نماد سایت مجله آموزشی پارس فریلنسر

چرا باید در کسب و کارتان از تکنیک لایو شاپینگ استفاده کنید؟ 5 دلیل مهم

لایو شاپینگ

با اینکه روش‌های زیادی در دنیای کسب و کارهای امروزی برای فروش و بازاریابی ابداع شده و استفاده می‌شود، همچنان شیوه‌های چهره به چهره و مستقیم برای اغلب مشتری‌ها جذاب‌تر است. به همین دلیل هم یکی از کارهای خوب و هوشمندانه‌ای که بیزینس‌های آنلاین می‌توانند انجام دهند، ایجاد و حفظ تعاملات آنلاین با مشتری‌هایشان است. با این تکنیک آنها می‌توانند تجربۀ یک خرید حضوری را برای مخاطبان خود ایجاد کنند. لایو شاپینگ ها هم چند سالی است که با همین هدف در بعضی از کسب و کارها رونق گرفته و به با سرعت زیادی در حال رشد هستند. به همین دلیل هم اگر بیزینسی دارید، حتماً باید این شیوه را جدی بگیرید.

لایو شاپینگ چیست؟

لایو شاپینگ یا خرید زنده، یک ویدئوی لایو است که در جریان آن یک یا چند نفر دربارۀ ویژگی‌های محصولات یا خدمات خود به صورت آنلاین صحبت می‌کنند. میزبان پخش زنده معمولاً در مورد ویژگی‌ها و مزایای محصول جدید صحبت می‌کند، تخفیف‌های محدودی برای افراد حاضر در لایو در نظر می‌گیرد، به سؤالات آنها پاسخ می‌دهد و بینندگان را به خرید تشویق می‌کند.

این فرمت احتمالاً برای شما آشناست، چون در برنامه‌های تلویزیونی هم از آن استفاده می‌شود. حتماً دیده‌اید که در بین یک برنامۀ تلویزیونی مجریان دربارۀ یک محصول خاص صحبت می‌کنند، زوایای مختلف آن را رو به دوربین نشان می‌دهند و مزیت‌های آن را بیان می‌کنند. نحوۀ صحبت مجریان با صاحب آن محصولات بسیار دوستانه است و مثل این است که دوست صمیمی فروشنده هستند. زمانی که بینندگان آن برنامه این نوع از ارتباط صمیمی و دوستانه بین آن دو نفر را می‌بینند، احساسشان به محصولی هم که در حال معرفی است، مثبت‌تر خواهد شد.

در سال‌های گذشته، همین الگوی معرفی و فروش محصول، از تلویزیون‌ها به وب سایت‌ها هم راه پیدا کرد. همۀ ما می‌دانیم که علی بابا، یکی از غول‌های خرده فروشی اینترنتی در چین، نقش و تأثیر زیادی در این فرایند داشت. علی بابا در سال 2016 و از طریق اپلیکیشن Taobao خود، اولین لایو شاپینگ را برای خریداران چینی برگزار کرد. تا سال 2021 این خریدهای زنده بیش از 15 درصد از ارزش ناخالص کالاهای موجود در تجارت الکترونیک چین را افزایش داد.

تکنیک لایوشاپینگ از سوی نمایندگان فروش برندهایی نظیر LuLaRoe  به طور گسترده استفاده می‌شود و موفقیت‌های بسیاری نیز داشته است.

مقایسۀ لایو شاپینگ با بازاریابی تأثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ)

به یاد داشته باشید که لایو شاپینگ عملکردی دقیقاً مشابه اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی وابسته ندارد و این دو مفهوم تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر دارند که در جدول زیر به مهم‌ترین آنها اشاره شده است.

اینفلوئنسر مارکتینگ لایو شاپینگ

اغلب در وب سایت خود اینفلوئنسر یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی میزبان انجام می‌شود.

در وب سایت شرکت یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی میزبانی می‌شود.

این برنامه‌ها همیشه به صورت زنده پخش نمی‌شود و ممکن است از قبل تولید و آماده شده باشند.

در زمان مشخصی انجام می‌شود.

