نماد سایت مجله آموزشی پارس فریلنسر

بهینه سازی سرعت وب سایت – قسمت اول

راهنمای فریلنسر : بهینه سازی سرعت وب سایت - قسمت اول

آیا تا به حال به فکر بهینه سازی سرعت وب سایت خود بوده‌اید؟ از تاثیر سرعت وب سایت بر کسب و کارتان چقدر مطلع هستید؟ آیا با این شرایط رو به رو شده‌اید که سرعت پایین بارگذاری یک وب سایت شما را عصبی و کلافه کند؟ ممکن است خودتان صاحب وب سایتی باشید و با رعایت همه اصول بازهم احساس می‌کنید وب سایتی که دارید ناکارآمد است؟

شاید تصور کنید که با وجود شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیس بوک دیگر کمتر کسی به وب سایت‌ها سر خواهد زد اما این طور نیست و هنوز هم مهم‌ترین بخش هر کسب و کاری وب سایت آن است، حتی اگر این وب سایت تنها برای معرفی شما مورد استفاده باشد. تحقیقات نشان داده که افراد پیش از اقدام به خرید یا استفاده از خدمات یک شرکت یا حتی برای افزایش اطلاعات عمومی خود راجع به موضوعی که مد نظر دارند، از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند و این یعنی وب سایت شما مهم‌ترین بخش کسب و کارتان خواهد بود.

وب سایت شما نه تنها باید رابط کاربری مخاطب پسند و محتوای خوبی داشته باشد بلکه برای رسیدن به موفقیت بیشتر سرعت بارگذاری صفحات وب سایت خود را نیز باید در نظر داشته باشید. مطمئنا تا به حال در شرایطی قرار گرفته‌اید که به دنبال خرید یا اطلاعات مورد نظرتان در گوگل باشید و به سایتی سر بزنید که محتوای بسیار خوبی دارد اما برای بارگذاری صفحات لازم است مدت زمان تقریبا زیادی را صبر کنید. این شرایط برای همه کلافه کننده خواهد بود به خصوص اگر عجله داشته باشند و مطمئنا اگر این سرعت بیش از حد کم باشد مخاطب منصرف شده و از صفحه شما خارج خواهد شد و چه چیزی از این بدتر است؟

سرعت پایین بارگذاری صفحات وب سایت می‌تواند به اعتبار شما آسیب رسانده و در نتیجه همه وقت و هزینه‌ای که برای تولید محتوا و طراحی سایت و سئو گذاشته‌اید بی فایده خواهد بود و ضرر بزرگی می‌خورید زیرا همه این کارها بدون توجه به سرعت بارگذاری و بهینه سازی سایت بی نتیجه است.

برعکس اگر به سرعت بارگذاری وب سایت خود توجه داشته باشید و وب سایت شما سرعت بالایی داشته باشد موفقیت کسب و کارتان چندین برابر خواهد شد. سرعت بالای بارگذاری در کنار محتوای با کیفیت می‌تواند مشتری و مخاطب بیشتری را به خود جذب کند در نتیجه آمار بازدید از سایت شما بالا خواهد رفت و سریع‌تر می‌توانید به رتبه‌های بالای گوگل و سایر موتورهای جستجو برسید.

اولین قدم برای اطمینان از سرعت بالای بارگذاری وب سایت استفاده از یک وب سایت ساز قوی که بهترین فناوری را ارائه می‌دهد، است. اما این تازه شروع کار است و در مرحله بعد از طراحی و استفاده از یک سرور قوی برای وب سایت باید محتوای خود را بهینه سازی کنید.

سرور قوی تهیه کنید

شما باید تعادل خوبی بین انواع محتوایی که در وب سایت خود قرار می‌دهید داشته باشید. بعد از طراحی وب سایت و آماده شدن بستر کارتان، باید مشخص کنید که وب سایت شما بیشتر نیاز به چه نوع محتوایی دارد و حوزه فعالیت‌تان چیست اگر نیاز به بارگذاری فایل‌های سنگین ویدیویی دارید به این نکته دقت کنید که فایل‌های این چنینی پهنای باند شبکه زیادی را مصرف می‌کنند. علاوه بر این سرعت بارگذاری محتوای متنی بسیار بیشتر از محتوای تصویری است. بنابراین به چینش محتوا و ترتیب اولویت آن‌ها باید دقت داشته باشید.

برای بهینه سازی سرعت وب سایت باید فاکتورهای محتلفی را مد نظر داشته باشید، شاید در ابتدا این کار سخت بنظر برسد اما غیر ممکن نیست و می‌توانید با رعایت چند نکته این کار را انجام دهید. در این مقاله سعی کردیم بهترین نکاتی که برای بهینه سازی سرعت وب سایت نیاز دارید را به شما گفته و از اهمیت رعایت این مورد صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

بهینه سازی سرعت وب سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟

به بیان ساده منظور از سرعت وب سایت مدت زمان بارگذاری و نمایش وب سایت از لحظه کلیک روی لینک آن است. از آنجایی که اکثر کاربران امروزه به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند، صبر و تحمل‌شان برای بارگذاری یک صفحه از وب سایت هم بسیار کمتر شده است. بر اساس تحقیقات سرعت ۴ ثانیه سرعت مناسبی برای بارگذاری صفحات وب سایت است.

بهینه سازی سرعت وب سایت نباید با اصطلاح عملکرد دریافتی یا ادراکی (perceived performance) اشتباه گرفته شود، زیرا این نوع عملکرد صرف نظر از آمار فنی که سرعت سایت شما را نشان می‌دهد به ارزیابی این واقعیت می‌پردازد که سرعت وب‌ سایت شما از نظر روانشناسی یک کاربر چگونه است. از آن جایی که این دو مفهوم کاملا متفاوت اما مهم هستند شما همیشه باید سرعت وب سایت و عملکرد دریافتی را به صورت موازی مد نظر داشته باشید.

اما شاید برایتان سوال باشد که چرا بهینه سازی سرعت وب سایت تا این حد موضوع مهمی است. همان طور که گفتیم مدت زمان بارگذاری وب سایت تاثیر بسیار زیادی روی قابلیت‌های استفاده، جذب مخاطب و حتی موتور جستجو دارد و در صورتی که سرعت بارگذاری سایت شما بیش از ۴ ثانیه و در نهایت ۱۰ ثانیه طول بکشد اغلب مخاطبان خود را از دست خواهید داد و این اصلا نکته خوبی نیست.

سرعت وب سایت و قابلیت استفاده از آن

کاملا واضح است که هرچه وب سایت شما سریع‌تر بارگذاری شود، کاربر راحت‌تر می‌تواند از ویژگی‌های آن استفاده کند. برای مثال سریع‌تر به صفحه خرید و پرداخت وارد خواهد شد یا صفحه خدمات مشتری و صحبت با کارشناس فروش آنلاین راحت‌تر در دسترس او قرار می‌گیرد. هرچه این روند سریع‌تر انجام شود مخاطب رضایت بیشتری خواهد داشت.

تاثیر سرعت وب سایت بر جذب مخاطب

اگر سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما بالا باشد مخاطب رضایت بیشتری خواهد داشت. به خصوص اگر سایت فروشگاهی آنلاین داشته باشید و سرعت انتقال بین صفحات شما کمتر از دو ثانیه باشد رضایت مخاطبان بالاتر است. آمار نشان داده به ازای تسریع ۱ ثانیه‌ای سرعت بارگذاری وب سایت مخاطبان شما ۲ درصد افزایش خواهند یافت. اگر سرعت سایت شما بسیار کم باشد شک نکنید که مخاطبان برای ترک وب سایت و رفتن به سایت رقیب تردید نخواهند کرد. به خصوص اگر سایتی دارید که برای بهبود کسب و کار خود نیاز افزایش تعداد بازدید داشته باشید.

