این روزها همه جا میشنویم که از قدرت تولید محتوا و نوشتن مطالب منحصر بفرد، ساخت پادکست و ویدیوهای مختلف و موارد این چنینی صحبت میشود، اما تولید محتوای با کیفیت واقعا چه معنایی دارد؟ بهینه سازی محتوا به چه معنا است و اصلا زمانی که صحبت از محتوای سئو شده میشود، منظور چیست؟
تولید محتوای با کیفیت ، قدرت بیشتر ، محبوبیت بالاتر
اگر در زمینه تولید محتوا، ویراستاری و مدیریت شبکههای اجتماعی و مشاغلی که با سئو و آنالیز وب سایت مرتبط است، کار میکنید باید بدانید که منظور از تولید محتوای با کیفیت در واقع نوشتن مطالبی است که بتواند در موتور جستجوی گوگل رتبه بالایی گرفته و نتایج بسیار خوبی داشته باشد، اما برای تولید محتوای با کیفیت نیاز به گذراندن سه مرحله اساسی و تسلط کافی است :
- تحقیقات کافی در زمینه انتخاب کلید واژه مناسب
- نوشتن محتوای با کیفیت و منحصر بفرد و جذاب
- بهینه سازی موتور جستجو برای افزایش رتبه سایت
حال که با این سه گام اساسی آشنا شدید، بهتر است با آخرین مورد که بهینه سازی محتوا و موتور جستجو است آغاز کنیم
راهنمای بهینه سازی محتوا بر اساس استاندارد گوگل
زمانی که صحبت از بهینه سازی محتوا میشود باید بدانید که کلید موفقیت در استفاده از زبانی قابل فهم و آشنا برای مخاطب است که به دقت بومی سازی شده باشد.
برای مثال زمانی که لینکی برای ترجمه به تولید کننده محتوا داده میشود این فرد باید بتواند با قدرت قلم، استفاده از دامنه واژگان گسترده و ذهن خلاقی که دارد، نوشتهای که از زبان دیگر و آداب و رسومی غیر از ایران است بومی سازی کند.
در رقابت تنگاتنگی که برای تولید محتوای منحصر بفرد وجود دارد همیشه برنده کسی است که بتواند یک نوشته یا محتوای ساده را تبدیل به ماجرایی هیجان انگیز و جذاب کند که برای مخاطب سرگرم کننده بوده و به دانش او اضافه کند.
برای بهینه سازی محتوا لازم است گذراندن چند گام اجباری است.
گام اول : یک طرح برای تولید محتوا داشته باشید!
گوگل فاکتورهای متفاوتی برای سنجش اهمیت و ارزش گذاری یک محتوا دارد. در این مرحله از بهینه سازی محتوا کاری از دست شما برنخواهد آمد زیرا همه چیز بستگی به الگوریتمهای پیچیده و کدهای برنامه نویسی اساسی گوگل دارد. زمانی که شما یک استراتژی برای تولید محتوا دارید باید از یک دستیار و فردی که در زمینه ویراستاری و تولید محتوا مهارت دارد بخواهید که به عنوان دستیار با شما کار کند. این فرد با بررسی کلید واژههای محبوب و ترند روز مطالب را انتخاب کرده یا کلید واژهها را در اختیار مترجمان و نویسندهها می گذارد.
فردی که دستیار محتوای شما است، جدول و نموداری از کلید واژهها و محتوای مورد نیاز را تهیه کرده و بر اساس یک استراتژی که در بهینه سازی محتوا بسیار موثر است؛ گام به گام به جلو میرود.
این فرد به شما وکسب و کارتان کمک میکند که با استفاده از به کار بردن کلید واژههای مهم در تولید محتوای خود رتبه را افزایش داده و ترافیک داده و را به سمت سایت هدایت کنید.
برای این که دستیار محتوا بتواند از پس کار خود به خوبی بربیاید باید :
- همه محتواهای تولید شده رادر اختیار او قرار دهید تا با انالیز و بررسی آنها کلید واژهها را یافته و نموادر استراتژی تولید محتوای مخصوص شما را تشکیل دهد.
- به او اجازه دهید کلید واژههای بیشتری برای وب سایت شما تعریف کنید تا در نهایت منجر به افزایش نمره محتوا در گوگل شود.
- محتوای قدیمی را به سبکی نو با استفاده از کلید واژههای جدید دوباره بنویسد و از تولید محتوای با کیفیت و بومی سازه شده مطمئن شود.
نمره بهینه سازی محتوا تنها چیزی نیست که گوگل در افزایش و تعیین رتبه یک وب سایت مد نظر قرار میدهد اما نمره بالای یک مطلب باعث میشود که دید گسترده و وسیعی از استراتژی و برنامه محتوایی داشته باشد.
گام دوم : از دیگران الهام بگیرید.
همیشه گفته شده که داستان موفقیت و تلاش دیگران در مقابل سختیها میتواند باعث الهام گرفتن و ایجاد انگیزه در افراد میشود. برای اینکه در زمینه تولید محتوا به موفقیت چشم گیری برسید، می توانید از راهی که دیگران در زمینه تولید محتوای جذاب و پر مخاطب به موفقیت رسیدهاند الهام بگیرید. سری به نوشته افرادی بزنید که بالاترین میزان مخاطب را دارند و با جستجوی یک کلید واژه اولین سایت و بالاتر از سایرین قرار میگیرند.
نوشتن محتوایی که عموم مردم آن را دوست داشته باشند، کار آسانی نیست و چیزی نخواهد بود که بتوانید در عرض یک شب به آن برسید. در مرحله اول برای نوشتن محتوای جذاب باید از دید خواننده و مخاطب به موضوع نگاه کنید. زمانی که بتوانید خود را به جای مخاطب گذاشته و مانند او فکر کنید باعث ایجاد نوعی صمیمت و درک در مخاطب شده و باعث میشوید که عاشق نوشتههای شما شوند. با اینکه نوشتن محتوای جذاب و جذب مخاطب موضوعاتی هستند که باید به صورت جداگانه به آن رسیدگی کرد اما دو گامی که برای طی کردن این دو مرحله نیاز است، مکمل هم هستند.
برای بهینه سازی محتوا ، رعایت دو گام گفته شده بسیار اهمیت دارد و رعایت یکی بدون دیگری چیزی است که امکان پذیر نخواهد بود.
از ایده تا اجرا
شاید در ابتدای راه تولید محتوا تصور کنید که هیچ کاری از دست ما بر نخواهد آمد، اما چینین نیست. دو نکتهای که برای بهینه سازی محتوا عنوان شد، اساسیترین مرحله شروع به کار تولید محتوا است. برای اینکه کار طی کردن این دو گام را ساده کنید به موضوعات زیر دقت داشته باشید.
انتخاب موضوع
یکی از سادهترین راهها برای انتخاب موضوعی که منجر به بهینه سازی محتوا شود، سر زدن به شبکههای اجتماعی و دنبال کردن ترندهای روز و کلید واژههایی است که بیشترین تعداد جستجو را داشتهاند. در صورتی که شبکه احتماعی برای کسب و کار خود دارید، سری به کامنتها بزنید و با خواندن نظرات افراد مختلف مخاطبان خود را بشناسید. اگر دوست دارید در زمینه تولید محتوا کار کنید باید ذهنی خلاق و پویا داشته باشید و این کار را میتوانید با خواندن مطالب روز، جدیدترین اخبار، مطالعه مداوم و سر زدن به وب سایتهایی مانند توییتر و فیس بوک انجام دهید.
نکته برداری کنید!
