حتماً تاکنون فهمیدهاید چقدر اینستاگرام برای کسبوکارتان مفید است. شاید تا کنون پروفایل خود را کامل کرده و چند دنبال کننده هم داشته باشید. اگرچه، با توجه به اینکه بهطور منظم اقدام به تولید محتوا میکنید و مطالبتان هم بهطور قابلتوجهی دنبال میشود اما میزان مشارکت در پست هایتان آنقدر که انتظار دارید نیست.
کاربران اینستاگرام روزانه و بهطور متوسط 80 میلیون عکس در این پلتفرم به اشتراک میگذارند. پس قاعدتاً رقابت زیادی بر سر این وجود دارد که کاری کنید مردم پستهایتان را به اشتراک بگذارند. درعینحال کاری غیرممکن هم نیست چون به اشتراکگذاری پستها در اینستاگرام 10 برابر فیسبوک است. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که فوتوفن کار را یاد بگیرید.
جذاب نبودن هشتگها
حتماً میدانید برای افزایش دیده شدن محتواهایتان نیاز به درج هشتگ دارید اما یک قاعده مهم را فراموش کردهاید و آن مرتبط بودن است! اگر هشتگهایی که درج میکنید مرتبط با محتوا نباشند و فقط برای اینکه پستهایتان بهطورکلی دیده شوند آنها را هشتگگذاری کنید نتیجه این میشود که کاربران بهطور پایدار آنها را به اشتراک نمیگذارند. اینستاگرام الگوریتم خود را تغییر داده و با استفاده از این ویژگی جدید کاربران میتوانند یک پست را «غیر مرتبط با هشتگ درجشده» علامتگذاری کنند. درنتیجه اینستاگرام حساب شما را بهعنوان هرزنامه مشخص میکند که اصلاً برای رونق کسبوکارتان خوب نیست.
استفاده از هشتگهایی که میزان جستوجوی آنها بالاست اصلاً برایتان خوب نیست چون رقابت بالایی بر سر آنها وجود دارد و ممکن است کمتر دیده شوند. کاری که لازم است انجام دهید این است که هشتگ هایی با حجم جست و جوی پایین اما محبوب و مرتبط با محتوای مدنظرتان انتخاب کنید. هدف شما از انتخاب این نوع هشتگها قرار گرفتن در 9 پست اول برای هر هشتگ معین است.
عدم اضافه کردن فراخوان عمل به پستها
کاربران زیادی فراموش میکنند فراخوان عمل به پستهایشان اضافه کنند. لازم است از دنبال کنندگانتان بخواهید فوراً عملی را انجام دهند مثلاً سؤالات جذابی از آنها بپرسید که برایشان الهامبخش باشد و کاری کند پاسخ خود را در قسمت نظرات قرار دهند. بهتر اینکه میتوانید این سؤالات را بهصورت آزمونی کوچک درآورید و برای کسی که اولین پاسخ درست را میدهد جایزهای اختصاص دهید. وقتی کاربر میداند در عوض کاری که میکند قرار است چیزی بگیرد ممکن است بیشتر مایل باشد کاری را که میخواهید انجام دهد.
تبعیت نکردن پستها از یک قاعده پایدار
پایداری در اینستاگرام همهچیز است. یک تم انتخاب کنید، برای محتواهایتان و بهطورکلی زیباتر کردن پستهایتان، در طول پستهایتان به این تم وفادار بمانید. وقتی در تمام پستهایی که ارسال میکنید یک تم رعایت شده باشد هویت برندتان قویتر میشود. با انجام این کار پستهایی که از طرف شما ارسال میشود بین برندهای بیشمار دیگر قابلتشخیص است.
اگر مصمم هستید متمایز باشید و در بین تمام رقبا برجسته شوید باید همیشه محتواهای باکیفیت بصری تولید کنید. اینجاست که توانایی شما در ویرایش تصاویر برای به دست آوردن تصاویر باکیفیت به کارتان میآید.
بهاندازهی کافی در مورد ایجاد حساب تجاری فکر نکرده اید
این موضوعی بحثبرانگیز است. خیلیها فکر میکنند ایجاد حساب تجاری باعث کاهش میزان دیده شدن پستها شده و شما را از دسترس کاربران خارج میکند. حتی برخی گزارش دادهاند وقتی حسابشان را به نوع تجاری تغییر دادند، میزان مشارکت کاربران تا 200 درصد کاهش پیداکرده است.