تاثیر سرعت وب سایت بر نرخ تبدیل

یکی از مهمترین اهدافی که صاحبان وب سایت روی آن تمرکز دارند، نرخ تبدیل سایت است. به ازای تاخیر ۱ ثانیه‌ای در سرعت بارگذاری سایت ۷ درصد نرخ تبدیل سایت شما کاهش خواهد یافت و این به منزله ریزش مخاطب است و بدتر از آن در سایت‌های فروشگاهی با تاخیر در سرعت بارگذاری مخاطب خرید خود را کامل نخواهد کرد و به سایت رقیب می‌رود.

تاثیر سرعت وب سایت بر موتور جستجو

یکی از الگوریتم‌هایی که توسط گوگل برای رتبه بندی بررسی می‌شود، سرعت وب سایت است. وقتی سایت شما به کندی بارگذاری می‌شود، موتور جستجو با توجه به ظرفیتی که دارد صفحات کمتری را جستجو کرده و کاهش تعداد صفحات جستجو بر رتبه شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. به مرور زمان گوگل سایت‌هایی که سرعت کندی در بارگذاری دارند را پنالتی خواهد کرد و اگر به بهبود سرعت سایت خود نکنید سریعا تبدیل به یکی از هزاران سایت فراموش شده خواهید شد.

ترفندهایی برای بهبود سرعت بارگذاری وب سایت

حالا که با اهمیت و تاثیر بهبود سرعت بارگذاری وب سایت آشنا شدید وقت آن رسیده که راه‌های افزایش سرعت بارگذاری را یاد بگیرد و بدانید چطور مخاطبان و گوگل را راضی نگه دارید.

۱. شلوغ کاری در صفحه اصلی، ممنوع!

اگر فقط و فقط یک نکته را بخواهید از این مطلب به عنوان سرلوحه برای شروع کاری خود بردارید، همین نکته است. شلوغ کاری در صفحه اول یا همان homepage ممنوع است. به بیان ساده :

هرچه ساده تر، زیباتر

سعی کنید صفحه اول بارگذاری وب سایت خود را خیلی شلوغ نکنید و بیش از حد متن، تصویر و فیلم در این صفحه قرار ندهید، زیرا تاثیر منفی روی موفقیت شما خواهد گذاشت. قرار دادن بیش از حد ویدیو و تصاویر انیمیشن در صفحه اول باعث تاخیر در بارگذاری صفحه شما خواهد شد. سعی کنید محتوای مهم و اصلی خود را به صورت خلاصه در این صفحه قرار دهید. صفحه اول وب سایت شما تقریبا مهم‌ترین بخش آن است و باید در چینش، اولویت قرارگیری محتوا و نوع مطالبی که در آن قرار می‌دهید بسیار دقیق باشید زیرا تنها یک اشتباه یا چینش بد و رابط کاربری نامناسب می‌تواند باعث عدم برقراری تعامل بین شما و مخاطب شده و او را فراری دهد.

برعکس اگر چینش و نوع قرارگیری محتوا در صفحه اصلی درست باشد، باعث خواهد شد که مخاطب از لحظه ورود به وب سایت شما جذب آن شده و به راحتی اطلاعات مورد نیازش را بدست بیاورد.

اگر نگران از دست دادن محتوای خود هستید می‌توانید چینش صفحه اصلی را به صورتی طراحی کنید که بتوانید مطالب و محتوای جذاب را به صورت خلاصه در بخشی از صفحه اصلی به مخاطب نشان دهد و بعد برای خواندن آن به صفحه دیگری هدایت شود. می‌توانید برای این کار دکمه‌های مانند : بیشتر بخوانید و وبلاگ من را اضافه کنید تا مخاطب با مراجعه به آن صفحه در جریان محتوای شما نیز قرار بگیرد.

به خصوص اگر یک وب سایت فروشگاه آنلاین دارید حتما بخش وبلاگ خود را مدنظر داشته باشید و مطالبی مرتبط با محصولات یا راه‌هایی که می‌توانند از این محصولات استفاده کنند را نیز برای مخاطب قرار دهید.

