وب‌سایت‌های موبایل در مقابل برنامه‌ کاربردی

وب‌سایت موبایل در مقابل برنامه کاربردی موبایل: بهترین انتخاب کدام است؟

امروزه ‌برنامه نویسی موبایل به لطف روند رو به رشد فروش تلفن‌های همراه و وسایل شخصی، کسب‌وکار بسیار پر رونقی است. این کار یکی از موفق‌ترین رشته‌های فناوری اطلاعات است، که مزایای بسیاری برای صاحبان ایده‌های هیجان‌انگیز به ارمغان می‌آورد؛ بااین‌حال یک ایده‌ی خوب نمی‌تواند موفقیت یک پروژه را تضمین نماید. عوامل دیگری (پاسخگویی، سازگاری، توانایی استفاده از قابلیت‌های دستگاه و ویژگی‌های آن به نحو احسن، هزینه اولیه و غیره) وجود دارند که می‌توانند نشان دهند آیا توجیه کافی برای سرمایه‌گذاری مالی در توسعه‌ی نرم‌افزار وجود دارد یا خیر؟ آیا انگیزه‌ی کافی برای ارتقا نرم‌افزار در آینده وجود خواهد داشت؟

این مقاله انواع راه‌حل‌های نرم‌افزاری که تمام عوامل بالا را شامل می‌شود، موردبحث قرار می‌دهد- وب‌سایت‌های موبایل و برنامه کاربردی موبایل. می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا گزینه‌ی مناسب برای پیاده‌سازی خود را انتخاب نمایید. پس به دنبال پاسخ به این سوال هستیم: بهتر است از یک وب‌سایت استفاده کنید یا یک برنامه کاربردی؟

  • تفاوت اصلی بین وب‌سایت موبایل با برنامه کاربردی موبایل چیست؟

بیایید ابتدا دو مفهوم فوق را، که بسیار هم به هم شبیه هستند، تعریف کنیم تا بتوانیم تفاوت‌های اساسی بین آن‌ها را متوجه شویم.

وب‌سایت‌های موبایل، مجموعه‌ای صفحه‌های وب با محتوای HTML هستند که از داخل به هم متصل شده‌اند. اندازه‌ی آن‌ها با صفحات نسبتاً کوچک وسایل قابل‌حمل کاربران سازگار است. در بیشتر موارد سایت‌ها با هدف اطلاع‌رسانی به کاربران ایجاد می‌شوند. به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی، سایت‌ها به‌منظور اجرای اسکریپت­ها نیازی به مشارکت فعال کاربران ندارند، چراکه اساساً برای ارائه‌ی محتوا ایجاد شده‌اند. کاربر به‌منظور دسترسی به یک سایت تنها نیازمند اتصال به اینترنت است. در مرحله اولیه می‌توان گفت که توسعه‌ی منابع قابل‌حمل یک روش به‌صرفه به‌منظور ارائه‌ی یک سرویس به تعداد زیادی از افراد است.

در مقابل، برنامه‌های موبایل دارای ویژگی‌های کاملی هستند که برای پلتفرم‌های اختصاصی طراحی شده‌اند. و به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی هم به‌صورت آنلاین و هم آفلاین قابل‌استفاده هستند. برنامه‌ها باید از بازار آنلاین مربوطه دانلود شود. ازنقطه‌نظر بازاریابی، برنامه‌های موبایلی نسبت به وب‌سایت‌ها، برای کمک به ترویج یک برند محبوب مناسب‌تر هستند؛ بااین‌حال، نیازمند صرف زمان و هزینه‌ی قابل‌توجهی هستند.

شایان‌ذکر است که بسیاری از شرکت‌های پیشرفته، معمولاً هم منابع تحت وب (و نسخه‌ی موبایلی آن‌ها) و هم برنامه‌های کاربردی را دارا هستند. برنامه‌های کاربردی معمولاً قابلیت‌های خاص و مشخصی را ارائه می‌کنند. به‌این‌ترتیب، می‌توان گفت این دو کاملاً در مقابل یکدیگر قرار نمی‌گیرند.

در ادامه ویژگی‌های کلی هر دو نسخه نرم‌افزاری آمده است. این به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید تشخیص دهید که کدام فرمت به شکل بهتری نیازهای شما را برآورده می‌کند و به ایده‌های پیاده‌سازی نرم‌افزار شما نزدیک‌تر است.

ویژگی‌های اصلی وب‌سایت‌های موبایل

  • به‌سادگی قابل توسعه هستند.

توسعه‌ی وب‌سایت موبایل یک روند نسبتاً ساده است. به‌عنوان اولین گزینه، در اینترنت قالب‌های رایگان و پولی بسیاری به‌صورت آماده وجود دارند که می‌توانند برای ساخت یک سایت مدرن به کار گرفته شوند (مانند WordPress، Wix و Joomla). برای کسانی که می‌خواهند با استفاده از این پلتفرم‌ها سایتی را بسازند، نیاز نیست که برنامه‌نویس باشند یا هیچ تجربه برنامه‌نویسی داشته باشند. درحالی‌که درصورتی‌که می‌خواهید وب‌سایت خود را ابتدا بسازید نیازمند کسب مهارت برنامه‌نویسی در زبان‌هایی هم چون HTML، CSS و XML (که زبان‌های ساده‌ای برای تازه‌کارها هستند) هستید. برخلاف برنامه‌های موبایلی، حتی یک توسعه‌ی دهنده وب تازه‌کار  می‌تواند به‌سادگی یک سایت موبایلی ایجاد کند.

  • وب‌سایت‌ها با هر سیستم‌عامل و هر وضوح صفحه‌نمایشی سازگار هستند.

نکته فوق‌العاده‌ای که در مورد وب‌سایت‌های موبایل وجود دارد این است که توسط هر وسیله‌ی موبایل و تبلتی، فارغ از سیستم‌عامل و وضوح صفحه‌نمایششان، پشتیبانی می‌شوند. این بدین معنی است که مخاطبان هدف شما می‌توانند بسیار متنوع و گسترده باشند. چراکه برای بازدید از سایت شما تنها یک کلیک نیاز است. درحالی‌که در مورد برنامه‌های موبایل، کاربر باید به‌منظور استفاده از قابلیت‌های برنامه ابتدا آن را دانلود کند.

  • وب‌سایت‌ها به‌راحتی به‌روز می‌شوند.

به‌روز نگه‌داشتن یک وب‌سایت کار ساده‌ای است. درحالی‌که به‌روزرسانی یک برنامه فرآیند پیچیده‌تری دارد: توسعه‌دهندگان باید زمان زیادی را صرف تائید نسخه‌ی جدید یک برنامه توسط بازارهای آنلاین کنند. (تائید توسط Google play دو ساعت و توسط App store دو روز طول می‌کشد). علاوه بر آن پس‌ازاین به‌روزرسانی باید برنامه به‌صورت کاملاً مجدداً توسط هریک از کاربران دانلود شود. درحالی‌که یک وب‌سایت به‌صورت خودکار در دسترس است و پس از به‌روزرسانی فوراً رفرش می‌شود. این مورد یک مزیت واقعی برای وب‌سایت‌ها به نسبت برنامه‌های موبایلی است.

  • وب‌سایت‌ها به‌راحتی در موتورهای جستجو بهینه‌سازی می‌شوند.

به کمک این ویژگی و با به‌کارگیری صحیح اصول سئو، زمانی که کلمات کلیدی مربوطه وارد شود، وب‌سایت شما در صفحه‌ی اول همه‌ی موتورهای جستجو جای خواهد گرفت. این باعث می‌شود تا تعداد مخاطبانی که به‌صورت مستقیم به شرکت شما علاقه‌مند هستند، افزایش یابد.  از این جنبه در مورد برنامه‌های کاربردی چه می‌توان گفت؟ آن‌ها را معمولاً می‌توان در قالب بازار آنلاینی که در آن قرارگرفته‌اند جستجو کرد. موقعیت آن‌ها در موتورهای جستجو کاملاً وابسته به نظرات کاربران است که این موضوع پیشرفت آن‌ها را کمی سخت‌تر می‌کند.

  • وب‌سایت‌ها می‌توانند برای همیشه وجود داشته باشند.

ادامه‌ی حیات وب‌سایت شما تنها ممکن است در صورت به خطر بیفتد که شما هزینه‌های دامین  و میزبانی وب را پرداخت نکنید. در مقابل برنامه‌های کاربردی درصورتی‌که برای مدت زمان مشخصی مورداستفاده قرار نگیرند، به‌صورت خودکار از بازار آنلاین حذف می‌شوند. (به‌عنوان‌مثال 30 روز در Google play و App store)

  • هزینه‌ی توسعه‌ی وب‌سایت‌ها کمتر است.

هزینه‌ی توسعه‌ی یک وب‌سایت نسبت به تولید برنامه کاربردی مشابه آن کمتر است. دلیل آن است که باید نسخه‌های جداگانه‌ای برای هر پلتفرم توسعه دهید- ios و اندروید. علاوه بر آن در توسعه‌ی وب‌سایت نیازی به پرداخت هزینه‌ی ثبت‌نام توسعه دهنده ندارید. درحالی‌که در App store هزینه‌ای معادل 99 دلار و در Google play هزینه‌ی برابر با 25 دلار باید برای ثبت‌نام توسعه دهنده پرداخته شود.

  • پشتیبانی وب‌سایت ساده‌تر و ارزان‌تر از پشتیبانی برنامه کاربردی است.

به‌منظور اینکه یک نرم‌افزار توسعه‌یافته را برای یک دوره‌ی زمانی زنده نگه دارید، بایستی سرمایه‌گذاری مستمری داشته باشید. این سرمایه‌گذاری برای مواردی هم چون تست، مدیریت، تضمین سازگاری و به‌روزرسانی ضروری است. در هزینه‌های مذکور، وب‌سایت‌ها نسبت به برنامه‌ی موبایلی بسیار به‌صرفه‌تر هستند.

  • وب‌سایت‌ها حساسیت کمتری به حملات مداوم DDoS دارند.

به‌تازگی، وب‌سایت‌های بسیاری به علت رشد سریع نرم‌افزارهای مضر از حملات DDoS رنج می‌برند. در مورد برنامه‌های کاربردی پایداری این حملات برای دوره‌های زمانی طولانی‌تری امکان‌پذیر است. این چگونه توجیه می‌شود؟ می‌توان این‌گونه توضیح داد که حملات مداوم DDoS در برنامه‌های کاربردی  نیازمند منابع ربات‌های اینترنتی کمتری است. آمارهای جمع‌آوری‌شده از نیمه دوم سال 2015 و نیمه اول سال 2016 حاکی از آن است که بیش از 44 درصد حملات برای مدت زمانی بیشتر از یک ساعت در برنامه‌های کاربردی باقی‌مانده‌اند درحالی‌که این عدد در وب‌سایت‌ها 12 درصد بوده است.

ویژگی‌های اصلی برنامه‌های کاربردی موبایل

  • فرمت مناسب برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای تعاملی

درصورتی‌که ویژگی‌های نرم‌افزار شما ایجاب می‌کند که امکان پاسخ‌گویی فوری به تراکنش‌های کاربران را فراهم آورید، پیاده‌سازی آن در فرمت یک وب‌سایت تصمیم مناسبی نخواهد بود. در مقابل برنامه‌های کاربردی برای چنین نرم‌افزارها و بازی‌هایی کاملاً مناسب هستند. این‌ یکی از  مزایای برنامه‌های کاربردی به وب‌سایت‌ها است.