ممکن است چت‌های متنی فعال نباشند.

در زمان پخش زنده، اغلب چت‌های متنی هم فعال هستند و نمایندگان شرکت از طریق آن به سؤالات مشتریان پاسخ می‌دهند.

کدهای تخفیف و لینک‌ها معمولاً برای مدت زمان طولانی‌تری فعال هستند.

تخفیف‌ها فقط در زمان اجرای لایو شاپینگ لحاظ می‌شود.

شما می‌توانید لایو شاپینگ‌ها را بدون متوقف کردن هیچ کدام از کمپین‌های بازاریابی سنتی، دیجیتال، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی وابسته، به سایت تجارت الکترونیک برند خود اضافه کنید. در واقع همۀ این کانال‌ها برای تقویت یک تجربه خرید زنده عالی هستند.

بیشتر بخوانید: بازاریابی وابسته چگونه باعث رشد کسب‌وکار ما می‌شود؟

چرا در تجارت‌های الکترونیک لایو شاپینگ توصیه می‌شود؟

افزودن دکمه‌های لایوشاپینگ به سایت‌های تجارت الکترونیک، مزایای کوتاه مدت و بلند مدت زیادی دارد که از جملۀ آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. میزان تعامل در وب سایت را افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید لایوشاپینگ ها را روی فیسبوک، یوتیوب یا اینستاگرام هم برگزار کنید، اما پخش آن در وب سایت برند خودتان مزایای بیشتری خواهد داشت. زمانی که شما لایوشاپینک خود را تبلیغ و آن را در دامنۀ سایت خودتان میزبانی می‌کنید، می‌توانید ترافیک اضافی جذب وب سایت کرده و میزان تعامل را از این طریق افزایش دهید. با گذشت زمان میزان و نرخ تعامل بالاتر می‌رود و این برای عملکرد و جایگاه وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو بسیار مفید خواهد بود.

اما اگر میزبان شما برای لایوشاپینگ یکی دیگر از رسانه‌های اجتماعی باشند، باز هم می‌توانید تعامل قابل توجهی ایجاد کنید. کافی است که در طول پخش زنده فقط لینک‌های صفحات محصول وب سایت خود را به اشتراک بگذارید (نه یک فروشگاه اجتماعی مانند خرید اینستاگرام). این کار بینندگان را تشویق می‌کند تا از سایت شما بازدید کرده و محصولات آن را بررسی کنند.

2. موجب افزایش میزان نرخ تبدیل خواهد شد.

لایو شاپینگ یک راه واقعاً خوب برای افزایش فروش قبل از تعطیلات، در فصول اوج خرید و حتی در زمان‌های رکود است. خرید آنلاین زنده، میزان اصطکاک و درگیری در سفر خرید را برای مشتری کاهش می‌دهد. از آنجایی که یک بیننده اطلاعات محصول، نسخۀ نمایشی و پاسخ به سؤالات خود را یک جا دریافت می‌کند، اینکه چند وقت یک بار از چنین رویدادهایی خرید کند، برای او آسان‌تر خواهد بود.

شما همچنین می‌توانید از ابزار لایوشاپینگ برای افزایش ترس از دست دادن (FOMO) استفاده کنید. با راه‌اندازی آیتم‌های نسخۀ محدود یا اجرای تبلیغات فقط در جریان مستقیم، در مخاطبان خود احساس فوریت ایجاد می‌کنید که موجب تحریک آنها به خرید در همان لحظه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تبلیغات آنلاین کسب و کارها چگونه انجام می‌شود؟/ بخش اول

3. موجب افزایش درآمد صاحبان کسب و کار خواهد شد.

میزان محبوبیت لایوشاپینگ به سرعت در حال افزایش است. انتظار می‌رود که این تکنیک تا سال 2026 به طور مستقیم مسئول 20٪ از کل فروش تجارت الکترونیک باشد. با ایجاد و اجرای این ویژگی در وب سایت خود، برند شما می‌تواند شاهد افزایش درآمد باشد؛ زیرا خریداران جهانی بیشتر به دنبال رویدادهای خرید زنده هستند.

