در بخش اول این مقاله با تعریف مختصر سئو محتوای سایت آشنا شدیم و به بیان اهمیت آن در روند نوشتن محتوای سایت ها اشاره کردیم. در ادامه نیز به عواملی اشاره کردیم که توجه به بهبود آنها در ارتقای رتبۀ سئوی وبسایت در موتورهای جستجویی مثل گوگل تأثیر مستقیم میگذارد. همچنین به سئوی فنی یا تکنیکال و عوامل تأثیرگذار در آن پرداختیم.
در بخش دوم قرار است با نحوۀ انجام تحقیقات کلمات کلیدی و موارد مرتبط با آن بپردازیم.
برای نوشتن محتوای سایت چگونه باید تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهیم؟
اولین گام در نوشتن محتوای سایت ها، تحقیق مؤثر و حرفهای بر روی کلمات کلیدی است. البته منظور ما این نیست که لیستی از کلمات کلیدی را پیدا کنید و آنها را بدون هیچ زمینه و توجیهی در محتواهای خود استفاده کنید. الگوریتمهای گوگل میتوانند حتی متوجه کوچکترین تفاومتها در متن محتواهای وبسایتها بشوند. این توانایی الگوریتمها نیز در هر به روزرسانی گوگل ارتقا پیدا میکنند و به سطح درک انسانی نزدیکتر میشوند. بنابراین نیازی نیست که نگران استفاده از کلمات کلیدی «کامل» باشید. اگر بهجای تمرکز روی استفادۀ مداوم از کلمات کلیدی، سعی کنید در محتوای خود به صورت همه جانبه موضوع مورد نظر را بررسی کنید، الگوریتمهای گوگل متوجه خواهند شد که وبسایت شما دربارۀ چه چیزی است.
بیشتر بخوانید: سئوی داخلی و تحقیق کلمات کلیدی |
اجازه دهید پاراگراف بالا را در یک جمله خلاصه کنیم: محتوای خود را برای انسانها بنویسید نه رباتها!
مراحل تحقیق کلمه کلیدی برای وبسایت چیست؟
تحقیق در مورد کلمات کلیدی صفحه وب برای نوشتن محتوای سایت
فرض کنید میخواهیم تحقیق کلمات کلیدی را برای موضوع «فریلنسینگ» انجام دهیم.
در ابتدا در یک شیت اکسل عنوان و آدرس وب سایت خود و برچسب صفحاتی را که برای آنها به دنبال کلمات کلیدی میگردید وارد میکنید. قرار است از این صفحات برای نوشتن محتوای سایت استفاده کنید.
ستون کلمات کلیدی محلی
در این ستون همه تغییرات نام مکان کسب و کار را فهرست کنید.
ستون هویت کاربر نهایی
در این ستون تمام کاربران نهایی خود را فهرست میکنید. سعی کنید که این ستون تا حد امکان خاص باشد. میتوانید از پرسونای مشتریان خود بهعنوان راهنما استفاده کنید. به عنوان مثال اگر مخاطبان شما علاقهمندان به حوزۀ فریلنسینگ هستند، تغییرات عنوان باید شامل استخدام فریلنسر، آموزش فریلنسینگ، برونسپاری پروژه و… باشد.
اگر نمیتوانید هویت کاربران واقعی خود را مشخص کنید، جستجوی عبارت کلیدی اصلیتان به همراه «مترادفها» میتواند ایدههای خوبی به شما بدهد.
ستون کلمات کلیدی مستقیم
در ستون «کلیدواژههای مستقیم»، تمام کلمات کلیدی را که مستقیماً محتوای صفحه را توصیف میکنند، فهرست کنید.
ستون کلمات کلیدی مرتبط
برای هر یک از کلمات کلیدی مستقیم، کلمات کلیدی مرتبط را فهرست کنید تا موضوع را گسترش دهید. این کلمات کلیدی مرتبط می توانند توضیحات بیشتری از هر کلمه کلیدی مستقیم باشند.
اگر به نمونههایی برای الهام گرفتن نیاز دارید، با جستجو در گوگل ایدههای کلیدی عالی پیدا خواهید کرد. فقط مطمئن شوید که آنها دقیقاً محصول شما یا کاربرد محصول را توصیف می کنند. برای مثال ما کلمۀ کلیدی «فریلنسینگ» را در گوگل جستجو کردیم و فقط با بررسی صفحۀ نتایج اولیۀ آن، به ایدههای زیر دربارۀ کلید واژههای مرتبط رسیدیم.
در صورت پشتیبانی از توضیحات، میتوانید برای هر کلمۀ کلیدی مستقیم از همان کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.
هم اکنون با وجود اینکه تحقیقات جامعی برای کلمات کلیدی انجام ندادهایم، مجموعۀ خوبی از کلمات کلیدی داریم که میتوانیم در صفحۀ اصلی سایت خود از آنها استفاده کنیم. توجه داشته باشید که نیازی نیست از کلمات کلیدی به ترتیبی که در لیست خود نوشتهاید در زمان نوشتن محتوای سایت استفاده کنید. بلکه کافی است با ارجاعات مستقیم و غیر مستقیم به هر کلمۀ کلیدی، متن خود را بنویسید.
ستون عبارات مرتبط
برای اطمینان از اینکه تا حد ممکن موضوع را پوشش دادهاید، باید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود را نیز تهیه کنید. به این کار در اصطلاح SEO Semantic گفته می شود که یک استراتژی قدرتمند برای رتبهبندی صدها تنوع در عبارات جستجو است.
هر ترکیبی از کلمات کلیدی (هرچه کمتر، بهتر) را از هر ستون جستجو کنید و تمام عبارات جستجوی مرتبط پیشنهاد شده توسط Google را یادداشت کنید. از آنجایی که در این مثال، ما در حال انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای صفحه اصلی خود هستیم، از کلمات کلیدی اصلی «فریلنسینگ» به عنوان عبارت جستجوی ریشهای استفاده خواهیم کرد.
نیازی نیست که این لیست با ورودی های دیگر هماهنگ شود. این کار در واقع یک طوفان فکری برای یافتن کلمات کلیدی بدون ساختار از عبارات مرتبط است. اگر به انتهای نتایج جستجو بروید، Google جستجوهای مرتبط بیشتری را پیشنهاد می کند:
همزمان با نوشتن محتوای سایت ، میتوانید به این عبارات کلیدی مرتبط هم اشاره کنید تا عمق و گستردگی بیشتری به توضیحات خود بدهید. همچنین میتوانید از این عبارات مرتبط برای تولید محتواهای بعدی خود ایده بگیرید.
ستون سؤالات
در این ستون باید سؤالات مرتبطی را که مخاطبان هدف شما جستجو میکنند، فهرست میکنید. یک منبع رایگان عالی برای استفاده برای این کار، Answer The Public است. شما در این سایت میتوانید به سادگی کلمات کلیدی اصلی خود را سرچ کنید و سؤالات مرتبط با آن کلمه را دریافت کنید. اینها سؤالاتی هستند که مردم واقعاً در گوگل جستجو میکنند:
نیازی نیست که حتماً در محتوای خود این سؤالات را مطرح کنید. کافی است برای آنها در محتواهای خود پاسخی ارائه داده باشید. گوگل میتواند محتواهای شما را با عبارتهای سؤالات مورد جستجو تطبیق دهد. اما هر از گاهی میتوانید حتی به صورت مستقیم نیز به یک یا چند مورد از سؤالات پاسخ دهید.
پس از آن که کامپایل کلمات کلیدی برای صفحۀ اصلی سایت را به پایان رساندید، برای هر یک از صفحات دیگر وبسایت خود یک شیت اکسل بسازید و این روند را تکرار کنید. این کار را با شناسایی موضوعات موجود در صفحه شروع کنید. سپس لیستی از کلمات کلیدی را که از آن موضوع پشتیبانی میکنند تهیه کنید.
بعد از در دست داشتن همۀ کلمات کلیدی کامپایل شده، گام بعدی این است که آنها را در محتوای صفحه وب خود بگنجانید. برای حداکثر بازدهی سئو، هر صفحۀ اصلی وبسایت شما (خانه، خدمات، محصولات) باید حداقل 300 تا 500 کلمه داشته باشد.
اگر به دنبال ایدههایی برای ساختاربندی محتواهای خود هستید، میتوانید سری به وبسایتهای رقیب بزنید. توجه کنید که رقبایتان چگونه به طور طبیعی از کلمات کلیدی در جملههایشان استفاده کردهاند. این کار را فقط برای گرفتن راهنمایی و ایده از وبسایت رقیب انجام دهید. به هیچ عنوان نباید فکر کپی کردن محتواهای آنها به ذهنتان خطور کند!
هنگام نوشتن محتوا در وب سایت خود، سعی کنید با احساسات مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید. «احساسات» محرکهای اصلی فروش هستند. بنابراین بهجای توضیح دقیق ویژگیها، نشان دهید که محصولات و خدمات شما چه احساسی را در مشتریان ایجاد خواهد کرد.
آیا می خواهید ترافیک بیشتری از گوگل دریافت کنید و کسب و کار خود را تقویت کنید؟