در بخش دوم این مقاله دربارۀ تحقیق کلمات کلیدی در فرایند تولید محتوای سایت ، مراحل و ابزارهای آن گفتیم. در این بخش قرار است به بررسی سئوی محلی و کارها و اقداماتی که در آن انجام میشود بپردازیم.
سئوی محلی (Local SEO) چیست و چه کاربردی در نوشتن محتوای سایت دارد؟
برای بهینه سازی وبسایت کسب و کارتان برای جستجوهای محلی هم لازم است اقداماتی انجام دهید. رتبهبندی در جستجوهای محلی بسیار سادهتر از رتبهبندی در نتایج معمولی جستجو است. بنابراین اگر مراحل زیر را انجام دهید، وبسایتتان در زمان کمی رتبههای جستجوی محلی را از آن خود خواهد کرد.
اقداماتی که باید در سئوی محلی محتوای سایت انجام داد:
1. Google My Business را راهاندازی کنید.
Google My Business یا (GMB) یک نمایۀ کسب و کار در گوگل است. این ابزار میتواند تمام اطلاعاتی را که برای مشتریان شما مهم هستند بهخوبی خلاصه کند. اطلاعاتی نظیر آدرس، شمارههای تماس، توضیح خدمات، ساعات کاری فروشگاه، رتبهندی مشتریان و… . شما در Google My Business حتی میتوانید ویدئوها و تصاویر مربوط به کسبوکارتان را نیز آپلود کنید.
متأسفانه بسیاری از صاحبان کسبوکار، GMB خود را بهدرستی تنظیم نمیکنند. این کار نیز روی دیده شدن سایت آنها در نتایج ابتدایی جستجو تأثیر خواهد گذاشت.
برای استفادۀ صحیح از Google My Business این مراحل را طی کنید:
-
توصیفات دقیق و همه جانبه ارائه کنید.
خوانندگان پس از خواندن توضیحات ما باید درک کاملی از آنچه کسب و کارمان انجام میدهد به دست آورده باشند. اگر در نوشتن توضیحات اشتباه کنید، مشتریان فهرست خدمات یا کالاهای شما را نیز نادیده گرفته و با شخص دیگری تماس میگیرند. بنابراین دقت در این مرحله از نوشتن محتوای سایت بسیار ضروری است.
شما در بخش توضیحات مجاز به استفاده از 750 کاراکتر هستید، اما فقط 250 کاراکتر ابتدایی در صفحۀ نتایج نمایش داده میشود. بنابراین سعی کنید که جذابترین قسمت توضیحات شما در همین 250 کاراکتر گنجانده شود.
برای متمایز شدن از رقبا سعی کنید توضیحاتتان را احساسی کنید. مزیتهای کسب و کار و تجارت خودتان را به همراه ویژگیهای کلی آن ذکر کنید. حتی میتوانید گاهی چاشنی طنز هم به این توضیحات اضافه کنید.
بیشتر بخوانید: سئو محتوای سایت + راهنمای کامل نوشتن محتوا در سال 2023 / بخش اول |
-
عکسها و ویدئوهای مرتبط آپلود کنید.
آیا خود شما به کسب و کاری که هیچ عکس یا ویدئویی در نمایهاش آپلود نکرده باشد اعتماد میکنید؟ مشتریان شما هم دقیقاً مثل شما هستند! هرچه عکسها و ویدئوهای بیشتری به نمایۀ خود اضافه کنید بهتر است. همچنین باید یک تصویر برای پروفایل و کاور آن انتخاب کنید که وضوح و کیفیت بالایی داشته باشد. این تصویر میتواند لوگوی کسب و کار شما باشد.
ابعاد هر کدام از این تصاویر بهتر است به شرح زیر باشد:
- عکس پروفایل: 250 x 250 پیکسل (حداکثر 5200 x 5300)
- عکس کاور: 1080 x 608 پیکسل (حداکثر 2120 x 1192)
فرمت: JPG یا PNG.
حداکثر حجم: 5 مگابایت
-
نام، آدرس و شماره تلفن (NAP) را درج کنید.
