دنبال نیروی متخصص برای استخدام یا انجام پروژه‌هات هستی؟

رایگان آگهی ثبت کن!
Ad استخدام فریلنسر
فریلنسینگ

جدیدترین نکات رزومه‌ نویسی برای سال 2021/ بخش دوم

مهم‌ترین نکات رزومه نویسی حرفه‌ای

در بخش اول این مقاله به دو مورد از مهم‌ترین نکات مورد نیاز در رزومه نویسی اشاره کردیم. در بخش دوم مقاله نیز به چند مورد از مهم‌ترین نکاتی که در زمان نوشتن روزمه حتماً باید به آنها توجه داشته باشید اشاره خواهیم کرد.

مهم‌ترین نکات رزومه نویسی حرفه‌ای

3. یک عنوان برای رزومۀ خود بنویسید.

عنوان یا سرفصل در رزومه نویسی یک عبارت کوتاه در بخش بالایی رزومۀ شماست. این بخش درست در زیر نام و نام خانوادگی شما قرار خواهد گرفت. درست پر کردن این بخش تأثیر به سزایی در جلب توجه خوانندگان رزومۀ شما خواهد داشت. این بخش باید بتواند در چند کلمه و عبارت کوتاه، مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های شما را خلاصه کند. شما باید بخش عنوان را به گونه‌ای پر کنید که کنجکاوی مدیران و استخدام کنندگان را جلب کند و آنها را وادار سازد که نگاه کاملی به کل رزومۀ شما بیندازند.

در هنگام نوشتن عنوان به این موارد توجه کنید:

  • عنوان را مختصر و در حد 10 کلمه نگه دارید.
  • کلمات را برجسته (بولد) کنید تا توجه مخاطبان را جلب کند.
  • در نوشتن بخش عنوان از کلیشه‌ها استفاده نکنید. اغلب استخدام کنندگان با کلیشه‌ها آشنا و از آنها فراری هستند. سعی کنید که به طور واضح، شفاف و خلاقانه، خود و مهارت‌هایتان را معرفی کنید.

نمونه‌هایی از عنوان‌های خوب و حرفه‌ای در رزومه نویسی

  • ویراستار حرفه‌ای و متخصص محتوای وب
  • مدیر پروژه جزئیات گرا و دانشجوی نیمه وقت MBA
  • مدیر تیم با 10 سال سابقۀ کار
  • مهندس مکانیک دارای مجوز PE و تجربیات متنوع در حوزۀ صنعت نفت
  • برندۀ جایزۀ …. و دارای تجربیات زیاد در ….

4. یک بخش خلاصه در رزومه‌تان ایجاد کنید.

بعد از نوشتن یک عنوان عالی که توجه همه را جلب کند، نوبت نوشتن یک خلاصۀ خوب می‌رسد. در این بخش شما باید خلاصه‌ای از مهارت‌ها و تجارب و پیشینۀ شغلی و حرفه‌ای خودتان را بیاورید. خلاصۀ رزومه معمولاً 3 تا 5 جمله است و مهارت‌هایی را که در بخش عنوان به صورت کوتاه به آنها اشاره کرده بودید، گسترش و بسط می‌دهد. در واقع در این بخش شما کارفرما را متقاعد می‌کنید که چرا باید شما را استخدام کند.

آموزش رزومه نویسی

در زمان نوشتن خلاصۀ رزومه به این نکات توجه داشته باشید:

  • مهم‌ترین و مرتبط‌ترین مهارت‌هایتان را برجسته کنید.
  • به مهم‌ترین دستاوردها و تجارب حرفه‌ای قابل توجه خودتان که قصد دارید از آنها در موقعیت شغلی جدیدتان هم استفاده کنید، اشاره داشته باشید.
  • مطمئن شوید که خلاصۀ شما جامع و مانع است و تمام موارد مهم را پوشش می‌دهد.

نمونه‌هایی از خلاصه رزومه‌ها

1 . مدیر فروش منطقه‌ای

12 سال سابقۀ مدیریت فروش موفق در صنعت محصولات مصرفی.

با انگیزه‌دهی به تیم‌های فروش، موفق به کسب سود بی سابقۀ سالانه شده‌ایم.

افزایش فروش 20 درصدی در منطقۀ جوبی از طریق مشارکت فروشندگان خلاق و ایجاد مشوق‌های فروش.