عدم توجه به افزایش باکیفیت مخاطبان
شاید تعداد دنبال کنندگان زیادی داشته باشید اما آنچه اهمیت دارد کیفیت این دنبال کنندگان است. خداوکیلی چند نفر آنها دنبال کنندگان جعلی و پولی هستند؟ عقل سلیم میگوید دنبال کنندگان جعلی باعث میشوند میزان مشارکت کاربران زیاد نباشد چون اصلاً کسی وجود ندارد که بخواهد فعالیتی داشته باشد!
داشتن مخاطبان جعلی میزان مشارکت را بهطور مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر قرار میدهد. اینستاگرام در ابتدا محتوایتان را به قسمتی از دنبال کنندگانتان نشان میدهد. درنتیجه اگر میزان مشارکت بالا باشد میزان دیده شدن محتوایتان را افزایش میدهد. اگر با افزایش تعداد دنبال کنندگان، مشارکت در پستها افزایش پیدا نکند؛ اینستاگرام میزان دیده شدن پستهایتان را نیز کاهش میدهد.
تمرکز زیاد محتوا روی فروش
وقتیکه میخواستید تعداد مخاطبانتان را افزایش دهید، محتواهایی پست میکردید که به افزایش دانش دنبال کنندگانتان کمک میکردند، کپی نبودند و بهعلاوه سرگرمکننده هم بودند. الآن فقط محتواهای پشتیبان شده پست میکنید یا محتواهایی تولید میکنید که فقط به تبلیغ محصولات و خدماتتان میپردازند. شاید یکی از دلایلی که میزان مشارکت پستهایتان کاهش پیداکرده است همین باشد. بهطورکلی مردم تمایل ندارند در محتواهای تبلیغی یا آنهایی که فقط برای جذب مشتری ایجادشدهاند مشارکت داشته باشند چون مشخص است که فقط برای اهداف معین آن شرکت خاص تولیدشدهاند و فایدهی دیگری ندارند.
به دست آوردن نتایج غیرواقعی به دلیل وجود باتها
اینستاگرام در حال حذف باتها است تا به همه لطف کرده باشد. درست است که باتهای کمتر مساوی است با میزان مشارکت کمتر اما نیازی به نگرانی نیست چون این کار به نفع همه است. باتها واقعی نیستند پس میزان مشارکتشان هم بههیچوجه محبوبیت شما را ثابت نمیکند! باتها محصولات شما را نمیخرند و آماری را که به دست میآورید غیرواقعی میکنند. این باتها با ایجاد آمار غلط از میزان مشارکت، بازاریابها را گیج میکنند و بههیچوجه از مشتریان بالقوه خریداران واقعی نمیسازند.
قرار ندادن محتواهای بهروز و استفاده نکردن از بخش داستان (story) اینستاگرام
اگر هنوز به سراغ بخش استوری اینستاگرام نرفتهاید موقعیت بسیار ویژهای را برای نزدیکتر شدن به مخاطبینتان از دست دادهاید. بهطور روزانه بیش از 400 میلیون حساب در اینستاگرام بخش استوری را دنبال میکنند. هر استوری مجموعهای از عکسها و ویدئوهای 15 ثانیه ایست که بهطور اسلاید درمیآیند و از طریق حسابهایی که دنبال میکنید در دسترس شما قرار دارند. در قسمت استوری موقعیتهای زیادی برای آزمودن وجود دارد. ازآنجاییکه این استوریها فقط به مدت 24 ساعت در معرض دید قرار دارند موقعیت خوبی برای کسبوکارتان است تا محتواهایی غیر ماشینیتر ایجاد کنید و به مخاطبینتان نزدیکتر شوید.
میزان مشارکت میتواند همچنان نوسان داشته باشد
حتی اگر همه کارها را درست انجام دهید ممکن است میزان مشارکت پستهایتان نوسان داشته باشد که چند دلیل انگشتشمار دارد. اگر تعداد دنبال کنندگانتان افزایشیافته است، میزان مشارکت احتمالاً کاهش پیدا خواهد کرد. در طول تعطیلات آخر هفته، تعطیلات رسمی، جشن تولدها و رویدادهای سالانه به دلیل اینکه مردم وقت بیشتری با دوستان و خانواده میگذرانند قطعاً میزان مشارکت پستهایتان کاهش پیدا خواهد کرد.
نکتهی مهم دیگر این است که ترجیحات مخاطبین همیشه در حال تغییر است. ممکن است یک هفته تمایل بیشتری به مشارکت در پستهای آشپزی داشته باشند و هفتهی بعد محتواهای مرتبط با سلامتی و خوشاندام شدن را دنبال کنند. در این مورد کار خاصی از دستتان برنمیآید؛ پس لازم است باکمی آزمونوخطا دریابید چراکه میزان مشارکت کاهش پیداکرده است و بر اساس آن اقدام کنید و تغییراتی در محتواهایتان ایجاد کنید.