افزایش بازدید و سئوی سایت با انتخاب کلید واژه مناسب
یکی از بهترین راههای توسعه کسب و کارهای اینترنتی و به خصوص تجارت های محتوا محور استفاده از بهینه سازی موتور جستجوی گوگل یا همان سئو است. سئوی مناسب کمک میکند که وب سایت شما ترافیک بالاتری داشته باشد و در نتیجه رتبه بهتری بدست بیاورد. بهتر است به باورهای غلط درباره افزایش بازدید و سئو سایت دقت کرده و به انتخاب کلید واژه مناسب که یکی از مهمترین نکات اصلی در سئوی متنی است که شما مینویسید توجه کنید. استراتژی استفاده از کلید واژه مناسب تاثیر بسزایی در سئو شما دارد و این امکان را ایجاد میکند که رتبه جستجو خود را کنترل کنید. علاوه بر این با انتخاب کلید واژه مناسب به راحتی میتوانید مخاطبان خود را شناسایی کرده و بدانید بیشتر چه افرادی از سایت شما بازدید میکنند. بنابراین با استفاده از توزیع مناسب کلید واژههای مهم، با گذشت زمان شما توانایی کنترل ترافیک و رسیدن به سطح مطلوبی از بازدید را خواهید داشت.
برای موفقیت در رسیدن به رتبه مناسب گوگل در ابتدا باید بدانید که چطور کلی واژه مناسب و صحیح را انتخاب کنید. با گذشت زمان شما خواهید فهمید که کدام کلید واژهها محبوبیت بیشتری دارند و مخاطبان سایت شما بیشتر به دنبال خواندن مطالب درباره آن هستند. حتی نقاط ضعف خود را شناسایی خواهید کرد و کلید واژههایی را که نیاز به کار بیشتر دارند تشخیص میدهید. اما شاید برای شما سوال باشد که اصلا چطور در همان ابتدای کار کلید واژه مناسب را انتخاب کنیم؟
من هم یک تولید کننده محتوا هستم و گاهی برای انتخاب کلید واژه دچار مشکل میشوم اما برای پاسخ به این سوال مطلب امروز از وبلاگ پارس فریلنسر را درباره راهنمای کاملی از انتخاب کلید واژه مناسب که میتواند کمک خوبی برای نویسندهها، تولید کنندههای محتوا و همه افرادی که به نحوی با سئو و کلید واژه سر و کار دارند؛ انتخاب کردهایم و امیدواریم برای شما مفید باشد.
۱. هدف و مفهوم را در نظر بگیرید.
پیش از اینکه به سراغ انتخاب کلید واژه مناسب بروید، مدت زمانی برای فکر کردن درباره اهداف خود از سئو و این که اصلا برای چه میخواهید این کار را انجام دهید صرف کنید. بسیاری از شرکتها از سئو برای افزایش ترافیک وب سایت خود استفاده میکنند که در نهایت منجر به درآمد زایی میشود. اما شما برای استفاده از سئو باید اهداف مشخص تری داشته باشید. برای مثال :
با جستجوی کلید واژه مورد نظر، دوست دارید گوگل چقدر سریع به شما نتایج را نشان دهد؟ سئو یک استراتژی طولانی مدت است و گاهی ماهها زمان میبرد تا به اهداف سئو خود نزدیک شوید. اگر هدف شما در استفاده از سئو تسریع در نمایش نتیجه است، باید کلید واژههایی که کمتر استفاده شده و اهمیت بالایی دارند به کار ببرید. استفاده از کلید واژههای یکتا که کمتر رقابتی هستند می تواند باعث افزایش سرعت نشان دادن وب سایت شما در زمان جستجوی آن کلید واژه شود.
بهتر است برای مشخص شدن اهداف خود از سئو و انتخاب کلید واژه مناسب به برخی سوالات پاسخ دهید. مخاطبان شما بیشتر دوست دارند چه مطالبی را بخوانند؟ آیا شما برای مخاطبان خاصی مطلب مینویسید یا نوشتههایتان عامه پسند و همگانی است و هرکس به وب سایت شما سر بزند میتواند اطلاعات مفیدی بگیرد؟
به دنبال چه نوع ترافیکی هستید؟ آیا از راه اندازی وب سایت و تولید محتوای خود قصد فروش محصول دارید یا صرفا بر افزایش آگاهی مردم تاکید دارید و یک مجله سرگرمی و دانستنی هستید؟
برای انتخاب کلید واژه مناسب شما باید استراتژی داشته باشید و نمی توانید بدون وجود برنامه ریزی و هدف قبلی وارد دنیای بزرگ و گسترده اینترنت شوید. روزانه هزاران هزار مطلب با یک کلید واژه مشترک در اینترنت منتشر میشوند و کار بسیار مهمی است که با انتخاب کلید واژه مناسب بتوانید رتبه بالایی در گوگل بگیرید و در صفحه اول جستجو و حتی وب سایت اول قرار بگیرید. بنابراین پیش از هر چیز اهداف خود را مشخص کرده و بدانید برای چه میخواهید بنویسید. با دانستن این موارد به سراغ گام بعدی بروید.
۲. انواع کلید واژه و ترکیب آنها
زمانی که هدف خود را مشخص کردید و به سوالات بخش قبل پاسخ دادید باید تصمیم بگیرید که بین کلید واژههای اصلی (سرخط) و بلند (عبارتی) یک تعادل مناسب ایجاد کنید. کلید واژه، عبارتی کوتاه است که معمولا یک تا سه کلمه را شامل میشود. به این دسته از کلید واژهها اصلی یا سرخط گفته میشود و در صورتی که به درستی از آن استفاده شود ترافیک بالایی را برای سایت شما به همراه خواهند داشت، البته استفاده از این کلید واژهها بسیار ریسکی است و افراد بسیار زیادی از آنها استفاده میکنند و فضای رقباتی شدیدی میان وب سایتها برای استفاده از آنها وجود دارد. در حالی که کلید واژه های عبارتی که بیش از سه کلمه دارند برای تسریع در جستجو و استراتژیهای کوتاه مدت مناسب هستند. به هر حال برای رسیدن به یک سئوی خوب و افزایش ترافیک شما به مطالبی با هر دو نوع کلید واژه نیاز دارید و باید بدانید که چطور میان آنها تعادل برقرار کنید و توزیع کلید واژهها را در تمام مطالب حفظ کنید.
۳. تحقیقات اولیه را دست کم نگیرید!
زمانی که دو مرحله قبلی را گذراندید و یک طرح ذهنی از هدق خود مشحص کردید وقت عملی کردن اهدافتان است. پیش از هر چیز درباره هدف خود تحقیق کنید. به اصل و ریشه کاری که میخواهید انجام دهید فکر کنید و مواردی که ممکن است مخاطب به وب سایت شما جذب شود را بنویسید. در این قسمت لازم نیست بیش از حد وسواس بگیرید اما سعی کنید حداقل روی یک یا چند تابلو استراتژی های خود را بنویسید و موارد مهم، چیزهایی که باهم در ارتباط هستند و اهداف خود را با رنگهای مختلف نشان دهید. به کلید واژههای سرخط و عبارتی که ممکن است نیاز داشته باشید نیز دقت کنید و آنها را در گوشهای تابلوی خود بنویسید.
شاید برایتان جالب باشد اما با خواند روزنامه، مجله و کتابهای زیاد میتوایند کلید واژههای مختلفی را پیدا کنید که هم قلم شما را روان تر می کند و حتی گاهی میتوانید یک عبارت را به شیوه های مختلف بیان کنید. هرچه دامنه لغاتی که میشناسید گستردهتر باشد در انتخاب کلید واژه موفقتر خواهید بود. از موتورهای آنلاین ساخت ملید واژه هم می توانید استفاده کنید. البته لازم نیست که دقیقا عین همان کلید واژه را در محتوای خود به کار ببرید و توصیه ما به شما این است که تنها از این موتورها برای ایده گرفتن استفاده کنید.
بعد از این که کار برنامه ریزی و مشخص کردن همه موارد گفته شده را تمام کردید به سراغ ساخت لیست اصلی خود بروید. تمام کلید واژه های اصلی نیاز دارید را روی برگههای متفاوت بنویسید. می توانید از استیکر رنگی استفاده کنید و هر کدام از کلید واژهها که اهمیت بیشتری دارند را با رنگ تند نشان دهید و بعد از آن به ترتیب اولویت پیش بروید.
۴. بهینه سازی لیست!
بعد از درست کردن لیست اصلی یا «مستر لیست» خود، به سراغ پایینترین موارد بروید. کلید واژههایی که در این قسمت قرار دادهاید احتمالا نسبت به سایرین ضعیفتر بودهاند. بنابراین بهتر است لیست خود را بهینه سازی کرده و انتخاب کلید واچه مناسب را اولویت قرار دهید. کلید واژهها را باید از چند مورد بررسی کنید و سپس گزینشی عمل کرده و ضعیفترینها را حذف کنید. معیار گزینش کلید واژه بر اساس مواردی است که در زیر به آن اشاره می کنیم.
حجم جستجو: جستجوی حجم کلید واژه به شما نشان میدهد که دقیقا به چه تعداد یک کلید واژه جستجو شده است. یکی از راههای مناسب برای بررسی ارزش کلید واژه و حجم جستجوی آن استفاده از پرسش و پاسخ است. اما باید به این نکته دقت کنید که حجم جستجو هر روز در حال تغییر است.
رقابت: بعد از بررسی حجم جستجو، به میزان رقابتی که در انتخاب هر کلید واژه وجود دارد دقت کنید. بین رقابت و حجم جستجو رابطه مستقیم وجود دارد. به این ترتیب که هرچه حجم جستجوی یک کلید واژه بالاتر باشد فضای رقابتی حول آن نیز شدیدتر است و سایتهای بیشتری از آن کلید واژه استفاده کردهاند و طبیعی است که استفاده از چنین کلید واژههایی باعث میشود که کار رسیدن به رتبه بالاتر در گوگل برای شما سختتر شود. شما باید بتوانید بین حجم و رقابت کلید واژه تعادل برقرار کنید تا به ترافیک مناسبی برسید.
ارتباط: علاوه بر همه اینها، باید به ارتباط کلید واژه و برند تجاری و موضوع وب سایت خود نیز دقت داشته باشید. هر کلید واژهای که انتخاب می کنید باید با موضوع وب سایت شما مرتبط باشد. صرف نظر از این که کلید واژه ترفایک بالا یا پایین به همراه داشته باشد، باید با برند تجاری و موضوع اصلی وب سایت شما ارتباط داشته باشد. برای مثال اگر موضوع وب سایتتان درباره نقد و بررسی تخصصی تلفن همراه است هرگز نمیتوانید چون تولد نوزاد سلطنتی در بریتانیا جزو موضوعات ترند است و کلید واژهاش ترافیک خوبی به همراه دارد، از این مطلب در وب سایت خود استفاده کنید. زیرا باعث از بین رفتن اعتبار شما خواهد شد.
رتبه بندی کنونی: اگر در حال حاضر رتبه بندی خوب یندارید، نگران نباشید. ولی لازم است بدانید که در ابتدای کارکجا قرار دارید. رتبه خود را بررسی کنید و سپس با برنامه ریزی و رعایت همه موارد بالا پیش بروید.
وقت انتخاب است!
بعد از رعایت همه موارد، درست کردن لیست مستر، تابلو برنامه ریزی و هر چیزی که برای افزایش و بهبود سئو خود نیاز دارید وقت انتخاب کلید واژه مناسب رسیده است. کلید واژه میتواند شمشیر شما باشد و باید شمشیر خوبی برای جنگیدن انتخاب کنید. کلید واژههای خط اول دفاع وب سایت شما هستند بنابراین لازم است لیست خود را بهینه کرده و موارد ضعیفتر را حذف کنید. با کلید واژههای قوی شروع کنید و عنوانین جذابی که شامل این کلید واژه باشند برای مطالب خود در نظر بگیرید.
ممکن است در همان ابتدای کار همه چیز خوب پیش نرود اما هر شکست مقدمه پیروزی است. نا امید نشوید و با استراتژی انتخاب کلید واژه مناسب به مرور زمان به ترافیک خوبی خواهید رسید. به نتایج پیشرفت و توسعه خود در طول زمان دقت داشته باشید و نقاط ضعف را بشناسید و اگر در جایی لازم است تغییری اعمال کنید نترسید و کار خود را انجام دهید. اگر شما هم کسی را میشناسید که این روزها با دردسر انتخاب کلید واژه مناسب درگیر است این مطلب میتواند کمک خوبی برای او باشد و با اشتراک گذاری آن دوست خود را خوشحال کنید.
ما همیشه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم پس اگر نظری درباره انتخاب کلید واژه مناسب دارید یا راه حلی میشناسید آن را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.