راهنمای گام به گام استخدام فریلنسر/ بخش اول
اگر شما هم صاحب یک کسب و کار یا شرکت باشید و به دنبال نیروی ماهر بگردید، ممکن است به فکر استخدام فریلنسر هم افتاده باشید. مهمترین حسن استخدام فریلنسرها این است که محدودیتهای جغرافیایی دست شما را برای پیدا کردن یک نیروی خوب نخواهد بست.
کار به صورت فریلنسری و دورکاری مطلوب خیلی از افراد است. حدود دوسوم کارمندان میگویند که علاقه دارند بهصورت کامل دورکار باشند. 31 درصد دیگر نیز دوست دارند حداقل بعضی اوقات بتوانند دورکاری کنند. اگر شما بهعنوان یک کارفرما طرفدار فریلنسینگ باشید، سازمانتان در مدت کمی میتواند از سراسر دنیا استعدادهای بزرگی برای همکاری جذب کند. این کار یکی از روشهای هوشمندانهی افزایش رضایت شغلی کارمندان هم هست.
بنابراین اگر میخواهید از موقعیتها و استعدادهای موجود نهایت استفاده را ببرید، وقت آن است که به استخدام فریلنسرها هم فکر کنید.
چه شغلهایی را میتوان به صورت فریلنسری انجام داد؟
فریلنسرها میتوانند هر کاری را که نیاز به حضور فیزیکی در محل کار نداشته باشند، از راه دور انجام بدهند. بنابراین تیم توسعۀ فروش آنلاین شما میتواند فریلنسر باشد، اما این امکان برای صندوقدار فروشگاه فراهم نیست. استخدام فریلنسرها میتواند مزایای زیادی برای کارفرما داشته باشد. از جملۀ این مزیتها میتوان به صرفهجویی در هزینههای مربوط به فضای اداری، تجهیزات، پارکینگ، حمل و نقل، و… اشاره کرد.
رایجترین شغلهای فریلنسری چیست؟
طراحی گرافیک، توسعۀ وب، نویسندگی، ویراستاری و بازاریابی جزو رایجترین و پرتقاضاترین شغلهای فریلنسری هستند. متخصصان این حوزه میتوانند دورکار باشند و کار خود را ازطریق سیستمهای اینترنتی به کارفرما ارائه کنند.
برای استخدام فریلنسر کجا باید به دنبال آنها بگردیم؟
روشهای مختلفی برای پیدا کردن و برقراری ارتباط با فریلنسرها وجود دارد. ما در ادامه به 5 راه رایج یافتن فریلنسرها اشاره میکنیم.
1. وبسایت یا وبلاگ خود فریلنسرها
بسیاری از فریلنسرها با افراد زیادی طی قراردادهای کوتاه یا بلند مدت همکاری میکنند. این افراد برای ارائۀ نمونه کارهای خود معمولاً وبلاگ یا وبسایتی هم دارند. وبسایت فریلنسرها معمولاً شامل نمونهکارهای قبلی آنها و بازخوردی است که مشتریان نسبت به کار آنها داشتهاند. در این وبسایتها میتوانید رزومۀ فریلنسر را هم ببینید. از این طریق متوجه خواهید شد که آیا قبلاً در حوزۀ صنعت یا حرفهی شما هم فعالیتی داشته یا نه. برای استخدام فریلنسرها میتوانید از فرم تماس یا سایر راههای ارتباطی که در وبسایتشان درج شده است استفاده کنید.
2. شبکۀ ارتباطی خودتان
بیشتر کارفرمایان شبکههای ارتباطی شخصی و حرفهای دارند که برای یافتن و استخدام فریلنسرها میتوانند از آن استفاده کنند. شما میتوانید با فریلنسرهایی همکاری کنید که به تجربه و دانش آنها اعتماد دارید. ازجمله افرادی که در پروژههای قبلی نیز با شما همکاری داشتهاند.
مزیت اصلی استخدام فریلنسر ازطریق شبکۀ ارتباطیتان این است میتوانید توصیههای افراد مورد اعتمادتان دربارۀ هر فریلنسر را بشنوید. اما نکتۀ منفی این روش این است که دسترسی شما به افراد با استعداد را محدود میکند. افراد شبکۀ ارتباطی شما مسلماً فریلنسرهای معدودی را میشناسند. بنابراین در این روش ممکن است بهترین فریلنسرها را برای انجام پروژههایتان پیدا نکنید.