۲. صدرنشین‌ها را مشخص کنید!

بنری که در ابتدای سایت شما بارگذاری می‌شود، مهم‌ترین بخش آن است. پس اگر چیزی دارید که حتما می‌خواهید دیده شود باید آن را در این بخش قرار دهید. بهتر است از این بخش عاقلانه و با استراتژی استفاده کنید و تفاوت خود با سایر سایت‌های رقیب را در این محل به نمایش بگذارید. تا بارگذاری مابقی سایت شما اولین چیزی که به چشم مخاطب می‌خورد همین بنر یا به اصطلاح بخش بالایی وب سایت است بنابراین این بخش را با عکس‌های جذاب یا عناوین مورد پسند مخاطبان خود باید پر کنید. در صورتی که وب سایت فروشگاهی دارید، می‌توانید جدیدترین محصولات یا کالاهای تخفیف دار خود را قرار دهید و اگر شرکت خدماتی هستید خودتان را در این بخش معرفی کنید.

می‌توانید آرم شرکت، شعار یا متن جذابی مرتبط به کسب و کار یا وبلاگ خودتان قرار دهید. می‌توانید گزیده‌ای از جدیدترین مقالات را قرار داده یا دکمه خرید کنید در این قسمت قرار دهید.

در اصل بنر اول سایت شما باید به مخاطب نشان دهد که شما چه کارهایی انجام می‌دهید و نکته مهم این است که باید در عین حال صفحه اول خود را ساده، تمیز و مرتب نگه دارید. در واقع این بخش مثل ویترین مغازه است پس اگر چیزی برای نمایش دارید که مخاطب را به شما جذب کند آن را در این بخش قرار دهید. اگر توانستید مخاطب را در همان نگاه اول جذب کنید می‌توانید مطمئن شوید که او به سایر صفحات هم سری خواهد زد.

با همه این‌های یک قاعده نیز وجود دارد. می‌توانید از انیمیشن‌های ساده برای معرفی خود در این بخش استفاده کنید. شاید انیمیشن‌ها کمی باعث تاخیر در بارگذاری سایت شما شوند اما پیام‌تان را سریع‌تر به مخاطب منتقل خواهند کرد، سعی کنید سرعت بارگذاری سایت با وجود انیمیشن کوتاه بیش از ۱۰ ثانیه نشود زیرا کاهش شدید مخاطب را به دنبال خواهد داشت. می‌توانید از موشن گرافی یا تصاویر گویا استفاده کنید.

۳. استفاده بیش از حد از مدیا، اکیدا ممنوع!

بعد از تنظیم چیدمان و تصحیح صفحه اصلی نوبت به پاکسازی سایر صفحات می‌رسد. به جای کمیت بهتر است تلاش خود را روی کیفیت قرار دهید. درست شبیه فردی که صاحب مغازه است باید عمل کنید. هرگز در ویترین فروشگاه‌ها همه چیزی که داخل فروشگاه است را قرار نمی‌دهند. شما هم نباید وب سایت خود را پر از عکس و فیلم‌های بیهوده‌ای کنید که تنها باعث تاخیر در سرعت بارگذاری خواهند شد. در واقع وب سایت شما نمایی از فروشگاه شما خواهد بود و هر کالایی که در آن قرار می‌دهید هزینه خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث تاخیر در سرعت بارگذاری می‌شود، گالری عکس است. لازم نیست در این قسمت هر عکسی را قرار دهید بهتر است با فیلتر کردن مهم‌ترین موارد تا حد امکان این بخش را سبک کنید زیار پهنای باند بسیار زیادی برای لود شدن و بارگذاری همه این عکس‌ها نیاز است

مورد دیگری که به شدت روی تاخیر سرعت بارگذاری وب سایت تاثیر دارد، محتوای جاسازی شده است. بارزترین نمونه محتوای جاسازی شده، فیلم‌هایی هستند که شما از یوتیوب، آپارت یا فیس بوک در سایت خود قرار می‌دهید. از آنجایی که منبع این ویدیوها یک سایت دیگر و میزبان شما است، دیگر قادر به بهینه سازی یا کنترل زمان بارگذاری نخواهید بود بنابراین اگر سایت شما کند شود نمی‌توانید مشکل را برطرف کنید.

تصور کنید فردی برای خواندن مطلبی درباره «آرایش چشم افتاده» وارد سایت شما شده باشد و متن موجود را خوانده و حالا می‌خواهد ویدیویی که از یوتیوب گرفته‌اید را نگاه کنید، همانطور که می‌دانید در ایران برای استفاده از یوتیوب نیاز به فیلترشکن هست و وقتی این ویدیو بارگذاری نشود و به دنبال آن سایت شما در بارگذاری تاخیر داشته باشد، مطمئنا مخاطب سایت شما را ترک خواهد کرد.

با این حال وجود چنین مشکلاتی به معنای حذف محتوای جاسازی شده نیست. یک راه خوب برای رفع این مشکل قرار دادن یک یا چند فیلم در خود سایت‌تان است. می‌توانید از روش امبد (embedded videos) کردن ویدیوها استفاده کنید. از آنجایی که سرور میزبان شما کنترل این موارد را در دست دارد تاثیر کمتری روی سرعت بارگذاری سایت خواهد داشت.

زمانی که صحبت از قرار دادن مدیا که همان ویدیو، پادکست یا تصاویر و انیمیشن روی سایت می‌‌شود از خودتان بپرسید، آیا ارزشش را دارد یا این کار تبدیل به سودی برای من خواهد شد؟ اگر به این سوالات پاسخ مثبت ندادید بهتر است کلا خیال قرار دادن مدیا را کنار بگذارید.
البته باید بدانید استفاده هوشمندانه از مدیا، تصاویر و پادکست‌های خوب در سایت می‌تواند باعث افزایش مخاطب شود زیرا ذهن انسان به طور ناخودآگاه حافظه تصویری فعال‌تری دارد و تصاویر را بهتر به خاطر می‌سپارد.

۴. بهینه سازی اندازه تصاویر را فراموش نکنید!

بعد از شناختن بهترین وب سایت‌های رایگان دانلود عکس، وقت دقت به بهینه سازی عکس‌ها است. ساده‌ترین نکته در بهینه سازی اندازه تصاویر استفاده از فرمت JPEG به جای PNG برای تصاویر است. فایل‌هایی که با فرمت JPEG هستند عموما بهینه‌تر بوده و سریع‌تر بارگیری می‌شوند. تاثیری بین کیفیت عکس با فرمت JPEG و PNG وجود ندارد و برای بهینه سازی تصاویر خود می‌توانید از وب سایت‌های آنلاینی مانند : TinyJPG ، Compressor.io و ImageOptimizer.استفاده کنید. دقت داشته باشید که همه عکس‌های شاخص در مطالب مختلف و عکس‌هایی که در متن استفاده می‌کنید باید برش (Crop) یکسان داشته باشد. (اندازه برش عکس شاخص و متن متفاوت است اما در همه متن‌ها باید یکسان باشد).

توجه به بهینه سازی عکس‌ها نکته مهمی است. در بهینه سازی دقت کنید که هرگز کاری به کیفیت عکس نداشته و حتی با تبدیل آن به فرمت WebP تاثیری روی کیفیت نگذارید. انتخاب کیفیت عکس‌های استفاده شده در سایت انتخابی شخصی است و به خود شما بستگی دارد.

پایان بخش اول

در بخش وبلاگ پارس فریلنسر سعی ما بر این است که مطالبی مناسب کارفرما و فریلنسر قرار دهیم تا راهنمای هر دو باشند.

تا به این جای کار با بخشی از تاثیر سرعت وب سایت و راه‌های بهینه سازی آن آشنا شدیم. همیشه بهترین کار این است که یک دفترچه با خود داشته باشید تا نکات مهم را یادداشت کنید. برای خواندن ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خروج از نسخه موبایل