دنبال نیروی متخصص برای استخدام یا انجام پروژه‌هات هستی؟

رایگان آگهی ثبت کن!
Ad استخدام فریلنسر
فریلنسینگ

چگونه می‌توانیم کیفیت دورکاری از خانه را افزایش دهیم؟

همان طور که می‌دانید و احتمالاً خودتان هم تجربه‌اش کرده‌اید، بسیاری از شرکت‌ها بعد از شیوع پاندمی کرونا، دورکاری را به طور جدی به برنامه‌های خود اضافه کردند. در دو سال گذشته خیلی از کارمندان تمام وظایف یا بخشی از آنها را در اغلب ماه‌های سال از خانه و به صورت آنلاین انجام داده‌اند. این که شما بتوانید در خانه و محل زندگی‌تان وظایف شغلی خود را به خوبی و با تسلط کافی انجام دهید، یک مهارت بسیار ارزشمند است. هیچ نیازی نیست که برای موفقیت در این پروسه، کل خانه خود را به دفتر کار تبدیل کنید. کافی است با چند نکتۀ کوچک اما مهم آشنا باشید، تا بتوانید این روزها را به خوبی و در سلامت کامل جسمی و روحی بگذرانید.

در این مقاله قصد داریم به 5 نکتۀ مهمی اشاره کنیم که می‌تواند فرایند کار کردن از خانه را برای شما آسان‌تر و لذت بخش‌تر کند. اگر دورکاری و مسائل مربوط به آن دغدغۀ ذهنی این روزهای شما هم هست، خواندن ادامۀ این مقاله را از دست ندهید.

5 تکنیک عالی برای افزایش بهره‌وری در زمان دورکاری

1. خطوط و راه‌های ارتباطی خودتان را باز نگه دارید.

زمانی که صحبت از کار کردن از راه دور برای یک تیم می‌شود، چیزی به نام ارتباط بیش از اندازه معنی ندارد. شما زمانی که در حال کار هستید، باید تمام راه‌های ارتباطی همکاران و رؤسا با خودتان، اعم از تلفن، ایمیل و… را باز بگذارید. با این کار مطمئن می‌شوید که در دسترس تیم هستید و در صورت نیاز می‌توانید به سرعت با هم ارتباط برقرار کنید.

بسیاری از پلتفرم‌ها در بستر اینترنت هستند که امکان چت‌های آنلاین و ویدئو کنفرانس را برای شما فراهم می‌کنند. می‌توانید با هماهنگی سایر اعضای تیم و به منظور مدیریت بهتر پروژه‌ها، در ساعات کاری از این پلتفرم‌ها برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنید. در این صورت بیشتر احساس خواهید کرد که در فضای کاری و تعامل با همکاران خود قرار گرفته‌اید.

مدیریت پروژه

2. عوامل حواس پرتی را از بین ببرید.

ممکن است با خودتان فکر کنید عوامل حواس پرتی در خانه نسبت به محل کارتان بسیار کمتر است، اما خواهید دید که اینگونه نیست. عوامل ایجاد کنندۀ حواس پرتی در خانه بسیار بیشتر هستند. برای افزایش میزان تمرکزتان، می‌توانید از موسیقی کمک بگیرید. اگر شبکه‌های اجتماعی و چک کردن آنها عامل پرت شدن حواس شما هستند، نباید در ساعات کاری به سراغ آنها بروید. بعضی از افزونه‌ها هستند که با نصب آنها روی مرورگر اینترنت خود می‌توانید به صورت موقت دسترسی خودتان به پلتفرم‌های اجتماعی یا وب سایت‌هایی مثل یوتیوب را مسدود کنید.

برای کارتان محل مشخصی در اتاق یا گوشه‌ای از خانه تعیین کنید. لازم است ساعات کاری‌تان را به اعضای خانواده اعلام کنید و از آنها بخواهید که در طول این ساعت‌ها مزاحم کار شما نشوندو همچنین می‌توانید تلفن‌های خود را در حالت سایلنت یا پیغام گیر قرار دهید تا تماس‌های غیر ضروری دیگران حواس شما را در طول کار پرت نکند.

بیشتر بخوانید: فرسودگی شغلی ناشی از دورکاری چیست و چگونه می‌توانیم آن را از بین ببریم؟

 

3. ساعات کار و استراحت خود را مشخص کنید.

شما باید در روزهای کاری خود بخشی از زمان خود را به کار و بخشی از آن را به استراحت اختصاص دهید. اگر نمی‌توانید بین کار و استراحت تعادل ایجاد کنید، تکنیک پومودورو را برای برنامه ریزی امتحان کنید. در این تکنیک شما هر نیم ساعت یک بار 5 تا 10 دقیقه در کارتان وقفه ایجاد می‌کنید و به استراحت می‌پردازید. این کار را 4 دور انجام می‌دهید. بعد از اتمام این برنامه می‌توانید 30 تا 60 دقیقه به طور کامل استزاحت کنید.

تکنیک پومودورو

4. برای خودتان استراحت‌های سازنده داشته باشید.

اینکه شما تلاش کنید تا روی انجام دادن کارهایتان متمرکز باقی بمانید، همیشه سازنده و موفقیت آمیز نیست. شما باید بتوانید از زمان‌های استراحت خود به خوبی استفاده کنید تا برای پارت بعدی کارتان کاملاً آماده شوید. باید در این مدت خون را در مغزتان به جریان بیندازید. برای این کار می‌توانید از پشت میز بلند شوید، چند حرکت کششی انجام دهید، یک میان وعده بخورید یا برای هواخوری به حیاط یا بالکن بروید. در این صورت بعد از بازگشت مجدد به کار، احساس نشاط و سرزندگی خواهید کرد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توانیم مناسب‌ترین فرد برای دورکاری را استخدام کنیم؟

 

5. در تیم خود از ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید.

در محیط‌های کاری این امکان برای شما فراهم است که هر زمان لازم بود نزد همکارتان بروید و با او صحبت کنید. همچنین می‌توانید در طول روز جلسات حضوری متعدد برای مشورت با یکدیگر برگزار کنید. در طول دورکاری نیز شما نباید اجازه دهید ارتباطتان با همکارانتان قطع و بین شما شکاف ایجاد شود. برای برنامه ریزی و سامان دهی برنامه‌هایتان نیز می‌توانید از ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید.

ابزارهای مدیریت پروژه

پلتفرم‌هایی مثل گوگل میت، گوگل کلندر، ترلو، دوشنبه، آسانا، جی سوئیت و… امکان تعیین وظایف و کارهای روزانه را برای تیم‌های دورکار فراهم می‌کنند. از این طریق شما هر روز می‌توانید میزان پیشرفت پروژه‌ها را بررسی کنید و با اعضای تیم تعامل و همکاری بیشتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نکات اساسی برای بهبود دورکاری و افزایش بهره وری

 

دورکاری می‌تواند مفید و سازنده باشد، اگر…

کار از خانه برای خیلی از افراد یک موقعیت و چالش جدید است که شاید آمادگی چندانی برای آن نداشته‌اند. بنابراین شما باید بررسی کنید که چه عادت‌هایی برای بهبود وضعیت دورکاری شما مفید هستند. باید این کارها را به مرور انجام دهید تا میزان بهره وری شما نیز افزایش پیدا کند. مطمئن باشید با انجام تکنیک‌های گفته شده در این مقاله و استفاده از ابزارهای مؤثر، می‌توانید دورکاری را به یک فرایند لذت بخش برای خود و اعضای تیم تبدیل کنید. حتی ممکن است متوجه شوید میزان بازدهی شغلی شما در خانه بسیار بیشتر از محل کار است. زیرا مطالعات نشان می‌دهند اکثر کارمندان دورکار در مقایسه با کارمندان اداری، زمان و انرژی بسیار کمتری را صرف انجام دادن وظایف شغلی خود می‌کنند.

تکنیک های افزایش تمرکز

سخن پایانی

در این مقاله به 5 تکنیک ساده و مؤثر برای افزایش بهره وری و کیفیت کاری در زمان دورکاری اشاره کردیم. امیدواریم که با اجرای این تکنیک‌های ساده و تبدیل کردن آنها به عادت، از فرایند دورکاری و داشتن فرصت بیشتر برای حضور در خانه و کنار خانواده، لذت ببرید.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا