انواع سرطان و بیماری‌های متعدد می‌شود. در مورد سرطان پستان تحقیقات نشان داده است زنانی که اضطراب داشتند حداقل دو برابر کسانی که در این شرایط قرار نداشتند احتمال ابتلا به این نوع سرطان را دارند که آمار ترسناکی است!

نشانه‌های فیزیکی اضطراب نباید خیلی زیاد باشد تا اثرات آن را تجربه کنید؛ اضطراب می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خفیفی شود که ممکن است مستقیماً به اضطراب مرتبط نباشند. ازجمله این مشکلات درد عضلانی، سردرد، خستگی مفرط، ناراحتی معده یا اختلال در خواب است. هزینه‌ی اضطراب مرتبط با مشاغل در آمریکا و نواحی پان اروپایی در سال 2014 بین 221.13 میلیون و 187 میلیارد بوده است. بر اساس تحقیقی که در سال 2018 توسط دانشگاه بیربک لندن صورت گرفته این اعداد متناوب هستند و شامل بهره وری از دست رفته و هزینه های بهداشتی و پزشکی می شوند.

مطلوب این است که اضطراب شغلی را پیش از آنکه شما و کارمندانتان را درگیر خود کند از بین ببرید تا شرکتتان را خلاق کنید و بهره‌وری آن را افزایش دهید اما برای انجام این کار باید دلیل ایجاد اضطراب شغلی را بدانید.

اضطراب شغلی و راه های غلبه بر آن

بر اساس گزارش مؤسسه‌ی اضطراب آمریکا، اولین دلیل اضطراب شغلی حجم بالای کار است- 46 درصد که رقم بالایی است! بعد از آن مسائل شخصی با 28 درصد قرار می‌گیرد و مشکلات ناشی از ایجاد تعادل بین کار-زندگی با اختلاف کم پس ‌از آن قرار می‌گیرد که 20 درصد است. 6 درصد بقیه ناشی از ناامنی شغلی است. برای غلبه بر این آمار و ارقام و بهبود سلامتی خود و کارمندانتان لازم است مدیریت اضطراب را به کار بگیرید. در ادامه 5 روش از بین بردن اضطراب شغلی را به شما معرفی می‌کنیم تا مقابله با این مشکل را شروع کنید.

  1. تحلیل عوامل ایجاد اضطراب و پاسخ به آن‌ها

فرقی نمی‌کند این شمایید که حین کار دچار اضطراب می‌شوید یا کارمندانتان! درهرحال مداخلات زودهنگام می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد. موقعیت اضطراب‌آور را ارزیابی کنید؛ عوامل اضطراب‌آور را بشناسید؛ بفهمید چه کسانی در این امر دخیل‌اند؛ چه مدت است این اضطراب به وجود آمده و چقدر حاد است و مشکل را هر چه سریع‌تر حل کنید.

وقتی در مورد سلامتی و اضطراب صحبت می‌کنیم به‌طورکلی به بیماری‌های مرتبط با سلامتی و مشکلات جسمی اشاره داریم. مشکل اینجاست که افراد زیادی روی بیماری‌های کلی و مشکلات جسمانی تمرکز می‌کنند و یادشان می‌رود که استرس منجر به ایجاد مشکلات عمده‌ای مثل دندان‌قروچه و دیگر اختلالات لثه و دهان می‌شود. تردیدی نیست وجود این مشکلات باعث می‌شود متخصصان کوچک و بزرگی مثل جراحان پلاستیک، دندان‌پزشکان و متخصصان جراحی و دیگران امرارمعاش کنند اما به این معنی نیست که باید در مورد اضطراب و تشویش‌های روزمره بی‌اعتنا بود!

مطلب پیشنهادی :  9 روش تضمین شده برای افزایش فروش و ترافیک فروشگاه اینترنتی با کمک فریلنسرها

این تشویش‌ها نه‌تنها روی سلامتی کلی شما اثر به سزایی دارند بلکه تصویر عمومی/اجتماعی شما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند که درنهایت منجر به ایجاد اضطراب و تشویش اجتماعی بیشتر می‌گردد!

حل مشکلات این‌چنینی در مراحل ابتدایی بسیار آسان‌تر از وقتی است که مشکل تشدید شده و گسترش می‌یابد. گاهی راه‌حل ساده این است که عوامل اضطراب‌آور حذف گردد. حجم کار بسیار زیاد است؟ اگر بله بخشی از آن را واگذار کنید. درگیری‌های شخصی به کسب‌وکارتان صدمه می‌زند؟ شخصاً با کارمندانتان صحبت کنید یا از توصیه‌های مرتبط با ساخت گروه بهره ببرید.

  1. استفاده از وسایل کاهش‌دهنده‌ی اضطراب

صرف‌نظر از به‌کارگیری روش‌های مستقیم می‌توان گفت وسایل کاهش‌دهنده‌ی اضطراب راه‌حل مؤثری برای مدیریت سطوح خفیف اضطراب کاری هستند که قیمت کمی دارند. ازجمله این وسایل می‌توان به توپ‌های کاهش‌دهنده‌ی اضطراب، جورچین، وسایل مغناطیسی، تخته‌های نقاشی، خمیرهای کاهش‌دهنده‌ی استرس، توپ‌های مدیتیشن چینی، ماساژ دهنده سَر و دیگر وسایل موجود اشاره کرد. وسایل کاهش‌دهنده اضطراب ذهن شما را از افکاری که آزارتان می‌دهد دور می‌کنند. گاهی این وسایل انگشتان شما را مشغول می‌کنند. مثلاً اگر در مرکز پشتیبانی تلفنی کار می‌کنید و تماس‌های زیادی در صف انتظارند، زمان بسیار خوبی برای به‌کارگیری این نوع وسایل است.

تنها با فشردن یک دکمه، وسایل کاهش‌دهنده‌ی اضطراب متنوعی در دسترس شما قرار می‌گیرند که نیاز همه اقشار را برطرف می‌کنند و با بودجه‌ی همه کسب‌وکارها متناسب‌اند. پس آن‌ها را خریده و با یکدیگر ترکیب کنید تا تنوع بیشتری داشته باشند، جذاب‌تر باشند و از همه مهم‌تر اضطرابتان را کاهش دهند.

کاهش اضطراب فوایدی دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه درمان، کاهش هزینه، مدیریت تداخل اضطراب با مسائل کاری، بهبود روحیه‌ی کارمندان، کاهش کلی مدت‌زمان بیماری کارمندان و کاهش جابه‌جایی شغلی آن‌ها نام برد. اگرچه استفاده از وسایل کاهش‌دهنده اضطراب روشی عالی برای بهبود محیط کار است اما نباید در اینجا متوقف شد. تشویق کارمندان به انجام فعالیت‌های خود مراقبتی موجب افزایش طول عمر برنامه مدیریت اضطراب مجموعه می‌شود.

  1. تشویق کارمندان به انجام فعالیت‌های خود مراقبتی

خود مراقبتی خیلی پیچیده نیست. این روش می‌تواند شامل فعالیت‌های ساده‌ای مثل قدم زدن در ساعت ناهار یا میزبانی یک دورهمی برای پیاده‌روی باشد. میزبانی دورهمی پیاده‌روی منجر به افزایش خلاقیت و بهره‌وری می‌شود. همچنین باعث می‌شود به اهداف تجاری مرتبط با سلامتی کارمندانتان جامه عمل پوشیده شود، تعامل کارمندان را افزایش می‌دهد و به کاهش اضطراب کمک می‌کند. پس دلایل زیادی وجود دارد تا برنامه قدم زدن و صحبت کردن را در جلسه‌ی بعدی که با کارمندانتان دارید مطرح کنید یا اینکه می‌توانید پیشنهاد دهید ساعت ناهار یا استراحت در اطراف ساختمان- داخل محوطه کاری/ خارج از آن یا در اطراف مجتمع با یکدیگر قدم بزنید. اگرچه قدم زدن تنها راه‌حل خود مراقبتی موجود نیست!

مطلب پیشنهادی :  اگر دوست دارید یک فریلنسر برجسته باشید این موارد روزانه را انجام دهید.

تشویق به انجام فعالیت‌های خود مراقبتی شامل سوق دادن کارمندان به فعالیت‌هایی است که از انجام آن‌ها در ساعات غیر کاری لذت می‌برند. افراد زیادی برای بهبود سلامت ذهنی، افزایش آرامش و کاهش اضطراب به انجام فعالیت‌هایی مثل مطالعه، نوشتن، طراحی، هنرهای دستی، نقاشی، تماشای غروب آفتاب، تمرین‌های مدیتیشن، یوگا، گوش دادن به موسیقی و فعالیت‌های دیگر مبادرت می‌ورزند.

تغذیه‌ی سالم و افزایش تناسب‌اندام نیز به کاهش اضطراب کمک می‌کند. درهرحال ذهن سالم در بدن سالم است. برخی کسب‌وکارها دارای امکانات مرتبط با سلامتی جسم و روح‌اند. ازجمله این امکانات می‌توان به تخفیف عضویت یا گذراندن کلاس‌های آموزشی در باشگاه‌های ورزشی، فراهم آوردن امکان شرکت در دورهمی‌های آموزشی حین صرف ناهار رایگان اشاره کرد که روی موضوعاتی مثل تناسب‌اندام، سلامت، کاهش اضطراب، ذهن آگاهی، تغذیه و مدیریت وزن تمرکز دارند؛ حتی دادن سمعک به کارمندان ناشنوا نیز جزء این امکانات محسوب می‌شود.