از ایدههای خود نکته برداری کنید. در صورتی که ایده بسیار مناسب و خلاقانهای دارید، پیش از آنکه از ذهن شما فرار کند آن را یادداشت کنید. سپس گام به گام جلو رفته و برای عملی کردن ایده خود وقت بگذارید. در این مرحله ساختن جدول و نمودار برنامه ریزی کمک بسیار زیادی به پیشبرد اهدافتان خواهد کرد.
سازمان دهی را فراموش نکنید!
نوشتههای خود را سر و سامان دهید. ثابت شده که حافظه بصری تاثیر بسیار زیادی در یادگیری افراد دارد. نمودا و استراتژی که در ذهن دارید به کمک برگه های کوچک رنگی طبقه بندی کنید و گامهای لازم تا رسیدن به هدفتان را مشخص کنید. با این کار یک مرحله به گام طراحی استراتژی تولید محتوا نزدیک خواهید شد.
نوشتن را شروع کنید!
بعد از اینکه کلید واژهها و همه موارد لازم را رعایت کرده و میدانید که درباره چه چیزی قرار است بنویسید با مقدمهای جذاب شروع کرده و خواننده را در همان چند خط اول مجذوب کنید. با عنواین و تیترهای چشمگیر و مناسب کاری کنید که مخاطب به خواندن ادامه مطلب شما ترغیب شود و به آن واکنش نشان دهد. اما این همه کار نیست باید برای مرحله بعد آماده شوید.
بهینه سازی محتوا را شروع کنید!
منظور از بهینه سازی محتوا رعایت اصول سئو، تکرار کلید واژه، بهنیه سازی عناوین تگها، توضیحات متا، تصاویرف استفاده از URL ها با کلید واژههای انتخابی و کلیه مواردی است که باعث سبز شدن چراغهای افزونه یواست میشوند و نشان دهنده آن است که شما کار بهینه سازی محتوا را به خوبی انجام دادهاید.
محتوای خود را ارتقا دهید!
بعد از نوشتن محتوا و انتشار آن مرحله بعدی ارتقای محتوا است. نوشتن پایان کارتان نیست و باید به کمک خواندن اخبار روز، اطلاعات عمومی و مواردی که به تولید محتوای منحصر بفرد کمک میکنند، نوشته خود را ارتقا دهید.
گام سوم : استفاده از اصطلاحات
میدانید که تمرکز نوشتن محتوا روی کلید واژه آن است اما حتما شما هم تجربه کار با افزونه کلید واژه یاب در وردپرس یا سایر پلتفرمها را هم داشتهاید. اگر چنین است حتما متوجه شدهاید که با جستجوی یک کلید واژه در این افزونه، لیستی از اصطلاحات هم معنی با کلید واژه مورد نظر نمایش داده میشود. در واقع این اصطلاحات که هم معنی با کلید واژه شما هستند حکم بازیکنان نیمکت ذخیره در فوتبال را دارند، به این ترتیب که بعد از درست کردن برنامه ریزی و جدول اهمیت کلید واژهها می توانید این اصطلاحات هم معنی را با رنگی متفاوت در کنار هر کلید واژه نوشته و زمانی که احساس کردید مطالب در مورد یک کلید واژه در وب سایت و محتوای شما تکراری شده است برای تولید محتوا از این اصطلاحات استفاده کنید. استفاده از اصطلاحات و کلید واژههایی که هم معنی هستند اما با هم تفاوت دارند باعث میشود که رتبه سایت شما در گوگل افزایش یابد، زیرا با جتسجوی تنها یک کلید واژه گوگل به صورت خودکار همه مطالب درباره آن کلید واژه و هم معنیهایش را به کاربر نشان میدهد.
برای این که جدول کلید واژه و استراتژی تولید محتوای مناسب داشته باشید. در صدر جدول، هرم یا هر شکلی که برای نشان دادن گامهای خود استفاده میکنید، عبارت « کلید واژههای اصلی » را نوشته و تمرکز اصلی استراتژی تولید محتوای خود را بر اساس این عبارات گسترش دهید. زمانی که کلید واژههای اساسی شما تمام شد و تقریبا محتوای دیگری نبود که در این زمینه تولید کنید، زمان استفاده از عبارات و اصطلاحات هم معنی با کلید واژههای اصلی است. می توانید نام این دسته از عبارتها را «کلید واژههای فرعی » بگذارید و محتوای جدیدی درباره آنها بنویسید.
