قانع کردن مخاطب در ۵ گام ساده!

قانع کردن مشتری در ۵ گام ساده!

 تصور کنید قصد قانع کردن مخاطب یا مشتری برای خرید یا استفاده از محصولات و خدمات جدید را دارید.در حالی که مخاطب سپر دفاعی خود در مقابل نخریدن را محکم نگه داشته است، شرایط برای شما سخت و خسته کننده تر خواهد شد.  بدون شک  قرار گرفتن در چنین موقعیتی برای صاحبان کسب و کار بسیار سخت خواهد بود زیرا علاوه بر پیدا کردن راهی برای قانع کردن مخاطب باید با سایر شرکت‌هایی که در زمینه مشابهی باهم فعالیت می‌کنند نیز رقابت داشته باشند.

اصولا صاحبان کسب و کار به ویژه افرادی که حرف جدیدی برای گفتن دارند یا کالا و خدمات تازه‌ای به مردم ارائه می‌دهند نه تنها باید به قانع کردن مخاطب خود فکر کنند بلکه باید او را راضی کنند که خدماتشان به آن‌ها کمک کرده و نسبت به سایر محصولات و خدمت‌های مشابه که توسط شرکت‌های قدیمی‌تر ارائه می‌شود، بهتر است. مطالعاتی که در دانشگاه یورک در همین زمینه انجام شدِ نشان دادِ که انسان‌ها به صورت ذاتی در مقابل چیزهای جدید سپر دفاعی سفت و سختی دارند و  به راحتی برای خرید یا استفاده از یک محصول راضی نمی‌شوند. مهم نیست که چقدر این محصول می‌تواند به آن‌ها کمک کند یا زندگی را برایشان ساده کند، این محصول جدید حکم یک غریبه را دارد و زمانی که صحبت از صرف کردن پول برای خرید یا استفاده از این محصولات جدید باشد، کار سختتر نیز می‌شود.

به عنوان کسی که صاحب کسب و کار است باید بدانید، پیش از اینکه مشتری هرگونه هزینه‌ای برای استفاده از خدمات یا خرید محصولات شما صرف کند باید قانع شود که اصلا چرا باید برای محصول شما هزینه‌ای صرف کند. به عنوان یک فروشنده شما در مرحله اول باید دوست مخاطب باشید تا بتوانید سپر دفاعی او را پایین آورده و از مرحله قانع کردن عبور کنید. به عنوان یک فروشنده شما باید هنر فروش و قانع کردن مخاطب برای خرید را داشته باشید.

در این مطلب از وبلاگ پارس فریلنسر 5 راه برای قانع کردن مشتری به استفاده از محصول یا خدمات جدید را معرفی خواهیم کرد که می‌تواند کمک بسیار خوبی برای شما در زمینه فروش باشد.

بزرگترین چالش‌های پیش روی شما چیست؟

به عنوان یک فروشنده یا فردی که صاحب کسب و کار است و خدماتی ارائه می‌دهد سه چالش اصلی برای قانع کردن مخاطب پیش رو دارید که با غلبه بر آن‌ها می‌توانید از مرحله قانع کردن عبور کرده و مخاطب را به استفاده از محصول و صرف هزینه وادار کنید.

نا آگاهی مشتریان از خدمات جدید

نا آگاهی مشتریان از خدمات جدید

نا آگاهی و عدم اطلاع از این که یک محصول چیست یا خدماتی که شما ارائه می‌دهید در چه زمینه خواهد بود، باعث می‌شود که مخاطب درباره محصول یا خدمات شما هیچ اطلاعی نداشته باشد. آگاهی و اطلاع از محصول و خدمات شما باعث می‌شود که او بتواند بهتر تصمیم بگیرد. اگر مخاطب نداد یک محصول چیست، پس نمی‌تواند بداند چه احساس نیازی به آن دارد و اصلا چرا باید برای داشتن آن هزینه صرف کند. زمانی که شما یک شرکت نوپا باشید کار سخت تر هم می‌شود، زیرا طبق مطالعات مشخص شده افراد نسبت به عادت‌های قدیمی خود سختگیر بوده و عموما تمایلی به استفاده از خدمات یا خرید محصولات برند‌ها و نام‌های تجاری جدید ندارند.

مطلب پیشنهادی:  ۱۰ راز موفقیت بنیان گذاران استارتاپ های موفق

عدم اطمینان از برند و محصول شما

علاوه بر عدم آگاهی و شناخت نسبت به محصولات و خدمات جدید، مشتریان و مخاطبان ممکن است به نام تجاری، پیشنهاد استفاده و خدمات و محصولات شما اطمینانی نداشته باشند. آن‌ها نمی دانند که با سرمایه گذاری و صرف هزینه روی برند شما یا خرید محصولاتتان چه چیزی عایدشان می‌شود و نسبت به این سرمایه گذاری عموما اطمینانی ندارند. به خصوص اگر کالایی که ارائه می‌دهید نمونه قبلی و مشابه آن توسط شرکت‌های قدیمی ارائه شده باشد کار شما سخت خواهد شد، زیرا قانع کردن مخاطب به ترک عادات قدیمی و استفاده از محصول و خدمات جدید بسیار سخت است.

ایجاد احساس رضایت در مخاطب

در کنار دو مورد قبل یکی از بزرگترین چالش‌ها برای قانع کردن مخاطب این است که او را راضی کنید تا استفاده از محصولات قدیمی را کنار گذاشته و خدمات و محصولات شمات را امتحان کند. ممکن است محصولات یا خدمات شما به گونه‌ای باشد که باید با یک شرکت قدیمی و برند تجاری قوی که مردم به استفاده از آن عادت دارند، رقابت کنید. بنابراین علاوه بر از بین بردن عدم آگاهی و اطمینان در مخاطب باید در او انگیزه‌ای برای استفاده از محصولات جدید نیز ایجاد کنید.

چگونه مخاطب خود را قانع کنیم ؟

چگونه مخاطب خود را قانع کنیم ؟

شما به راحتی و با دانستن راه‌های قانع کردن مخاطب می‌توانید در مقابل این سه چالش بزرگ پیروز شوید و مخاطبان زیادی را به استفاده از محصولات و خدمات خود راضی کنید.

۱. فواید محصول را مشخص کنید!

شما نه تنها برای قانع کردن مخاطب باید تعریف درستی از محصول و خدمات خود ارائه دهید بلکه باید فواید آن را نیز به درستی مشخص کنید. با روشن کردن فواید یک محصول یا خدمات نه تنها باعث ایجاد احساس نیاز در مخاطب خود شده‌اید بلکه باعث انتقال انرژی مثبت به  او شده‌اید. می‌توانید از مزایای محصول خود در حین استفاده بگویید یا عواملی که باعث وجه تمایز شما با سایر محصولات یا خدمات مشابه شده است. بهتر است علاوه بر تعریف درست به تولید محتوای مثبت درباره محصولات و خدمات خود نیز دقت داشته باشید. صحبت از مزایای یک محصول مانند روشن کردن لامپ‌های یک اتاق است و باعث می‌شود که فضای روشنی درباره محصول شما در ذهن مخاطب  به وجود بیاید. می‌توانید از اینفوگرافی، تولید محتوای صوتی یا تصویری استفاده کنید . دقت داشته باشید که تولید محتوای دقیق باعث ایجاد احساس نیاز و قانع کردن مخاطب به استفاده از محصولات و خدمات خواهد شد.

۲. تبلیغات زنده را امتحان کنید!

در صورتی که تولید محتوای متنی پاسخگوی نیاز شما نبود و مخاطب به استفاده از محصولات و خدمات شما قانع نشد، بهتر است از راه دیگری وارد شوید. بهتر است تولید محتوای ویدیویی و تصویری را امتحان کنید. برای چنین تبلیغاتی می‌توانید از روش‌های مختلف مانند ساخت ویدیوهای جعبه گشایی یا (onboxing)، تبلیغ محصول یا خدمات توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی یا توییتر که فالوورهای زیادی دارند یا تولید محتوای انیمیشنی و ویدیویی که به صورت غیر مستقیم محصول و خدمات شما را تبلیغ می‌کنند استفاده کنید. مطمئنا نمونه این تبلیغات را در اینستاگرام بسیار دیده‌اید، اینفلوئنسرهایی که با ساخت ویدیوهای جعبه گشایی از یک محصول و صحبت کردن از تجربیات شخصی باعث افزایش فالوور یک سایت یا صفحه می‌شوند یا نمونه انیمیشن‌های ساخته شده توسط سوری لند یا سایر ویدیوهای خنده‌داری که اگر نگاهی به متن زیر این پست‌ها داشته باشید اسم شرکت یا برندی که محصول و خدمات آن مورد استفاده است تگ شده و به روشی غیر مستقیم و تنها با ایجاد احساس خوب در مخاطب باعث افزایش فالوور در صفحات اینستاگرامی می‌شوند. به عنوان کسی که صاحب کسب و کار است باید بدانید که چطور از قدرت شبکه‌های اجتماعی برای قانع کردن مخاطب خود استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  چرا یوگا برای سبک زندگی فریلنسینگ بی‌نظیر است؟

۳. در صورت امکان نمونه داشته باشید!

حتما تا به حال سری به فروشگاه‌های عطر و ادکلن زده‌اید، مطمئنا دقت کرده‌اید که اکثر ادکلن‌ها دارای نمونه هستند و فروشنده بدون هیچ بداخلاقی و با کمال میل این نمونه را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد تا عطر مورد نظر خود را انتخاب کند و سپس برای تصمیم گیری ممکن است حتی دو روز به او فرصت دهد.

چنین حالتی در فروش سایر محصولات و خدمات نیز وجود دارد. زمانی که شما بتوانید پیش از اینکه مخاطب هزینه‌ای روی کالا یا خدمات شما صرف کند به او نمونه یه سمپل رایگان بدهید یا به صورت مشابه در زمان استفاده از یک برنامه یا اپلیکیشن یک دوره رایگان استفاده داشته باشید، باعث می‌شوید که مخاطب با استفاده از این دوره رایگان یا تست نمونه‌ای که به او داده‌اید نسبت به استفاده از محصول و خدماتتان قانع شود. با ارائه نمونه یا دوره رایگان شما به مخاطب خود نشان می‌دهید که عجله‌ای در خالی کردن جیب و صرف هزینه آن‌ها ندارید. علاوه بر این اجازه می‌دهید که مخاطب با استفاده از این نمونه و دوره بداند که محصولات و خدمات شما ارزش صرف هزینه و وقت دارند بنابراین نه تنها باعث ایجاد احساس رضایت در مخاطب خود خواهید شد بلکه عدم اطمینان و آگاهی را نیز در او از بین برده‌اید.

۴. ضمانت و گارانتی به مخاطب بدهید!

بهتر است برای محصول یا خدمات خود یک گارانتی و ضمانت ارائه دهید. اگر محصولی دارید که مربوط به مواد غذایی است و مخاطب بعد از استفاده از نمونه نسبت به خرید آن ترغیب شده است اما نمی‌داند که باید این غذای جدید را بخرد یا نه، بهتر است با ارائه یک ضمانت یا گارانتی مانند بازگشت وجه در صورت عدم رضایت به او، خیالش را راحت کنید و از مرحله قانع کردن مخاطب به مرحله فروش بروید.

مطلب پیشنهادی:  ولنتاین امسال را با کمک فریلنسرها جشن بگیرید!

اگر کسب و کار شما در زمینه استفاده از یک اپلیکیشن جدید است می‌توانید خدماتی مانند پشتیبانی 24 ساعته یا ارائه ضمانت و وجود نماد اعتماد الکترونیک در وب سایت خود  به عنوان گارانتی خدمات خود ارائه دهید و به این ترتیب در مخاطب احساسی ایجاد کنید که پول و هزینه خود را بیهوده صرف نکرده و می‌تواند در صورت عدم رضایت یا بروز مشکل می‌تواند به صورت قانونی نسبت به بازگشت هزینه خود اقدام کند.

۵. از تجربیات مشتریان استفاده کنید!

شما می‌توانید از تجربیات افراد در خصوص استفاده از محصول و خدمات خودتان برای تبلیغ استفاده کنید. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید اذهان عمومی را نسبت به محصول و خدمات خود جذب کنید. همه این راه‌ها با هدف افزایش مشتری و قانع کردن مخاطب به استفاده از محصول و خدمات است. برای مثال اگر در زمینه وسایل بهداشتی و آرایشی کار می‌کنید، می‌توانید از آزمایشات علمی و تجربه افراد مشهور در زمینه استفاده از محصولاتتان صحبت کنید. یا ساده ترین نمونه استفاده از تجربیات مشتریان، نظراتی است که درباره یک محصول در وب سایت‌های مخالف دیده می‌شود. به خصوص اگر قصد خرید ادکلن و وسایل الکتریکی مانند تلفن همراه دارید این نظرات بسیار به شما کمک خواهند کرد.

اگر شرکت یا استارتاپی هستید که به طراحی اپلیکیشن و ارائه خدمات خاصی مشغول است، بهترین راه استفاده از تجربیات و نظرات افراد در خصوص استفاده از این خدمات و ثبت نتایج عملی در وب سایت است.

وارد عمل شوید!

وارد عمل شوید!

بهتر است بدانید فقط همین راه‌های گفته شده برای قانع کردن مخاطب به خرید و استفاده از محصول وجود ندارد. پیش از هر چیز باید ابتدا به بررسی نیازهای مشتریان خود بپردازید و با ایجاد احساس نیاز و هدف گرفتن نقاط ضعف آنان و سپس معرفی محصول مزایای استفاده از آن بتوانید از مرحله قانع کردن بیرون آمده و به مرحله فروش برسید. قانع کردن مخاطب به صرف هزینه روی کالا و این که یک خدمت یا محصول ارزش امتجان کردن را دارد کاری سخت است که نیاز به هنر خاصی دارد.  می‌توانید روش‌های مختلفی را امتحان کنید اما هرگز و تحت هیچ شرایطی باعث نشوید که مخاب احساس کند قصد خالی کردن جیب او را دارید زیرا تنها باعث محکم شدن سپر دفاعی و شکست در قانع کردن مخاطب می‌‌شود. دقت داشته باشید که امروزه تولید محتوای خوب تاثیر بسیار زیادی در ایجاد احساس نیاز در مخاطب و قانع کردن او دارد، می‌توانید برای پیدا کردن فریلنسر مناسب خود از مشاوران ما در پارس فریلنسر کمک بگیرید تا بتوانید فریلنسر خوب در زمینه تولید محتوای با کیفیت را پیدا کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *