بخش بازاریابی همکاری در فروش در حال حاضر 12 میلیارد دلار میارزد و انتظار میرود در سالهای آتی رشد 10 درصدی نیز داشته باشد! با این اوصاف اصلاً تعجبآور نیست اگر بگوییم روزبهروز بر کسبوکارهای آنلاین و شرکتهایی که پیوستن به این بخش را مدنظر قرار میدهند افزوده میشود.
ظاهراً بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) یک کانال بازاریابی تقریباً بدون خطر است. این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا دلیل آن را بدانید.
همکاری در فروش ( افیلیت مارکتینگ ) چیست؟
احتمالاً تقریباً هرروز با بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) مواجه میشوید. این نوع بازاریابی، روشی بسیار ساده برای تبلیغ محصولات یا خدمات در اینترنت است.
در بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت)، بازاریاب با شرکت توافق میکند تا لینک خاصی را که به یک محصول یا خدمت مرتبط است به اشتراک بگذارد. شرکت به ازای هر خریدی که از طریق این لینک انجام میشود درصدی را بهعنوان کارمزد به بازاریاب میپردازد.
شروع کار با بازاریابی همکاری در فروش
برای موفقیتآمیز بودن طرح بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت)، سه جنبه باید مدنظر قرار داده شود: شرکت، بازاریابها و قطعاً مشتریها. اگر شما صاحب شرکت هستید کار را با مشخص کردن قوانین و پیدا کردن بازاریابهایی شروع کنید که مایلاند به طرح بازاریابی شما بپیوندند. اگر بازاریاب هستید (یا میخواهید بازاریابی را شروع کنید) میتوانید با شرکتهایی که برایتان جذاباند ارتباط برقرار کنید و از آنها بپرسید طرح بازاریابی همکاری در فروش دارند یا خیر.
اگر بخواهید تنهایی کارکنید، دسترسی به شرکتها مستلزم صرف وقت زیادی برای جستجو است؛ بنابراین اگر میخواهید کمتر وقت بگذارید میتوانید به یک شبکهی بازاریابی پورسانتی بپیوندید. در این بسترها شرکتهایی را پیدا کنید که مایلید با آنها کارکنید و بقیه کار را خودِ شبکه انجام میدهد.
سازوکار بازاریابی همکاری در فروش
معمولاً بازاریاب به مشتریها اطلاع میدهد که لینک به اشتراکگذاری شده برای بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) است و قوانین را به آنها توضیح میدهد. این شفافیت موجب ایجاد اعتماد بین بازاریابها و مخاطبین آنها میشود.
وقتی مخاطبان وارد لینک میشوند، آیپی و دادههای آن لینک در سیستم ذخیره میشود. با این کار وقتی این شخص چیزی بخرد- حتی اگر مدتی بعد از خواندن مقاله باشد- بازاریاب کارمزد دریافت میکند.
اعتماد در این کار نقش مهمی ایفا میکند. مثل تمام کانالهای بازاریابی دیگر که اساساً متکی بر حرف تبلیغکننده است در این نوع بازاریابی نیز مهمترین مؤلفه اعتمادی است که به وبلاگ نویس یا تأثیرگذار شبکههای اجتماعی میشود که محصولات ارزشمندی را تبلیغ میکند.
دقیقاً به همین دلیل است که شرکت و بازاریاب بههیچوجه از لینکهایی که نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند در طولانیمدت سود نخواهند برد. اگر اعتماد مردم خدشهدار شود بهراحتی نمیتوان آن را دوباره به دست آورد. دلیل این اعتماد ازدسترفته نیز بهسختی از ذهن مردم پاک میشود.
بیخطر بودن بازاریابی همکاری در فروش برای شرکتها
وقتی در مورد کار با یک کانال جدید بازاریابی فکر میکنید، خطری که استفاده از آن برای کسبوکار شما دارد عاملی مهم در تصمیمگیری محسوب میشود. اجازه دهید سازوکار برنامههای بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) را باهم تحلیل کنیم.
