فریلنسر ( آزاد کار ) ، یک فرد حرفهای است که خدمات خودش را در آن واحد به یک یا چندین مشتری ارائه میدهد بدون آنکه به طور انحصاری به آنها متعهد باشد . فریلنسر ها خدمات مختلفی را ارائه می دهند و کار آنها می تواند اشکال مختلفی داشته باشد .
فریلنسر ها (freelancers) میتوانند هر تقاضایی را که ممکن است یک فعالیت تجاری دربر داشته باشد ، برآورده سازند . این فعالیت ها شامل بازاریابی و نویسندگی به همراه پشتیبانی فنی و مالی می شود . امروزه ، فریلنسر ها مهارت های اختصاصی خود را در بازاریابی رسانه های اجتماعی ، کپی رایتینگ ( نویسندگی تجاری ) و تبلیغات وارد کرده اند .
برخی از فریلنسر ها در نوشتن مقالات کسب و کار و پست های وبلاگ مهارت دارند در حالی که برنامه نویسی وب و طراحی گرافیکی مورد نیاز یک کسب وکار را نیز انجام می دهند . در نهایت فریلنسر هایی هم خدمات مربوط به دفتر اداری را انجام میدهند .
فریلنسینگ (freelancing) چیست ؟
اخیراً، فریلنسینگ (آزادکاری) یک انتخاب حرفه ای و محبوب شده است . اتحادیه ی فریلنسر ها خبر از این موضوع می دهد که با بیش از 55 میلیون آمریکایی یا به عبارتی 35 درصد از نیروی کار آمریکایی که مشغول به فریلنسرینگ هستند ، مجموع درآمدی در حدود هزار میلیارد در یک سال به دست آمده است .
مزایای فریلنسینگ (Advantages of freelancing) چیست ؟
فریلنسرینگ مزایای فراوانی همراه خود دارد . یک فریلنسر ساعات و برنامه ی زمانی کار خود را خودتان انتخاب کنید ( تا نسبت به تعیین رویه ای تمام وقت یا پاره وقت تصمیم گیری کنید ) که این انتخاب های فراوان هستند . بعلاوه :
-
کنترل بیشتر :
فریلنسرینگ این اجازه را می دهد که کنترل بیشتری بر روی خروجی (بازده) داشته باشیم همانند این است که به تولید کننده کمک کنیم تا کنترل شدید تری بر محصولات و خدمات داشته باشد . فریلنسرینگ شبیه به قراردادی مستقل است که در آن فریلنسر بر محصول نهایی نظارت دارد .
با توجه به وضعیت آنها ( فریلنسر ها ) در رتبه بندی حرفه ای ، سازمان خدمات درآمدهای داخلی با در نظر گرفتن مقاصد مالیاتی خود ، با دیدگاه دیگری نسبت به آنها نگاه می کند .
-
مزایای بیشتر :
فریلنسرینگ اشاره شده ، یک فعالیت انحصاری است که همراه با محصولات ساخته شده برای مشتری خاص می باشد (و با تمرکز بر این موضوع که یک فریلنسر باید به وظایف خود بپردازد ) و فریلنسر ها پول بیشتری نسبت به یک کارمند معمولی دریافت می کند .
زمان بندی های کاری همانند چیست ؟
فریلنسرها برنامه ی کاری پایداری ندارند . همانطور که گفته شد برنامه ی آن ها برنامه ای خودساخته است یا با توجه به ظرفیت کاری آنها طراحی می شود ، بر خلاف کارمندان معمولی فریلنسر ها باید به سر تا سر روز خود نظارت داشته باشند.
فریلنسر ها به خدمت دهی مکرر به مشتریان ثابت در طول یک بازه ی زمانی بلند ، معروف هستند . این امر می تواند شامل ارائه کردن مقالات یک نویسنده به یک انتشارات برای چندین بار در هفته باشد . با این حال ، اشکال معینی از شغل های آزاد ( freelance work ) تنها برای یک بار نیازمند استخدام هستند . این مساله می تواند در فعالیت یک طراح وب مشاهده شود . هنگامی که وب سایت فعال است و در حال اجرا می باشد ، کار های کمی برای طراح وجود دارد ، جدای از اینکه او باید به دنبال جبران این موضوع باشد و در پی ماموریت دیگری از سوی مشتریان مختلف باشد .
چگونه به عنوان یک فریلنسر شروع می کنید ؟
اگر فرد ، با مهارت ها یا خدماتی که قصد پیشنهاد آن ها را به مشتریان دارد, آشنا باشد ، شروع کار به عنوان یک فریلنسر می تواند به سرعت انجام شود . درک این جنبه ی مهم و فهمیدن این موضوع که این مهارت ها در کجای صنعت به درد می خورند، سرعت فریلنسر را برای شروع کار تنظیم می کند . هنگامی که اولین قدم حاصل شد ، نوبت به تمرکز بر روی قدم بعدی می رسد تا اولین مشتری پیدا شود .
به طور موثر، این کار می تواند اولا با راه اندازی یک وبسایت شخصی خوب با اعضای فراوان و ارتقاء پروفایل لینکدن آنها و رزومه آنلاین صورت پذیرد . در دنیای بیش از حد مرتبط امروزی ، این دو عرصه که به منظور دستیابی به نمای نزدیکی از یک فرد حرفه ای مورد بررسی قرار می گیرند ، جزو نخستین عرصه ها هستند . شبکه سازی ( نتورکینگ ) توسط کوارتر ها که از قضا معروف هم هستند شروع می شود ، که در میان همکاران قدیمی و انجمن های حرفه ای وجود دارند یا از طریق مراجعه به دوستان یا به صورت آنلاین از طریق لینکدن صورت می پذیرد .
چه گونه موفق به ایجاد یک شغل آزاد کاری می شوید ؟
برای ایجاد یک شغل آزادکاری ابتدا لازم است تافرد خدمات اصلی را که می خواهد به صنعت ارائه دهد تعیین کند . این موضوع شامل نویسندگی وب ، طراحی گرافیکی ، عکاسی ، بازاریابی ، مدیریت رسانه های اجتماعی ، دفترداری و غیره می شود .
فریلنسر باید بازار هدف و تخصص پیشنهادی خودش را مشخص کند یعنی تخصص خود را از میان خدماتی ویژه یا بازاری خاص انتخاب کند . زمانی که فریلنسر ها برای تصمیم گیری در مورد نقطه ی شروع شان و برندسازی صرف می کنند زمان باارزشی است . حضور آنلاین در یک بازار متصل ( متصل به شبکه ی اینترنت ) در سطح جهانی ، برای فریلنسر حائز اهمیت است . این موارد شامل وبسایت ها ، پروفایل لینکدن و حضور ثابت در شبکه های اجتماعی است که به منظور تعامل با مشتری و نمایش کار خود می باشد .
این روش های کار که به همراهی مجموعه ای از دوستان شخصی و خانواده و همکاران حاضر می باشد ، جزو اولین عرصه ها برای یافتن کار است . به علاوه استفاده از یک سایت آزادکاری برای یافتن کار همانند Parsfl.ir می تواند عاملی برای حضور در بازار کار شود و همچنین دریافت گواهی نامه ها می تواند موجب ارزشمندی یک فریلنسر شود . در نهایت ، درک پویایی و ساختار قیمت ها برای یک فریلنسر ضروری است .
آیا یک فریلنسر نیاز به وبسایت دارد ؟
فعالیت های فریلنسرینگ به سرعت شروع می شود چراکه فریلنسر در محیط حرفه ای کار می کند که از قبل با آن آشنا بوده است . همچنین تجهیزات فیزیکی مورد نیاز نیز در آن محیط فراهم است .
آنچه که یک فریلنسر باید انجام دهد این است که در یک ابزار ایجاد کسب و کار همانند وبسایت سرمایه گذاری کند . وبسایتی که از فعالیت های فریلنسر پشتیبانی می کند و جزئیاتی در رابطه با سابقه و زمینه ی کاری او در اختیار قرار می دهد و به شکلی کاربر پسند به جذب مشتریان و عقد قرارداد ها می پردازد .
آیا فریلنسرینگ یک شغل رقابتی است ؟
یک فریلنسر باید به خاطر داشته باشد که در این دوره ، وقتی حرفه ای ها می خواهند زمان کاری خودشان را کنترل کنند، تعهد در قبال خدماتی که ارائه می دهند نیزضرورت دارد . با حضور افراد حرفه ای که می خواهند در این عرصه جایی برای خود باز کنند و در حالیکه در قیمت خدمات تخصصی نیز رقابت وجود دارد ، بازار آزادکاری رقابتی شده است . کسب و کار های ارائه شده تا جایی که امکان دارد متکی به فریلنسر ها هستند از اینرو مشتریان به دنبال استخدام فریلنسرهایی هستند که باتوجه به تعهدات ویژه الویت بالاتری دارند .
با تقدیر از اینترنت و این دنیا ی پر ارتباط ، امکانات برای فریلنسر ها فراوان است هرچند با وجود رقابت در سطوح بالا ، تفاوت شخصی در یک بازار همگن امر مهمی شده است .
یک فعالیت آزادکاری چه آزادی هایی را همراه با خود دارد ؟
یک فعالیت آزادکاری همراه با آزادی هایی است که فریلنسر ها باید این آزادی ها را مغتنم بشمارند . فریلنسر ها آزادانه درباره ی ساعات و تعهدات کاری خود تصمیم گیری می کنند . این موضوع به فریلنسر ها اجازه می دهد که اشراف کاملی بر کاری که ارائه می دهند داشته باشند تا در انتهای روز درباره ی امکان پذیری خدماتشان ، تصمیم بگیرند .
همزمان ، فریلنسر ها شانس انتخاب کردن مشتریانشان را نیز دارند . آنها می توانند برای کارکردن، مشتری خاصی را از بین دیگران انتخاب کنند که منجر به ایجاد انگیزه ای می شود که به سوی هدفهایی که آنها (فری لنسر ها) به دنبال آن هستند پیش می رود .