با تمام شدن گام سوم، می توانید از مرحله بهینه سازی تولید محتوا گذشته و گام بعدی را بردارید. وب سایت یا شبکه اجتماعی خود را با مطالب و محتواهای صوتی و تصویری که درباره کلید واژههای مرتبط با کس بو کارتان نوشتهاید پر کنید و به سراغ هدایت ترافیک و کنترل داده بروید.
تاثیر مطالب من چقدر است؟
در این قسمت، سه روشی که میزان تاثیر مطالب و محتوای تولید شده توسط شما و وب سایتتان را اندازه گیری میکند، معرفی خواهیم کرد. بررسی نتایج و اندازه گیری میزان تاثیر محتوا، مرحلهای است که به هیچ وجه نمیتوانید از آن فرار کرده یا نادیده بگیرید. شما باید همواره به دنبال اندازه گیری و بررسی میزان جستجو و تاثیر مطالبی که حول کلید واژهتان نوشتهاید باشید تا بتوانید مطالب مورد نظر خود را به خوبی بهینه سازی کنید.
روش اول : کنسول جستجوی گوگل
GSC یا ابزار وبمستری گوگل به راحتی نتایج جستجوی مطالب شما و ارزش محتوایی که درباره یک کلید واژه تولید کردهاید را به شما نشان میدهد. به حساب کاربری خود بروید و عبارت « Search Traffic» را جستجو کرده و به راحتی صفحهای که میخواهید را یافته و نتایج آن را بررسی و آنالیز کنید.
در واقع برای توضیح ساز و کار دقیق ابزار وبمستری گوگل به زبان ساده میتوان گفت که این بازار رایگان امکان دسترسی به دیدن وضعیت ایندکس و نمای بهینه شده وبگاهها را میدهد. همچنین توسط این ابزار میتوان نقشه وبگاه را به موتور جستجوی گوگل معرفی و آخرین بازدید گوگل و آمار کلمات کلیدی و تعیین نحوه نمایش دامنه در نتایج جستجو به صورت www یا بدون www از دیگر امکاناتی است که این بازرا برخط یا آنلاین گوگل در اختیرا کاربران قرار میدهد. این ابزار کمک بسیار زیادی به وب مسترها، برنامه نویسان و افرادی که نیاز به خدمات سئو دارند مینماید.
روش دوم : دنبال کردن رتبه یا Rank Tracking
یکی از بهترین ابزارها برای دیدن یک جای کلید واژههای استفاده شده و تاریخچه کاملی از آنها ساتفاده از ابزار جستجوی رتبه است. بعد از وارد کردن کلید واژه مورد نظرتان باید کمی صبر کنید تا این ابزار به صورت روزانه میزان جستجو و بازدید و تاثیر کلید واژه را به شما نشان دهد.
زمانی که حجم تولید محتوای شما بسیار زیاد است باید به این نکته دقت داشته باشید که در جستجوی تصادفی نیز نامتان نشان داده شود. مطالبی در جستجوی تصادفی نشان داده میشوند که در واقع معنا و مفهوم کلی از چیزی باشند. برای مثال اگر سری به صفحه جستجوی تصادفی اینستاگرام خود بزنید، مشاهده میمنید بر اساس کلید واژهها یا صفحاتی که شما عموما دنبال کردهاید مطالب برای شما نمایش داده میشوند. در چنین حالتی بازدید یک وب سایت یا صفحه بسیار بالا خواهد رفت. بنابراین اگر به این فکر می کنید در جستجوی تصادفی صفحات وبلاگ یا اینستاگرام نشان داده شوید، بهتر است به ترکیب و مجموعه کلید واژههایی که استفاده میکنید توجه داشته باشید.
