شاید برایتان عجیب و باورنکردنی باشد که از آغاز فرایند SEO برای موتورهای جستجو بیش از 25 سال میگذرد. در تمام این سالها شیوهها و ترندهای سئو مدام در حال تغییر و به روزرسانیهای مختلف بوده است. بنابراین; چیزی که ما امروز آن را اصول سئو میدانیم، حتی شبیه ده سال پیش هم نیست. بسیاری از اصول سئو در سال 2022 مشابه سال 2021 باقی خواهد ماند که از جملۀ آنها میتوان به تحقیق اصولی کلمات کلیدی; بهینهسازی برای موبایل و بازاریابی محتوایی اشاره کرد. اما بررسیها و تحقیقات دربارۀ نحوۀ عملکرد رتبه بندی جستجوها در سال جدید همچنان ادامه دارد. بنابراین اگر قصد دارید که استراتژیهای سئو و بازاریابی خود در سال جدید را تدوین یا بازنگری کنید; باید با ترندهای سئو 2022 نیز حتماً آشنا باشید.
در این مقاله قصد داریم به 8 مورد از جدیدترین شیوهها و تغییرات اصول سئو در سال 2022 بپردازیم. این شیوهها معمولاً روی موتور جستجوی گوگل بیشتر جواب خواهند داد. درست است که گوگل تنها موتور جستجوی موجود در اینترنت نیست، اما میتوان گفت که بزرگترین موتور جستجو است و بنابراین بر نحوۀ تکامل و تغییر اصول و قوانین سئو تأثیر زیادی میگذارد.
معرفی 8 مورد از جدیدترین ترندهای سئو 2022
مهمترین ترندهای سئو در سال جدید عبارتند از:
1. ماشین لرنینگ چند وجهی
در طول 25 سال گذشته، علاوه بر الگوریتمهای رتبهبندی موتورهای جستجو; روشهای جستجوی کاربران نیز تغییر کرده است. در اولین جستجوهای اینترنتی، اگر شما به دنبال یک آهنگ میگشتید; باید نام آن را به صورت کامل در موتور جستجویی مثل Yahoo یا Ask Jeeves تایپ کرده; و حتماً قید میکردید که به دنبال نسخۀ کامل و رایگان این آهنگ میگردید. حتی با این میزان از دقت نیز; در اغلب مواقع ممکن بود به نتایج مورد نظرتان نرسید. اما امروز کافی است که شما درخواست خود را بهصورت صوتی به تلفن همراه; ساعت یا اسپیکر هوشمند خود برای اجرای یک دستور جستجو بدهید.
این میزان از تکامل به لطف یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی امکانپذیر شده است. در سال 2019، گوگل بهروزرسانی BERT را منتشر کرد که توانایی پردازش زبان طبیعی (NLP) موتور جستجو را به زبان انگلیسی بهبود بخشید. نوع پیشرفتۀ این فناوری; به نام مدل (MUM)، چند وجهی است. این مدل یادگیری ماشین چند وجهی 1000 برابر قدرتمندتر از BERT است. MUM به طور همزمان 75 زبان مختلف را درک کرده و بهبود میبخشد. همچنین میتواند محتوای متن و تصویر را درک کند. انتظار میرود که در آیندۀ نزدیک بتواند ویدئو و صدا را نیز درک و پردازش کند.
بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و تحولی که در راه است |
این توسعه به این معنی است که محتوای چند رسانهای و چند زبانه نقش بیشتری در جستجوها ایفا میکند. البته این مسئله به این معنا نیست که شما دیگر نباید محتواهای متنی طولانی تولید کنید. شما باید همچنان به تولید این محتواها نیز ادامه دهید، چرا که تأثیر زیادی در رتبه بندی وب سایتها در نتایج جستجو دارند. با این حال تکمیل و غنی کردن مقالات با عکسها; ویدئوها و فایلهای صوتی میتواند به شما در جستجوهای ارگانیک در سال ۲۰۲۲ کمک کند.
2. محتواهای ویدئویی اورجینال
یکی دیگر از ترندهای سئو شکل جدید از نشانه گذاری ویدئوهاست که در سال 2021 معرفی شد. این ترند این امکان را به تولید کنندگان محتواهای ویدئویی میدهد که بخشهای خاصی از یک ویدئو را برای نمایش در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) علامتگذاری کنند.