حال آنکه در ابتدای کار فریلنسر ها ، آنها با هر مشتری همکاری می کنند و هر قراردادی را بر عهده می گیرند ( چرا که مشتاق به ادامه ی فعالیت هستند ) درحالی که بیشتر فریلنسرهای ثابت تلاش می کنند که در تعیین مشتری احتیاط کنند و همچنین بدیهی است که به سراغ آنهایی که ارزشی برای فرهنگ کار شخصی قائل نیستند نمی روند . در نهایت نیز فریلنسر بر نحوه ی انجام کار نظارت دارد . در حالی که محصول نهایی براساس نیاز مشتری می باشد اما نحوه ی انجام کار و زمان بندی آن جزو حقوق ویژه ی فریلنسر می باشد .
معایب فریلنسرینگ چیست ؟
-
عدم اطمینان در ایجاد لیستی از مشتریان :
معایب آزادکاری در مراحل اولیه ی نحوه ی انجام کار ، می تواند مشاهده شود . عدم اطمینان در ایجاد لیستی از مشتریان و قرارداد های غیر رسمی و نحوه ی پرداخت حق الزحمه می تواند اذیت کننده باشد . هر چند فرد باید بداند که فریلنسرینگ شغلی دشوار است که ثابت کردن خود در این شغل نیاز به زمان دارد . بنابراین ، حمایت مالی از خانواده با شغل های فریلنسرینگ ، در ابتدا دشوار است .
فریلنسرها نیز باید توجه کنند که حق الزحمه در این صنعت مبتنی بر شهرت ، مدت زمان فعالیت و ارزشمندی است . از اینروست که دستمزد خوبی در سال های آغازین به آنها پرداخت نمی شود . اقتصاد دیجیتال نیز باعث تشدید در کم بودن دستمزد تازه وارد ها می شود . در حالیکه پیشنهاد دادن دستمزد هایی پایین تر کار آسانی نیست اما هنگامی که یک فریلنسر در این صنعت مشهور می شود ، بدست آوردن کیفیت و مشتری هایی با دستمزد بیشتر آسان می شود .
-
زندگی همانند یک ترن هوایی است :
برقراری ارتباط توام با آرامش در طول فراز و نشیب های قراردادی و مالی برای یک فریلنسر ضروری است . همچنین کوتاهی هایی نیز وجود خواهد داشت که فریلنسر باید آنها را اصلاح کند .
بر عکس ، مراحلی نیز وجود دارد که کار بیشتری نسبت به زمان موجود وجود دارد ولی در عین حال فریلنسر باید تعهدات خود را نسبت به قرارداد و مشتری نشان دهد . در طول این مدت ، پیگیری ها و تلاش های فریلنسر ها برای تحویل کاری با کیفیت که در زمان مقرر انجام شده است ، مهم می باشد . بنابراین مدیریت زمان و مهارت های سازماندهی شده ، عوامل کلیدی در موفقیت یک فریلنسر می باشد .
-
مشتریان (کارفرمایان) می توانند چالش بر انگیز باشند :
تعدادی از مشتریان مجموعه ای از چالش ها را به به همراه خود دارند . بنابراین برای یک فریلنسر ، اجرا صحیح ماموریت تنها یکی از جنبه های این حرفه است . یک دورنمای کلی از فریلنسر نیز ، نیاز به مدیریت مشتری همراه با حس ادب و دیپلماسی را نشان می دهد . رفتار فریلنسر در قبال مشتریان سخت گیر و مصّر ،کیفیت کسب و کار و اعتبار کسب شده توسط فریلنسر را مشخص می سازد .
چه تفاوتی میان یک فریلنسر و شخصی که دارنده ی یک کسب و کار خانگی است وجود دارد ؟
شاید تعجب کنید که شباهت هایی میان یک فریلنسر و یک شخص که دارای کسب و کار خانگی است وجود دارد . هر دو جزو افراد خویش فرما هستند که برنامه ی زمانی خودشان را ، خودشان تعیین می کنند در عین حالی که برای چندین مشتری به طور همزمان و با قوانین مالیاتی یکسان کار می کنند . هرچند تفاوت کلیدی میان این دو حرفه این است که دارنده کسب و کار خانگی بر خلاف یک فریلنسر ، تحت نامی تجاری فعالیت می کند . به علاوه دارنده ی یک شغل خانگی شکاف های ( نیازمندی های ) موجود در بازار را می یابد و آنها را بر طرف می کند درحالی که یک فریلنسر با توجه به نیاز های موجود در بازار فعالیت می کند .
آزادکاری شغلی چالش برانگیز است اما راهی مقرون به صرفه برای کارکردن درخانه است حال آنکه خود شخص , مدیر زمان بندی کاری خود در این شغل است . اگر فردی تکالیف محوله به خودش را که به حرفه اش مربوط است انجام دهد و طرفداران و منتقدان آن را درک کند ، موفقیت دور از انتظار نیست .