نماد سایت مجله آموزشی پارس فریلنسر

تبلیغات کسب و کارها چیست و چگونه انجام می‌شود؟/ بخش سوم

تبلیغات

در بخش دوم این مقاله تبلیغات سنتی و دیجیتال را با یکدیگر مقایسه کردیم. در ادامه نیز اجزای اصلی یک کمپین تبلیغاتی موفق به دقت بررسی شد. در این قسمت قصد داریم به 5 سؤال مهم و متداولی که در تبلیغات وجود دارد پاسخ دهیم.

5 سؤال مهم و متداول در تبلیغات برای کسب و کارها

در زمان تصمیم به طراحی و اجرای یک تبلیغ، باید 5 سؤال مهمی را که در ادامه می‌آید از خودتان بپرسید.

1. اشتباهات رایجی که در هنگام ایجاد کمپین تبلیغاتی باید از آنها اجتناب کرد چیست؟

در زمان ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق، باید از این موارد اجتناب کنید:

2. تفاوت تبلیغات و بازاریابی و برندینگ با یکدیگر چیست؟

ممکن است اصطلاحاتی مانند بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی (PR) و… را بشنوید، اما معنی آنها را به درستی ندانید. شاید هم فکر کنید که همۀ این اصطلاحات به مفهوم واحدی اشاره می‌کنند. اما اینگونه نیست.

بازاریابی به استراتژی‌های کلی شما برای افزایش آگاهی از برندتان و ایجاد انگیزه در مشتریان برای خرید گفته می‌شود. برنامۀ بازاریابی شما شامل موارد متعددی می‌شود. مهم‌ترین اجزا در بازاریابی عبارتند از روابط عمومی، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، برگزاری رویدادها وتبلیغات.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای ساخت برند برای فریلنسرها

 

برندسازی به استفاده از یک نام، نماد، طرح یا زبان برای شناخته شدن شرکت شما و اهداف آن گفته می‌شود. برند شما بهترین وسیله برای آشنا شدن مردم با تفاوت‌های شما با دیگر رقباست. درواقع برند به مردم کمک می‌کند که شما را بیشتر و بهتر بشناسند. تبلیغات یکی از بهترین راه‌های برندسازی و آشنا کردن مخاطبان با خودتان است.

روابط عمومی به مدیریت ارتباطات در یک سازمان و مخاطبان هدف آن گفته می‌شود. هدف اصلی در روابط عمومی استفاده از روش‌هایی مثل تبلیغات‌پولی نیست. در این روش افراد می‌کوشند به روش‌های مختلف در رسانه‌ها پوشش‌های رایگان به دست بیاورند.

3. تبلیغات سنتی برای ما مناسب‌تر است یا دیجیتال؟

کدام نوع تبلیغ مناسب است؛ سنتی یا دیجیتال؟ پاسخ یکسانی برای این سؤال وجود ندارد. شما نوع تبلیغ را باید با مد نظر قرار دادن عواملی مثل مخاطبان، پیشنهادات بازاریابی‌تان، میزان بودجه و… انتخاب کنید. حتی می‌توانید از ترکیب این دو نوع تبلیغ نیز استفاده کنید.

هنگام تخصیص بودجه‌های تبلیغاتی به ماهیت کسب و کارتان فکر کنید. کسب‌وکارهای محلی و قدیمی که مخاطبان هدف محدودی نیز دارند، معمولاً تبلیغ سنتی را انتخاب می‌کنند. اما استارتاپ‌های آنلاین یا شرکت‌های تجارت الکترونیک و… احتمالاً به سراغ تبلیغ دیجیتالی و آنلاین خواهند رفت.

البته همان طور که اشاره شد، گاهی اوقات بهترین کار ترکیب این دو شیوۀ تبلیغ با یکدیگر است. مثلاً شما می‌توانید در آگهی چاپی مجله، افراد را تشویق کنید که در شبکه‌های اجتماعی‌تان شما را دنبال کنند. برای اغلب کسب و کارها ترکیب کردن این دو شیوۀ تبلیغ معمولاً با نتایج بهتری همراه است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای ایجاد پروژه در پارس فریلنسر

 