سازمان دهی و راه‌اندازی نظرسنجی‌های رضایت مشتری و بهبود محصول توصیه شده از سوی مدیران ارشد

2 . حرفه‌ای اداری

دارای 6 سال تجربه در حمایت از پرسنل فروش و مدیران با هدف افزایش کارایی عملیات داخلی برای مشاغل کوچک.

مسلط به برنامه‌های کاربردی CRCR و برنامه‌های طراحی.

دارای مهارت‌های متنوع شامل پشتیبانی اداری، روابط با مشتریان، منابع انسانی و استخدام، تحقیق، مدیریت حساب و مدیریت پروژه.

دارای مهارت‌های ارتباطی بین فردی، مهارت‌های کلامی، نوشتاری و تلفنی

آموزش رزومه نویسی

5. به سوابق کاری و شغلی خود اشاره کنید.

این بخش جزو یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در رزومه نویسی است. شما در بخش‌های عنوان و خلاصۀ رزومه تلاش می‌کنید توجه خوانندگان رزومه را به خودتان جلب کنید. اما بخش مربوط به سابقۀ کار شما درواقع نشان دهندۀ این است که شما مناسب‌ترین فرد برای انجام کار مورد نظر هستید. سوابق شغلی و کاری برای اغلب استخدام کنندگان، جزو مهم‌ترین و با ارزش‌ترین قسمت‌های رزومه‌هاست. بنابراین باید آن را به دقت و کاملاً سنجیده پر کنید.

برای هر عنوان و بخش شغلی باید این اطلاعات را درج کنید:

  • عنوان/ موقعیت شغلی
  • نام شرکت، محل و شرح آن
  • وظایف، مسئولیت‌ها و دستاوردهای شما در آن سمت شغلی
  • مدت زمان اشتغال

6. دستاوردهای شغلی خود را ذکر کنید.

این بخش شبیه بخش سابقۀ کاری است، اما در اصل کارکرد متفاوت و مجزایی دارد. مطمئن شوید که در رزومۀ خود بخشی را برای ذکر دستاوردها و موفقیت‌های شغلی و حرفه‌ای اختصاص داده‌اید. با ذکر این دستاوردها به کارفرما نشان می‌دهید که شما همان فردی هستید که می‌توانید برای شرکت و مجموعۀ او ارزش آفرینی کنید. برای متمایز شدن از رقبا، در این بخش باید به نتایج و دستاوردهایی اشاره کنید که می‌دانید به نفع کارفرمایان جدید شما خواهد بود. سعی کنید در این بخش از مقادیر و اعداد قابل سنجش مانند درصد افزایش فروش، میزان افزایش راندمان و… استفاده کنید.

نمونه‌هایی برای چگونگی اشاره به دستاوردهای شغلی در هنگام رزومه نویسی

دستاوردهای قابل توجه:

  • برگزاری کمپین‌های QA با موفقیت انجام شد. این کمپین‌ها موجب کاهش هزینه‌های اضافی شد و 200 هزار دلار در هزینه‌های سالانۀ تولید صرفه جویی شد.
  • بخش ما با بیش از 2.1 میلیون کالای فروخته شده، برندۀ جایزۀ برتر فروش سال برای منطقۀ غرب شد.
  • اجرای دستور العمل‌های مدیریت ناب، هزینه‌های کلی عملیات را تا 30 درصد کاهش داد.

نکات رزومه نویسی

نکتۀ مهم:

همان طور که می‌دانید، همۀ متقاضیان یک شغل، تجارب کافی در زمینۀ مورد نظر برای آوردن در لیست دستاوردها ندارند. اگر شما هم تازه کار هستید، ممکن است در زمان رزومه نویسی احساس کنید که دستاوردهای چندانی برای ارائه و ذکر ندارید. در چنین مواقعی شما باید بیشتر تمرکز خود را بر روی معرفی مهارت‌هایتان و نحوۀ استفاده از آنها برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ در شغل فعلی‌تان متمرکز بکنید. در این صورت می‌توانید امیدوار باشید که مهارت‌های شما توجه کارفرمایان را جلب کند و شانس پذیرفته شدن شما در آن شغل به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. زیرا همۀ مدیران به دنبال افرادی می‌گردند که باعث رشد و پیشرفت سازمانشان شوند، حتی اگر این افراد تجربه و دستاوردهای زیادی نداشته باشند. پس بهتر است نشان دهید که مستعد و اهل تلاش و کوشش هستید.

دامه دارد….

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا