فریلنسرهای عزیز مراقب این دامها باشید!
اگر به عنوان یک فریلنسر مشغول به کار هستید باید بدانید که ممکن است گاهی دچار اشتباهات کاری شوید. کار به عنوان یک فریلنسر شغلی است که باید مدام در حال یادگیری باشید و خودتان یاد بگیرید که چطور از پس مشکلات شغلی بر بیاید. ممکن است گاهی در شرایطی قرار بگیرید که شما را به چالش بکشید و در نهایت باعث هدر رفتن وقت و سرمایه و از بین رفتن آسودگی خیالتان شود.
فریلنسر بودن هم مانند مشاغل دیگر مشکلات و دغدغههای خاص خودش را دارد. شما اگر شغلی در زمینه آزادکاری دارید باید دام های فریلنسری را شناخته و از گرفتار شدن در آنها خودداری کنید. به عنوان فردی آگاه باید دانش خود را بالا برده و به نکات لازم دقت کنید. در این مقاله به معرفی و بررسی سه مورد از مهمترین دام های فریلنسری و مشکلاتی که یک فریلنسر ممکن است با آنها روبه رو شود خواهیم پرداخت و بهترین راه حل برای این مشکلات را عنوان میکنیم.
دام اول : عدم تعادل در جذب مشتری
از شایعترین دام های فریلنسری گرفتن بیش از حد یا خیلی کم مشتری است. گاهی وسوسه درآمد بالا، بدون برنامه ریزی و در نظر گرفتن وقت کافی برای انجام پروژهها باعث میشود که فریلنسر دچار مشکل مالی شود. در مشاغل عادی که درآمد ثابت وجود دارد شما از درآمد خود مطمئن هستید اما درآمد یک فریلنسر بسته به تعداد مشتریان و پروژههایی که تقبل میکند، تعیین خواهد شد. قبول بیش از حد پروژه یا تعداد اندک، هر دو باعث میشود که فریلنسر در پایان ماه دچار بحران مالی شود. بنابراین بهتر است همیشه تعداد معقول پروژه قبول کنید تا در دام های فریلنسری نیافتید. بهتر است زمانبندی و وقت مشخصی برای انجام این پروژهها در نظر بگیرید و بسته به زمان آزاد خود پروژه را قبول کنید. برای درک بهتر این مشکل به مثال زیر دقت کنید.
مثال اول : مترجم فریلنسر
تصور کنید که شما مترجمی هستید که به صورت فریلنسری کار میکند، موقعیت خوب شغلی دارید و برای وب سایتهای معتبر به صورت دائمی ترجمه و تولید محتوا انجام میدهید. برای ماهها وضعیت مالی شما خوب است و همیشه کارفرمای ثابت خود را که دستمزد خوبی هم پرداخت میکند دارید، بنابراین از لحاظ مالی دچار مشکل نیستید اما ناگهان بعد از گذشت چند ماه کارفرمای ثابت شما دیگر قصد ادامه همکاری با شما را ندارد، ممکن است این عدم همکاری به دلیل گرفتن یک نیروی تمام وقت یا همکاری با یک موسسه ترجمه بسیار قوی باشد، به هر دلیل، دیگر امکان ادامه همکاری برای شما وجو ندارد. در چنین حالتی اگر به همین یک مشتری تکیه کرده باشید یا حداکثر دو کارفرما داشته باشید با حذف یکی، بیش از نیمی از درآمد ماهیانه خود را از دست خواهید داد و دچار بحران مالی و گرفتاری در یکی از دام های فریلنسری خواهید شد. انتخاب تعداد بسیار کم کارفرما و تکیه به همین تعداد یکی از دام های فریلنسری است که باید بدانید چطور از آن نجات بیابید.
چنین سناریو و اتفاقاتی به وفور برای فریلنسرها اتفاق میافتد برای این که در دام های فریلنسری و بحران مالی گرفتار نشوید،همیهش باید یک نقشه پشتیبان داشته باشید تا سریعا ضرر وارد شده به شما را جبران کند. یکی از راههای جلوگیری از افتادن در دام های فریلنسری ایجاد تنوع و گوناگونی است.