–پرداخت به ازای فروش
شاید اولین سؤال حیاتی شما این باشد که چند درصد از پولی که سرمایهگذاری میکنید منجر به حصول نتیجه میشود. این نوع بازاریابی در مقایسه با اغلب دیگر روشهای بازاریابی دیجیتال یک مزیت منحصربهفرد دارد: به ازای حصول نتایج پول میپردازید
در برنامه بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت)، کارمزد بازاریاب تنها وقتی بهحساب او واریز میشود که مشتری خریدی انجام داده باشد. در بهترین حالت یک گروه جدید مشتری به پایگاه مشتریهای شما اضافه میشود. در بدترین حالت هیچ پولی در این کانال پرداخت نکردهاید که بخواهید ضرر کنید.
–دسترسی به مخاطبین جدید
با استفاده از برنامهی بازاریابی همکاری در فروش، میتوانید به خریداران احتمالی جدید به روشی ساده و طبیعیتر وصل شوید. در این روش لازم نیست برای تبلیغ در یک جا ویژه جدید پول زیادی بابت شرکت در کمپینهای تبلیغاتی گوگل یا فیسبوک بپردازید.
-به دست آوردن منابع فروش متعدد
اضافه کردن کانال بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) به دیگر کانالهای بازاریابی به شما کمک میکند تا با خطری جدی مقابله کنید: فروش فقط و فقط از طریق یک منبع. با اضافه کردن روش جدیدی برای جذب مشتری، اثرات وقوع بحرانی جدی را به حداقل میرسانید.
بیخطر بودن برنامه همکاری در فروش (افیلیت) برای بازاریابها
اگر میخواهید بازاریاب پورسانتی شوید، خوب است بدانید با شروع این کار خطری تهدیدتان نمیکند. اجازه دهید بهطور مفصل آن را بررسی کنیم.
-کسب درآمد جانبی
انتخاب برنامه بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) باعث میشود بتوانید در کنار درآمد اصلی خود آبباریکهای داشته باشید. این کار برای برخی تولیدکنندگان محتوا میتواند اولین گامهای پولسازی از طریق وبلاگ نویسی و فعالیتشان در رسانههای اجتماعی باشد.
–پروژههای هماهنگ با علائق خود انتخاب کنید
اینکه میخواهید در برنامههای بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) شرکت کنید به این معنی نیست که باید هر پیشنهادی را که به شما میشود قبول یا هر محصولی را که میبینید تبلیغ کنید! اگر این کار را انجام دهید مرتکب خطای بسیار بزرگی شدهاید.
پروژههایی را انتخاب کنید که با فعالیتهای فعلی شما هماهنگی داشته باشند و بتوانید هر وقت که میخواهید از این شبکه استفاده کنید.
–اعتبار خود را حفظ کنید
بهویژه وقتیکه شروع به کسب درآمدی معقول از فعالیتهای مجازی خود میکنید، احتمالاً از انتقاد و از دست دادن مخاطبین خود هراس دارید. برخی افراد از این تغییر با عنوان «از دست دادن شخصیت اصلی» یا «طمع» یاد میکنند. بدخواهان همیشه در کمیناند پس نگران نباشید و آنها را نادیده بگیرید.
اگر میخواهید مخاطبین خوب خود را از دست ندهید باید اعتبار خود را حفظ کنید. ارتباطات خود را شفاف نگاهدارید و محصولاتی را تبلیغ کنید که حتی اگر بابت تبلیغ آنها کارمزد نمیگرفتید بازهم آنها را تبلیغ میکردید. بهاحتمالزیاد دنبال کنندگانتان از کمک به شما خشنود میشوند.
بیخطر بودن بازاریابی همکاری در فروش برای مشتریها
آخرین گروه در این فرآیند مشتریها هستند؛ درهرحال بدون آنها هیچ کانال بازاریابی مؤثر نخواهد بود. بااینکه در برنامه بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) شخص ثالث محسوب میشوند اما بازهم در موقعیت مناسبی قرار دارند.
-قیمت نهایی همیشه یکسان است
قیمت در خرید اقلام به صوت معمولی یا با استفاده از لینک بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) هیچ فرقی ندارد پس روی تصمیم مشتری اثرگذار نیست. استفاده از این لینک برای مشتری نهتنها ضرری ندارد بلکه منفعت هم دارد! مشتری در خرید از طریق لینک هیچ مبلغ اضافهای پرداخت نمیکند و علاوه بر محصول، محتوای ارزشمندی را که توسط بازاریاب تولیدشده در اختیار دارد.
–مشتری میتواند از تولیدکنندگان محتوای محبوب خود حمایت کند
آمادهسازی محتوای جذاب، گیرا و ارزشمند کار سادهای نیست؛ باگذشت زمان دنبال کنندگان زیادی ارزش این موضوع را درک میکنند. خریداری یک محصول از طریق لینک بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) برای مشتری بار مالی اضافهای ندارد بلکه با این کار میتواند از تولیدکننده محتوای موردعلاقه خود نیز حمایت کند. خرید از طریق لینک، ساده و بیدردسرترین شیوه برای قدردانی است.
مقایسه برنامههای بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) با کمپینهای اینفلوئنسرها (تأثیرگذاران در فضای مجازی)
برنامههای بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) دارای شباهتهایی با کمپینهای اینفلوئنسرها هستند. اول اینکه دارای اهداف مشابهاند. هر دو به کسبوکارها کمک میکنند تا به گروه جدیدی از مشتریها دست پیدا کنند. همچنین به وجود اعتماد بین اینفلوئنسرها و فالورها در ساخت تصویری مثبت از برند و درنهایت متقاعد کردن آنها به خرید وابستهاند.
اما تفاوت آنها در ضوابط همکاری است. در کمپین اینفلوئنسرها، برند در ساخت ایدهی کلی و اجرا نمودن آن با اینفلوئنسر همکاری میکند. در برنامههای بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت)، شرکت منابع و اجناس تجاری را مهیا میکند و یک لینک به این محصولات در اختیار بازاریاب قرار میدهد.
درنهایت، در کمپین اینفلوئسرها، شرکت صرفنظر از اینکه چه نتایجی میگیرد باید برای اجرای کمپین پول پرداخت کند. در بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت)، شرکتها سودی را که از فروش محصولات به دست آوردهاند با بازاریابها تقسیم میکنند.
بااینوجود میتوانید از هر دو کانال بهره ببرید. مثلاً میتوانید با یک اینفلوئنسر بهعنوان بازاریاب پورسانتی همکاری کنید یا اینکه یک کمپین برای شرکتی که برنامه افیلیت شما را اجرا میکند مهیا کنید.
تضمین حصول بهترین نتایج از طریق بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت)
عملکرد هوشمندانه در انتخاب همکار
همکاری مؤثر در شراکت مستلزم حضور فعال طرفهای ایجادکنندهی آن شراکت است. برنامههای بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
برای شرکت، وجود یک بازاریاب خوب با داشتن روابط مناسب و صدالبته مخاطب تعیینکنندهی موفقیت کمپین محسوب میشود.
برای بازاریاب، وجود یک همکار قابلاطمینان که محصولاتی جذاب دارد برای تولید محتوای باکیفیت در سایت حیاتی است. صدالبته اینکه دستمزدش را بهموقع دریافت کند نیز جزء مؤلفههای ضروری بهحساب میآید.
اگر میخواهید در مورد ساخت روابط با بازاریابهای پورسانتی جدید اطلاعات بیشتری کسب کنید، این پست را مطالعه کنید.
رعایت پیوستگی
پیوستگی و انسجام در فعالیتها به بقای اعتماد کمک میکند که مؤلفهای حیاتی است. بهعنوان یک شرکت این مهم با همکاری وبلاگ نویسانی که به برند اعتقاددارند حاصل میشود. بهعنوان بازاریاب نباید لحن تبلیغاتی را هنگام همکاری با شرکای جدید تغییر داد.
ادغام بازاریابی همکاری در فروش در راهبرد کلی بازاریابی
ایدهها وقتی ترکیب میشوند مؤثرترند؛ این قاعده بهویژه در راهبردهای بازاریابی صادق است. کانال همکاری در فروش (افیلیت) را به نقشهی مسیر مشتری اضافه کنید و در مورد تمام روشهای ترکیب ایدهها که ممکن است وجود داشته باشد فکر کنید تا بتوانید از چنین برنامهای بیشترین بهره را ببرید.
شبکهی بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت)
در این نوع بازاریابی، ابزار کلیدی برای موفقیت استفاده از شبکهی بازاریابی در فروش (افیلیت) است. اگر هنوز به این فکر میکنید که بهتر است برنامهی بازاریابی پورسانتی خودتان را داشته باشید یا اینکه به یک شبکه بپیوندید، این مقاله میتواند به شما دریافتن پاسخ کمک کند.
فواید استفاده از شبکهی همکاری در فروش (افیلیت)
شبکهی بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت) بار کارهای خستهکننده را از دوش شما برمیدارد. این شبکه به شما اجازه میدهد فروشتان را سریعتر از وقتیکه خودتان برنامهای راهاندازی میکنید پشتیبانی نمایید.
به پایگاه بازاریابهایی دسترسی پیدا میکنید که مشتاقاند محصول شما را تبلیغ کنند. قطعاً با استفاده از این روش انتخاب شما وسیعتر و قابلدسترسیتر از آنوقتی است که مجبور باشید خودتان بازاریابها را پیدا کنید. بهعلاوه نیازی نیست بفهمید این بازاریابها تمایل به شرکت در یک برنامه بازاریابی همکاری در فروش دارند یا نه چراکه قبلاً با عضویت در این شبکه تمایل خود را اعلام کردهاند.
بهعلاوه نیاز ندارید نگران مشکلات فنی و امنیت دادههایتان باشید چراکه تمام این موارد تحت کنترل هستند. پس تماموقت و تلاش خود را میتوانید روی رسیدن به راهحلهایی متمرکز کنید که نتایج کار شما را در حیطههای دیگر افزایش دهند.
قیمت
اگر شرکتی هستید که میخواهید وارد حوزهی بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) شوید، نرمافزار پارس افیلیت گزینهی مناسبی برای شما است.
حتی در ارزانترین حالت ممکن، امکانات زیادی دارید. میتوانید با بازاریابهای نامحدود موجود در شبکه همکاری کنید. روشهای متنوعی برای شروع همکاری بسته به اهداف و بودجه شما وجود دارد. همچنین بهراحتی میتوانید به گزارشها دسترسی پیدا کنید و درنتیجه بهطور شفاف متوجه شوید کدامیک از بازاریابها بیشترین سود را برای شما به ارمغان میآورند.
اگر هم میخواهید بهعنوان بازاریاب وارد شبکه شوید تنها کاری که لازم است انجام دهید ایجاد حساب کاربری است. اگر لینک موجود در وبسایت شما منجر به فروش شود کارمزد دریافت میکنید.
کلام آخر
این کانال بازاریابی به همراه بازاریابی ایمیلی یکی از بزرگترین منابع کسب درآمد آنلاین است. اگر از این روش بهطور هوشمندانه استفاده شود میتواند بازی سه سَر بُرد برای شرکت، بازاریاب و از همه مهتر مشتری باشد.
با توجه به اینکه دستمزد بازاریاب پس از اینکه مشتری محصولی را میخرد پرداخت میشود میتواند دیگر کانالهای بازاریابی و فروش را حمایت کند بدون اینکه شرکت مجبور به سرمایهگذاری هنگفت شود.
این نوع بازاریابی به بازاریابها کمک میکند تا بتوانند درنهایت از محتوایی که تولید میکنند بهعنوان منبع درآمد کمکی استفاده کنند.
مشتریها نیز میتوانند از تولیدکننده محتوایی که مورداطمینان آنها است بدون صرف هزینهی اضافه حمایت کنند.
قانع شدید؟ پس وقت آن رسیده تا با استفاده از بستر پارس افیلیت حداکثر استفاده را از بازاریابی همکاری در فروش ببرید!