  1. برگزاری کلاس‌های مدیریت اضطراب در داخل یا خارج از شرکت

دورهمی‌های آموزشی برای تناسب‌اندام و تغذیه مناسب حین صرف ناهار رایگان تنها کلاس‌هایی نیستند که می‌توانید برای کاهش اضطراب شغلی و بهبود سلامت خود و کارمندانتان استفاده کنید. دورهمی‌های مدیریت اضطراب ارزشمندند؛ به‌ویژه اگر کسب‌وکاری دارید که اضطراب شغلی بالایی دارد. مشاوران شغلی حرفه‌ای می‌توانند به شما در مورد موضوعات قابل مطرح در این دورهمی‌ها، جزوه‌ها، منابع، نحوه‌ی انجام دورهمی یا تمام موارد فوق کمک کنند.

دعوت از سخنران انگیزشی برای کاهش اضطراب شغلی

اگر بودجه کافی دارید می‌توانید از یکی از سخنران‌های انگیزشی دعوت کنید که در حیطه‌ی اضطراب، مدیریت آن، روحیه‌ی کارکنان، منابع مالی، انتخاب سبک زندگی، ازدواج، خانواده و موضوعات مرتبط کار می‌کند. اگرچه بعضی از این موضوعات به‌طور مستقیم به اضطراب شغلی مرتبط نیستند اما قطعاً در ایجاد آن مؤثرند. سخنران‌های فوق‌العاده‌ی زیادی- برخی مشهور، برخی کمتر شناخته‌شده و برخی تازه‌کارند- دوروبرتان هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی :  نکات اساسی برای بهبود دورکاری و افزایش بهره وری

حتی برترین سخنران‌های انگیزشی هم نمی‌توانند وقتی سطح اضطراب افراد نیاز به مداخلات جدی‌تر داشته باشد کاری از پیش ببرند! در چنین مواردی بهترین راه این است که نیازهای کارمند درگیر را درک کنید و از او حمایت نمایید؛ همچنین به او توصیه کنید تا در رابطه با مشکل سلامت روان خود کمک حرفه‌ای بگیرد.

گرفتن خدمات پزشکی برای کاهش اضطراب شغلی

  1. کمک گرفتن از متخصص

اگر هیچ روشی پاسخ نداد یا موقعیت آن‌قدر جدی بود که نیاز به مداخلات پزشکی داشت، ملاقات با یک متخصص را مدنظر قرار دهید. مشاوران بهداشت روان، درمانگرها و پزشکان می‌توانند به شما یا کارمندانتان کمک کنند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا (CDC) تقریباً 71 درصد بزرگ‌سالان آمریکایی حداقل یکی از علائم رایج اضطراب را بروز می‌دهند. همچنین افراد بسیاری که از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند-از جمله کسانی که تحت تأثیر اضطراب هستند- مشکلات سلامتی دیگری مثل فشارخون بالا، بیماری قلبی، دیابت و غیره را تجربه می‌کنند.

هزینه درمان اشخاصی که به درمان‌های جسمی و روانی نیاز دارند دو تا سه برابر کسانی است که نیاز به مراقبت‌های دوگانه جدی ندارند. درمان زودهنگام، در بسیاری از موارد، موجب بهبود زندگی، سلامت و تندرستی افراد می‌شود؛ همچنین هزینه‌های کلی آتی- زمان هدررفته، هزینه درمان، بهره‌وری و …- را کاهش می‌دهد. پس کمک گرفتن از متخصصان هنگامی‌که اضطراب افسارگسیخته می‌شود برای افراد درگیر آن و همچنین کسب‌وکار شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حرف آخر

اضطراب همیشه مخرب نیست! گاهی اوقات می‌تواند مفید نیز واقع شود و انگیزه فرد را دوچندان کند. انتشارات آنلاین «healthline» می‌گوید اضطراب «خوب» و «بد» متفاوت است.

اضطراب سازنده فواید متعددی ازجمله افزایش عملکرد شناختی، تمرکز، انگیزه و تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد. البته لازم است قابلیت تشخیص اضطراب «سازنده» و «مخرب» را داشته باشید. اضطرابِ کَم، سازنده است. این نوع اضطراب، خفیف و کوتاه‌مدت است.

از سوی دیگر اضطراب مخرب می‌تواند افراد درگیر را رنجور و خسته کند. اگر به آن رسیدگی نشود به حالتی مزمن تبدیل‌شده و می‌تواند سلامت روان و بدن را به خطر بیندازد.

بااینکه نمی‌توان اضطراب را به‌طورکلی از میان برد اما می‌توان اثرات منفی آن را با برنامه‌ریزی دقیق کاهش داد. کارمندان سالم‌تر قطعاً شادترند و بهره‌وری بیشتری نیز دارند. پس برای اینکه اضطراب شغلی نتواند به‌سلامت شما و کارمندانتان لطمه بزند لازم است اقدامات پیشگیرانه و مداخلات زودهنگام را مدنظر قرار دهید. سرمایه‌گذاری روی سلامت و تندرستی کارمندان شرکت و خود شما اثرات مثبتی روی بهبود کسب‌وکارتان دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.