10 روش سودآور برای راهاندازی و پیشرفت بیزینسهای فریلنس
افزایش و پیشرفت بیزینسهای فریلنس یکی از مهمترین بخشها و عوامل موفقیت هر فریلنسری است. اما ضروری بودن این مسئله به معنای این نیست که تبلیغ برای بیزینسهای فریلنس و مستقل نیز کاری ساده است. بسیاری از فریلنسرها از تبلیغ کار خود و بازاریابی برای آن لذت نمیبرند. اغلب آنها ترجیح میدهند وظایف و پروژههایی را که به آنها محول میشود انجام بدهند و خلاقیتشان در این زمینه بسیار کم است.
در این مقاله ما قصد داریم 10 شیوۀ سودآور و عالی را برای رشد و ارتقای بیزینسهای فریلنس به شما معرفی کنیم. شما میتوانید از میان این روشها سه یا پنج ایده را برای تبلیغ و معرفی کسب و کارتان به دیگران و جذب مشتری استفاده کنید.
راههای معرفی بیزینسهای فریلنس و جذب مشتری
1. در پارس فریلنسر پروفایل و رزومۀ قوی ایجاد کنید.
وب سایت پارسفریلنسر پلی بین مشتریان و فریلنسرها و بهترین مکان برای فریلنسرهایی است که میخواهند خود و مهارتهایشان را به کارفرمایان معرفی کنند. شما در پارس فریلنسر میتوانید روی پروژههای مختلف پیشنهادهای خودتان را ثبت کنید. با ثبت کردن پیشنهادهای جذاب، مشتریان بالقوه به زودی جذب شما و مهارتهایتان خواهند شد. برای افزایش شانس پذیرش پیشنهادهایتان در ابتدا راهنمای ذکر شده در لینک زیر را بخوانید:
راهنمای ارسال پیشنهاد و انجام پروژه در پارسفریلنسر
2. دایرۀ ارتباطات آنلاین خود را گسترش دهید.
ارتباطات آنلاین از طریق ایمیل یا شبکههای اجتماعی، پیامک و تماسهای تلفنی هنوز هم یکی از رایجترین شیوههای بازاریابی است. چرا؟ چون کار میکند! نکتهای که در این میان باید بدانید، اهمیت استمرار و مداومت در این کار است. شما برای تبدیل افراد به مشتری، باید به صورت مداوم ایمیل برایشان ارسال کنید یا با آنها تماس تلفنی داشته باشید. برای سریعتر انجام شدن این کار میتوانید از نرمافزارهای گسترش مقیاس مثل Reply استفاده کنید. این نرمافزار میتواند ایمیلهای زیادی را در آن واحد و بدون از دست دادن تماسهای شخصی ارسال کند.
3. نقش بازاریابی دهان به دهان در رشد بیزینسهای فریلنس را دست کم نگیرید.
براساس نتایج آخرین مطالعات، بازاریابی دهان به دهان همچنان یکی از رایجترین شیوههای فریلنسرها برای یافتن مشتریهای جدید است. بازاریابی دهان به دهان را با سؤال کردن از مشتریان فعلی یا قبلی خودتان شروع کنید. آیا آنها افرادی را میشناسند که به خدمات شما نیاز داشته باشند؟
4. یک نمونه کار عالی و بی نقص برای ارائه داشته باشید.
باید یک نمونه کار آماده، زیبا و بی نقص برای ارائۀ کارتان به مشتریان بالقوه داشته باشید. این نمونه کارها نقش بسیار مهمی در جلب توجه مخاطبان و تبدیل آنها به مشتریان دائمی شما خواهند داشت. سعی کنید در نمونه کارتان بر نیازها و خواستههای مخاطبان و راه حل خودتان برای آنها تمرکز کنید.
5. در جاهایی که مشتریانتان حضور دارند وقت بگذرانید.
مشتریان بالقوۀ شما وقتشان را به صورت آنلاین یا آفلاین بیشتر در چه جاهایی میگذرانند؟ سؤال اصلی شما باید این باشد: مشتریان بالقوۀ من در چه جاهایی حضور دارند؟ زمانی که پاسخ این سؤل را یافتید، باید تلاش کنید در این مکانها حضور داشته باشید. اگر یک متخصص سئو هستید، گروههای فیسبوکی را پیدا کنید که وبلاگنویسان در آنجا یاد میگیرند چگونه ترافیک بیشتری جذب کنند. در این گروهها حضور فعال داشته باشید. سؤال بپرسید و به سؤالات دیگران نیز پاسخهای دقیق و هوشمندانه بدهید. تا آنجایی که میتوانید ارزش ایجاد کنید. به این ترتیب کم کم در نگاه مشتریان بالقوۀ خود متمایز خواهید شد. این تمایز یکی از بهترین راهها برای بازاریابی بیزینسهای فریلنس و جلب توجه مخاطب است.
6. از قدرت لینکدین استفاده کنید.
شبکۀ اجتماعی لینکدین بیش از 774 میلیون عضو دارد. در نتیجه یکی از مهمترین جاهایی است که میتوانید مطمئن باشید مشتریان شما در آن حضور دارند. لینکدین برای جذب مشتریان جدید بهتر از سایر شبکههای اجتماعی عمل میکند. زیرا به صورت کامل و حرفهای بر روی روابط کاری و تجاری متمرکز است. پس همین حالا پروفایل خود را در لینکدین به روز و تبلیغ بیزینس خود در آن را شروع کنید.
7. پیشنهادها و نمونههای رایگان و جذاب برای مشتریان داشته باشید.
یکی از راههای تبدیل افراد به مشتری این است که چیز ارزشمند رایگانی به آنها ارائه کنید. مشاورههای رایگان، ارائۀ بخشی از خدمات به صورت رایگان، تخفیفهای جذاب و… نمونههایی از این دست هستند. به عنوان مثال مترجمان فریلنسر ممکن است روی اولین سفارش ترجمۀ خود 1000 کلمۀ رایگان داشته باشند.
بیشتر بخوانید: آموزش شبکهسازی در فریلنسری به سبک حرفهایها |
8. در رویدادهای مربوط به صنعت و تخصص خودتان شرکت کنید.
همیشه چند رویداد و همایش وجود دارد که شما میتوانید در آنجا به مشتریان بالقوۀ بیزینسهای فریلنس خود دسترسی داشته باشید. یک فریلنس کپی رایتر در یک رویداد پیراهنی پوشید که عبارت «کپی رایتر» روی قسمت جلوی آن چاپ شده بود. او کار خاصی نکرد و فقط در اطراف محل برگزاری یک رویداد و نزدیک مشتریان بالقوه قدم میزد. خیلی زود افرادی که به دنبال کپی رایتر حرفهای میگشتند به طرف او آمدند و از او سؤال کردند. این تکنیک به قدری برای آن فرد مؤثر بود که مجبور شد استفاده از آن را متوقف کند! زیرا در همان مدت کوتاه مشتریهای زیادی به سراغش رفته بودند.
9. با فریلنسرهای دیگر مشارکت کنید.
ممکن است شما ندانید که چگونه میتوان بیزینسهای فریلنس را به بهترین شکل تبلیغ و معرفی کرد. در این زمینه شاید فریلنسرهای دیگر بتوانند تجربیات خود را در اختیارتان بگذارد. شاید شریک شدن با چند فریلنسر حرفهای بتواند به پیشرفت شما کمک زیادی بکند. فریلنسرهایی را پیدا کنید که خدماتی مشابه خدمات شما ارائه میکنند، اما مخاطبان هدف متفاوتی دارند. در این صورت اگر مشتریای داشته باشید که برای بیزینس شما مناسب نیست، میتوانید آن را به فریلنسر شریکتان معرفی کنید. طبیعتاً آنها نیز در مقابل همین کار را برای شما انجام خواهند داد.
10. سعی کنید با ارائۀ یک خدمت رایگان مربوط به بیزینسهای فریلنس خود، سرنخهایی از مشتریان بگیرید.
سعی کنید چیز باارزشی را به صورت رایگان به مشتریان بالقوۀ خود بدهید. ارائۀ این چیز رایگان با این هدف است که از مشتریان اطلاعاتی مثل آدرس ایمیل یا شماره تماسشان را بگیرید. در این صورت میتوانید در آینده نیز راههای ارتباطی زیادی با مشتریان خود داشته باشید. توجه کنید که این چیز رایگان نباید چیزهایی مثل یک بطری آب معدنی یا یک خوراکی باشد! شما باید چیزهای واقعاً ارزشمند مثل کتاب یا یک دورۀ آموزشی به آنها بدهید. این اطلاعات رایگان درحقیقت باید خدمات شما و نحوۀ استفاده از آنها را به مشتریان بیاموزد. در غیر این صورت فقط هزینۀ اضافی برای تبلیغات بی حاصل متحمل شدهاید.
سخن پایانی
اکنون که موارد ذکر شده در این لیست را خواندید، چگونه بیزینس فریلنسری خود را ارتقا خواهید داد؟ چند مورد از ایدههای ذکر شده در این مقاله را انتخاب و آنها را برای کسب و کار خودتان امتحان کنید. یادتان باشد که رمز موفقیت شما تکرار و انجام این کارها به صورت پیوسته و متناوب خواهد بود. به مرور زمان مشتریان جدید زیادی پیدا میکنید و یک بیزینس قوی خواهید ساخت.