این سه مورد را بدون هیچ تغییری باید عیناً از سایت خود کپی و درج کنید. یادتان باشد که هیچ چیزی را به صورت مخفف ذکر نکرده باشید.
-
ساعات کاری کسب و کارتان را مشخص کنید.
شما باید ساعتهایی را که کسبوکارتان در هر کدام از روزهای هفته فعالیت میکند، ذکر کنید. فراموش نکنید که مشخص کردن روزهای تعطیلی نیز ضروری است.
بیشتر بخوانید: معرفی 6 منبع ضروری برای هر نویسنده فریلنس |
-
یک دسته بندی صحیح را انتخاب کنید.
نیازی نیست دستهای که انتخاب میکنید کاملاً مطابق با بیزینس شما باشد، اما سعی کنید تا حد امکان آن را دقیق مشخص کنید. گوگل به صورت مداوم در حال بهروزرسانی فهرست دستهبندیهای خود است تا بتواند شامل همۀ انواع کسبوکارها بشود. بنابراین اگر دستۀ کسبوکار شما در حال حاضر در این فهرست گنجانده نشده است، ممکن است در آینده به آن اضافه شود.
شما می توانید لیست دستهبندی فعلی گوگل را در اینجا ببینید.
امکان دریافت نظرات مشتریان را فعال کنید.
هرچه نظرات بیشتری در نمایه GMB خود دریافت کنید، سیگنال قانونی و فعال بودن کسب و کار شما نیز قویتر میشود. اگر در حال حاضر یک پایگاه مشتریان دارید، لینکی از پروفایلتان برای آنها بفرستید تا نظر خود را برای شما بنویسند.
اگر کارتان را تازه شروع کردهاید، همانطور که تعداد مشتریان شما بیشتر میشود، لینکهای بررسی محصولاتی را برایشان بفرستید که کمتر دیده شدهاند. به احتمال زیاد آنها به شما 5 ستاره خواهند داد. ضروری است که این کار را در اسرع وقت انجام دهید. یعنی درست زمانی که مشتریان هنوز تحت تأثیر احساسی محصولات شما هستند.
2. نقل قولها/ استنادها
برای یکپارچه کردن پروفایلتان در Google My Business باید از آن با کمک لینکهای آنلاین در وبسایتهای محلی مرتبط و معتبر پشتیبانی کنید. برای این کار اولین منبع شما باید دایرکتوریهای محلی باشند. دسترسی به فهرست آنها نیز معمولاً بسیار ساده است. زیرا فهرستهای راهنمای بسیاری برای این کار وجود دارند. علاوه بر فهرست راهنماهای آماده، میتوانید آژانسی را نیز استخدام کنید تا روابط عمومی محلی را برای شما انجام دهند.
3. نشانهگذاری طرحواره NAP
نشانه گذاری طرحواره، کدهایی چند خطی هستند است که بخشهای خاصی از وبسایت شما را به گوگل میشناسانند. برای کمک به Google برای شناسایی نام، آدرس و شماره تلفن کسبوکارتان، باید از نشانهگذاریهای محلی استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در انتخاب کلید واژه یا همان کلمات کلیدی |
4. قرار دادن استراتژیک کلمات کلیدی در سئوی محلی
با درج نام شهر یا منطقۀ خود در بخشهای خاصی از محتوای سایت خود، گوگل را تشویق میکنید تا وبسایت شما را برای آن عبارات در جستجوهای محلی رتبهبندی کند.
نام شهر یا منطقۀ خود را میتوانید در بخشهای زیر از وبسایت خود قرار دهید تا آن را برای جستجوهای محلی بهینه کنید:
- در تگ H1
- در URL
- در یکی از سربرگ ها
- در متن محتوا
- و…
5. از نقشۀ گوگل برای نشان دادن محل کسب و کارتان استفاده کنید.
شما باید نقشه گوگل مکان کسبوکار خود را در صفحۀ اصلی سایت و همچنین در بخش «تماس با ما» قرار دهید.
آیا می خواهید ترافیک بیشتری از گوگل دریافت کنید و کسب و کار خود را تقویت کنید؟