4. کدام نوع تبلیغ موفق‌تر است؛ سنتی یا دیجیتال؟

برای انتخاب بهترین شیوۀ تبلیغ، مهم‌ترین عامل در نظر گرفتن مخاطبان هدف، ویژگی‌ها و نیازهای آنهاست. با این حال بسیاری از شرکت‌ها تبلیغات دیجیتال را بهتر و مؤثرتر می‌دانند. چرا؟ چون در تبلیغ دیجیتال هزینه‌های تمام شده کمتر است. همچنین شما به کمک ابزارهای مدرنی مثل ویدئوها، نظرسنجی‌ها و… مخاطبان را بیشتر درگیر برند خود می‌کنید. تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از تبلیغ‌های دیجیتال ساده‌تر و دقیق‌تر نیز هست. همچنین در تبلیغ دیجیتال شما می‌توانید بدون محدودیت جغرافیایی تبلیغ کنید و به بازارهای بیشتر و جدیدتری دسترسی داشته باشید.

5. چگونه می‌توانیم یک کمپین تبلیغی کم‌هزینه ایجاد کنیم؟

شما می‌دانید که تبلیغ یک شیوۀ مؤثر و قدرتمند در بازاریابی است. اما ممکن است بودجۀ محدودی برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی داشته باشید. شما می‌خواهید بدانید که آیا می‌توان با بودجه‌های کمتر نیز نتایج خارق‌العاده از یک تبلیغ گرفت؟ خبر خوب این است که می‌توانید از روش‌های تبلیغی کم‌هزینه‌ای که بازدهی مناسبی نیز دارند استفاده کنید.

شما در ابتدا باید بودجۀ تبلیغاتی خودتان را مشخص کنید. برای این کار دو روش وجود دارد:

در رویکرد اول شما باید بدانید که حاضرید چقدر برای فروش هر محصول هزینۀ تبلیغ بپردازید. فرض کنید قیمت محصول شما 200 دلار است و شما حاضرید برای فروش هر محصول 10 دلار صرف تبلیغات کنید. حالا باید بدانید ک برای رسیدن به اهداف خود چه تعداد از محصولات خود را باید به فروش برسانید. مثلاً ممکن است بخواهید 1000 محصول بفروشید تا 200 هزار دلار به دست بیاورید. در این صورت باید 10 هزار دلار برای تبلیغ محصولاتتان هزینه کنید.

در رویکرد دوم باید درآمدهای پیش‌بینی‌شدۀ خود را در نظر بگیرید و درصد ثابتی از آن را هزینۀ تبلیغ کنید. فرض کنید پیش‌بینی شما این است که از فروشتان 100 هزار دلار درآمد خواهید داشت. اگر تصمیم دارید هفت درصد درآمدتان را برای تبلیغ هزینه کنید، باید 7 هزار دلار برای این کار کنار بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی وابسته چگونه باعث رشد کسب‌وکار ما می‌شود؟

 

 سخن پایانی

تبلیغات ابزاری بسیار مهم برای جذب مشتریان به سمت یک کسب و کار است. هنگامی که قصد داشته باشید برای اولین بار تبلیغ کنید، ممکن است به‌آسانی تحت‌تأثیر اصطلاحات و گزینه‌های جدید و نامفهوم قرار بگیرید. اما با اتخاذ یک رویکرد گام به گام می‌توانید تخصص و مهارت خود را در زمینۀ تبلیغ افزایش دهید.

اغلب کسب و کارها برای تعریف خود و چیزی که برای ارائه دارند، مسیر سختی را پیموده‌اند. بنابراین در این راه باید ثابت قدم و پیگیر باشید. وقتی تبلیغ می‌کنید، پیام شما باید به افرادی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند برسد. شما باید بتوانید به مخاطبانتان نشان دهید که واقعاً منحصر به فرد و عالی هستید. و یک تبلیغ خوب و فکر شده می‌تواند این کار را به خوبی برایتان انجام دهد. تبلیغ مناسب به شما کمک می‌کند در تجارت خودتان سود بیشتری کسب کنید. اما باید توجه کنید که در این میان مدیریت هزینه‌های مربوط به تبلیغات بسیار مهم است. شما در هزینه کردن برای یک تبلیغ باید همیشه به بازگشت سرمایه هم فکر کنید.

به خاطر داشته باشید که دنیای تبلیغات و راه‌های آن همیشه در حال تغییر است. بنابراین لازم است که شما نیز همراه با این تغییرات رشد کنید و بهتر شوید.

 

خروج از نسخه موبایل