3. رسانهها و پلتفرمهای اجتماعی
یکی از منابع آشنایی با نیروهای کار، شبکههای اجتماعی هستند. شما در این روش میتوانید به صورت مستقیم با فریلنسر مورد نظر در تماس باشید و توضیحات کافی دربارۀ پروژه را به آنها بدهید. شما در این شبکهها میتوانید نمونه کارهای به اشتراک گذاشته شدۀ فریلنسر را هم ببینید. همچنین به نظرات افرادی که با فریلنسر همکاری داشتهاند نیز دسترسی خواهید داشت.
بسیاری از متخصصان برای نمایش کارهای خود فیسبوک را انتخاب میکنند. در فیسبوک شما میتوانید به راحتی تمام سؤالهایتان را از فریلنسر بپرسید. در این میان توئیتر و پینترست شبکههای مفیدی برای متخصصان طراحی هستند، زیرا میتوانند به راحتی تصاویر بخشی از کارهایشان را به اشتراک بگذارند. متخصصان بازاریابی هم معمولاً در کلاب هاوس و تیک تاک فعالیت میکنند.
نکتۀ مهم:
اگر به دنبال استخدام فریلنسرهای شناختهشده و باتجربه هستید که طرفداران زیادی دارند، در ازای استفاده از تجارب آنها و تقاضای همکاری در پروژههایتان احتمالاً باید هزینۀ بیشتری بپردازید.
4. سایتهای کاریابی
اگر میخواهید که در معرض دید فریلنسرهای بیشتری قرار بگیرید، باید خودتان را به آنها معرفی کنید. شما میتوانید موقعیت شغلی را که برای آن به دنبال استخدام فریلنسر هستید، بر روی سایتهایی مثل «ای استخدام»، «جاب ویژن»، «جابینجا»، «کارلنسر» و… آگهی کنید. البته این روش برای یافتن فریلنسر، یکی از منفعلترین روشهاست. چون ممکن است چند نفر بهطور اتفاقی آگهی شما را ببینند . از میان آنها هم چند نفر تصمیم بگیرند که برای موقعیت شغلی شما درخواست همکاری ارسال کنند. نکتۀ منفی دیگر این روش این است که بسیاری از افرادی که برایتان تقاضای همکاری ارسال میکنند، ممکن است ازنظر تجربه یا مهارت در سطح مورد انتظار شما نباشند.
در آگهیهای خود حتماً موقعیت شغلی را کاملاً شرح دهید. بهتر است جزئیات و اطلاعات تماس را هم در آگهی قرار داده باشید.
5. استفاده از پلتفرمهای فریلنسینگ
یکی از بهترین راههای یافتن و استخدام فریلنسرها این است که به سراغ پلتفرمهای واسطهای بروید که فریلنسرها و کارفرماها را به یکدیگر مرتبط میکنند. پلتفرم پارس فریلنسر هم یکی از همین وبسایتهاست که فریلنسرهای مستعد را به کارفرمایانی که پروژههایی دارند و به دنبال استخدام فریلنسر هستند متصل میکند. شما میتوانید بهعنوان کارفرما در در پارس فریلنسر ثبت نام و پروژههای خود را ثبت کنید. بعد از آن با جستجو در بین اسامی فریلنسرها، میتوانید برای آنها دعوتنامه همکاری ارسال کنید. همچنین آگهی پروژۀ شما در وبسایت برای همۀ فریلنسرها به نمایش درمیآید و آنها هم میتوانند پیشنهاد همکاری خود را برای شما ارسال کنند.
استخدام فریلنسر از طریق پارس فریلنسر مزایای زیادی برای شما دارد:
- آشنایی با افراد مستعد در حوزۀ کاری خودتان و انتخاب بهترین افراد
- اطمینان از درست انجام شدن پروژه
- نظارت وب سایت پارس فریلنسر بر روی تمامی روند انجام پروژه
- با استفاده از سیستم پرداخت امن، شما تنها در صورتی هزینۀ پروژه را خواهید پرداخت که کارتان به درستی انجام شده باشد.
- هر کدام از فریلنسرها یک پروفایل اختصاصی در پارس فریلنسر دارند. شما میتوانید کیفیت کار آنها را با یکدیگر مقایسه کنید و نظرات کارفرمایان دیگر دربارۀ آنها را نیز ببینید.
- زمان پردازش پروژهها در پارس فریلنسر کوتاه است و کار پروژۀ شما به سرعت انجام خواهد شد.
- شما میتوانید بعد از انجام موفقیت آمیز یک پروژه، برای پروژههای آیندهتان نیز با فریلنسر مورد نظرتان در ارتباط باشید.
- شما در پلتفرم پارسفریلنسر به استعدادهایی از سراسر کشور برای همکاری در پروژههایتان دسترسی خواهید داشت. بنابراین محدودیت جغرافیایی مانع شما برای یافتن افراد ماهر و همکاری با آنها نخواهد بود.