در بخش اول این مقاله بعد از تعریف استوریتلینگ و اهمیت آن، به اهداف استفاده از شیوههای داستانسرایی در کسب و کارها اشاره کردیم. در پایان نیز به عناصری اشاره کردیم که وجود آنها موجب ساخته شدن استوری تلینگهای جذاب و خوب خواهد شد. در این بخش قرار است به مراحل مهمی که در استوری تلینگ باید براساس آنها پیش رفت بپردازیم. لطفاً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
5 مرحلۀ مهم در ساخت استوریتلینگ های تجاری
با استفاده از مراحلی که در ادامه به ترتیب ذکر خواهند شد، شما میتوانید از تکنیکهای استوریتلینگ در کسب و کار خود نهایت استفاده را بکنید.
1. مخاطبان هدف خود را بشناسید.
قبل از آغاز داستان سرایی، باید مخاطبان خود و چیزی را که با آن ارتباط بیشتری برقرار میکنند بشناسید. اگر مخاطبان هدف برای خودتان تعریف نکردهاید، در همین مرحله باید تصوری ذهنی از مخاطبان خود و ویژگیهایی که دارند بسازید. برای اینکه بتوانید این کار را به خوبی انجام دهید لازم است این سؤالات را از خودتان بپرسید و به آنها پاسخ دهید:
- این افراد چه سن و جنسیتی دارند؟
- وضعیت تأهل آنها چگونه است؟
- چه نوع کاری انجام میدهند؟
- درآمد سالانۀ آنها چقدر است؟
- آنها در شهر یا روستا زندگی کنند یا حومۀ شهر؟
- اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود را از چه منابعی دریافت میکنند؟
- از کدام پلتفرمها و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟
اکنون میتوانید داستان خود را برای مخاطبی که در ذهنتان ساختهاید بگویید. زمانی که داستان خود را میسازید و تصمیم میگیرید که قرار است کجا و چگونه آن را به اشتراک بگذارید، این شخص و تمام وییژگیهایش را در ذهن داشته باشید.
بیشتر بخوانید: چگونه شانس خود را برای جذب مشتری افزایش دهیم؟ |
2. هدف و پیام خود را در استوری تلینگ (telling story) مشخص کنید.
به این فکر کنید که چرا قرار است این داستان را به مخاطبان خود بگویید. هدف شما از این داستان سرایی چیست؟ بعد از انتشار داستان میخواهید چه اتفاقی بیفتد؟ اگر محتوای داستان شما نتواند پیام اصلیتان را به مخاطبان منتقل کند، به نتایج مورد نظرتان از استوری تیلینگ نخواهید رسید.
3. فرمت ارائه داستان خود را تعیین کنید (متنی، صوتی، تصویری، ویدئویی و…)
با نگاهی به ویژگیهای شخصیتی مخاطب فرضی که در ابتدای فرایند برنامه ریزی برای استوریتلینگ ساختید، به این فکر کنید این افراد در کدام شبکۀ اجتماعی حضور بیشتر و فعالتری دارند. این بررسی به شما کمک کند که تصمیم بگیرید داستان خود را چگونه و با استفاده از چه ابزارهایی بگویید. اینکه داستان خود را در قالب یک پست وبلاگ، آگهی چاپی یا مقاله، پادکست یا ویدئو بگویید، بستگی به این دارد که مخاطبان شما در کدام پلتفرم قرار است آن را دریافت کنند.
4. یک CTA (دعوت برای اقدام) اثرگذار و جذاب داشته باشید.
شما در طول فرایند داستان سرایی نباید فراموش کنید که هدف اولیۀ شما از استوری تلینگ چه بوده است. شما به عنوان یک کسب و کار قصد دارید خدمات یا محصولات خود را به کاربران و مشتریان احتمالی ارائه کنید. بنابراین باید مطمئن شوید که پایان بندی داستان شما یک CTA یا دعوت برای اقدام خوب و جذاب دارد. این دعوت برای اقدام میتواند شامل اقدامات مختلفی باشد؛ از عضویت در خبرنامۀ ایمیلی گرفته تا خرید یک محصول و پر کردن فرم نظرسنجی و… .
بیشتر بخوانید: قانع کردن مشتری در ۵ گام ساده! |
5. داستان خود را به اشتراک بگذارید.
زمانی که داستان خود را در قالب مناسب برای شخصیت مشتری خود ایجاد کردید، زمان آن رسیده است که آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. صرف نظر از قالب، داستان خود را به گونهای ارائه کنید که مخاطبان را تشویق به اشتراک گذاری مجدد آن با دیگران بکند. اگر داستانی بسازید که قلب و ذهن مخاطب هدف خود را تحت تأثیر قرار دهید، این احتمال وجود دارد که آنها هم افرادی را بشناسند که ممکن است پیام و استوریتلینگ شما برایشان جذاب و باارزش باشد.
نمونههای موفق استوریتلینگ در کسب و کارها
در ادامه کمپینهای استوریتلینگ دو برند معروف را بررسی میکنیم که چگونه توانستند از تکنیک داستان سرایی تجاری برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود استفاده کنند.
P&G «متشکرم، مامان»
در سال 2010، کمپین «متشکرم، مامان» برند P&G به بزرگترین و موفقترین کمپین بازاریابی تبدیل شد این کمپین 76 میلیارد سود رسانهای جهانی، بیش از 74 میلیارد بازدید جهانی، و بیش از 370 میلیون تعامل در توییتر به دست آورد. مهمتر از همه، این تلاش 500 میلیون دلار به میزان فروش جهانی P&G اضافه کرد.
اگرچه داستانهایی که در کمپین «متشکرم مامان» گفته میشد ساده بودند، اما نمونهای از استوریتلینگ های عالی بود که با بازار هدف P&G – مادران سرتاسر جهان – همراه شد.
این ویدئو با تشویق مادرانی استوار و تزلزل ناپذیر آغاز میشود که فرزندان امیدوار به المپیک خود را تشویق میکنند. این فرزندان سختیها و آسیبهای زیادی را برای رسیدن به برتری تحمل کرده و پشت سر گذاشته بودند. این داستان با صحنههایی از حضور ورزشکارانی که در بازیهای المپیک حضور دارند ادامه مییابد و سپس برندهها مادران خود را پس از اتمام موفقیتآمیز مسابقات در آغوش میگیرند. این ویدئو با متنی ساده و احساسی که روی صفحه ظاهر میشود، به پایان میرسد: «برای اینکه به ما یاد دادی که افتادن فقط ما را قویتر میکند. ممنون مامان.» هشتگ #BecauseofMom در پایین آخرین فریم ویدئو ظاهر میشود.
Nike “Dream Crazier“
هدف از تبلیغ نایک در سال 2019 “Dream Crazier” – یک نقطه 90 ثانیهای که از سوی ستارۀ تنیس، سرنا ویلیامز، روایت می شود و دارای نکات برجستهای دربارۀ ورزشکاران پیشگام زن بود. پس از این کمپین ارتباط این برند با زنان و افرادی که از توانمندسازی زنان حمایت میکردند تقویت شد. نایک این تبلیغ تلویزیونی را در حین پخش جوایز اسکار منتشر کرد و همزمان ویدئوی آن را نیز در یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و فیسبوک پخش کرد.
این کمپین، همانطور که با استفاده از آمارها و نتایج به دست آمده از بینندگان تلویزیونی و برداشتهای رسانههای اجتماعی رصد شد موفقیتی بینظیری برای برند نایک بود. استوریتلینگ ویدئویی نایک بیش از 31 میلیون بازدید، 665000 بار در توییتر و 19 میلیون از اینستاگرام دریافت کرد. اینفلوئنسرهایی که این تبلیغ را به اشتراک گذاشتند، بیش از 81 میلیون بازدید در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به دست آوردند.
همین امروز کار روی استوریتلینگ (telling story) کسب و کارتان را آغاز کنید.
اگر شما هم میخواهید از قدرت داستان سرایی بهعنوان بخشی جدایی ناپذیر از استراتژیهای بازاریابی محتوا و ارتباطات تجاری خود استفاده کنید، پارس فریلنسر میتواند به شما کمک کند. چه به دنبال کمک گرفتن برای انجام یک پروژۀ باشید یا به دنبال افراد مستعد و خلاقی برای همکاریهای طولانی مدت میگردید، پارس فریلنسر امکان دسترسی شما به بهترین فریلنسرها و متخصصان استوری تلینگ برای کسب و کارها را فراهم میکند.
برای شروع میتوانید از این لینک به فهرست فریلنسرهای فعال در پارس فریلنسر مراجعه کنید.