روش سوم : گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
گوگل آنالیتیکس سرویس رایگان پیش آوره در گوگل است که آمار بازدیدکنندگان یک وب سایت را نشان میدهد. این ابزار کمک حال بازاریابان شبکههای اجتماعی و وب مسترها است. گوگل آنالیتیکس امکان بررسی و تحلیل ورودیها، کاربران وارد شده، فعالیتهای کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه میکند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت قرار خواهد گرفت. از امکانات این سیستم هدف گذاری مشخص در بازه زمانی است. با وجود چنین امکانی سیستم خودکار در بازه زمانی تعیین شده در صورت دست یابی به هدف گزارش مبنی بر رسیدن به هدف میدهد و در صورت عقب ماندن از هدف نیز درصد نزدیکی به هدف را ارائه میکند.
گوگل آنالیتیکس به شما امکان میدهد تا مواردی مانند این که چه کسانی از سایت شما بازدید میکنند؟ را زیر نظر داشته و در کنار آن بتوانید مکان کاربران، مرورگرهای مورد استفادهشان و بسیاری اطلاعات دیگر همچون رزولوشن صفحه نمایش کاربران، فعال بودن جاوا اسکریپت، نصب بودن فلش، زبان و غیره را بررسی کنید.
با وجود چنین امکاناتی در این ابزار، به راحتی قادر خواهید بود که رتبه سایت را بررسی کرده و بتوانید محبوبت مطالب بر اساس میزان بازدید را مشخص کرده و بعد از آن بدانید که مخاطبان شما بیشتر از چه مطالبی خوششان آمده و بدنبال چه کلید واژههایی هستند. بنابراین میتوانید با تغییر استراتژی تولید محتوای خود ترافیک را به سمت سایت هدایت کرده و رتبه خود را افزایش دهید.
نتیجه گیری
نوشتن محتوای با کیفیت و بهینه سازی محتوا کار خیلی سختی نیست. برای نوشتن محتوای با کیفیت رعایت همه گامها و عدم بیهوده نویسی بسیار اهمیت دارد. در واقع تولید محتوا مجموعهای از گامهای بهم پیوسته بوده که نمیتوانید همه آنها را باهم طی کنید برای رسیدن به مرحله گذراندن مرحله قبلی الزامی است. زمانی شما قادر به نوشتن محتوای با کیفیت خواهید بود که معنای واقعی کیفیت و مرتبط نویسی را بدانید. با دانستن معنا و مفهوم این دو واژه شما دو گام جلو خواهید بود.
برای نوشتن یا تولید محتوای مخاطب پسند باید بدانید که سلیقه و ترند روز در زمینه مطالب چیست و بیشتر چه کلید واژههای جستجو میشود. ایدههای خود از نوشتن محتوا را روی کاغذ بیاورید و برای وارد شدن به مرحله بعد آماده شوید. بهینه سازی محتوا و سایت قدم بعدی شما خواهد بود. با استفاده از انتخاب صحیح کلید واژه و نوشتن محتوای با کیفیت که تیترها و عناوین جذابی دارد، بازدید خود را افزایش دهید.
در مرحله آخر نیز آنالیز داده به شما این اجازه را میدهد که مخاطب خود را شناخته و بدانید درباره چه چیز باید بنویسید. تولید محتوای مخاطب پسند باعث افزایش بازدید و بالا آمدن رتبه شما در گوگل میشود.
پس اگر رویای تبدیل شدن به سایت شماره یک گوگل در زمینه کاری خود را دارید بهتر است با دیدی وسیع و برنامه ریزی همه گامهای گفته شده را طی کنید. در صورتی که در هر مرحله دچار مشکل شوید میتوانید از کارشناسان پارس فریلنسر کمک خواسته یا فریلنسری را در زمینه مورد نظر خود استخدام کنید.