با این ۵ تکنیک تولید محتوا قلب مخاطب را تسخیر کنید!
آیا تا به حال در شرایطی قرار گرفتهاید که تنها به کمک حرف و رفتارتان شخصی را به علایق خود مجذوب کنید؟ اگر چنین شرایطی را تجربه کردهاید به شما تبریک میگوییم. تکنیک تسخیر قلب مخاطب و به دنبال آن ذهن او تاثیر بسیار زیادی در افزایش فروش و تولید محتوای با کیفیت دارد.
همانطور که می دانید اغلب افراد در مقابل فروشندهها سپر دفاعی سفت و سختی دارند که به راحتی آن را پایین نمیآورند و قانع کردن چنین فردی به خرید یا استفاده از خدمات یا حتی خواندن یک مطلب نیاز به دانستن تکنیکهای فروش است. جالب است بدانید این موضوع فقط مربوط به فروش نیست و دانستن تکنیک تولید محتوا تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت شما دارد. مسئلهای که در این جا وجود دارد این است که گاهی مشتری یا مخاطب تصور میکند با گوش دادن به حرف شما یا خواندن مطالبتان در حال گول خوردن است و سپر دفاعی خود را محکمتر میگیرد. مهم نیست فروش یا تولید محتوا مد نظر شما باشد با دانستن تکنیک تولید محتوا می توانید به راحتی قلب یک مخاطب یا مشتری را هدف قرار گرفته و اور ا جذب کنید.
جذب مخاطب یک هنر است و کاری نیست که به اجبار آن را انجام دهید. هرچه مخاطب احساس کند که مجبور به کاری است بیشتر حالت تدافعی گرفته و از شما دور میشود. شما میخواهید که مخاطب یا مشتری با شما احساس راحتی و صمیمیت کند و در نهایت این مشتری است که تصمیم میگیرد که با خرید محصول یا استفاده از خدمات شما ارتباط را قبول کند یا خیر.
امروزه نحوه جدیدی از بازاریابی در حال شکل گیری و محبوبیت یافتن است که نه شما به عنوان فروشنده و نه مخاطب و مشتری به صورت مستقیم باهم در ارتباط هستند، بلکه فردی به نام تولید کننده محتوا واسط بین شما دو نفر خواهد بود. بازاریابی تولید محتوا هنری است که امروزه بسیار رو به رشد است و از آنجایی که اینترنت در دسترس همگان قرار دارد و هر شخص پیش از خرید هر کالا یا ارائه خدمات به بررسی، نقد و جمع آوری اطلاعات درباره آن کالا میپردازد. از این جهت است که اکثر وب سایتهای بزرگ بخشی به عنوان وبلاگ راه اندازی می کنند و شمار مجلات آنلاین مانند پارس فریلنسر که اطلاعات جامع و مفیدی در اختیار فریلنسر و کارفرما قرار میدهند رو به افزایش است.
اگر قصد دارید به عنوان یک تولید کننده محتوای فریلنسر کار کنید، بهتر است برای افزایش بازده کاری ترفندهای نوشتن یک مطلب جذاب را بدانید.
در تولید محتوا چه از نظر بازاریابی چه انگیزشی، هدف نویسنده تشویق مخاطب به انجام کاری است. شما اگر یک تولید کننده محتوا باشید میخواهید با نوشته خود در در دل مخاطب احساسی ایجاد کنید و با استفاده از تکنیک تولید محتوا قلب، ذهن و احساسات فرد را هدف بگیرید. تنها به کمک یک محتوای مناسب است که فرد میتواند متقاعد به خواندن سایر مطالب، خرید یک محصول یا استفاده از خدمات شود. بنابراین به عنوان یک نویسنده باید تکنیک تولید محتوا را بدانید و از آن در نوشتههای خود استفاده کنید. در این مطلب از وبلاگ پارس فریلنسر به کمک نویسندگان آمدهایم و از ۵ تکنیک تولید محتوا نام خواهیم برد که به شما کمک می کند قلب و ذهن مخاطب را تسخیر کنید.
۱. نابرده رنج گنج میسر نمیشود!
حتما با دیدن این عنوان تصور میکنید تکنیک تولید محتوا ربطی به چنین ضرب المثلی ندارد، اما چنین نیست. تنها کسی که کفش میپوشد میداند ایراد کفشش کجا است و کسی که آن کفش را ندارد اصلا خبری از زجری که صاحب کفش میکشد ندارد. با زیاد شدن درد استفاده از کفش، فرد به دنبال راه حل خواهد بود.
شاید چنین مقدمهای بی ربط باشد، اما بهتر است به ادامه مطلب توجه کنید. یک تولید کننده محتوای حرفهای ابتدا با هدف گرفتن نیاز مخاطب و برجسته کردن این نیازها، احساس درد و خلا روحی را در او ایجاد می کند و با تکنیک ارائه راه حل، مخاطب را به خواندن ادامه مطلبش راضی میکند. زمانی که شما به عنوان یک نویسنده بتوانید این احساس نیاز و به دنبال آن راه حل رفع این خلا و احساس نیاز را برای مخاطب ایجاد کنید، از یک تکنیک تولید محتوا که بسیار مفید است استفاده کردهاید.
اگر قصدتان از تولید محتوا فروش یک محصول است، بهتر است نقاط ضعف افراد را شناخته و آن را هدف بگیرید و در ادامه با بزرگ نشان دادن این درد و ضعف به شیوهای که خود را به جای او گذاشته باشید، راه حل بیان کنید و در ادامه میتوانید به شکلی کاملا نامحسوس محصول خود را معرفی کنید.
نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که در تولید محتوایی که به قصد بازاریابی انجام میشود هرگز نباید به صورت مستقیم به فروش کالای خود اشاره کنید. ایجاد احساس نیاز، همدلی، پیشنهاد راه حل و در نهایت یک مشاوره رایگان میتواند استراتژی خوب در تکنیک تولید محتوا باشد.
۲. سریالی نوشتن را یاد بگیرید!
آیا تا به حال دقت کردهاید که مردم چقدر تشنه دیدن سریالهایی مانند «بازی تاج و تخت » هستند و گاهی حاضرند یک سال برای دیدن چنین سریالی صبر کنند؟ در صورتی که یک فیلم مانند درخشش ناگهانی ستارهای خواهد بود که در لحظه ظهور خواهد کرد ولی یاد آن برای همیشه میماند. اگر حتی به این موضوع دقت کرده باشید اکثر کارگردانان فیلمهای بزرگ امروزه به ساخت سریال روی آوردهاند، زیرا به این نکته پی بردهاند که مردم تشنه دانستن چیزهایی هستند که ناتمام میمانند و در قسمتهای بعد مشخص میشود چه اتفاقی میافتد.
یکی از موفقترین نویسندههای سریالی را همه ما میشناسیم، جی کی رولینگ نویسنده سری کتابهای هری پاتر از همین تکنیک سریالی نوشتن برای افزایش فروش و تبدیل شدن کتابهایش به محبوبترین کتاب قرن استفاده کرد.
اگر شما هم یک نویسنده یا تولید کننده محتوا هستید بسیار اهمیت دارد که سریالی نوشتن را یاد بگیرید. تکنیک تولید محتوا به روش سریالی دقیقا به این صورت است که شما با استفاده یک محتوای صوتی، تصویری یا متنی کوتاه ابتدا نظر خواننده را جذب میکنید و در ادامه با تولید محتوای جذابی که نویسنده را به صورت ناخودآگاه وادار به ادامه خواندن سایر مطالب می کند، تکتنیک تولید محتوا برای ربودن قلب و ذهن مخاطب را ایجاد کنید.
عنواین جذاب، مطالب تازه و جدیدترین اخبار، محتوای آموزشی که در چند دقیقه چیزهای ساده را به شما آموزش میدهند و حتی گاهی نقدهای تند که با احتیاط بسیار نوشته میشود میتواند خواننده را جذب کند.
به عناوین یک تولید کننده محتوا باید بدانید که چطور بر ذهن مخاطب تازیانه بزنید. شاید برایتان جالب باشد اما تازیانه اندیشه، چیزی است که مخاطب را به فکر وادار کرده و باعث جذب او به خواندن ادامه مطلب میشود.
برای این که درک خوبی از تازیانه اندیشه داشته باشید مثالی از تجربه خودم را برایتان میگویم. من به عنوان یک فریلنسر همیشه برای رسیدن به کارهایام مشکل داشتم و تصور میکردم که فریلنسری یعنی در هر ساعتی که بخواهم میتوانم کار کنم و درآمد بسیار خوبی داشته باشم، اما بعد از مدتی دچار مشکل شدم و اصلا نمی دانستم ایراد کار کجاست، تا اینکه با خواندن یک نوشته درباره اینکه حتی فریلنسرها هم باید وقت مشخصی برای کار کردن داشته باشند و زمان به خصوصی را برای خود در نظر بگیرند متوجه ایراد کار خود شدم. این نوشته به ذهن من تازیانه زد و باعث شد که به ایراد کارم پی ببرم.
ایجاد چنین حالتی در ذهن مخاطب هم باعث میشود که به خواندن ادامه مطلب شما رغبت پیدا کرده و تصور نکند با عنواین کلیشهای و خسته کننده رو به رو است.
۳. بله غیابی بگیرید!
تصور کنید که شما فروشندهای هستید که به صورت حضوری در حال صحبت با مشتری خود هستید و برای ایجاد یک محیط صمیمی سعی دارید خیلی دوستانه سمت و سوی صحبت را با استفاده از علایق مشترک به سمت فروش کالا ببرید. اگر توانستید با بیان یک علاقه مشترک، بله از مشتری بگیرید احساس بسیار خوبی خواهید داشت و با اعتماد به نفس بقیه کار فروش را انجام میدهید و در نهایت میتوانید فروش موفقی داشته باشید.
اما زمانی که شما نویسنده و تولید کننده محتوا هستید، کار کمی سخت خواهد بود. شما هرگز مخاطبان خود را نمیبینید، پس چطور میتوانید بله او را بشنوید و بدانید که از مطلب شما خوشش آمده است؟
تنها راه ساده این است که با اشاره به یک نیاز مخاطب و طرح سوال، به صورت غیابی بله را از او بگیرید. یکی از تکنیکهای تولید محتوا برای جذب مخاطب شروع کردن نوشته با طرح یک سوال اساسی که به نیاز است. سوالی مطرح کنید که به نیاز مخاطب اشاره داشته باشد یا محیطی صمیمی و ساده ایجاد کند. ایجاد احساس خوب و همدردی با مخاطب میتوانید کلید موفقیت شما در نویسندگی و یک تکنیک تولید محتوا برای ربودن قلب و ذهن مخاطبانتان باشد.
۴. گپی دوستانه!
شما چطور با دوست خود صحبت میکنید؟ اگر بهترین دوست خود را برای مدت زمان زیادی باشد که ندیده باشید وقتی با او تلفنی صحبت میکنید از چه کلماتی استفاده میکنید؟ به کلمات خود دقت داشته باشید آیا از کلمات سخت و سنگین استفاده کرده یا در عوض خیلی صمیمی صحبت میکنید؟
همه میدانیم که وقتی با صمیمیترین دوستمان صحبت میکنیم هرگز از کلمات سخت و سنگین استفاده نکرده و در عوض برای بیان منظور خود سادهترین کلمات را به کار میبریم. تولید محتوا هم تقریبا شبیه چنین کاری است. تصور کنید با صمیمیترین دوست خود در حال صحبت هستید باید منظور خود را به سادهترین شکل ممکن بیان کنید اما دقت داشته هرگز از لحن صحبت غیر رسمی و عامیانه به جز در مواردی که از قبل مشخص شده باشد، استفاده نکنید.
هرگز مخاطب خود را با به کار بردن کلمات فنی پیچیده و مشکل گیج و سردر گم نکنید. باید همه چیز را به سادهترین شکل ممکن بیان کنید.
در کنار همه این موارد از زیاده گویی و شاخ و برگ دادن بیهوده به یک موضوع خودداری کرده و مستقیم با یک مقدمه کوتاه و جذاب به سراغ اصل موضوع بروید. تکنیک تولید محتوا برای جذب مخاطب، فرمول پیچیده و سختی ندارد و تنها کافی است فضایی دوستانه و ساده بین خود و مخاطب ایجاد کنید.
۵. قابل هضم بنویسید!
ممکن است این موضوع برایتان خنده دارد باشد اما نوشتهها باید قابل هضم باشد تا مخاطب به خوبی بتواند آن را درک کند. تصور کنید که برای صرف شام مورد علاقه خود به یک رستوران پر زرق و برق رفتهاید و همه چیز در بهترین سطح خود ارائه میشود اما بعد از این که غذای خود را نوش جان کردید اصلا نمی توانید آن را هضم کرده و دچار معده درد خواهید شد.
تولید محتوای خوب هم مانند یک غذای خوب باید قابل هضم باشد. نوشتهای که ارزش خواندن داشته باشد و به دانش مخاطب اضافه کند می تواند غذای روح باشد. بنابراین برای دانستن اینکه چطور نوشتهای قابل هضم داشته باشید باید چند تکنیک تولید محتوا که بسیار ساده هست را دانسته و آنها را در نوشته خود رعایت کنید.
۱. پاراگرافهای خود را کوتاه بنویسید. پاراگرافهای طولانی بسیار خسته کننده هستند و اغلب خواننده در نیمه راه از ادامه آن منصرف میشود.
۲. از اصطلاحاتی مانند، برای اینکه، به این موضوع فکر کنید یا بیشتر بدانید، برای روان کردن نوشته خود استفاده کنید.
۳. از تجربیات خود برای ایجاد یک فضای صمیمی و ارتباط بهتر با مخاطب استفاده کنید.
۴. از کلماتی استفاده کنید که احساس مخاطب را برانگیزد. البته دقت کنید کلمات شما باعث خشم نشود. منظور از برانگیخته شدن احساس یعنی ایجاد حس همدردی و گذاشتن خود به جای مخاطب است.
۵. مخاطب خود را فقط یک فرد در نظر بگیرید. تصور کنید برای او صحبت میکنید و میخواهید مشکل بهترین دوست خود را حل کرده یا چیزی به او یاد دهید.
۶. از کلمات و نکات کلیدی استفاده کنید و به اصطلاح به مخاطب خود تازیانه اندیشه بزنید.
۷. در بین متن خود از مخاطب سوال بپرسید تا توجه او را به ادامه مطلب جلب کنید.
۸. از فعلهای ساکن استفاده نکنید. از تکرار چند فعل پشت سر هم خودداری کرده و بدانید کجا چیزی به کار ببرید.
دستها را گرم کرده و شروع کنید!
برا تبدیل شدن به یک نویسنده و تولید کننده محتوای برجسته باید بدانید که کلمات قدرت دارند و امروزه تولید محتوای قوی چیزی است که اهمیت بسیار زیادی دارد و دانستن تکنیک تولید محتوا کمک می کند که نوشتههای شما در همه جا منتشر شده و مخاطبان خاص خود را داشته باشید. تکنیک تولید محتوا چیزی است که از دل و جان شما بلند میشود اگر با تمام وجود نوشته باشید بنابراین میتوانید از مخاطب پسند بودن نوشته خود مطمئن باشید. هنر تولید محتوا و نوشتن چیزی است که هرکسی آن را ندارد و بهتر است بدانید که تولید محتوا با ترجمه تحت اللفظی بسیار متفاوت است بنابراین مخاطب خود را در نظر بگیرید و برای او صحبت کنید. زیاده گویی نکرده و تکنیک تولید محتوا مخصوص خود را داشته باشید.