فریلنسرهای موفق کسانی هستند که به خوبی از ترفندهیا بازاریابی برای خودشان آگاه باشند. به عنوان یک فریلنسر شما هم مدیر، هم معاون، هم کارمند و هم بازاریاب خود هستید بنابراین باید از چند ترفند ساده بازاریابی آگاه باشید تا تنوع و گوناگونی را در شغل خود حفظ کنید و گرفتار دام های فریلنسری و بحران مالی نشوید. در این قسمت به شما دو راحل برای حفظ تنوع و گوناگونی در شغلتان و دیده شدن برای جذب کارفرمای بیشتر معرفی خواهیم کرد.
راه حل اول : رزومه فریلنسری خود را همیشه به روزرسانی کنید.
با استفاده از یک رزومه چشمگیر و جذاب که اطلاعات کامل و دقیقی از شما در آن ثبت شده باشد به راحتی میتوانید شغل مورد نظر خود را بدست بیاورید. مهارتها و شغلهای قبلی که در زمینهای مرتبط با کار فریلنسری شما است را در این رزومه ثبت کنید. داشتن یک روزمه گرافیکی خوب با اطلاعات مفید روشی رایگان برای افزایش مشتری است. اگر وب سایت شخصی دارید از اهمیت محتوای درون وب سایت خود باخبر هستید و میدانید که چه تاثیری بر کارفرمایان دارد. میتوانید در وبلاگ خود از مهارتهایتان بگویید و نمونه کارهای خود را عنوان کنید.
در صورتی که رزومهای در سایتهایی مانند پارس فریلنسر دارید، بهتر است همین امروز برای به روز رسانی رزومه خود در این سایتها اقدام کنید. از خودتان و اهمیتی که به کارها میدهید بگویید و حتما تا کنون برای شرکتهای مهم کار کردهاید پس رزومه شغلی خود را نیز وارد کنید.
راه حل دوم : استفاده از قدرت شبکههای اجتماعی
زمانی که قصد دارید برای جذب کارفرما و گرفتن پروژه دیده شوید، پروفایلی که در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین یا فیس بوک دارید، وسیلهای بسیار ارزشمند خواهند بود، اما زمانی کاربرد دارند که در مکان درست و به آدمهای مناسب معرفی شود و کارفرمایان بدانند که شما وقت انجام پروژه را دارید و در دسترس هستید. میتوانید برنامه کاری و اوقات فراغت خود را در جدولی زیبا طراحی کنید و اجازه دهید کارفرمایان زمانهایی که میتوانند با شما تماس بگیرند را بدانند. برای کارفرمایان جدید وقتهای جدید خالی کنید. از کلمات کلیدی، کوتاه و شیرین برای معرفی خود به دیگران استفاده کنید، زمانی که کارفرما شما را به صورت حضوری نمیبیند، پروفایلتان معرف شما خواهد بود، پس آن را مفید و جذاب نگه دارید.
برای مثال اگر مترجم هستید میتوانید با استفاده از استوریهای اینستاگرام یا توییت کردن وقت خالی خود، به کارفرماین و مشتریان خود بگویید چه زمانی وقت برای قبول پروژه دارید. میتوانید بنویسید :
” سلام بچهها من بالاخره موفق شدم در هفته آینده چند روز خالی پیدا کنم، اگر سفارش ترجمه دارید، من آماده هستم!”
یا در عوض اگر طراح لوگو یا تبلیغات هستید میتوانید بگویید:
” سلام بچهها بعد از یک دوره سخت کاری بالاخره من آزاد شدم و الان برای گرفتن سفارشهای جدید در هر زمینهای از طراحی لوگوی برند شما تا تبلیغات جدید آماده هستم، برای گرفتن وقت سفارش جدید با من تماس بگیرید!”
تایپ چنین جملاتی با یک طراحی جذاب و ساده کمتر از یک دقیقه وقت شما را خواهد گرفت اما تاثیر بسیار زیادی در شرایط مالی شما و گرفتن پروژه جدید دارد. شما هرگز نمیدانید چه چیزی پیش خواهد آمد پس تلاش خود را داشته باشید و نا امید نشوید. همیشه دقت داشته باشید برای این که در دام های فریلنسری گرفتار نشوید، در گرفتن مشتری و پروژه تعادل داشته باشید و با برنامه ریزی جلو بروید.
راه حل سوم : جستجو کنید!
اگر شما فریلنسری آگاه باشید میدانید که اهمیت دیده شدن چقدر زیاد است. مهمتر از دیده شدن این است که بدانید کجا و برای چه کسانی رزومه خود را ارسال کنید. با جستجو کردن سایتهایی در گوگل که به دنبال افراد فریلنسر برای بستن قرارداد به صورت پروژهای هستند میتوانید کارفرمایان جدید پیدا کنید. سایتهای بسیار زیادی وجود دارند که برای حمایت از فریلنسرها فعالیت میکنند و کارفرمایان در این سایتها اغلب برای انجام پروژههای خود با فریلنسر قرارداد خواهند بست که به نوعی امنیت مالی را برای آنها ایجاد میکند. اگر مترجم هستید به وب سایتهایی که ترجمه را برون سپاری می کنند درخواست بدهید یا اگر طراح لوگو هستید با شرکتهای تبلیغاتی در تماس باشید و رزومه خود را برای آنها ایمیل کنید. ایمیلی که برای شرکت مربوطه ارسال میکنید باید شامل معرفی خودتان و این که دقیقا چه کمکی میتوانید به آنها کنید باشدو بهتر است در ایمیلی که ارسال میکنید یک پروپوزال از اهداف کاری و رزومه شما را شامل باشد.
میتوانید در این ایمیل اطلاعات وب سایت شخصی خود را نیز قرار دهید. دقت کنید که ایمیل شما باید کوتاه، موثر و مفید باشد و فوایدی که استخدام شما برای آن شرکت دارد را بیان کرده باشید. میتوانید در ایمیل خود عنوان کنید که خوشحال میشوید اگر عضوی از مجموعه آنها باشید و مشخص کنید در کدام بخش توانایی همکاری با آنها را دارید. دقت کنید که با فرستادن ایمیل به شرکتهای مختلفی که دوست دارید برای آنها کار کنید ضرر نخواهید کرد و در بدتری حالت ممکن است به شما پاسخ ندهند و در بهترین شرایط به شما ایمیل خواهند داد و در نهایت منجر به یک همکاری جدید و دریافت پروژه جدید خواهد شد. پس شانس خود را در هر زمینهای که میتوانید امتحان کنید و از هیچ فرصتی برای جذب کارفرما فرو گذار نباشید. البته دقت داشته باشید همانقدر که نبود کارفرما میتواند برای شما بد باشد گرفتن بیش از حد پروژه و عدم همکاری باعث خواهد شد فردی غیر متعهد و بد سابقه شوید. بنابراین همیشه تعادل و برنامه ریزی را در جذب مشتری در نظر داشته باشید تا در دام های فریلنسری گرفتار نشوید.
دام دوم : عدم افزایش حقوق
در مشاغل معمولی و استخدامیها در ابتدای هر سال حقوق جدیدی تعریف میشود که نسبت به سال گذشته افزایش دارد تا کارمندان از پس هزینههای زندگی بربیایند اما در مشاغل فریلنسری گاهی در موقعیتی هیچ افزایش حقوقی وجود ندارد. این یکی از دام های فریلنسری است که باید بسیار مراقب آن باشید. درست است که شما محل کار و وقت مشخصی ندارید و محدود به زمان و مکان نیستید یا در شرکت مربوطه حضور ندارید اما کارمند آنها هستید و مانند سایرین باید شامل افزایش حقوق، بیمه و مزایای یک کارمند عادی شوید.
در غیر این صورت شرایطی پیش خواهد آمد که برای مثال شما دو سال برای یک کارفرما کار کردهاید و همچنان حقوقتان تغییری نکرده است و هیچ پیشرفتی نداشتهاید. در چنین حالتی اگر افزایش حقوق به ازای هر ساعت کار نداشته باشید، حتی ۱۵ ساعت کار در روز هم برایتان مفید نخواهد بود و در بحران مالی قرار خواهید گرفت و گرفتار یکی از بدترین دام های فریلنسری میشوید.
گاهی فریلنسرها از این که مبلغ درخواستی خود را پیشنهاد بدهند میترسند زیرا خارج از بازار کار مشغول هستند و تعرفه را خودشان تعیین میکنند، دقت داشته باشید که هحتی اگر شما نرخ پایینی به کارفرما برای انجام پروژه پیشنهاد دهید بازهم کسی هست که قیمتی پایینتر از شما را بگوید. بهتر است از نرخ و تعرفههای کاری که در آن زمینه به فریلنسری مشغول هستید باخبر باشید و نرخ متوسط را به کارفرما بر حسب میزان خدماتی که قرار است ارائه دهید بگویید. دقت کنید که نرخی معقول اعلام کنید و دلیلی برای تعیین نرخ کار خود داشته باشید، اگر قبول کنید که به ازای انجام کارهای بیشمار پرداختی بسیار کمی داشته باشید، پس دلیل ترک شغل قبلیتان بیهوده بوده است!
در فرومها و گروههایی که فریلنسرهای همکارتان حضور دارند عضو شوید و از تعرفه خدمات باخبر شوید. گاهی این تعرفه به ازای ارائه خدمات ساعتی است و گاهی اگر مترجم فریلنسر باشید پرداخحتی شما بر حسب کلمه خواهد بود و بسته به میزان سختی ترجمه یا کارهای ویرایش آن نرخ متفاوت خواهد بود. بسته به میزان حرفهای بودن و کیفیت کار شما این نرخ متوسط متغیر خواهد بود.
خودتان را باور داشته باشید و به کم راضی نباشید و در عین حال طمع نکنید، با افزایش کیفیت خدمات و کاری که در آن زمینه به فریلنسری مشغول هستید میتوانید میزان دستمزد خود را افزایش دهید تا از قرار گرفتن در بحران مالی و دام های فریلنسری جلوگیری کرده باشید.
دام سوم : پاسخ مثبت به هر درخواستی
اگر بر اساس این استراتژی کار میکنید که باید به هر درخواست و موقعیت شغلی پاسخ مثبت دهید و میترسید پروژه و مشتری را به فریلنسر دیگری بسپارید باید گفت که کاملا در راه اشتباهی هستید. این استراتژی از مهمترین دام های فریلنسری است که جنبه بسیار منفی دارد. اگر تصور میکنید به عنوان یک فریلنسر باید به هر پروژهای جواب دهید و هیچ فرصتی را از دست ندهید در انتها این شما هستید که میان حجم عظیمی از کار گم شده و نمیداند دقیقا چکاری باید انجام دهد و باعث میشود پروژههای بیشتری از دست بدهید.
بهتر است میزان وقتی که میتوانید برای فریلنسری خود در نظر بگیرید را مشخص کنید و از حداقلها شروع کنید و کم کم بازده خود را افزایش دهید. اگر پروژهای به شما پیشنهاد میشود که هزینه پرداختی آنها به نسبت مهارت و کیفیت کاری که انجام میدهید منصافه نیست بهتر است آن را رد کنید و در موقعیتی قرا نگیرید که وقت خود را برای انجام پروژههای این چنینی صرف کنید. اگر نگران مخارج خود هستید میتوانید بر سر هزینه پرداختی و میزان ارائه خدمات مذاکره کنید و به توافق برسید و در صورتی که کارفرما راضی به پرداخت هزینه نشد مودبانه درخواست را رد کنید.
با کمی جستجو میتوانید موقعیتهای شغلی بهتری پیدا کنید. اما اگر در بحران مالی قرار دارید و باید کاری برای انجام دشاته باشید میتوانید انجام بخشی از پروژه را به عهده گرفته و بعد از انجام آن بازهم درباره قیمت مذاکره کنید تا کارفرما با دیدن میزان کیفیت کار ارائه شده راضی به پرداخت شود. اگر احساس بدی راجع به انجام یک پروژه دارید و حس میکنید در حق شما بی انصافی شده است بهتر است طبق غریزه عمل کرده و درباره کار خود مذاکره کنید و در نهایت در صورت عدم توافق پروژه را رد کنید. دقت کنید شما کار میکنید تا زندگی و نه زندگی خود را فدای کار کرده باشید. در نهایت هدف شما ایجاد تعادلی بین زندگی و کار است که باعث شادمانیتان شود.
کلام آخر از دام های فریلنسری
اگر انتخاب کردهاید که به عنوان یک فریلنسر کار کنید باید از دام های ممکن بر سر راهتان نیز باخبر باشید. در نهایت هدف شما این است که بتوانید انسانی شاد باشید و در حرفه ی خود روز به روز موفق شوید. راز موفقیت یک فریلنسر آگاهی و به روز رسانی اطلاعاتش در زمینه شغلیش است. شما باید کار خود را در نهایت کیفیت انجام دهید و پیشرفت کنید. آرزوی ما موفقیت شما در هر زمینهای است و برای تحقق این آرزو گام به گام همراه شما خواهیم بود.