از آنجایی که انتظار میرود MUM ها درک ویدئوها را نیز یاد بگیرند; این نوع محتوا احتمالاً ارزش سئو را افزایش میدهد. در حال حاضر بهتر است ویدئوها را بسازید و آنها را با محتوای مرتبط; ازجمله کپی رایتینگها و پستهای وبلاگ ادغام کنید. این کار میتواند به شما کمک کند تا رتبۀ وب سایت خود را در سال 2022 بهبود ببخشید و در عین حال سایت خود را برای هر گونه تغییرات آینده که رتبه بندی نتایج جستجوی ویدئو را بهبود میبخشد آماده کنید.
اگر به هر دلیلی نمیخواهید این کار را فعلاً انجام دهید; سعی کنید ویدئوهای خود را در YouTube آپلود کنید و لینک آنها را در وب سایتتان قرار دهید. YouTube یکی از محصولات Google است و به همین دلیل داشتن اکانت یوتیوب و فعالیت در آن; میتواند روی سئوی وب سایت شما نیز تأثیر بگذارد.
بیشتر بخوانید: بازاریابی ویدئویی ؛ چگونه در Tiktok و Instagram وایرال شویم؟ |
3. ترندهای سئو :پادکست
درست است که محتواهای صوتی به اندازۀ ویدئوها در نتایج جستجو حضور ندارند; اما میتوانید از آنها هم برای دیده شدن بیشتر استفاده کنید. پادکستها هم قابلیت این را دارند که به صورت مستقیم در نتایج جستجوی گوگل بالا بیایند.
همان طور که MUM تکامل مییابد و در درک حالتهای مختلف ارائه محتوا بهتر میشود; منطقی است که بالا آمدن صداها در نتایج جستجو نیز رایجتر شود. برای این کار میتوانید شروع به تولید محتوای صوتی و استفاده از نشانه گذاری طرحوارۀ پادکست قابل اجرا و دادههای ساختاری کنید. با بررسی صدا به عنوان بخشی از استراتژی تولید محتوای خود در حال حاضر; به طور بالقوه میتوانید در سال 2022 و پس از آن از جلوتر از منحنی رشد سئوی رقبایتان باشید.
بیشتر بخوانید: رونویسی از محتواهای صوتی و تصویری چیست و چه انواعی دارد؟ |
4. جستجوهای متمرکز بر حریم خصوصی
یک بازاریاب دیجیتال و صاحب کسبوکار، باید به دادهها تکیه کند تا بتواند نتایج دقیقتری را به مشتریان خود ارائه کند. هنگامی که روش جمعآوری دادهها تغییر میکند; به این معنی است که استراتژیهای SEO ما نیز باید تغییر کنند.
اخیراً مشتریان تمایل بیشتری به حفظ حریم خصوصی خود به صورت آنلاین دارند و همین مسئله میتواند نحوۀ جمع آوری دادهها را در طول سالهای 2022 تا 2023 تغییر دهد. حتی گوگل نیز به این علاقه به حفظ حریم خصوصی توجه میکند و قصد دارد تا سال 2024 به استفاده از کوکیهای ردیابی شخص ثالث در مرورگر کروم خود پایان دهد.
این مسئله نشان دهندۀ تغییر فوری و قابل توجهی در روش بهینه سازی ما نیست. تحقیقات کلمات کلیدی و دادههای ابزارهای SEO از بین نمیروند; اما ممکن است نحوۀ دریافت این دادهها تغییر کند. محتمل است انجام ردیابیهای بین سایتی سختتر شود و بازدیدکنندگان وب سایت خود را در سراسر پلتفرمها دنبال کنید. Google در حال کار بر روی گزینههای جایگزین برای کوکی شخص ثالث است و ما باید منتظر اعلام آنها در مورد موارد بعدی باشیم.
شما همچنین میتوانید با ایجاد یک استراتژی سئوی قوی که کاملاً متکی به معیارهای بین سایتی یا خارج از سایت نیست، خود را آماده کنید. به عبارات جستجویی که افراد برای یافتن سایت شما از آنها استفاده میکنند و نحوۀ رفتار آنها در زمان حرکت در بین صفحات وب سایت خود نگاه کنید (سرچ کنسول گوگل برای این کار عالی است).
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نوشتن محتوای سایت و سئو در سال2022/ بخش اول |
5. ترندهای سئو :معیارهای هدف کاربر
وقتی صحبت از ردیابی رفتار کاربر در وبسایتها در سال 2022 میشود; توجه به این موارد و بررسی آنها در طول فرایند ردیابی ضروری است:
نرخ پرش (Bounce rate)
این نرخ درصد بازدید کنندگانی است که به سایت شما میآیند و بلافاصله بدون کلیک بر روی صفحۀ دیگری آن را ترک میکنند. اگر نرخ پرش بالایی در یک وب سایت مشاهده شود; میتواند به این معنی باشد که سایت مورد نظر با هدف جستجوی بازدیدکنندگان هماهنگ نیست یا تجربۀ کاربری بدی دارد.
حفظ کاربر (User retention)
این داده تعداد دفعاتی را که شخصی برای بازدید دیگری به سایت شما بازمیگردد نشان میدهد. بالا بودن نرخ حفظ کاربر; میتواند نشان دهد که شما ارزش خوبی به مخاطبان خود ارائه میدهید.
جریان رفتار (Behavior flow)
میتوانید این معیار را دقیقاً در Google Analytics 4 دنبال کنید. جریان رفتار به شما نشان میدهد که بازدیدکننده از چه صفحهای وارد سایت شما شده است و چگونه از آن نقطه از طریق کلیکها به صفحات دیگر رفته است.
با مشاهده و آنالیز دیتاهای این سه نقطه، میتوانید شناخت کاملی نسبت به آنچه که مخاطبان هدفتان به دنبال آن هستند به دست آورید. اگر متوجه شدید که یک روز، ساعت یا نوع خاصی از محتوا بهخوبی کار میکند، از آن اطلاعات برای تأثیرگذاری بر استراتژیهای تولید محتوای خود در آینده استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نوشتن محتوای سایت و سئو در سال2022/ بخش دوم |
6. ترندهای سئو :بهینه سازی جستجوهای محلی
براساس ترندهای سئو در سال 2022، بالا رفتن در فهرستهای ارگانیک SERP تنها راه دسترسی به جستجوگران گوگل نیست. با بهینهسازی نتایج جستجوی محلی، میتوانید رتبهای بسیار خوب، حتی بالاتر از لینکهای تبلیغاتی گوگل، به دست بیاورید. از آنجایی که فهرستهای جستجوی محلی اغلب در بالای SERPهای Google ظاهر میشوند; این نوع سئو احتمالاً نقش بزرگتری را برای کسبوکارهای آینده بازی میکند. با سختتر شدن رسیدن به بالاترین نقطۀ ارگانیک صفحۀ نتایج گوگل; استفاده از جستجوی محلی میتواند به یک راهحل برای کسب و کارهای کوچک و حتی بزرگ تبدیل شود.
Google My Business (GMB) ابزاری عالی برای سئوی محلی است. بسیاری از صاحبان کسبوکار ممکن است متوجه نباشند که میتوانند یک نمایه «Google برای کسبوکار من» ایجاد کنند; حتی اگر ویترین یا دفتری نداشته باشند که به مشتریان خدمت کند.
تنها نکته این است که اگر یک تجارت کاملاً دیجیتالی دارید; نمیتوانید نمایۀ GMB ایجاد کنید. شما باید یک آدرس فیزیکی برای کسب و کار و نوعی خدمات حضوری داشته باشید.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نوشتن محتوای سایت و سئو در سال2022/ بخش سوم |
7. ترندهای سئو :سازگاری وب سایت با موبایل
قابلیت استفاده از سایت در همۀ پلتفرمها در سال 2022 مهم است، اما هیچ کدام بیشتر از موبایل مهم نیست. اگر سایت شما با موبایل سازگار نبوده یا حاوی تمام محتوای مشابه نسخۀ دسکتاپ آن نباشد (ناقص باشد); ممکن است رتبۀ وب سایت پایین بیاید. این به دلیل تمرکز گوگل بر ایندکس کردن نسخههای تلفن همراه و موارد حیاتی وب است.
در سال 2022 باید به مواردی فراتر از اینکه وب سایت شما روی تلفنهای همراه خوب اجرا میشود یا نه فکر کنید. یکی از مهمترین ترندهای سئو در 2022 این است که مدام در حال یافتن راههایی برای بهبود تجربۀ کاربری کاربرانی باشید که با موبایل خود وارد سایت شما شدهاند. برنامههای ترکیبی و برنامه های وب مترقی (PWA) راه بسیار خوبی برای انجام این کار هستند. PWA ها سایتهایی هستند که مرز بین صفحات وب سنتی و اپلیکیشن موبایل را از بین میبرند. هنگامی که سایت شما روی تلفنهای همراه بالا میآید، کاربران ممکن است میانبرهای PWA را در صفحه اصلی ذخیره کرده و مانند برنامه دیگری راه اندازی کنند. اگر میخواهید ببینید که PWA در عمل چگونه به نظر میرسد، سایت تلفن همراه توییتر را در تلفن خود بررسی کنید. این یک مثال عالی از استفاده از PWA برای بهبود سازگاری وب سایتها با موبایل است.
بیشتر بخوانید: چرا فلاتر محبوبترین SDK (کیت توسعۀ نرم افزار) موبایلی بین پلتفرمی است؟/بخش اول |
8. سبک بودن وب سایتها
بهینه سازی و سرعت بخشیدن به بسیاری از وب سایت ها بدون ساخت PWA امکان پذیر است. برای این کار لازم است که روی مختصر و مرتب نگه داشتن کدها و ویژگیهای اضافی تمرکز کنید. همۀ وب سایتها حاوی کد هستند. حتی اگر خودتان آن را نمیبینید. حتی سازندگان وب سایت با کشیدن و رها کردن، کدهایی را در پشت صحنه ایجاد میکنند. شما این کدها را با هر بار جابجایی یا افزودن، تغییر میدهید. یک وب سایت ممکن است در ظاهر تمیز و مرتب به نظر برسد، اما برای رباتهای خزندۀ گوگل اینطور نباشد. هنگامی که یک وب سایت (چه به صورت اختصاصی یا سفارشی ساخته شده) کدهای درهم ریخته داشته باشد، میتواند بر تجربه و سئوی صفحه تأثیر منفی بگذارد.
ایجاد بهترین تجربۀ کاربری گاهی اوقات به معنای حذف ویژگیها از وب سایت بهجای افزودن آنها به آن است. قبل از نصب افزونههای بیشتر به وب سایت خود، به دقت فکر کنید که آیا واقعاً به آنها نیاز دارید؟ آیا راه دیگری برای رسیدن به هدف وجود دارد؟ سبک نگه داشتن وب سایت میتواند سرعت صفحه، قابلیت استفاده و رتبه بندی گوگل آن را افزایش دهد.
تمرکز بر قابلیت استفاده یکی از مهمترین کارهایی است که میتوانید امسال انجام دهید. اگرچه ممکن است به کمک یک متخصص سئو یا توسعه دهندۀ وب نیاز داشته باشد. این یکی دیگر از روشهای متعددی است که سئو و اینترنت در چند دهۀ گذشته در زمینۀ آن تکامل یافته است. یک وب سایت سبک با تجربه کاربری عالی و تعداد کمی بک لینک با کیفیت; در حال حاضر بسیار ارزشمندتر از یک سایت پر از افزونه با صدها لینک است.
بیشتر بخوانید: چرا فلاتر Flutter محبوبترین SDK (کیت توسعۀ نرم افزار) موبایلی بین پلتفرمی است؟/بخش دوم |
ترندهای سئو :سخن پایانی
پیشرفتهای سئو در آینده احتمالاً شامل تغییرات بیشتری در جمعآوری دادهها، تغییر بهترین شیوههای بهینهسازی موبایل و محتوای تعاملی است که حتی ممکن است هنوز وجود نداشته باشد. از آنجایی که بهروزرسانیهای الگوریتم گوگل تا زمانی که اتفاق نیفتند پنهان میمانند (و گاهی اوقات، حتی پس از آن); بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که به طور دقیق بر سئوی خود نظارت داشته باشید. با ابزارهایی که در اختیار دارید آن را کنترل کنید و با بررسی منظم معیارهایی که در این مقاله به آنها اشاره شد; بهینه سازی وب سایت برای موبایل را نیز شروع کنید. اگر متوجه تغییراتی شدید یا عملکرد مورد نظر خود را مشاهده نکردید، برای کمک با یک متخصص سئو تماس بگیرید.
شما میتوانید از فریلنسرهای سئوکار پارس فریلنسر برای بهبود سئوی وب سایت خود یا توسعۀ آن کمک بگیرید.