ممکن است تا به حال احساس نیاز به وب سایت را حس نکرده باشید یا شاید فکر کنید چرا یک فریلنسر یا یک کسب و کار نیاز به وب سایت داشته باشد؟
بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۴۵ میلیون نفر تنها در ایالات متحده آمریکا، جستجوهای خود در اینترنت را از طریق تلفن همراه خود انجام میدهند. در دنیای امروزه که با در دسترس بودن اینترنت برای همه تبدیل به یک دهکده جهانی شده است، داشتن یک وب سایت میتواند کمک شایانی برای معرفی شما به دیگران باشد.
اگر احساس میکنید که به اندازه کافی برای دیگران شناخته نشدهاید یا به فکر ارائه سرویس و کالاهای خود به سایر نقاط کشور یا حتی جهان هستید، باید به فکر درست کردن وب سایت باشید. در این مطلب ما به شما ۱۰ دلیل اصلی برای ساخت وب سایت را خواهیم گفت تا هر چه سریعتر به فکر انجام این کار باشید.
۱. اهمیت حضور در دنیای مجاز
امروزه، نسبت به قبل تعداد جستجوهای آنلاین در موتورهای جستجو مانند گوگل افزایش یافته است. با شلوغ شدن و اهمیت زمان در زندگی روزمره، افراد تمایل بیشتری برای استفاده از خدمات آنلاین و به خصوص خرید غیر حضوری کالاها دارند. به همین دلیل است که شما نیاز به وب سایت دارید. همان طور که تکنولوژی در حال پیشرفت است تاثیر خود را در زندگی هر کدام از ما میگذارد. به خصوص وقتی افراد به محل جدیدی نقل مکان یا مسافرت میکنند، برای دستیابی به محلهای مورد نظر و استفاده از خدمات مکان جدید، بیش از پیش به سراغ اینترنت و جستجو در آن میروند.
در کنار این، تعداد بسیار زیادی هم از طریق اینترنت به دنبال دریافت اطلاعات مورد نیاز خود یا استفاده از خدمات آنلاین هستند. چیزی که مردم از یک کسب و کار حرفهای انتظار دارند، وجود یک وب سایت معتبر و مرجع برای کارهایشان است. اگر کسب و کار شما در زمینه ارائه خدمات آنلاین یا فروش کالا است، با طراحی یک سایت حرفهای میتوانید راه خود را به دنیای بزرگتری از مشتریان باز کنید.
حتی اگر کسب و کارتان مربوط به ارائه خدمات یا فروش کالا نباشد میتوانید با طراحی یک وب سایت خوب برای معرفی خود به دیگران، حرفهای تر به نظر برسید. آدرس وب سایت خود را در بخش تبلیغات ثابت، کارت ویزیت یا هر چیزی که از آن برای تبلیغ استفاده میکنید (مانند شبکههای اجتماعی) اضافه کنید تا افرادی که به دنبال پیدا کردن اطلاعات درباره شما هستند، بدانند هر زمان که بخواهند میتوانند با شما در تماس باشند.
هرچه تعداد بیشتری از افراد درباره شما و کسب و کارتان بدانند، شانس شما برای جذب مشتری نیز افزایش خواهد یافت.
علاوه بر همه اینها یک فریلنسر بهتر است وب سایتی برای خودش داشته باشد تا بتواند نمونه کارهای خود را به صورت آنلاین و روزانه به روز رسانی کند. بنابراین احساس نیاز به وب سایت تقریبا برای هر کسب و کاری کاملا منطقی است. داشتن وب سایت شخصی به خصوص اگر فریلنسر هستید به شما کمک خواهد کرد فردی حرفهای و آشنا به کار به نظر بیایید و کارفرما به راحتی میتواند چیزی بیشتر از رزومه یا صفحه شما در شبکههای اجتماعی بداند که خودش باعث ایجاد نوعی اعتماد و احساس نزدیکی خواهد شد.
۲. فضایی انحصاری برای تبلیغات
یکی از دلایل دیگر ضرورت نیاز به وب سایت این است که شما تنها فضایی برای خودتان دارید. یک وب سایت در واقع مجلهای است که انحصارا به شما تعلق دارد بنابراین هر چیزی که مرتبط با کسب و کارتان است و میتواند برای مشتریان و مخاطبانتان جذاب باشد را میتوانید در آن قرار دهید. هیچ چیز بهتر از این نیست که با داشتن یک وب سایت بتوانید ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته به ازای پرداخت تقریبا هیچ هزینهای از کسب و کار خود صحبت کرده و آن را تبلیغ کنید.
البته نوشتن تبلیغات در وب سایت اصول خودش را دارد و نباید به گونهای باشد که انگار فقط و فقط قصد فروش کالاها یا تعریف از خودتان را داشته باشید. میتوانید در صفحه درباره ما، از خودتان و کسب و کارتان صحبت کنید، بخش وبلاگ را برای قرار دادن مطالب مفید و مرتبط با نوع خدماتتان در نظر بگیرید و در صفحه اول وب سایت که حکم ویترین فروشگاه را دارد از خدماتی که ارائه میدهید به صورت اصولی صحبت کنید. بخش تماس با ما و پرسش و پاسخ را هم برای ارتباط بهتر با مشتری قرار دهید. وجود یک وب سایت که بر اساس اصول فنی و حرفهای طراحی شده و در آن مطالب و نوشتههای مفید قرار میدهید میتواند تصویر خوبی از شرکت شما در ذهن مخاطب ایجاد کرده و باعث اعتماد بیشتر مشتری به شما شود.
۳. تقویت تبلیغات
آدرس وب سایت خود را به خصوص در شبکههای اجتماعی قرار داده و لینک دسترسی سریع به وب سایت را به آن اضافه کنید تا مشتری یا مخاطب برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت شما مراجعه کند. اگر بتوانید به اندازه کافی متن تبلیغات خود را جذاب بنویسید که حس کنجکاوی مخاطب را قلقلک بدهد، میتوانید خیلی راحت او را از صفحه اجتماعیتان به وب سایت راهنمایی کنید. در واقع اگر اصول صحیح تبلیغات را بدانید خیلی راحت میتوانید وب سایت خود را تبدیل به یک ماشین پولسازی کنید.
۴. پاسخ به پرسشهای متداول
آیا وقت زیادی از روز را صرف پاسخ دادن به سوالات مشتریان و مخاطبان میکنید؟ آیا از این که هر روز به سوالات یکنواخت و تکراری پاسخ دهید خسته شدهاید؟
راه اندازی وب سایت میتواند راه نجات شما از این پرسش و پاسخهای یکنواخت و روزمره باشد. در وب سایت خود بخشی را به عنوان پاسخ به پرسشهای متداول قرار دهید و عمده سوالاتی که مخاطبان و مشتریان درباره شما دارند را با پاسخهایشان در آن قسمت بنویسید. علاوه بر این میتوانید از سیستم پشتیبانی آنلاین در وب سایت استفاده کنید.
این قسمت به صورت یک صفحه کوچک در قسمت پایین سمت راست یا چپ صفحه وب سایت قرار دارد که مشتریان میتوانند از طریق چت کردن با پشتیبان آنلاین پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. حتی میتوانید از سیستم پاسخگویی از طریق ارسال ایمیل برای مشتریان خود استفاده کنید. در این روش فرد ابتدا در سایت شما ثبت نام کرده و با وارد کردن اطلاعات تماسش، به راحتی میتوانید پاسخ سوالات یا مشکلات احتمالی را با ارسال ایمیل انجام دهید. مطمئنا مشتریان از وجود چنین امکانی خوشحال و راضی خواهند بود، به شرط آن که شما هم به موقع پاسخگو باشید.
۵. امکان آموزش به مشتریان و مخاطبان
اولین گام در فروش این است که مشتری را با نوع خدمات یا کالای مورد نظر آشنا کرده و در او احساس نیاز به خرید ایجاد کنید. این روزها همه برای کسب اطلاعات بیشتر برای خرید هر چیزی در اینترنت جستجوی خود را انجام میدهند و اگر اطلاعات مورد نظرشان را پیدا کردند، به مرحله بعدی که خرید یا استفاده از محصول است خواهند رفت.
بهترین حالت برای صاحبان کسب و کار این است که در وب سایت خودشان این اطلاعات را در بخش وبلاگ قرار داده و با لینک سازی یا قرار دادن بخشی به عنوان کالاهای مشابه، کاری کنند که مشتری از همان صفحه به خرید یا استفاده از خدمات ترغیب شود.
برای مثال تصور کنید شما یک وب سایت در زمینه فروش لوازم آرایشی دارید. در بخش وبلاگ خود میتوانید مطالبی در مورد ترفندهای آرایشی قرار دهید و در آن مطلب از لوازم آرایشی نام ببرید که در وب سایت خودتان وجود دارد. در انتهای مطلب میتوانید در قالب یک پکیج همه آن چه که مشتری یا مخاطب نیاز دارد را به او نشان دهید و خیلی غیر مستقیم او را از طریق خواندن مطلب و ایجاد احساس نیاز به خرید محصول ترغیب کنید.
حتی اگر شما فقط یک مجله اینترنتی و آنلاین باشید، هدف اصلیتان جذب مخاطب است و تنها از طریق افزایش بازدید میتوانید درآمد داشته باشید. برای افزایش مخاطب و بازدیدکننده باید مطالب و محتوایی که در وب سایت خود قرار میدهید به اندازهای مرتب و جذاب باشد تا خوانندهای که مثلا عبارت «راهنمای سفر زنان تنها به هند» را در گوگل جستجو کرده و وارد وب سایت شما شده است، گذر زمان را حس نکرده و مشغول خواندن مطالب جذاب صفحات شما باشد. این کار از طریق لینک سازی صحیح، قرار دادن محتوای جذاب، تصاویر و ویدیوهای مفید و موارد این چنینی امکان پذیر میشود.
۶. بازنشر شدن در سایر سایتها
یکی از بهترین راههای دیده شدن مشاغل کوچک و تازه تاسیس برای افزایش جذب مخاطب و مشتری، دریافت بازنشر از طریق مخاطبان است. هرچه سایت شما بیشتر به عنوان مرجع در سایر وب سایتها عنوان شود، شانس بهتری برای دیده شدن و کسب رتبه بهتر در گوگل دارید. سادهترین راهی که میتوانید باز نشر دریافت کنید، قرار دادن گزینههای اشتراک با دوستان در فضای مجازی مانند توییتر، اینستاگرام، فیس بوک یا گوگل پلاس است. مخاطبان شما با اشتراک لینک مطالب با دوستانشان آنها را به خواندن یا دیدن مطالب شما دعوت میکنند که به دنبال آن مشتریان و مخاطبان سایتی که دارید هم افزایش خواهد یافت.
۷. پایگاه دادهای مناسب
راه اندازی یک وب سایت میتواند سکوی پرش شما به دنیایی از مشتریان جدید باشد. مشتریان و مخاطبانی که برای سر زدن به سایت شما علاقمندند، دستهای جدید هستند که داوطلبانه اطلاعات تماس خود را با ثبت در وب سایت، در اختیارتان قرار میدهد. اگر به دنبال چنین اطلاعاتی هستید برای حیات کسب و کار خود نیاز به وب سایت دارید.
بهتر است این واقعیت را باور کنیم که این روزها کمتر کسی به دنبال یافتن اطلاعات جدید یا انجام تحقیقاتش به کتابخانه یا روزنامهها سر میزند. یک وب سایت جذاب که مطالب مفید و آموزنده مرتبط با حوزه فعالیت شما دارد، میتواند شانس شما را در افزایش مخاطب و مشتری افزایش دهد.
۸. راهی آسان برای بازاریابی ایمیلی
داشتن وب سایت کمک میکند که ایمیل مشتریان خود را نیز داشته باشید. در سایت خود میتوانید بخشی در نظر بگیرید که مشتریان و مخاطبان برای کسب اطلاعات بیشتر با وارد کردن ایمیلشان با شما ارتباط برقرار کنند.
یکی از موثرترین و جدیدترین راههای جذب مشتری بازاریابی از طریق ارسال ایمیل است و با داشتن وب سایت میتوانید پایگاهی جدید از اطلاعات مخاطبین خود راه اندازی کنید و روزانه یا هفتگی با ارسال ایمیل آنها را در جریان اخبار روزانه، مطالب جدید، سمینارها و آخرین تخفیفات سرویس یا کالاهای تان قرار دهید. ارسال ایمیل یکی از کم هزینهترین راههای ارتباط با مشتری است و وقت زیادی را از شما نخواهد گرفت.
۹. راه ارتباطی آسان با مشتری
یکی از ضرورتهای نیاز به وب سایت و فکر به راه اندازی آن، سهولت ارتباط با مشتری، مخاطب و کارفرما است. به طور کلی افراد علاقه دارند با کسانی در ارتباط باشند که آنها را میشناسند. داشتن وب سایت یکی از بهترین راههای معرفی خودتان به مشتریان است. اجازه دهید مشتری شما را بشناسد، محل کار را ببینید و مطمئن باشد که هر زمان بخواهد میتواند با شما در تماس بوده و مشکلات احتمالی را حل کنید. هر چه این احساس نزدیکی بین مشتری و صاحبان مشاغل بیشتر باشد، فرد راحتتر اعتماد کرده و سریعتر خرید خود را انجام میدهد یا تبدیل به مخاطب ثابت شما میشود.
وجود تصویری از شما، محل کار و همکارانی که دارید باعث میشود فرد احساس کند که صرفا با یک شرکت مجهول الهویت در ارتباط نیست و شما شکلی واقعی برای او خواهید داشت. وجود امکان تماس، آدرس و شماره تلفن شرکت و پاسخ دهی مناسب به مشتری و نیازهایش همه و همه باعث ایجاد یک اعتماد در او خواهد شد. میتوانید در شبکههای اجتماعی هم فعالیت داشته باشید تا به دیگران این پیغام را برسانید که شما فردی زنده و فعال هستید و وجود خارجی دارید. علاوه بر این بهتر است پستهای وبلاگ خود را به صورت روزانه یا هفتگی به روز رسانی کرده و پست جدید قرار دهید تا گوگل هم میزان فعالیت شما را درک کرده و بتوانید سریعتر به رتبههای بهتر برسید.
۱۰. دریافت اطلاعات تماس با مخاطب
اگر از صرف هزینههای زیاد برای چاپ تبلیغات یا کاتالوگهای سالانه خسته شدهاید، کم کم احساس نیاز به وب سایت را باید جدی بگیرید.
چاپ کردن خبرنامههای قدیمی و کاغذی کاری بسیار پر هزینه و گران است. علاوه بر هزینه چاپ شما نیاز به هزینه ارسال و بسته بندی هم دارید که اینها علاوه بر هزینه، وقت بسیار زیادی هم از شما خواهد گرفت. با داشتن یک وب سایت حرفهای میتوانید این خبرنامهها را با ظاهری جذاب از طریق ایمیل برای مشتریان خود ارسال کنید. در چنین حالتی تنها نیاز به صرف هزینه برای طراحی خبرنامه دارید و ارسال آن هیچ هزینهای برای شما نخواهد داشت. حتی میتوانید تنها با فشردن یک دکمه «ارسال گروهی ایمیل» تنها در چند دقیقه برای همه مشتریان خود ایمیل خبرنامه ارسال کنید.
نیاز به وب سایت دارید؟
در این مطلب سعی شد که دلایل اصلی و ضرورت نیاز به وب سایت را به شما بگوییم. دنیای تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده است که شما بدون دانش قبلی هم میتوانید وب سایت مورد نظر خود را راه اندازی کنید. سایت شما در دنیای مجازی و اینترنت معرفتان خواهد بود، پس اگر قصد دارید حرفهای باشید باید سایت تان را هم حرفهای و خاص طراحی کنید. دقت داشته باشید که در چیدمان سایت حتما راحتی دسترسی مشتری به همه بخشها را نیز در نظر بگیرید.
شما یا میتوانید از ابزارهای سایت ساز استفاده کرده یا خودتان وب سایت شخصی داشته باشید. در صورتی که برای طراحی سایت حرفهای نیاز به کمک داشته باشیدٰ در پلتفرم پارس فریلنسر تعداد زیادی از طراحان حرفهای عضو هستند که میتوانید از آنها کمک بگیرید.