اگر محصولاتی را با قیمت بالا می‌فروشید، می‌توانید صفحۀ دیگری از راهنمای شبکه‌های خرید خانگی را انتخاب کنید و در آن صفحات اجناس و محصولات خود را به‌صورت قسطی بفروشید. توانایی تقسیم پرداخت‌ها به اقساط عامل دیگری است که می‌تواند اصطکاک و فشار ذهنی را در طول سفر مشتری کاهش داده و درآمد فروش را افزایش دهد.

4. وفاداری مشتریان به برند را افزایش خواهد داد.

شما می‌توانید از رویدادهای لایو شاپینگ برای ایجاد وفاداری سریع به برند در مشتریان جدید و مشتریان قدیمی خود استفاده کنید. این یک دلیل کلیدی برای استفاده از تکنیک لایو شاپینگ است؛ چرا که نمایندگان فروش مستقیم از پخش زنده برای فروش محصولات استفاده می‌کنند. آنها با مخاطبان خود رابطه برقرار کرده و نقش یک مشاور قابل اعتماد را بر عهده می‌گیرند. برند شما نیز می‌تواند همین کار را با ادغام خرید زنده در سایت تجارت الکترونیک شما انجام دهد. مخاطب قرار دادن مستقیم دوربین، فریاد زدن از روی هیجان خطاب به بینندگان، پاسخ دادن به سؤالات در یک چت متنی به صروت همزمان با لایو و ارائه توصیه‌های خرید محصول را دوست دارند. اگر شما این کارها را انجام دهید، به ایجاد وفاداری در مشتری کمک زیادی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: تبلیغات آنلاین کسب‌وکار ها چگونه انجام می‌شود؟/ بخش دوم

5. موجب ایجاد آگاهی از برند (brand awareness) خواهد شد.

یکی از ساده‌ترین مزایای لایو شاپینگ این است که می‌تواند نتایج فعالیت‌های بازاریابی شما را بهبود ببخشد. این کار معمولاً یک راه واقعاً خوب برای افزایش آگاهی  از برند و علاقه به آن، به خصوص در میان مخاطبان جدید است.

چطور می‌توانیم گزینۀ لایو شاپینگ را به وب سایت خود اضافه کنیم؟

اگر قصد دارید امکان لایو شاپینگ را به وب سایت خود اضافه کنید، نیازی به برنامه نویسی مجدد و ادیت کامل تمام امکانات سایتتان نخواهد بود. راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها ویژگی‌های خرید زنده را به سایت بیفزایید که از جملۀ آنها می‌توان به افزودن یک لینک از یوتیوب یا استفاده از افزونه‌های وردپرس و Shopify برای آوردن ویدیو و چت به سایت اشاره کرد.

در حال حاضر تعداد افزونه‌های لایوشاپینگ برای وب سایت‌ها زیاد نیست. اما قطعاً تعداد آنها در آیندۀ نزدیک بیشتر خواهد شد. خرید زنده و پخش ویدئو برای WooCommerce (وردپرس) و Livescale’s Live Shopping (Shopify) دو گزینه ای هستند که می‌توانید همین الان امکانات آنها را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی پلاگین‌های کندکنندۀ وردپرس ؛ لیست کاملی از 75 پلاگین

علاوه بر راه‌اندازی فید ویدئویی، باید رویداد خرید زنده را تبلیغ و مدیریت کنید. در روزها یا هفته‌های منتهی به اولین پخش زندۀ خود، ممکن است بخواهید از کمک‌های این افراد استفاده کنید:

سخن پایانی

اگر نمی‌دانید که فرایند افزودن لایو شاپینگ به وب سایت خود را چگونه و از کجا باید شروع کنید، می‌توانید از فریلنسرهای برنامه نویس پارس فریلنسر کمک بگیرید. فریلنسرها می‌توانند هم در زمینۀ مشاوره دربارۀ فرایند پیشبرد کار به شما راهنمایی بدهند و هم در زمان اجرا می‌توانند در کنار شما باشند.

خروج از نسخه موبایل