از مهمترین نیازهای مشتریان در هر بازاری، راحتی دسترسی و تنوع خدمات و محصولات است. الکترونیکی شدن خدمات اغلب کسب و کارها و تجارتها در سالهای اخیر این امکان را برای مشتریان فراهم کرده است که به این دو نیاز خود پاسخ مناسب بدهند. همچنین پیشبینی میشود که بازار الکترونیکی شدن در سالهای آینده همچنان رو به افزایش باشد؛ زیرا مشتریان هر روز بیش از روز قبل متمایل به خرید اینترنتی و آنلاین میشوند. در چنین شرایطی داشتن سایت برای تمامی مشاغل ضروری است و مسئله طراحی سایت اهمیت زیادی پیدا میکند.
صاحبان مشاغل اگر باهوش باشند میدانند که باید هرچه زودتر و متناسب با شرایط خودشان یک مدل کسب و کار الکترونیکی طراحی و اجرا کنند تا مشتریان از این طریق بتوانند به صورت آنلاین به خدمات و محصولاتشان دسترسی داشته باشند.
در این راهنمای گام به گام ما تمام کارهایی را که برای تبدیل تجارت خود به یک تجارت آنلاین لازم است انجام دهید ذکر خواهیم کرد. لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
تحقیقات بازار انجام دهید.
اولین قدم برای فروش یک محصول این است که مطمئن شوید مخاطبی برای آن وجود دارد. بازار مورد نظر شما نباید از محصولات مشابه اشباع شده باشد، در غیر این صورت احتمال دیده شدن و انتخاب شما از سوی مخاطبان کم خواهد شد. البته داشتن درصدی از رقابت همیشه خوب است، ولی شما نباید در شرایطی گرفتار شوید که محصولات و خدماتتان در میان نمونههای رقیب خود گم شوند. بنابراین بهتر است پیش از سرمایهگذاری برای طراحی وب سایت و الکترونیک کردن کسب و کارتان، از ابزارهای موجود برای تحقیقات بازار استفاده کنید. برخی از مهمترین ابزارهای این تحقیق عبارتند از:
-
Google Trends
این سرویس ابزاری برای تجزیه و تحلیل میزان محبوبیت کلمات کلیدی و عبارات جستجو در مناطق و زبانهای مختلف است و رشد آنها را در طول زمان اندازهگیری میکند. شما میتوانید برای درک الگوهای رفتار خرید مشتریان خود از این سرویس گوگل استفاده کنید.
-
شبکههای اجتماعی
از پلتفرمهایی مثل فیسبوک و اینستاگرام برای افزایش میزان حضور آنلاین خود در بازار استفاده کنید. شما در این شبکهها میتوانید ببینید چه محصولاتی رواج و محبوبیت بیشتری دارند و صاحبان این محصولات از چه روشهایی برای بازاریابی استفاده میکنند.
-
آمازون
شما میتوانید با یک جستجوی ساده در وب سایت آمازون، در مورد پرفروشترین محصولات تحقیق کنید. همچنین با خواندن نظرات کاربران میتوانید ببینید که چه محصولاتی را بیشتر دوست دارند.
نمونۀ بسیار خوب ایرانی برای بررسی محبوبیت محصولات، وب سایت دیجی کالاست.
-
نظرسنجی از مصرف کنندگان
شما میتوانید از مشتریان قدیمی خود سؤال کنید که دوست دارند چه خدمات آنلاینی از شما دریافت کنند؟ برای این کار میتوانید یک نظرسنجی در وبسایتهای ایجاد فرم نظرسنجی ایجاد و آن را برای مشتریان خود ایمیل کنید.
نام دامنه و سرویس ارائه دهندۀ هاست را انتخاب کنید.
این یکی از مهمترین مراحل طراحی سایت است. در هنگام انتخاب نام دامنه به دو نکته توجه کنید:
- هماهنگ و مرتبط بودن نام به کسب و کار شما
- ماندگار بودن آن نام در ذهن مخاطب
میتوانید نامهای مورد نظر خود را در وبسایتهای جستجوی نام دامنه سرچ کنید تا مطمئن شوید که آن نام قبلاً توسط افراد دیگر انتخاب نشده باشد.
برای اینکه وب سایت شما در اینترنت قابل دسترسی باشد، به سرویس هاست (میزبانی) نیاز دارید. هاست خدمات مختلفی مثل حفظ و بهبود وضعیت سایت ازجمله حفاظت امنیت، ایمیل و… را به شما ارائه خواهد داد.
برای طراحی سایت، باید به دنبال یک سازندۀ خوب بگردید.
بعد از انتخاب نام دامنه و تعیین هاست، زمان طراحی سایت فرا رسیده است. وب سایتی که برای کسب و کار شما طراحی میشود بخشها و ویژگیهای مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره میکنیم.
-
موضوعات
موضوعی را انتخاب کنید که مربوط به کسب و کار، هویت نام تجاری و محصول خاصی که میفروشید باشد.
-
پستهای وبلاگ
بخش محتوای متنی وب سایت شما (بلاگ پستها) در صورتی که براساس اصول SEO بهینهسازی شده باشند، میتوانند به افزایش ترافیک وب سایت شما کمک زیادی بکنند.
یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام انتخاب سازندۀ وبسایت خود باید به آن توجه کنید این است که آن سرویس چقدر از امکانات جدید دنیای الکترونیک پشتیبانی میکند. بهطور مثال آیا از افزودن صفحات محصول و بهینهسازی این صفحات براساس اصول سئو، درج ویدئو و تصویر و… پشتیبانی میکند؟ محبوبترین سایتسازها در حال حاضر عبارتند از: WordPress ، Wix ، Woocommerce و Squarespace.
شما از ابتدا باید بدانید که فروشگاههای اینترنتی محدودیتهایی مثل تعداد محصولاتی که میتوان بارگذاری کرد یا تعداد گزینههای موجود برای هر محصول را دارند. بنابراین قبل از اقدام به طراحی سایت باید مطمئن شوید که با پرداخت هزینهها و خرید سرویسهای ویژه، میتوان این محدودیتها را برطرف کرد و سرویس را ارتقا داد.
تعیین ساختار سایت و مشخص کردن صفحات مهم
قبل از شروع طراحی سایت باید بدانید که میخواهید وبسایتتان چه ساختاری داشته باشد. بهتر است این سه سؤال را از خودتان بپرسید:
- چگونه میخواهید خدمات فروشگاه آنلاین خود را به مشتریان ارائه کنید؟
- میخواهید چه ویژگیها و صفحات مهمی در فروشگاهتان داشته باشید؟
- میخواهید مشتریان شما طبق چه الگویی در وبسایت شما حرکت کنند و بخشهای مختلف را ببینند؟
مهمترین عامل موفقیت در یک تجارت آنلاین، شناخت مشتریان و رفتار آنهاست. بسیار مهم است که بتوانید یک فروشگاه کاربرپسند بسازید تا مشتریان شما بتوانند به آسانی به بخشهای مورد نظرشان دسترسی داشته باشند. مشتریان بالقوۀ شما نباید صرفاً به دلیل اینکه کار با وبسایت شما دشوار و پیچیده است آن را ترک کنند.
مهمترین عناصر و بخشهایی که باید در فروشگاه آنلاین شما وجود داشته باشند عبارتند از:
- منو و نوار جستجوی دسترسی سریع به صفحات اصلی
- صفحات توضیح محصول که دارای اطلاعاتی مثل عکس محصول، قیمت، رتبهبندی و نظر مشتریان دربارۀ آن است.
- توصیۀ محصول به مشتریان براساس جستجوها یا خریدهای قبلی آنها
- صفحات «دربارۀ ما» و «اطلاعات تماس»
- فرایند پرداخت ساده و امن
- بهینهسازی شده برای کاربران موبایلی
یکی از نکات دیگری که در هنگام طراحی سایت باید به آن توجه ویژه داشته باشید، جذاب بودن آن از نظر بصری است. شما برای این کار میتوانید چند الگوی گرافیکی را امتحان کنید و ببینید نمایش محصولات شما و ترکیب آن با استراتژیهای بازاریابیتان در کدام الگو بهتر و زیباتر است.
با کمک متخصصان، سایت خودتان را منحصر به فرد کنید.
بیشترین تأکید شما در طراحی سایت باید بر روی تجربۀ کاربر باشد. کاربران تمام سرمایۀ تجارت آنلاین شما هستند. بنابراین حضور در وبسایت خودتان را باید به تجربهای شیرین و لذتبخش برای آنها تبدیل کنید. موضوعات، ویجتها، برنامهها و افزونههای سفارشی زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید عملکرد وبسایتتان را ارتقا دهید. شما برای موفقیت در این زمینه به افراد متخصص در این حوزهها نیاز خواهید داشت:
- طراحان وب
- توسعهدهندگان وبسایت
- کارشناسان سئو
پلتفرم های فریلنسری مثل پارس فریلنسر، مکان خوبی برای یافتن نیروهای متخصص در این زمینهها و تعامل با افرادی است که این خدمات را به شما ارائه میدهند.
راهاندازی سیستم پرداخت الکترونیکی
از آنجا که هدف اصلی فروشگاه الکترونیک شما فروش خدمات و محصولات است، داشتن یکی سیستم پرداخت آنلاین بسیار مهم است. شما میخواهید فرایند خرید تا حد امکان برای مشتریانتان ساده و دلنشین باشد. بنابراین باید روشهای مختلف پرداخت را هم برای رسیدن به این دهدف در نظر بگیرید.
سایت خود را از لحاظ سئو بهینهسازی کنید.
اکنون که محتواهای وب سایتتان بارگذاری شده و آمادۀ دریافت سفارش از مشتریان هستید، به بازدیدکنندگان نیاز دارید. به طور کلی شما دو راه برای جذب بازدیدکننده به وبسایت خود دارید:
- تبلیغ (به خصوص در موتورهای جستجو)
- بهینهسازی صفحات وب سایت برای موتورهای جستجو (SEO)
مهم نیست که از کدام روش استفاده میکنید. هدف شما این است که سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) برای کاربران نمایش داده شود. اما تبلیغ در Google Ads و روش پرداخت کلیکی (PPC) روشی بسیار هزینه بر است. بنابراین عاقلانه است که به راه دوم فکر کنید. یعنی با بهینهسازی خود برای موتورهای جستجو، از سوی آنها ترافیک رایگان به دست بیاورید. مهمترین کارهایی که باید برای این کار انجام دهید عبارتند از:
-
تحقیق کلمات کلیدی
شما باید بدانید که قرار است کدامیک از مشکلات و دغدغههای مخاطبانتان را حل کنید. بر همین اساس نیز میتوانید لیستی هدفمند از کلمات کلیدی خود بسازید و برای این کلمات کلیدی محتوا تولید کنید. برای یافتن کلمات کلیدی میتوانید از ابزارهایی مثلGoogle Keyword Planner ، SEMrush و Ubersuggest استفاده کنید.
-
توجه به معماری و ساختار سایت
معماری سایت به نحوۀ سازماندهی و طراحی سایت شما برای بهبود تجربۀ کاربر اشاره میکند. وب سایت شما باید برای مخاطبان هدفتان طراحی و سازماندهی شده باشد. به عنوان مثال اگر جواهرات میفروشید، باید در صفحات محصول شما دستهبندیهای جزئیتری مثل گوشواره، گردنبند، دستبند و… وجود داشته باشد. همچنین سبد خرید سایت باید چند روش پیشنهادی برای پرداخت و ارسال سفارشها داشته باشد.
-
اعمال تکنیکهای سئوی فنی
تکنیکهای سئو مستقیماً به ساخت و طراحی سایت شما بستگی دارند. این بهینهسازی برای موفقیت وب سایت شما بسیار مهم است. سئوی فنی شامل توجه به آدرسهای اینترنتی، پیوندهای داخلی و نشانهگذاری طرح است.
معیارهای بازاریابی و بازدیدکنندگان را دنبال کنید.
تجزیه و تحلیل اطلاعات وب سایت و دادههای مربوط به آن، به ویژه منابع ترافیک و آمار جمعیت شناختی، بسیار مهم است. هنگامی که میدانید ترافیک سایت شما از چه مسیرهایی است و چه گروهی از جمعیت این ترافیک را تشکیل میدهند، میتوانید استراتژیهای بازاریابی خود را به گونهای تنظیم کنید که توجه مخاطبان هدف بیشتری را به خودتان جلب کنید.
ابزارهایی مثل سرویس Google Analytics میتوانند کمک زیادی به شما در دسترسی به دادههایی مثل میزان فروش، تعداد سفارشات، محل صورت حساب، میانگین ارزش سفارشها و… بکنند. برای مشاهدۀ این دادهها باید کد مربوط به این سرویس را به سایت خود اضافه کنید. بعد از آن سرویس گوگل آنالیتیکس بهطور پیوسته دادههای شما را جمعآوری و آنالیز خواهد کرد.
استراتژیهای خود را با توجه به رفتار بازدیدکنندگان تغییر دهید.
با به دست آوردن دادههای مربوط به رفتار مشتریان، میتوانید از این اطلاعات برای طراحی سایت، استراتژیهای بازاریابی و یا افزودن محصولات و خدمات جدید به فروشگاه استفاده کنید. به عنوان مثال اگر متوجه شدید محصولی محبوبتر و سودآورتر از بقیۀ محصولات است، میتوانید آن را در رنگبندیها و حتی اندازههای مختلفی ارائه کنید.
امروزه مشتریان ارزش زیادی برای شخصی سازی قائل هستند. درواقع مشتریان دوست دارند هزینههای بیشتری را برای دریافت خدمات منحصر به خودشان پرداخت کنند.
سخن پایانی
پیشبینی میشود که تا سال 2024 میزان فروشهای اینترنتی به 563 میلیون دلار در سال برسد. بنابراین عاقلانه است که از همین حالا به فکر سرمایهگذاری روی طراحی سایت جذاب و حرفهای برای کسب و کار خودتان باشید. برای اینکه سایت شما بدون مشکل کار کند و کاربران تجربۀ دلنشینی از حضور در سایت شما داشته باشند، نیاز دارید که از کمک متخصصان باتجربه و حرفهای استفاده کنید. شما در پارس فریلنسر با فریلنسرهای متخصصی در ارتباط خواهید بود که میتوانند تمام مراحل مورد نیاز برای راهاندازی یک کسب و کار آنلاین برای شما را با طراحی یک وب سایت حرفهای و کاربر پسند پیش ببرند.