  • توانایی بالقوه برای استفاده از قابلیت‌های خاص در دستگاه‌های کاربر

اگر شما نیازمند استفاده از ویژگی‌های خاصی (هم چون دوربین‌ها، پنل های حسگر، GPS، شتاب سنج و غیره) در گوشی‌های هوشمند، تبلت یا دستگاه‌های مشابه هستید، برنامه کاربردی گزینه‌ی بهتری هستند. اگرچه فناوری اطلاعات مدام در حال پیشرفت است و امروزه وب‌سایت‌ها امکان برقراری تماس تصویری بین کاربران راه دور را فراهم آورده‌اند، اما متأسفانه به‌اندازه کافی کامل نیست. تنها یک برنامه‌ی کاربردی می‌تواند قابلیت‌های موردنظر در اینجا را فراهم آورد.

  • توانایی کار کردن به‌صورت آفلاین

بدیهی است هر اندازه که یک وب‌سایت کارآمد باشد، اما بدون اتصال به اینترنت نمی‌تواند کار کند. توسعه‌ی یک برنامه کاربردی یک انتخاب قدرتمند برای زمانی است که بخواهیم کارکردهایی را به‌صورت آفلاین فراهم آوریم.

  • شرایط بهینه برای اعلان‌ها

زمانی که می‌خواهید گاهی با کاربران ارتباط برقرار کنید، ایمیل زدن سنتی کارا مدترین انتخاب ممکن نیست. این به این دلیل است که اکثر ایمیل‌هایی که به‌صورت دسته‌ای به تعداد زیادی از کاربران فرستاده می‌شوند، معمولاً به‌صورت خودکار به‌عنوان اسپم فیلتر می‌شوند و هرگز به دست کاربر نمی‌رسند. در اینجا برنامه‌های کاربردی چه تفاوتی دارند؟ آن‌ها امکان اعلان در برنامه کاربردی را فراهم می‌کنند. این ویژگی امکان دریافت توسط اکثر کاربران را تضمین می‌کند.

  • انتخاب بهینه برای ترویج و ارتقا یک برند

اگر برند شما در حال حاضر جایگاه خود را در بازار به دست آورده است، برنامه‌های کاربردی انتخاب فوق‌العاده‌ای به‌منظور اطمینان از افزایش جامعه‌ی مخاطبان آن است. این رویکرد بازاریابی نشانگر وضعیت سطح بالای سازمان شما داشته و امکان توسعه‌ی قابلیت‌های خاصی را فراهم می‌آورد.

نتیجه‌گیری

بنا بر آنچه گفته شد در رقابت بین وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی چه کسی برنده است؟ اجازه بدهید مطلب را خلاصه کنیم. با توجه به مزایا و معایب هردو نوع نرم‌افزار ممکن است کسی این‌طور نتیجه‌گیری کند که وب‌سایت‌ها نسبت به برنامه‌ها قدرت بیشتری دارند. تنها بخشی از این قضیه درست است. وب‌سایت‌ها در صورتی راه‌حل مناسبی هستند که هدف شما توسعه‌ی نرم‌افزار پرطرفداری باشد که برای همه‌ی کاربران متصل به اینترنت دسترس‌پذیر باشد. اما درصورتی‌که هدف شما ایجاد یک نرم‌افزار تعاملی است که به حداکثر منابع کاربر دسترسی داشته باشد، واسط کاربری شخصی توسعه دهد و کارکردهای منحصربه‌فردی داشته باشد، برنامه‌های کاربردی انتخاب مناسب شماست. مزیت برنامه‌های کاربردی تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه آن‌ها مکانیزم فوق‌العاده‌ای برای جذب مشتری هستند. همان‌طور که می‌بینید هیچ پاسخ قطعی برای این سؤال وجود ندارد: “آیا برنامه‌های کاربردی از وب‌سایت‌ها بهتر هستند؟”

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید