نماد سایت مجله آموزشی پارس فریلنسر

۱۰ راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق

۱۰ راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که ایده کاربردی و بسیار جدیدی در ذهن دارید و به راه اندازی یک استارتاپ فکر می‌کنید؟ آیا راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق و کسانی که در راه اندازی و به ثمر رسیدن یک استارتاپ موفق بوده‌اند را می‌دانید؟

حقیقت بسیار تلخی است که اگر بگوییم سالانه تنها ۱۰ درصد استارتاپ‌های راه اندازی شده به موفقیت می‌رسند. وقتی صحبت از این ده درصد می‌شود، منظور ما این نیست که نود درصد مابقی افرادی که پا به این عرصه می‌گذارند با شکست کامل رو به رو می‌شوند بلکه وجه تمایز این ده درصد با سایر افراد این است که آن‌ها در مقابل شکست‌ها، سختی‌ها و مشکلاتی که بر سر راهشان به آمده تسلیم نشده و تصمیم گرفتند با تمام قوا بر موج این حوادث سوار شوند. در واقع هر شرکت، استارتاپ یا کسب و کاری در ابتدا ایده یک یا چند نفر بوده که با تلاش و برنامه ریزی از مرحله تصور ذهنی و خیال پردازی به واقعیت رسیده است.

راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق در شجاعت و استقامتی بوده که اجازه نداده‌اند حتی تصور و نگرش منفی دیگران مانع از پیشرفتشان شود و در مقابل مشکلات ایستاده‌اند. در مطلب امروز وبلاگ پارس فریلنسر نیز به بررسی و بیان ۱۰ راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق می‌پردازیم که امیدواریم باعث ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر کسانی باشد که دوست دارند قدم در راه سخت راه اندازی استارتاپ‌ خودشان بگذارند. شما هم اگر فردی را می شناسید که در حال راه اندازی کسب و کارش یا احساس می کنید نیاز به گرفتن انگیزه دارد این مطلب را با او به اشتراک بگذارید یا نظرات خود را  برای ما در قسمت نظرات ثبت کنید.

۱. شور و اشتیاق

شور و اشتیاق کلید موفقیت در هرچیزی است. حتما خودتان تجربه کرده‌اید وقتی برای داشتن چیزی شور و اشتیاق داشته باشید، بی شک برای رسیدن به آن و موفقیت بیشترش تلاش خواهید کرد. شور و اشتیاق در کنار صبر و تحمل و عدم ناامیدی یکی از ده راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق است. در واقع نه تنها خود شما به عنوان مدیر استارتاپ باید شور و اشتیاق داشته باشید بلکه باید این شور و هیجان را به مشتریان خود نیز انتقال دهید. در واقع مردم برای این که احساس سر زنده بودن و هیجان را داشته باشند حاضر هستند هزینه کنند و اگر شما فردی باهوش باشید می‌توانید از این احساس سرخوشی کسب درآمد کنید.

یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های سال ۲۰۱۸ که به ارزش ۲ میلیون دلاری در جهان رسید تنها توانسته بود وسیله‌ای بسازد که این احساس سرگرمی و سرزندگی را در مردم ایجاد کند. شاید برایتان عجیب باشد اگر ببینید که مردم چطور برای خریدن کالایی به نام «اسلایم» پول خرج می‌کنند. دلیل محبوبیت این کالا برای مردم و پولساز شدنش برای کسی که اولین بار ایده ساخت و تولید «اسلایم» را مطرح کرد ایجاد حس آرامش ناشی از استرس و عصبانیت بود که تنها به کمک بازی با یک اسلایم در فرد به وجود می‌آمد.

۲. فروتنی کلید موفقیت

شاید وقتی صحبت از موفقترین مدیران جهان و لزوم فروتنی در آن‌ها می‌شود به عنوان یک مثال نقض از این راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق ، از استیو جابز بنیان گذار شرکت بزرگ اپل صحبت به میان بیاید. باید گفت که استیو جابز از نظر کاری فردی بسیار تکرو بوده که به هیچ عنوان با فروتنی میانه‌ای نداشته است و همین اخلاق کاری و تکبر او باعث شد که حتی یک بار از شرکت خودش اخراج شود. به هرحال هیچ انسانی کامل نیست و هرکس اخلاق مخصوص خودش را دارد.

صرف نظر از اخلاق خاص استیو جابز، راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق ، فروتنی رئیس و کارمندان آن‌ها است. فروتنی و عدم داشتن تکبر و غرور یکی از مهمترین ویژگی‌های اخلاقی هر فرد موفقی است. افرادی که فروتن هستند هرگز از تلاش دست برنخواهند داشتند بر خلاف کسانی که با اندکی موفقیت دچار کبر و غرور شده و دیگر تلاشی برای موفقیت بیشتر نمی‌کنند. افرادی که دارای خصوصیت اخلاقی فروتنی هستند در کار خود بسیار موفق‌تر خواهند بود و با اعتماد کامل به مهارت‌های خود برای پیشرفت هرروزه تلاش می‌کنند. بنابراین فروتن بودن یکی از ده راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های بزرگ است که آن را به کارمندان خود آموزش می‌دهند.

اگر از استیو جابز صرف نظر کنیم و نگاهی به شرکت‌های موفقی مانند سامسونگ و توشیبا بیاندازید متوجه خواهید شد که با وجود موفقیت بسیار زیاد این شرکت ها، هنوز از رئیس تا کارمند با هر خرید مشتری از محصولشان تشکر کرده و در کمال فروتنی به خواسته‌های او رسیدگی می‌کنند و برایشان نقد و نظر مشتری بسیار اهمیت دارد. زیرا نقد مثبت و سازنده باعث بهبود کارشان می‌شود.

۳. توانایی تصمیم گیری، ستون فقرات مدیریت

به عنوان مدیر یک استارتاپ، داشتن توانایی تصمیم گیری به خصوص در شرایط بحرانی و سخت یک مزیت و لازمه اخلاقی است. شما به عنوان یک مدیر باید بتوانید با تصمیم گیری‌های خود شرکت و استارتاپتان را رهبری کرده و از بحران‌های پیشرو نجات دهید. در واقع اگر استارتاپ یا کسب و کار را یک کشتی در نظر بگیرید که مدیر، ناخدای آن است و بحران‌های شغلی را مانند امواج طوفانی در نظر بگیرید، مدیر باید بتواند مانند یک ناخدای حرفه‌ای با مدیریت و تصمیم گیری به جا و درست کشتی خود را بحران حوادث نجات دهد. راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق در همین قدرت تصمیم گیری در زمان‌های حیاتی و وقتی است که همه جا زده‌اند. شما به عنوان یک مدیر با تصمیمات خود آینده شرکت و کارمندان را تعیین می‌کنید و گاهی لازم است بی رحمانه برای نجات از ضرر تصمیمات سختی بگیرید. هیج سختی بدون راحتی و آسانی و به دست نمی آید و هر چیز تاوانی دارد و این وظیفه شما است که گاهی برای موفقیت در کارتان تصمیم بگیرید شرافتمندانه چه کاری باید انجام دهید. البته این قدرت تصمیم گیری باید بر اساس اصول اخلاقی و کاملا شرافتمندانه باشد زیرا همانطور که می‌دانید شرافت یک اصل تجاری در هر کسب و کاری است.

به عنوان مدیر باید تصمیم بگیرید پیش از وقوع بحران چه کاری انجام دهید و این تدبیر را داشته باشید در لحظات سخت بهرترین کار چه کاری است و برای وقوع بحران و تصمیم گیری بعد از آن منتظر نباشید. بهتر است پیش از این که درگیر بحران شوید با مشورت کارمندان و تدبیر کسانی که خبره هستند یا اعضای هئیت مدیره برای مواقع ضروری برنامه‌ای داشته باشید  و همیشه آماده باشید تا بروز حادثه دچار اضطراب ورشکستگی و سقوط نشوید.

۴. صبر، گوهر یک مدیر

یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های یک مدیر موفق صبر و تحمل اوست. اگر می‌خواهید مدیر استارتاپ موفقی باشید باید بدانید که صبر لازمه رسیدن به موفقیت است. به عنوان یک مدیر باید بدانید چه زمانی صبر کنید و چه وقت منتظر شکار موقعیت مناسب باشید. همیشه انسان باید از محیط اطرافش درس بگیرد. اگر کمی به نحوه شکار شیرهای آفریقایی نگاه کنید متوجه خواهید شد که چه مدیریتی در سیر کردن گله خود دارند. آن‌ها ساعت‌ها در طول روز منتظر شکار خود می‌نشینند و بعد در لحظه‌ای که طعمه انتظارش را ندارد او را شکار می‌کنند.

در واقع به بیان ساده‌تر، مدیریت یک استارتاپ شبیه ماهیگیری است، شاید مجبور شوید ساعت‌ها و روزها منتظر پیدا کردن ماهی باشید اما وقتی ماهی را پیدا کردید آماده شکار او هستید.

شما باید به عنوان یک مدیر دست از عجول بودن بردارید، شاید نیاز باشد که سالیان سال برای به ثمر رسیدن کسب و کار خود صبر داشته باشید و در نهایت روزی که نتیجه کارتان را دیدید، سرشار از لذتی باورنکردنی خواهید شد.

راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق در صبر و تحمل بالا و شکار لحظه‌‌‌ی موفقیتشان است. باید درایت تشخیص این لحظه را داشته باشید و برای وقوع آن تلاش کنیدو منتظر پیدا شدن فرصت نباشید، خودتان آن را بسازید. وقتی شما بستر وقوع موفقیت را ایجاد کنید به زودی و با کمی صبر و تحمل می‌توانید شاهد شکوفایی و تحقق رویاهایتان باشید.

۵. آزاد باشید و برای پریدن آماده شوید!

شاید تصور کنید که مایکل جردن، اسطوره بسکتبال آمریکا زندگی بسیار راحت و بدون فراز و نشیبی داشته است، اما چنین نیست. بر اساس آماری که نایک از این ورزشکار مشهور منتشر کرد، مشخص شد که مایکل جردن به عنوان چهره اصلی تبلیغات برند نایک، بیش از ۹ هزار بار موقعیت عکاسی و مدلینگ خود را از دست داده است. وخامت وضعیت کاری جردن به دوران مدلینگ او محدود نمی‌شود و جالب است بدانید که او بیش از ۳۳ بازی مهم را از دست داده و چیزی بیش از ۲۶ بار باعث شکست تیمش در مسابقات به دلیل از دست دادن پرتاب نهایی شده است.

حتی استیو جابز افسانه‌ای نیز دو بار از شرکت خودش به دلیل غرور و تکرویی‌هایش اخراج شد و دونالد ترامپ که امروزه تبدیل به رئیس جمهور یکی از قویترین کشورهای جهان شده است و به عنوان یک سرمایه دار میلیاردر شناخته می‌شود، چیزی بیش از ۶ بار در زندگیش به طور کامل ورشکست شده و سرمایه خود را از دست داده است.

شاید تعجب کنید که پس راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق در چیست؟ نکته قابل توجه در خصوصیت اخلاقی این افراد این است که آن‌ها هرگز تسلیم نشده و بعد از هر شکست، با بررسی دلایل شکستی که داشته‌اند و قبول آن دوباره بلند شده‌اند و رشد کرده‌اند. نکته‌ای که باعث می‌شود یکی در راه اندازی استارتاپش موفق است و دیگری نیست، همین عدم تسلیم شدن و بلند شدن از شکستی که خورده‌اند است. باید بتوانید توانایی مقابله با شکست را داشته باشید و تصور نکنید با از دست دادن یک موقعیت یا ورشکستگی به پایان راه رسیده‌اید. فقط ادامه دهید و به صورت اصولی از اشتباه خود درس بگیرید.

۶. تجربه و اعتماد به نفس

تجربه و اعتماد به نفس نیز از دیگر ویژگی‌ها و راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق است. این دو ویژگی لازمه رشد و پیشرفت در هر شغلی است. در مورد داشتن اعتماد به نفس باید گفت که خط بسیار باریکی بین احساس اعتماد به نفس و تکبر وجود دارد. بسیاری از مدیران موفق ترکیبی از اعتماد به نفس و غرور را باهم دارند اما تفاوت بین غرور کاذب و اعتماد به نفس صحیح در تلاش و ده هزار ساعتی است که یک مدیر برای رسیدن به موفقیت خود صرف می‌کند.

در اکثر موارد مردم تصور می‌کنند کسانی که به توانایی‌های خود ایمان و اعتماد به نفس دارند، افرادی مغرور هستند. کافی است کمی دقت کنید و خود را در جای شخص مقابل قرار دهید، اگر شما هم روزانه چیزی بیش از ده ساعت کار کرده و برای رسیدن به اهدافتان تلاش کرده و در نهایت با کسب تجربه، استفامت در مقابل شکست‌ها، بلند شدن و درس گرفتن از اشتباهاتتان می‌توانستید یک کسب و کار موفق را راه اندازی کنید، آیا به خود مغرور نمی‌شدید؟

درصست است که کلمه غرور در بسیاری از موارد به اشتباه استفاده شده است، اما درصد کمی از غرور با چاشنی زیاد فروتنی می‌تواند دلیل موفقیت یک مدیر و محبوبیت او باشد. تفاوت اصلی بین غرور کاذبی که در بین عامه مردم رایج است و داشتن اعتماد به نفس، همین وجود تجربه کاری و فروتنی است. داشتن اعتماد به نفس زمانی اهمیت دارد که شما چیزی برای افتخار کردن به آن داشته باشید و از موفقیت خود احساس لذت بخشی کنید.

۷. خلاقیت در مقابله با چالش‌ها

هرگز هیچ دو استارتاپی با چالش‌های یکسان رو به رو نیستند. شاید در زمینه‌ای که فعالیت می کنید، با افرادی آشنا شوید که مشکلاتی شبیه شما داشته‌اند و توانسته‌اند از پس این مشکلات بربیایند اما هرگز این دو مشکل کاملا یکسان نیستند. ممکن است از شرایط مشابه‌ای برخوردار باشید اما هرگز دو مشکل برای دو فرد متفاوت اصلا یکسان نیست.

شما می‌توانید برای موفقیت در کسب و کار و استارتاپ خود از تجربیات دیگران استفاده کنید و ببینید افرادی که سالیان پیش قدم در این راه گذاشته و موفق شده‌اند چطور با مشکلاتشان رو به رو شده‌اند. تجربه دیگران همیشه می‌تواند چراغ راه و راهنمای شما باشد. با توجه به اینکه امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که هر روز در حال پیشرفت و تغییر است، بنابراین مشکلات جدیدی نیز بر سر راه هر کسب و کاری وجود دارد که باید در مقابله با آن‌ها خلاقیت داشته باشید. مشکلات امروزه کسب و کارها به ویژه در ایران ما با وجود تحریم‌ها و سختی‌های فراوان هر روز شکل جدید پیدا می‌کند و صاحبان کسب و کار و استارتاپ‌ها برای موفقیت در این راه باید خلاقیت در برخورد و کنترل بحران و مشکل را داشته باشند.

دقت کنید که تفاوت مشکلات کسب و کار برای هر کس، باعث می‌شود راه حلی که برای دیگری در برطرف کردن مشکلش مناسب بوده، برای شما نباشد. راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق در همین خلاقیت برخورد با بحران بوده است. گاهی این افراد از فردی برای کنترل و برخورد با مشکلاتشان کمک می‌گرفتند که در واقع خارج از کسب و کارشان بود و هیچ تخصیصی در این زمینه نداشت و صرفا از هوش بالا و خلاقیت در برخورد با مشکلات برخوردار بود. همیشه افرادی که خارج از یک بحران هستند و به اصطلاح آن را از بیرون مشاهده می‌کنند می‌توانند تصمیمات بهتری در زمینه مشکلات بگیریند.

دقت داشته باشید که هر مشکل و چالش تازه، راه حل جدید نیازمند است. می توانید یک اتاق فکر برای شرکت یا استارتاپ خود در نظر بگیرید و در این اتاق فکر از خلاق‌ترین افرادی که می‌شناسید استفاده کرده تا برای هر جالش جدید، راه حلی جدید داشته باشند.

۸. مثبت اندیشی در مقابل واقعیت

یکی دیگر از ده راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق، برقراری تعادل بین مثبت اندیشی و واقعیت است. مثبت اندیشی بیش از حد باعث بیخیالی و عدم جدی گرفتن چالش‌ها و واقعیت‌ها می‌شود که در نهایت و رشکستی شرکت  و سقوط شما به عنوان مدیر را به دنبال دارد. در مقابل اگر بیش از حد واقع بین هستید بازهم برای موفقیت شما دردسر ساز خواهد شد. با واقعیت گرایی بیش از حد باعث ایجاد بدبینی و جدیت بیش از حد در کار خواهید شد که نه تنها برای خودتان بلکه برای کارمندهایتان نیز سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

یک مدیر موفق باید بتواند بین واقعیت و مثبت اندیشی تعادل برقرار کند و همیشه آماده برخورد با چالش‌ها باشد. یک مثال ساده از افراد مثبت اندیش این است که، فردی را در نظر بگیرید که هم برای تامین سلامت و آینده خود بیمه عمر خریداری می‌کند یا خود سرنشینان را اتومبیلش را بیمه کرده ولی به امید برخورداری از مزایای این بیمه زندگی نمی‌کند و بی محابا به جاده و خیابان نمی‌رود یا ترسی از تصادف ندارد، این فرد با داشتن بیمه در عین حال مراقب سلامتی خود نیز خواهد بود.

در کنار مثبت اندیشی، مرز بسیار باریکی بین واقعیت گرایی و منفی بافی وجود دارد و بسیار اهمیت دارد که یک مدیر موفق بتواند تفاوت این دو مورد را از یکدیگر تشخیص بدهد. افراد منفی باف همیشه از ترس طوفان و چالش های جدید هیچ خطری نمی‌کنند اما یک فرد واقعیت گرا، با بررسی شرایط، فراهم کردن زمینه برخورد با چالش، با مثبت اندیشی وارد چالش شده و از آن موفق بیرون خواهد آمد. افراد منفی گرا معمولا به موفقیت نرسیده و اغلب درجا خواهند زد اما با ترکیب واقع گرایی، مثبت اندیشی و سایر ویژگی‌هایی که به عنوان راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق مطرح کردیم می‌توانید امیدوار باشید که در راه اندازی و به ثمر رساندن کاری که همیشه آرزویش را داشته‌اید می‌توانید موفق شوید.

۹. استقامت و تلاش

استقامت و تلاش از مهمترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های هر مدیر موفق و راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق است. این دو ویژگی، لازم و ملزوم هم هستند و گام به گام یک مدیر در موفقیت استارتاپ یا کسب و کارش جلو خواهند آمد. شاید تصور کنید راه اندازی یک مسب و کار مهمترین و سختترین مرحله کار است، اما باید بدانید که نگه داشتن و به موفقیت رساندن یک کار از راه اندازی آن نیز سخت‌تر است. توماس ادیسون مخترع برق، به عنوان یک اسطوره استقامت و تلاش در تمام طول تاریخ شناخته می‌شود. دفترچه یادداشت‌هایی که او در خلال کارهایش و از سختی‌هایی راه خود نوشته، پر از صحبت‌هایی است که می توانید برای مدیران امروزی نیز ایجاد انگیزه کند. در این نوشته‌ها گاه کلافگی و خستگی ادیسون مشهود است و نشان می‌دهد حتی موفقترین افراد نیز گاهی از عدم موفقیت خود خسته شده و دست از کار کشیده و کمی بعد با پیدا کردن راه حل به موفقیت رسیده‌اند. باهم بخشی از نوشته‌های این دفترچه را می‌خوانیم.

” اگر هنوز به نتیجه نرسیده‌ام، به معنی این نیست که شکست خورده‌ام در عوض من ده هزار راه جدید پیدا کرده‌ام که هیچکدام درست کار نمی‌کنند.”

” بسیاری از افرادی که در زندگی خود شسکت می‌خورند، کمسانی هستند که در لحظه استیصال و درماندگی نمی‌دانستند که چقدر به موفقیت نزدیک بوده‌اند و درست در لحظه‌ای که نباید تسلیم شده‌اند.”

” ما در اکثر موارد فرصت‌هایمان را تنها به این دلیل از دست می‌دهیم که آن‌ها در پوسته سختی مخفی شده‌اند و برای پیدا کردنشان باید بسیار تلاش کرد.”

“برای موفقیت شما تنها نیاز به ۱ درصد هوش و نبوغ و ۹۹ درصد کار سخت و تلاش خواهید داشت.”

۱۰. به خودتان ایمان داشته باشید!

یکی دیگر از ده راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق داشتن توانایی فروش است. توانایی فروش یا ارائه خدماتی که استارتاپ یا کسب و کار شما به مشتریانش می‌دهد، قابلیتی نیست که ب راحتیو آسانی به دست بیاید. توانایی فروش در واقع قابلیت ایجاد باور خرید محصول یا استفاده از خدمات در مشتریان و ایجاد این باور در آن‌ها که این محصول می‌توانید برای شما مفید باشد، است. در واقع همانطور که استقامت و سخت کوشی لازمه موفقیت در کسب و کار است، ایجاد انگیزه در مشتری برای خرید یا استفاده از خدمات، مهم‌ترین اصل توانایی فروش است. اگر شما به محصول خود ایمان داشته باشید دیگران نیز به توانایی‌های شما ایمان خواهند داشت. در واقع شاید شنیده باشید اگر فردی با عشق محصول و خدماتی را دیگران ارائهدهد افراد بیشتری خواهان محصولات و خدمات او خواهند بود.

این تصور که شرکت‌های بزرگ به دلیل ارائه خدمات بسیار با کیفیت به این موفقیت و بزرگی رسیده‌اند باوری تقریبا نادرست است. راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق و شرکت‌های بزرگ این است که هر محصول جدیدی را بررسی و بازخوردهای مثبت و منفی برای اولین بار روی خودشان و کارمندانشان امتحان می‌کنند و چیزی که برای خود بپسندد را برای دیگران هم می‌خواهند. بهتر است با خود روراست باشید و از خودتان بپرسید اگر شما مشتری بودید آیا از این محصول یا خدماتی که ارائه می‌دادید ازستفاده می‌کردید؟

بیل گیتس، استیو جابز، مارک زاکربرگ و بسیاری دیگر از بنیان گذاران موفق دنیا، در ابتدا کار و از گاراژ خانه خود شروع کرده بودند و اولین تولیداتشان فاصله بسیاری زیادی تا تکامل، کیفیت یا حتی محبوبیت داشت اما به مرور زمان و با تکمیل اولین محصولاتشان رفته رقته با صبر و استقامت در راه شکست‌هایشان امروزه تبدیل به ثروتمندترین افراد دنیا شده‌اند.

وجه اشتراک همه افراد موفق در تلاش برای رسیدن به چیزی است که همیشه آرزوی آن را داشته‌اند و درست زمانی که دیگران از حرکت ایستادند آن‌ها به راهشان ادامه دادند.

 

خروج از نسخه موبایل